Kirjoittaja Aihe: Saako körttiläinen uskoa?  (Luettu 35094 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #75 : 29.07.07 - klo:23:00 »
Seppos sanoi, että hänellä oli parannus tärkeätä. So what!!!  8)
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa de profundis

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #76 : 30.07.07 - klo:10:22 »
Hei, TeppoV!

Nimimerkkini perusteella olen aika huono vastaamaan alkuperäiseen ihmettelyysi :D .

Haluaisin nostaa kuitenkin esiin pointin, jonka haluaisin ikään kuin tähänastisen keskustelun pohjalta kiteyttää. Tuli nimittäin mieleen, jotta onkohan oikeastaan selvää, puhutaanko sallimisesta vai vierastamisesta. Vaikea uskoa, että kovinkaan moni foorumilaisista oikeasti jotenkin tuomitsisi tai olisi sallimatta pelastusvarmuutta, uskoontuloa tms. Kaikilla, jotka yrittävät olla niitä "hyviä körttejä" varmaan jo on ohjelmoituna se itsekritiikin hälytyskello, joka kilkattaa kun päähän tulee suvaitsematon tai tuomitseva ajatus. Tai kun tuntuu siltä, että me ollaan jotenkin parhaita (kilikili, kyllä me ollaankin hyviä kun me ollaan niin nöyriä... :D ).

Ehkä kyse on ennemminkin oudoksumisesta tai joistain vanhoista vammoista, kuten esim. allekirjoittaneella. Monet meistäkin ovat löytäneet tiensä herännäisyyden pariin kolhiinnuttuaan ensin jossain tyypillisesti pelastusvarmuutta ja tanssahdellen ylistystä tms. korostavissa suunnissa. (En nyt todellakaan viittaa evankelisuuteen) Monia saattaa ahdistaa uskonratkaisujen ja pelastusvarmuuden kyseleminen ja tunne siitä, että vastausten perusteella tuomitaan tai arvioidaan uskon "oikeellisuutta". Ja siinä menee sitten monta lasta pesuveden mukana. Varmaan tässä pienuuden korostamisessa ja epävarmailussa on osittain kyse myös suojautumisesta, ikään kuin pään työntämisestä pensaaseen. (Itse vietän lähes koko valveillaoloaikani pää tässä "en tiedä, ei voi tietää, tulisipa edes se vilaus" -pensaassa. Ja hyvin olen viihtynyt...)

Totta kai ihmiset on erilaisia, ja joillekuille sopii paremmin iloinen usko ja varmuus, toisille taas yhdessä epäily ja ikävöinti. Itse pidän körttiläisyydessä siitä että saa olla epävarma ja synkistellä jos siltä tuntuu. Joissain piireissä kun epävarmuus ja epäily ovat paholaisesta tms. Arvostan suuresti sitä itselleen ja muille (ja Jumalalle?) rehellisyyttä, minkä körttiläisyys mahdollistaa. Varmasti on ihmisiä, joille körttiläisyys ei ole se paras paikka olla oma itsensä.

Tiivistettynä: en usko, että näkemyksiäsi, TeppoV ollaan aidosti pitämässä väärinä tai epäilyttävinä. Tuskin tässä ei-dogmaattisuutta korostavassa porukassa kukaan pokkana väittää pelastusvarmuutta ym harhaoppiseksi. Luulen niskakarvojen mahdollisen nousemisen johtuvan assosiaatioista esim. karismaattisiin liikkeisiin, joissa iloista pelastusvarmuutta ja sisarilmiöitään voidaan pahimmillaan käyttää lyömäaseina ja arvosteluperusteina.

Ja nöyryydestä ja sillä retostelusta vielä: point taken. Se tuntuu olevan ainakin minun helmasyntini. Huomaan useinkin lähes liikuttuvani oman suvaitsevaisuuteni ja nöyryyteni äärellä. Kuinka hyvä ihminen olenkaan!  :D  Toivottavasti kilikelloni jaksaa uskollisesti kilkattaa. Ahkerassa käytössä on.  (ja lohdutuksena: olen onneksi niin monella tavalla myös ns. paha ihminen, että eiköhän tässä maailma vielä päähän potki)

Mutta loppukaneettina: älä anna periksi meidän maan matoilijoiden ja nöyryyshurskastelijoiden kanssa! Liity seuraan kaskisavunhajuiseen ja löydä oma paikkasi oudon kiehtovasta seurastamme. :D


omasta syvyydestään:  Laura
Nkosi sikelel iAfrika

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #77 : 30.07.07 - klo:13:59 »
Lainaus käyttäjältä: "de profundis"
karismaattisiin liikkeisiin, joissa iloista pelastusvarmuutta ja sisarilmiöitään voidaan pahimmillaan käyttää lyömäaseina ja arvosteluperusteina.


Itse en varmasti käytä asiaa lyömäaseena tai arvosteluperusteena. Enkä pelastusvarmuudestakaan ole varma enkä kovin kiinnostunut siitä väittelemään.

Itselläni varmuus Jeesuksen täytetystä työstä on varmaankin suojautumiskeino, kun havaitsen olevani täysin syntinen ihminen. Jos en voisi olla varma Jeesuksen sovitustyöstä omalle kohdalleni, joutuisin epätoivoon ja ahdistukseen. Tarttuminen härkäpäisesti uskossa Jumalan sanan lupauksiin siis suojelee minua psyykkiseltä ahdistukselta.

Jos körttiläinen on ylpeä siitä että on nyörä, niin minut vetää nöyräksi se, että olen ylpeä ihminen  :shock:
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #78 : 30.07.07 - klo:21:46 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Jos körttiläinen on ylpeä siitä että on nyörä, niin minut vetää nöyräksi se, että olen ylpeä ihminen  :shock:

Kertakaikkisen hyvä pointti. Nuin se pitäis kaikilla olla.
Mulla on nyt just semmonen olo että mun pitää joko auttaa tai kuolla pois. Loisia ei tarvita. No, vaikka en osaiskaan auttaa (mitä kyllä kaiken maailman kua:n ja changemakerin kautta yritän), mulla on sentään Juuso. Olisi kovin kettumaista Juusoa kohtaan vaan mystisesti kadota. Niin, ja Aholansaari. Jaro sano mulle että musta on apua jo siinä että ravaan Saaressa.

Olipas vuodatus. Älkää yrittäkö ymmärtää, pyydän.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Hölkänen

  • Vieras
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #79 : 31.07.07 - klo:11:06 »
Eliza, kyllähän "loisiakin" tarvitaan... Jokainen elämä on arvokas, käytti sen itsekkäästi tai epäitsekkäästi. Suurin osa näyttää käyttävän itsekkäästi, ja sen takia vähänkin epäitsekkyyttä haluavien niskaan kaatuu kohtuuton taakka ja näsäviisaita kysymyksiä tyyliin "no oletkos itse lopettanut lämpimien suihkujen ottamisen" jne. Sen ei pidä antaa masentaa. Toisten auttamisessa täytyy kuulostella omia rajojaan. Ei se ole kestävää kehitystä, että poltat itsesi loppuun, eihän. :roll:

Hyvä puoli maailmanparantamisen mahdottomuudessa on, ettei sillä saralla voi saavutuksillaan kerskua. Jos yhden suun ruokkii, niin kuitenkin on jättänyt sata miljoonaa ruokkimatta. Kun omat teot eivät anna rauhaa, pitää kääntyä ristin puoleen.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #80 : 31.07.07 - klo:14:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Hölkänen"
Hyvä puoli maailmanparantamisen mahdottomuudessa on, ettei sillä saralla voi saavutuksillaan kerskua. Jos yhden suun ruokkii, niin kuitenkin on jättänyt sata miljoonaa ruokkimatta. Kun omat teot eivät anna rauhaa, pitää kääntyä ristin puoleen.


Ei maailman parantaminen ole mahdotonta vaan aivan järkiperäistä puuhaa. Siinä vaan pitää tottua siihen, että enemmistö on vastaan kaikkea mahdollista parantamista, kehittämistä, edistämistä, jos ei itse hyödy siitä.
Acta, non verba.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #81 : 31.07.07 - klo:16:23 »
Kun usko omiin kykyihin maailmanparantajana horjuu, minua lohduttaa usein semmoinen anekdootti, jonka luin jostain. Lääkärit ilman rajoja -järjestön tyypiltä kysyttiin, mistä hän saa voimaa jaksaa katastrofialueilla, kun sodat ei maailmasta lopu eikä ihmisten kärsimys. Vastaus kuului: "Pahuutta ei voi maailmasta poistaa, mutta hyvyyttä voi lisätä". Tähän kun jatkaa isoäidiltä perityllä elämänohjeella "Lisänä rikka rokassa ja hämähäkki taikinassa", niin voi yrittää uskoa, että pienetkin asiat ovat tärkeitä. Vaikka ihan lähipiirissä, paremman puutteessa vaikka oman olon parantaminenkin auttaa maailman tilaa, uskon.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #82 : 31.07.07 - klo:16:45 »
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"
Kun usko omiin kykyihin maailmanparantajana horjuu, minua lohduttaa usein semmoinen anekdootti, jonka luin jostain. Lääkärit ilman rajoja -järjestön tyypiltä kysyttiin, mistä hän saa voimaa jaksaa katastrofialueilla, kun sodat ei maailmasta lopu eikä ihmisten kärsimys. Vastaus kuului: "Pahuutta ei voi maailmasta poistaa, mutta hyvyyttä voi lisätä". Tähän kun jatkaa isoäidiltä perityllä elämänohjeella "Lisänä rikka rokassa ja hämähäkki taikinassa", niin voi yrittää uskoa, että pienetkin asiat ovat tärkeitä. Vaikka ihan lähipiirissä, paremman puutteessa vaikka oman olon parantaminenkin auttaa maailman tilaa, uskon.


Samaa mieltä. Yleensä pienet asiat ovat tärkeitä etenkin ihmissuhteissa. Valitettavasti politiikassa ja sitä koskevassa keskustelussa kiihdyttävät mieliä pienet asiat, kun taas satojen miljoonien arvoiset asiat jäävät kokonaan käsittelemättä. Näyttää olevan hyvin yleistä, että politiikassa kiinnitetään liikaa niihin asioihin, joilla ei ole kansakunnan kehityksen kannalta merkitystä.
Acta, non verba.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #83 : 31.07.07 - klo:18:14 »
Itsekin tassa omassa maailmanparannuksessa ollaan kylla sellaisella "pisara meressa"-mentaliteetilla...Vaan ne pisarat muodostaa sen meren ja ompa moni kovin vaatimattomastikin liikkeelle lahtenyt saanut kovin paljon aikaan esim. Aiti Teresa. Mut moralismi ei kylla kenenkaan maailmaa paranna, et pitanee huolehtia vaan "omasta tontistaan"(enka nyt sit tarkoita talla itsekyytta)
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #84 : 31.07.07 - klo:23:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Itsekin tassa omassa maailmanparannuksessa ollaan kylla sellaisella "pisara meressa"-mentaliteetilla...Vaan ne pisarat muodostaa sen meren ja ompa moni kovin vaatimattomastikin liikkeelle lahtenyt saanut kovin paljon aikaan esim. Aiti Teresa. Mut moralismi ei kylla kenenkaan maailmaa paranna, et pitanee huolehtia vaan "omasta tontistaan"(enka nyt sit tarkoita talla itsekyytta)


Olen itsekin parantanut maailmaa sellaiset 39 vuotta. Usein tulee sellainen tunne, että kehitys on liian hidasta, mutta kun ihmisten kanssa ollaan tekemisessä, niin käännytys johonkin suuntaan vie valtavasti aikaa.
Acta, non verba.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #85 : 05.08.07 - klo:01:23 »
Eksyin tänne harharetkilläni... ja tuntuu kuin olisin tullut, jos en nyt ihan kotiin, niin tutuille seuduille kuitenkin. Kunpa olisin löytänyt nämä tienoot nuorempana -- nyt olen ikäloppu kehäraakki ja hyväksynyt hiljaa ajatuksen, että olen kaikkialla ulkopuolinenen enkä koskaan tule "kuulumaan" mihinkään.

Ajatus kaipauksesta Jumalan puoleen kuitenkin kolahti. Koko ikäni olen ikävöinyt, epämääräisesti, kysellyt ja kaivannut.

Kiitos teille tästä foorumista ja kiinnostavista keskusteluista.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #86 : 05.08.07 - klo:09:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Liina"
Eksyin tänne harharetkilläni... ja tuntuu kuin olisin tullut, jos en nyt ihan kotiin, niin tutuille seuduille kuitenkin. Kunpa olisin löytänyt nämä tienoot nuorempana -- nyt olen ikäloppu kehäraakki ja hyväksynyt hiljaa ajatuksen, että olen kaikkialla ulkopuolinenen enkä koskaan tule "kuulumaan" mihinkään.

Ajatus kaipauksesta Jumalan puoleen kuitenkin kolahti. Koko ikäni olen ikävöinyt, epämääräisesti, kysellyt ja kaivannut.


Tähän joukkoon ovat monet päätyneet kun ovat vaativammissa piireissä päässeet kylmettymään. Välillä voi tuntua väljyys oudoltakin, osaamattomuus viedään niin pitkälle, vaatimukset puuttuvat niin totaalisesti, että voi oudoksuttaa, ne kuitenkin antavat myös selkeitä puitteita elämälle. Mutta kyllä täältä hämmästyttävää lämpöä löytyy - kannattaa kaikessa rauhassa tutustua ilmapiiriin, kuulostella, kuunnella noita mahtavia toivon ja koti-ikävän virsiä, joukkoon mahtuu!
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Re: Armo kannattaa
« Vastaus #87 : 05.08.07 - klo:14:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
En nyt löytänyt sitä paikkaa netti- Raamatusta, mutta noin ulkomuistista:
En katso sitä saavuttaneeni, mutta ojentaudun sitä kohti että ehkä jos minäkin voisin saavuttaa sen.

Ajatus kuitenkin oli Paavalilla toi. Paavali ei kirjoittanut: Olen pelastunut ja uskossa, vaan oli enempi kaipaavan uskon kannalla.



Tarkoititko mahd. tätä - Fil 3:
12 En tarkoita, että olisin jo saavuttanut päämääräni tai jo tullut täydelliseksi. Mutta pyrin kaikin voimin saavuttamaan sen, kun kerran Kristus Jeesus on ottanut minut omakseen.
13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #88 : 05.08.07 - klo:15:23 »
Lainaus käyttäjältä: "Liina"
Eksyin tänne harharetkilläni... ja tuntuu kuin olisin tullut, jos en nyt ihan kotiin, niin tutuille seuduille kuitenkin. Kunpa olisin löytänyt nämä tienoot nuorempana -- nyt olen ikäloppu kehäraakki ja hyväksynyt hiljaa ajatuksen, että olen kaikkialla ulkopuolinenen enkä koskaan tule "kuulumaan" mihinkään.

Ajatus kaipauksesta Jumalan puoleen kuitenkin kolahti. Koko ikäni olen ikävöinyt, epämääräisesti, kysellyt ja kaivannut.

Kiitos teille tästä foorumista ja kiinnostavista keskusteluista.


Ei ole koskaan liian myohaista loytaa kotiin.
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Re: Armo kannattaa
« Vastaus #89 : 05.08.07 - klo:21:21 »
Lainaus käyttäjältä: "kirsus"
Lainaus käyttäjältä: "Viisveisaaja"
En nyt löytänyt sitä paikkaa netti- Raamatusta, mutta noin ulkomuistista:
En katso sitä saavuttaneeni, mutta ojentaudun sitä kohti että ehkä jos minäkin voisin saavuttaa sen.

Ajatus kuitenkin oli Paavalilla toi. Paavali ei kirjoittanut: Olen pelastunut ja uskossa, vaan oli enempi kaipaavan uskon kannalla.



Tarkoititko mahd. tätä - Fil 3:
12 En tarkoita, että olisin jo saavuttanut päämääräni tai jo tullut täydelliseksi. Mutta pyrin kaikin voimin saavuttamaan sen, kun kerran Kristus Jeesus on ottanut minut omakseen.
13 Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin,


Myös toisenlaisia sävyjä löytyy Paavalilta. Esim:

Room. 5:1-2 Varmuus pelastuksesta
Kun nyt Jumala on tehnyt meidät, jotka uskomme, vanhurskaiksi, meillä on Herramme Jeesuksen Kristuksen ansiosta rauha Jumalan kanssa.
Kristus on avannut meille pääsyn tähän armoon, jossa nyt lujasti pysymme. Me riemuitsemme siitä toivosta, että pääsemme Jumalan kirkkauteen.

Fil. 4:4 Iloitkaa aina Herrassa! Sanon vielä kerran: iloitkaa!

Room. 5:9-11 Kun hän nyt on vuodattamalla verensä tehnyt meidät vanhurskaiksi, hän vielä paljon varmemmin pelastaa meidät tulevalta vihalta. Jos kerran Jumalan Pojan kuolema sovitti meidät Jumalan kanssa, kun olimme hänen vihollisiaan, paljon varmemmin on Jumalan Pojan elämä pelastava meidät nyt, kun sovinto on tehty.
Eikä siinä vielä kaikki. Me saamme myös riemuita Jumalastamme, kun nyt olemme vastaanottaneet Herramme Jeesuksen Kristuksen valmistaman sovituksen.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.