Kirjoittaja Aihe: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV  (Luettu 32263 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #105 : 16.12.19 - klo:04:44 »

   Olli Jalonen: Merenpeitto jatkaa Angus-pojan tarinaa, joka alkoi Taivaanpallosta. Kirjailija peilaa 1600-lukua aikamme kautta. Kieli on pojan havaintojen myötä syntynyttä selkeän yksinkertaista aikansa tieteen hengessä. Hänen, orvon, tekoisä on tiedemies Halley (Halleyn komeetta).
  Rakkauskin alkaa orastaa, läheisyys, kiintymys kuvastuu katkelmassa, jossa poika antaa tytölle, orpo hänkin, korun:

... Helmikuun valentiininpäiväksi olen käynyt ostamassa torilta värjätystä puusta tehdyn hiussoljen ja antanut sen Henriettalle kun muita ei ole ollut näkemässä. Henrietta on sanonut kiitos ja sitten hän on tullut halaamaan minua. En ole osannut tehdä mitään oikein, en ole liikahtanutkaan enkä edes katsonut kohti. Henrietta on istunut rahille ja käännellyt valentiininlahjaansa ja haistellutkin sitä koska siihen on pirskotettu ruusuvettä, mutta jälkeenpäin hän on kätkenyt soljen vähiin tavaroihinsa eikä ole alkanut käyttää sitä kuin pääsiäisen jälkeen. En ole kysynyt mutta luulen että sen vuoksi etteivät Margie ja Willow kysele ja kiusaa.
   Kampakauppias jolta olen soljen ostanut on... sanonut lähtiäisneuvoksi että katso tarkkaan että kummalle puolelle päätään tyttö soljen kiinnittää, jos vasemmalle niin hyvä, jos oikealle niin se on jo vakavaa.
   Jos ei ollenkaan vaan vasta myöhemmin, siitä nainen ei ole sanonut mitään...
s. 130-131.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #106 : 16.12.19 - klo:09:55 »

  ... Kampakauppias jolta olen soljen ostanut on... sanonut lähtiäisneuvoksi että katso tarkkaan että kummalle puolelle päätään tyttö soljen kiinnittää, jos vasemmalle niin hyvä, jos oikealle niin se on jo vakavaa.
   Jos ei ollenkaan vaan vasta myöhemmin, siitä nainen ei ole sanonut mitään...
s. 130-131.



   ... Voi, voi. Mitä tapahtuukaan sivulla 176: Herra ja rouva haluavat että lähden Ranskaan avioon, Henrietta sanoo ja katselee lattialankkuja...

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #107 : 02.01.20 - klo:19:51 »
 Kirjoitin runon
 Kirjoita runo XIX-palstalla:

Onko nyt aivan se ja sama
mitä julki huudellaan

Ei ennen ollut näin
Tiedettiin kielen syntien
vaara

jolloin monet haavat
jäivät iskemättä

Oli toinen aika
toiset tavat ja tyylit

Silloin siellä kasvoi
terveitä arvoja

Luin äsken YLEn nettisivuilta samasta ajatuksesta:

https://yle.fi/uutiset/3-11079762
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #108 : 02.01.20 - klo:20:24 »
Lainasin kirjastosta ja luin Lauri Maarala nimisen papin kirjoittaman kirjan nimeltään Gurun opissa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #109 : 02.01.20 - klo:20:41 »
Kiitos Nikka !  Varaan heti jos Lahden kapunginkirjastosta löytyy.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #110 : 02.01.20 - klo:20:57 »
Kiitos Nikka !  Varaan heti jos Lahden kapunginkirjastosta löytyy.

Joo, on siellä Lahden pääkirjastossa tuo kirja. Hyviä lukuhetkiä Sinulle Riitta-mummi!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #111 : 03.01.20 - klo:07:09 »
Joo, yksi oli Lahdessa ja yksi Heinolassa tällä alueella. Nyt minulle on tulossa niistä toinen.
Olen Lauri Maaralaa kuullu seuroissa ja puhe on ruokkinut minua.   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #112 : 03.01.20 - klo:07:45 »
Sain joululahjana Orhan Pamukin lähes 800-sivuisen teoksen Kummallinen mieleni. Olen sivulla 85. Kiehtoo.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #113 : 03.01.20 - klo:11:54 »
^Aloitan kirjojen lukemisen yleensä jostakin keskeltä. Onko se hirveän paha?  Voisiko tätä tutkia niin, että valitaan koehenkilöt ja heille samat kirjat ja satunnaisesti määrätään, minkä kirjan kukin aloittaa alusta ja minkä jostain keskeltä, ja sitten he raportoivat lukukokemuksestaan?

"On väkivaltainen harha kuvitella muiden elävän pimeydessä, jos heillä ei ole samanlaista Jumalan läsnäolon kokemusta kuin itsellä on.", olin lukenut ennenkin Kirkko ja kaupunki -lehden verkkokolumnisti Aura Raulon esittelyn. Harkitsen lukevani muutaman kolumninkin sitten joskus, mutta ei nyt.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #114 : 03.01.20 - klo:13:24 »
Sain Bruce Spingsteenin -omaelämäkertakirjan joululahjaksi. Aloitin lukemisen 25.12.19. Sain päätökseen seuraavana päivänä. Se kirja oli yli 500 -sivuinen. Se on "gospelia".
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #115 : 03.01.20 - klo:13:31 »
Sain Riitta Konttisen kirjan Aino Sibeliukesta joululahjaksi ja olen sitä aloitellut. Präntti vain on minulle kovin pientä ja painoväri haalea. Kuvia on paljon ja ne jo selasin.

Vie aikaa sen lukeminen sillä kirja on paksu, jopa painava.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #116 : 04.01.20 - klo:14:16 »
   "... Kun ovi uudestaan aukeaa, siinä on äiti. Vaikka kuinka olen miettinyt edeltä ja suunnitellut miten ja eniten että en ainakaan itke, alan itkeä niin kovaa että oikeasta silmästä valuu kyyneliä ja vasenta polttaa arven alla kuin suola. En näekään, pyyhin silmää ja poskea.
   Onko se Angus? Täällä on Angus, äiti kuuluu sanovan.
   Päivää, minä sanon ja ojennan käteni.
   Miten sinun silmä on noin valkoinen kuori? äiti kysyy
   Sattui, sanon enkä osaa muuta. Äiti koskettaa minua sormenpäillä molempien silmien alta ja alkaa itkeä, en tiedä silmänkö takia
vai siksi kun olen siinä. ...
" s. 415, Olli Jalonen: Merenpeitto, 2019.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #117 : 05.01.20 - klo:14:41 »

   "... Hän haluaa olla saattamassa Adamin maailmalle niinkuin on saattanut minutkin.
   Kun hän niin sanoo, minulla käy mielessä että äidin kautta me olemme maailmaan tulleet. En ole tainnut koskaan ennen ajatella syntymisestä että se on portti jostakin tänne, ja tyhjyydessäkö siihen asti suput ihmiselämät liikkuvat vähän samalla tavalla kuin veden alla kelluu ja liikahtelee pieniä hitaita liikahduksiaan hiljaisuudessa ja kohinassa.
..." s. 457, Olli Jalonen: Merenpeitto, 2019.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #118 : 05.01.20 - klo:17:34 »
Kun he lähtivät kävelemään Hasan-sedän luota Duttepestä kohti Kültepeä ja omaa kotiaan, Mevlut pani merkille Istanbulin kaukana välkehtivän kajon, samettisen illan ja neonvalot. Joskus hänen huomionsa kiinnittyi yhteen ainoaan tähteen lasuurinsinisellä taivaalla, ja silloin hän haaveili, että käsi yhä vain jupisevan isän isossa kourassa he kävelisivät yhdessä kohti tuota tähteä. Joskus kaupunkia ei näkynyt lainkaan, mutta ympäröivien kukkuloiden kymmenien tuhansien pikkutalojen valjut ja oranssiset valot loivat harhakuvan, että tämä Mevlutin tuntema maailma kimmelsi kirkkaammin kuin todellisuudessa. Joskus taas viereisen kukkulan valot hautautuivat utuun, ja Mevlut kuuli alati tihenevän sumun keskeltä koirien haukuntaa.

Orhan Pamuk, Kummallinen mieleni, III osa (syyskuu 1968 - 1982)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33646
Vs: Tämän luin / Tätä luen / harkitsen ainakin osa XV
« Vastaus #119 : 08.01.20 - klo:20:52 »
Kuinka Annikka olet kokenut Lauri Maaralan kirjan annin ?

Minulle moni on laajemminkin tuttu, mutta 42 esitellystä osa on aivan uusia tuttavuuksia.

Olen lukenut vasta  n. 10 esittelya, niitähän nämä ovat. Mielenkiintoisia lyhyitä kertomuksia jokaisen 'gurun'  keskeisimmistä näkemyksistä ja vielä lyhyempiä tietoja jokaisen elämänkerrasta.
Rukoukset ja neuvot ovat hyviä tälle matkalle, Jumalan etsimisen ja löytämisen tielle.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)