Kirjoittaja Aihe: Arkkipiispa Mäkisen puhe kirkolliskokouksen avajaisissa 2.5.2017  (Luettu 26864 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Olen samaa mieltä myyrä-veljen kanssa.
Kirjoitin vuosi-pari sitten viestin arkkipiispalle erään keräyksen yhteydessä, jonka hän lahjoitti edelleen, viestiksi; Rakkaus tuntuu hyvältä !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Jossain nettiadressissa vaadittiin arkkipiispa Mäkisen eroa. Kirjoitin kommentin, että hän on paras piispa, mitä on ikinä ollut. Kyllä tuli melkoinen törkytulva vastineeksi. Tosin olen jo netissä välillä paljonkin kirjoittelevana vasemmistolaisena tottunut siihen. Jotkut haluaa rakentaa ilmeisesti "tosiuskovien" kirkon, jossa ei pienelle syntiselle ihmiselle ole tilaa. Toisaalta kirkkoa ei viitsisi jättää näille tosiuskovillekaan, mutta sitten taas tuntuu, että mitä väliä. Enhän omaan uskonelämääni muita tarvitsekaan kuin Vapauttajan.

Minusta voi arvostella Arkkipiispaa Mäkistä ja kyseistää hänen toimintaansa.  Eikä sillä ole mitään merkitystä oliko arvostelija sitten mainitsemasi ”tosiuskovainen”.   

Tämän päivän evl.kirkossa liberaali näkemys hallitsee kyllä huomattavasti enemmän kuin konservatiivien oppi, vai ollenko väärässä.

Vielä palaan Arkkipiispan Mäkisen arvosteluun, niin eikö yritys maailmassa jne, kuin myös tälläkin keskustelualueella arvostella toisiamme aika värikkäästi. 

Haluanpa kysyä sinulta onko kutsumallasi ”tosiuskovaisella” tilaa körttifoorumilla, niillä arvoilla kuten esimerkiksi uskonnonharjoituksen ja moraalinäkemysten suhteen.  Vai onko liberaalinen näkemys ja ainoastaan oikea foorumilla.

Minusta molemmilla on oikeus mahtua niin evl.kirkkoon kuin myös tälle foorumille.
En kiellä sitä että välillä kun on se ajankohta mikä ei minua miellytä, niin hyökkään aika vahvasti ja sana muodot saavat varmasti lukijan hämilleen.

Mutta niin se taitaa olla molemmin puolin.



Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Minusta voi arvostella Arkkipiispaa Mäkistä ja kyseistää hänen toimintaansa.  Eikä sillä ole mitään merkitystä oliko arvostelija sitten mainitsemasi ”tosiuskovainen”.   

Tämän päivän evl.kirkossa liberaali näkemys hallitsee kyllä huomattavasti enemmän kuin konservatiivien oppi, vai ollenko väärässä.

Vielä palaan Arkkipiispan Mäkisen arvosteluun, niin eikö yritysmaailmassa jne, kuin myös tälläkin keskustelualueella arvostella toisiamme aika värikkäästi. 

Haluanpa kysyä sinulta onko kutsumallasi ”tosiuskovaisella” tilaa körttifoorumilla, niillä arvoilla kuten esimerkiksi uskonnonharjoituksen ja moraalinäkemysten suhteen.  Vai onko liberaalinen näkemys ja ainoastaan oikea foorumilla.

Minusta molemmilla on oikeus mahtua niin evl.kirkkoon kuin myös tälle foorumille.
En kiellä sitä että välillä kun on se ajankohta mikä ei minua miellytä, niin hyökkään aika vahvasti ja sana muodot saavat varmasti lukijan hämilleen.

Mutta niin se taitaa olla molemmin puolin.

Minusta nykyisin täällä kritisoidaan liikaa ihmisiä ei asioita, eli ei siis pysytä asiassa. On huomattavasti körttiläisempää puhua enemmän asioista kuin henkilöistä tai viittaamalla henkilöihin. Tämä on yleinen kommentti eikä mikään henkilökohtaisuus, mutta sisältää myös vastauksen lainaukseen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
 

Tämän päivän evl.kirkossa liberaali näkemys hallitsee kyllä huomattavasti enemmän kuin konservatiivien oppi, vai ollenko väärässä.


Haluanpa kysyä sinulta onko kutsumallasi ”tosiuskovaisella” tilaa körttifoorumilla, niillä arvoilla kuten esimerkiksi uskonnonharjoituksen ja moraalinäkemysten suhteen.  Vai onko liberaalinen näkemys ja ainoastaan oikea foorumilla.

Minusta molemmilla on oikeus mahtua niin evl.kirkkoon kuin myös tälle foorumille.
En kiellä sitä että välillä kun on se ajankohta mikä ei minua miellytä, niin hyökkään aika vahvasti ja sana muodot saavat varmasti lukijan hämilleen.


Ihan vaan muutamaan kysymykseesi vastaan.

En tiedä, mikä näkemys hallitsee kirkossa; liberaali vai konservatiivinen vai fundamentalistinen vai mikä? Minusta kirkko saa olla moniääninen ja pitääkin olla.

Totta kai mielestäni kaikille on tilaa foorumilla, mutta en olekaan moderaattori.

Viimeiseen: All right.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Jossain nettiadressissa vaadittiin arkkipiispa Mäkisen eroa. Kirjoitin kommentin, että hän on paras piispa, mitä on ikinä ollut. Kyllä tuli melkoinen törkytulva vastineeksi. Tosin olen jo netissä välillä paljonkin kirjoittelevana vasemmistolaisena tottunut siihen. Jotkut haluaa rakentaa ilmeisesti "tosiuskovien" kirkon, jossa ei pienelle syntiselle ihmiselle ole tilaa. Toisaalta kirkkoa ei viitsisi jättää näille tosiuskovillekaan, mutta sitten taas tuntuu, että mitä väliä. Enhän omaan uskonelämääni muita tarvitsekaan kuin Vapauttajan.

Minusta voi arvostella Arkkipiispaa Mäkistä ja kyseistää hänen toimintaansa.  Eikä sillä ole mitään merkitystä oliko arvostelija sitten mainitsemasi ”tosiuskovainen”.   

Tämän päivän evl.kirkossa liberaali näkemys hallitsee kyllä huomattavasti enemmän kuin konservatiivien oppi, vai ollenko väärässä.

Vielä palaan Arkkipiispan Mäkisen arvosteluun, niin eikö yritys maailmassa jne, kuin myös tälläkin keskustelualueella arvostella toisiamme aika värikkäästi. 

Haluanpa kysyä sinulta onko kutsumallasi ”tosiuskovaisella” tilaa körttifoorumilla, niillä arvoilla kuten esimerkiksi uskonnonharjoituksen ja moraalinäkemysten suhteen.  Vai onko liberaalinen näkemys ja ainoastaan oikea foorumilla.

Minusta molemmilla on oikeus mahtua niin evl.kirkkoon kuin myös tälle foorumille.
En kiellä sitä että välillä kun on se ajankohta mikä ei minua miellytä, niin hyökkään aika vahvasti ja sana muodot saavat varmasti lukijan hämilleen.

Mutta niin se taitaa olla molemmin puolin.
Minusta nykyisin täällä kritisoidaan liikaa ihmisiä ei asioita, eli ei siis pysytä asiassa. On huomattavasti körttiläisempää puhua enemmän asioista kuin henkilöistä tai viittaamalla henkilöihin. Tämä on yleinen kommentti eikä mikään henkilökohtaisuus, mutta sisältää myös vastauksen lainaukseen.

Seuraava artikkeli puhuttaa varmasti meitä kaikkia pohtimaan omaa näkemystä mitä evl.kirkon sisällä käydään, suosittelen lukemaan:

Hengellinen uudistus kirkossamme
Liberaalien ja konservatiivien oppi, uskonnonharjoitus ja moraalinäkemykset


Hanna Salomäki
Artikkeli Perusta-lehti 11.11.2011


http://www.hengenuudistus.fi/kirkonrakentajien_foorumi/karismaattisuuden_ja_spiritualiteetin_tietopankki/lehtikirjoitukset_artikkelit/liberaalien_ja_konservatiivien_oppi_uskonnonharjoitus_ja_moraalinakemykset_hanna_salomaki/

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22053
Henkilöiden piikikäs arvostelu on yleistynyt nettikeskustelun myötä. Se ei tee sitä hyväksyttäväksi. 'Kyllä minäkin, kun kerran kaikki muutkin' on huono peruste yhtään millekään.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Henkilöiden piikikäs arvostelu on yleistynyt nettikeskustelun myötä. Se ei tee sitä hyväksyttäväksi. 'Kyllä minäkin, kun kerran kaikki muutkin' on huono peruste yhtään millekään.

Minä näkisin että kaikilla ihmisillä on ominaista jossaina elämäntilanteessa sortuminen piikittelyyn.
Oli sitten nettikeskustelussa tai muuten toisen ihmisen kanssa vuorovaikutuksessa.


Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Näkisin että kyllä ihmisillä veronmaksajina ja kirkon jäseninä tulee olla oikeus arvostella kirkon henkilöstön ja johdon toimintaa. Mitä korkeampi posti, sitä suurempi vastuu tekosistaan. Valtakunnan lakeja on heidänkin noudatettava ja demokraattista päätökentekoa kunnioitettava. Muuten eletään anarkiassa ja sekarorrossa. Asialinjalla on arvostelussa tietenkin syytä pysyä, niin kuin täälläkin suhteessa toisiimme.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22053
Minä näkisin että kaikilla ihmisillä on ominaista jossaina elämäntilanteessa sortuminen piikittelyyn.
Oli sitten nettikeskustelussa tai muuten toisen ihmisen kanssa vuorovaikutuksessa.

Toki on. Nettikeskustelu vain on tuonut sen julkiseksi. Jos halusi olla sanomalehden yleisönosastossa piikikäs, piti olla aikalailla tyylitajua.

myyrä

  • Vieras
Henkilöiden piikikäs arvostelu on yleistynyt nettikeskustelun myötä. Se ei tee sitä hyväksyttäväksi. 'Kyllä minäkin, kun kerran kaikki muutkin' on huono peruste yhtään millekään.

Näin on (peesaus  :eusa_angel:.) Itse arkailen kirjoitella uskonnollisista asioista, kun en itseäni niin uskovaisena pidä ja toiseksi en edes tiedä, missä mennään. Kolmanneksi: miksi haaskata energiaa asiaan, josta ei kellään ole varmaa tietoa. Nähtävästi uskontojen sisällä on väitelty ko. uskonnon perustamisesta lähtien?

Mikä kyllä ihmetyttää, niin somessa jotkut on niin täynnä pyhää vihaa esim. arkkipiispaa tai Helsingin piispaa  kohtaan, mutta kielenkäyttönsä perusteella ovat suoraan Helvetin syvimmistä loukoista kotoisin. Väkisin alkaa epäilyttää, millaisin motiivein ollaan liikkeellä, kun kuitenkin ollaan niin uskovaisia olevinaan. Täällä sellaista ala-arvoista kielenkäyttöä en ole koskaan huomannut. Minusta myös ja erityisesti kirkonmiesten ja -naisten on hyvä ottaa kantaa yhteiskunnalliseen epäoikeudenmukaisuuteen ja tuomita se. Näin tekivät myös monet VT:n profeetat. Politiikkaa on aina ollut kirkossa, muistetaanpa vaikka sisällissodan aika ja 30-luku.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8391


myyrä kyllä kirjoitti hienosti ja hauskastikkin.

Tai no otin sen huumorilla," öö en tiedä missä mennään ja oliko kellarista huudetaan."

Itsekkään en tiedä missä menevät, mutta onneksi itse tunnen olevani körttien piirissä kuin kotonani, vaikka monet vihaa kuin ruttoa ja se sopii, kun en lue tai katso itseäni körtiksi, vaan kuin kärtti, että kukaan körtiksi itseä tunteva ei toteaisi no se körtti ajattelee noin, mutta kun olen niinku penkin sivussa, niin ei saa syytellä herännäisyyttä mun kirjoituksista tai ajatuksista.

Piikitykset on mulle ihan ookoo. Joskus saan niistä valtavan hepulin, joskus vastaan huumorilla.

En tiedä koskaan ei varmaan olla kaikesta samaa mieltä ja maassa rauha ihmisillä hyvä tahto.
Ainahan me ollaan napit vastakkain ja sen mukaan, kun eletään niin hyvä.
Erityisherkillä ihmisillä on sellainen näkemys elämässä, että he menevät omaa kaistaa ja muu maailma omaansa.
Kun he tajuavat tämän ja ymmärtävät, että voi olla erilaisuuttakin, niin he pärjäävät tässä dokmaattisten ja tiukkojen mielipiteiden maailman seassa.



Kaikki valta tekoälylle!