Kirjoittaja Aihe: Nyt 28  (Luettu 12011 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Nyt 28
« Vastaus #60 : 19.04.21 - klo:19:38 »
Aurinkoinen ja lämmin päivä tänäänkin. Loppuviikolle viielämpää ja sateista ennusteissa.

Kerron vielä eilisestä, paremman puutteessa.
Vaimon kanssa käytiin eilen kunnon kävelylenkillä.
Ensin autolla kaupunkiin linnan parkkipaikalle, siitä lähdettiin rantareitti-kierrokselle.
Kaupunginpuiston ohi rautatiesillalle. Siinä välillä näkyi valtavasti sinivuokkoja puiston rinteessä,
peippo tupsahti polulle eteemme. Sillan ylityksen jälkeen sitten Sairion rantaa Varikonniemeen
ja Verkatehtaalle, sillan ylitys ja laivarannan ohi linnalle.
Eipä tarvinnut tuolla reitillä ja hyvällä säällä yksin kulkea, porukkaa piisasi.
Matka jotain vajaa 7 km, tunti ja vartti siinä meni aikaa ilman lepotaukoja.
Vaimo tuumasi ettei enää tuolle reitille, tunti kuulemma riittää ja karsastaa siltojen ylityksiä.
Tuo sama reitti sisältyy minulla vähän pidempään pyörälenkkiini.
Vuokkoaikaan ajattelin lähteä kävelylenkeille Aulangolle ja Ahvenistolle, niissä piisaa mäkiä.
Ja haaveilen kesäkaudella päiväretkeä johonkin kansallispuistoon Pirkanmaalle.

Tänään käytiin Pirkanmaalla, vaimo lankakaupassa, minä sillä välin vähän kävelemässä.
Paluumatkalla vähän kierreltiin, mm. Pispalan harjulla. Nyt ajeltiin yläteillä, komeat maisemat
Näsijärvelle ja Pyhäjärvelle, kapea yksisuuntainen tie siellä kiertää, tai kadut, autot tiiviisti
pitkin kadun vartta, pakko olla yksisuuntaiset reitit, ei mahdu kohtaamaan.
Haulitorni huollon jäljiltä hyvässä maalissa, tyylikäs.
Voi olla etten ole ennen noilla yläteillä ajanutkaan, hyvä että nyt tuli mentyä.
Ja muutoinkin paluumatka pikkuteitä Lempäälän ja Akaan kautta. Akaa on syntymäkuntani,
siis vanha Akaa.

Tulin lisäämään....kotona ylen nettiuutisista näin että Hämeenpuistossa sattui ikävä onnettomuus
reilu tunti sen jälkeen kun me siinä ajeltiin.


Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Vs: Nyt 28
« Vastaus #61 : 20.04.21 - klo:07:24 »

   Bongasin eilen sammakonkudun.

Odottelemme hiirenkorvia.

Syntymäpäivänäni toukokuussa (En julkista päivää, etteivät somekanavat tukkeutuisi) aukeavat tuomenkukat.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Nyt 28
« Vastaus #62 : 20.04.21 - klo:09:00 »
Ikävä hiipi puseroon kun luin vn:n kertomaa Hämeenlinnan kierrostaan. Tuo aika on ehkä muistoissa elämäni onnellisinta. Kaikki oli sopivan pientä, kaupunki, koti, sen varustus. Ei ollut autoa, Matilla oli polkupyötä joka kyllä varatettiin kirjaston seinustalta. Siis sen kirjaston joka oli Kuivansillan itäpäässä, entinen ortodoksikirkko.

Oli kaksi pientä tyttöä ja meillä kolmella kulkupelinä avovaunut jossa he istuivat vastakkain. Ihmiset tulivat kysymään ' rouvan kaksosista'. Matti oli työssä Autotehtaalla Vanajassa ja kulki työmatkat polkien.
Minä kärräsin tytöt Ahveniston uimarannalle, mutta joskus päästiin Porkkolan autolla Aulangon luonnon-
puistoon lintulammelle joutsenia syöttämään.Vesibussin satamasta
rantaa pitkin Linnalle ja siitä mäki ylös puistoon jossa on Sibeliuksen patsas, nuoren Sibeliuksen.

Hämeenlinnassa ei ollut törmäämättä senáikaisiin julkkiksiin: Irwiniin, Vexiin, Kujuun, Frediin ja Markku Veijalaiseen joka toimi mm. tuomarina kulttuurikilpailuissa joissa kävin.

Otin lausuntatunteja, näyttelin, luin paljon ja kiersin Karjalan Liiton tapahtumissa. Kaiken keskellä rakensimme talon Pekolankadulle Aulangonharjulle.
Jaksettiin, kun oltiin nuoria ja minä en ollut töissä.

Aineellinen elämä oli vaatimatonta, mutta henkinen rikasta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Nyt 28
« Vastaus #63 : 20.04.21 - klo:13:23 »
Kiitos Riitta! Mielenkiintoista lukea   :eusa_angel:

Arvaan ajoituksen olevan suunnilleen 60 ja 70 vuosikymmenten vaihteen tietämillä.
Minä siihen aikaan elelin kotimökillä. Kaupunkireisut bussilla tai lättähatulla, niillä kuljin
Brahenkadulla melko uudessa kauppaoppilaitoksessa neljä vuotta pötköön, koulu ja opisto.
Iltapäivällä pitkähkö kävely kaupungin läpi Kaurialasta rautatieasemalle.
Oli kova kunto siihen aikaan, hyvinä hiihtotalvina tuli viikonloppuisin hiihdettyä 100 km,
20 km perjantai-alkuillasta 2x20 la-su.
Aika rientänyt, on tiedossa kauppaopistoluokkamme 50 vuotistapaaminen loppukesällä...jos...ehkä...

Opiskelun jälkeen merkonomipoika lähti heti armeijaan linnankasarmille, kesähelteellä
sulkeisissa hiekka pöllysi kasarmirakennusten keskellä.
Maastolenkeillä olin kärkipäässä kantaen kaverinkin kivääriä, kunnes sitten keuhkokuumeen
jälkeen köhin jonon hännillä. Kerran sattui aika kaatosade kun tultiin Aulangolta päin sillan
yli kasarmille, sain nuhteet kessulta että olin kuulemma uinut yli vaikka hän oli kieltänyt.

No, tällaisia muistoja minulla noista ajoista, ihan mukavia nämäkin.  :039:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4809
Vs: Nyt 28
« Vastaus #64 : 21.04.21 - klo:11:48 »
Mietin olisiko mikä seutu hyvä muuttaakseni, sillä kohta en enää vain muuta.  Korona vähän pasmoja sekoitti, olen tuuminut pientä kotoa Kymenlaaksosta niin että tän vuokraisin...  jos tulis joku  tajuton hesaikävä pääsisin takasin, yrittäsin olla vuokralaisel kiltti jos hän olis mulle eikä rikkois paikkoja.  :icon_cool:


jos siis pankki olis myöntyväinen...  väliin on ikäväni kotio ja käsilleni maan multaa.
Ymmärrän asian erittäin hyvin. Etenkin, jos kyse on Zadistanista! Miljoona alikehittyneiden maiden asukasta Zadistaniin rikastuttamaan maamme monikulttuurisuutta ja kestävyysvajetta, niin johan alkaa suomalaiset muuttaa maalle.  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Nyt 28
« Vastaus #65 : 21.04.21 - klo:12:26 »
Mikä ihmeen Zadistan? Löysin sellaisen netistä, mutta en osaa yhdistää juttua tähän keskusteluun. Oletko Z-vammainen? Kirjainhan äännetään 'ts' eikä 'st'; Helsinkikin on Stadi eikä Tsadi.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Nyt 28
« Vastaus #66 : 22.04.21 - klo:15:34 »
Tulkoon pyydetty vastaus seuraavaan sopivaan saumaan.
Tähän väliin hiukan turisen, tai ehkä marisen...
On kyllä vaihteeksi aika flegmaattinen olo, tekisi mieli vaan tässä istua ja seurata snookeria.
Koneella olisi hommia ja kuuntelemattomia mielenkiintoisia linkkejä.
Pitäisi pestä pari ikkunaa
Sää muuttui aika koleaksi, vettäkin vähän tihuutteli, illemmalla ehkä enemmänkin.
Taitaapi jäädä tänään pyörälenkki väliin.
Eilen oli vauhti toinen, aamupäivällä oltiin molemmat kotimökillä haravoimassa ja homma
tuli melkein tehdyksi, rippeet jäljellä, noin aarin verran.
Iltapäivällä poika piipahti takaterassillamme kahvittelemassa.
Alkuillasta tein hiukan lyhennetyn pyörälenkin.
Taidan tänään koittaa varata koronarokotukseen aikaa, sähköinen ajanvaraus avautunut,
ikäryhmälleni on päätetty rokotteen valintamahdollisuus toukokuun alusta alkaen.
Että eteenpäin....

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Nyt 28
« Vastaus #67 : 22.04.21 - klo:16:15 »
Odottelen Mattia mölkky-pelistä, ruokakin jo odottaa.

Olen muuten viettänyt aikaa OmaKanta-sivuilla tutkimassa sitä tammikuista sairaa-rumpaa, eli tuloksia tehdyitä kokeista.

En löytänyt, ainakaan vielä googlettamalla mikä on aivojen lakunaarinen harventuma. Vain sellainen vanha löydös niissä TT-kuvissa oli.
Kaulavaltimoiden magneettikuva oli kaikki OK.



Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Nyt 28
« Vastaus #68 : 22.04.21 - klo:18:25 »
Odottelen Mattia mölkky-pelistä, ruokakin jo odottaa.

Olen muuten viettänyt aikaa OmaKanta-sivuilla tutkimassa sitä tammikuista sairaa-rumpaa, eli tuloksia tehdyitä kokeista.

En löytänyt, ainakaan vielä googlettamalla mikä on aivojen lakunaarinen harventuma. Vain sellainen vanha löydös niissä TT-kuvissa oli.
Kaulavaltimoiden magneettikuva oli kaikki OK.

Tulokset tulee vasta kun lääkäri on katsonut. Minulla on sama tilanne, kävin mittauksissa mutta tulokset puuttuu.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Nyt 28
« Vastaus #69 : 22.04.21 - klo:19:53 »
Kirjoitin huonosti, ikäänkuin asiat omassa päässä ovat. :117:

Ne olivat vanhoja, jo selvitettyjä kokeita joita katsoin, ikäänkuin kerraten. Minulle jäi kummittelemaan tuo lääketieteellinen ilmaisu: lakunaarinen harventuma.

Olen sellainen, että kaikki minun pitää tietää 'pohjamutia myöten' enkä tiennyt mitä tuo merkitsi.
Sain sen verran vihiä, että se merkinnee sitä silmän edellinen laskimotukoksen jättämää jälkeä aivoissa, seitsemän ja puoli vuotta sitten jo.

Tosin minullakin on toisessa asiassa, han labrakokeessa , odottamisen paikka. Hoitajakin ihmetteli tänään kun sen tulos ei näkynyt. Onko se hävinnyt ! :017:

Näitä nämä minun asiani alkavat olla nyt, ja huomena ja ensiviikolla. Terveyteen ja sairauteen liittyviä.  :icon_wink:
Tänään selvisi se ettei rollaattori ole pätevä syy saada Vammaipalveluilta auttomaatti-avainta ulko-oveen. Vain pyörätuoli-asukkaalle se annetaan.

Enkä minä joka paikkaan rollan avulla lähde,joskus myös keppi riittää ja teietysti Matti, jos yhdessä mennään. Yksin ovesta rollalla on vaikea mennä vallankin jos on kasseja tai pusseja kahden puolen. Pakittamalla ja takapuolella ovea auki pitämällä siitä just pääsee. Ovi alkaa heti mennä kiinni samantien kun sen on saanut auki.
Otin asian esiin, ja siihen toivottavasti tulee parrannus.

Maanantaina on silmäklinikalla lääkärin kontrolli. Toivon saavani ajoluvan takaisin ja luva optikolle.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Nyt 28
« Vastaus #70 : 22.04.21 - klo:20:01 »
Lakunaarinen taitaa merkitä pistemäistä, siis paikallista ja selvärajaista. Näin ymmärsin nettiä selatessani.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Nyt 28
« Vastaus #71 : 22.04.21 - klo:20:39 »
Hyvä !   Pelkäsin että se on  laku-kulinaarinen, jota olenkin   :003:

Ja kiitos !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Nyt 28
« Vastaus #72 : 23.04.21 - klo:09:37 »
Vn, ymmärsin, että asut jossain Hattulan suunnalla, ehkä lähellä Lehijärveä.
Mikäli ymmärsin oikein, kysyisin sinulta, että asuitko paikkakunnalla silloin kauan sitten, kun siellä pidettiin helluntaiseurakunnan juhannusjuhlia?

Ennen Lehijärveä nuo kesäjuhlat pidettiin Katinalassa.

Se taisi olla niin, että joka toinen vuosi Hattulassa ja joka toinen vuosi juhlat oli milloin missäkin kaupungissa.

1990-luvulla Katinalasta luovuttiin ja siirryttiin Keuruulle, jossa juhlat ovat joka vuosi, paitsi korona-aikana.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Nyt 28
« Vastaus #73 : 23.04.21 - klo:10:02 »
Kiitos kysymästä Kössi.

Joo, juuri näin.
Parolassa asunut 16 vuotta, Kanta-Hämeessä koko ikäni.
Hyvin muistan nämä Katinalan Raamattuopiston ja Lehijärven isot kesäjuhlat.
Sukulaiseni kävi Katinalassa kurssin.
Itse olen Lehijärven juhlilla 1-2 kertaa lyhyesti käynyt, en enempää.
Lehijärven rannassa oli aikoinaan myös isoja juhannusjuhlia, niissäkään ei tullut käytyä.
En muista mikä pulju/kunta? niitä järjesti. Sotilaita oli paljon ja eturivin laulajia/muusikoita.
Kalvolassa naapurikunnassa silloin asustelin.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Nyt 28
« Vastaus #74 : 26.04.21 - klo:13:33 »
Tulipahan tässä yksi juttu mieleen mikä eilen tuli netissä eteeni.
En osaa sitä tähän linkittää/kopioida, suunnilleen muistan...

On paljon ihmisiä jotka paahtavat menemään täysillä, on sisäinen hehku päällä.
Harmi vaan että he ovat valtaosin alle 7-vuotiaita.

.....arvatkaa kenen ajatus....Esa Saarisen.

Kuka meistä voi todeta itsestämme että paahdetaan täysillä ja on hehku päällä?
Näin kai tulisi kuitenkin olla...tavalla tai toisella....rennon letkeästi, ettemme väsy.

Mutta kun ei niin ei.....

valitettavasti...sanois Ahtisaari  (yksi yli 7-vuotias jolla on ollut hehkua)

Oppiminen ja muuttuminen on mahdollista hautaan asti, jos niin haluamme!    :023: