Kirjoittaja Aihe: Halloween  (Luettu 7196 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Halloween
« : 01.11.06 - klo:21:15 »
Ajankohtainen aihe elikkäs mitäs foorumilla ollaan mieltä halloweenista? Törmäsin aiheeseen ortodoksisella foorumilla ja sai aika tylyn tuomion.

Omakin mielipiteeni on, että pyhäinmiestenpäivän perinne istuu Suomeen paljon paremmin. Ei meidän tarvitse kaikkea kopioida Amerikasta. Vaalitaan omia perinteitämme. Ihanhan se Halloween on semmoista harmitonta hauskanpitoa, mutta silti jokin siinä etoo minua. En osaa sanoa mikä. Suomessa ei ole oikein saanut jalansijaa. Tiimari tietysti on pullollaan kaikkea, mutta käytännössä en ole nähnyt mitään pippaloita, ovelta ovelle kiertelijöitä tms. Entä muut? Oletteko tavanneet? Viime vuonna nousi paikallislehdessämme kohu, kun joku koululuokka oli viettänyt "hirviöiltaa". Kyllä se minustakin meni vähän yli. Tavalliset naamiaiset nyt vielä sopii kouluun, kunhan ei sotketa pyhäinpäivään, mutta osallehan ei pyhäinpäivä merkitse mitään, niin en osaa sanoa, mikä olisi oikea ratkaisu.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Kekri riittää...
« Vastaus #1 : 01.11.06 - klo:22:44 »
Kekri riittää... Halloween on kummallista Amerikan herkkua, johon meidän muutenkin tulisi suhtautua varauksella. Kotikutoiset suomalaisasiat ja perinne täällä on inhimillisesti katsottuna usein aika lailla "oikeaa" moneen tuontitavaraan verrattuna.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Kekri riittää...
« Vastaus #2 : 02.11.06 - klo:10:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Kekri riittää... Halloween on kummallista Amerikan herkkua, johon meidän muutenkin tulisi suhtautua varauksella. Kotikutoiset suomalaisasiat ja perinne täällä on inhimillisesti katsottuna usein aika lailla "oikeaa" moneen tuontitavaraan verrattuna.



Pidän käsittämättömänä, että meillä Suomessa vietetään Halloween-viikkoja. Eivät kuuluu mitenkään suomalaiseen elämänmuotoon.
Acta, non verba.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Re: Kekri riittää...
« Vastaus #3 : 02.11.06 - klo:13:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Pidän käsittämättömänä, että meillä Suomessa vietetään Halloween-viikkoja. Eivät kuuluu mitenkään suomalaiseen elämänmuotoon.


Ei minusta yhtään käsittämätöntä, jos ajattelee ketkä siitä hyötyvät: kaupat. Yksi kaupallinen juhla lisää, jee, ja saadaan lisää asiakkaita, vaikka systeemi ei Suomen kulttuuriin mitenkään sopisikaan. No, kai kaupat saavat lisätä myyntiään ja markkinoida itseään tavalla kuin tavalla, vastuu on enemmänkin kuluttajalla, lähteäkö siihen mukaan. Onhan äitien- ja isänpäivä sekä ystävänpäivä kaikki jenkeistä (?) tulleita ja suomalaiseen kulttuuriin omaksuttuja. Ehkäpä Halloweenille käy samoin, mutta voi olla myös, että suomalaiset eivät tätä juhlaa kulttuuriinsa omaksu lainkaan. Se nähdään varmaan vasta pidemmällä aikavälillä. Itse en lämpene Halloweenille, kun ei siitä oikein mitään "iloa" kenellekään ole (vrt. äitien-, isän- ja ystävänpäivä). Sitäpaitsi karkkeja saa suomalaislapset kolkutella ovilta jo palmusunnuntaina tai pääsiäislauantaina asuinseutunsa mukaan. Uskon, että siihen systeemiin ei Halloween-jutuissa Suomessa lähdetä laisinkaan (tai ainakin toivon niin).

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Re: Kekri riittää...
« Vastaus #4 : 02.11.06 - klo:13:50 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Pidän käsittämättömänä, että meillä Suomessa vietetään Halloween-viikkoja. Eivät kuuluu mitenkään suomalaiseen elämänmuotoon.


Ei minusta yhtään käsittämätöntä, jos ajattelee ketkä siitä hyötyvät: kaupat. Yksi kaupallinen juhla lisää, jee, ja saadaan lisää asiakkaita, vaikka systeemi ei Suomen kulttuuriin mitenkään sopisikaan. No, kai kaupat saavat lisätä myyntiään ja markkinoida itseään tavalla kuin tavalla, vastuu on enemmänkin kuluttajalla, lähteäkö siihen mukaan.


Näinpä. Onhan meillä sitä paitsi kristillisen perinteen mukaisesti pyhäinmiestenpäivä ja pakanallisesta (tai ainakin ei spesifisti kristillisestä) perinteestä löytyy kekri. Eli vain kaupallinen tarve ja USA:n populaarikulttuurin ylivalta on tuomassa halloweenia tänne. Toivottavasti ei iske itseään läpi. (T. nimim. jo ystävänpäivää inhoava...)
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Halloween
« Vastaus #5 : 02.11.06 - klo:16:19 »
Amerikkalaista täysin turhaa hapatusta. E.V.V.K., sanon minä.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Halloween
« Vastaus #6 : 02.11.06 - klo:18:27 »
Kuten ilmeisesti muutkin, olen sitä mieltä ettei halloween ole osa suomalaista perinnettä, vaikka kekriä olemmekin viettäneet. Pidän paljon parempana pyhäinmiestenpäivän-perinnettä, mutta toisaalta olen tässä viime aikoina alkanut miettiä olenkohan liian jyrkkä asian suhteen. Olen paheksunut sitä, että kaiken maailman halloween-krääsää myydään nykyään joka kaupassa ja halloween-juhlia pidetään lähes joka luokassa ja tarhassa.

Kuitenkin olen miettinyt, mitä pahaa ylimääräisessä juhlassa pyhäinmiestenpäivän lisäksi on, jos siis emme sekoittaisi omaa pyhäinpäiväämme halloweeniin. Jos se tuo jollekin lisää iloa, ei se voi olla niin pahasta, vaikka Amerikasta tulisikin. (Vaikka alunperinhän irlantilaiset käsittääkseni Hollow Evenin uudelle mantereelle veivät...)

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Halloween
« Vastaus #7 : 02.11.06 - klo:19:14 »
Parempi nauttia suomalaisesti perinteikkäästä kekristä. Meinasin käydä sitä nauttimassa lähimmässä olutravintolassa sahdin muodossa joko tulevana viikonloppuna tai ensi viikolla.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

HeinoM

  • Vieras
Halloween
« Vastaus #8 : 02.11.06 - klo:19:44 »
Hölökynkölökyn. 8)

Poissa Michelle

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Halloween
« Vastaus #9 : 04.11.06 - klo:17:20 »
näin päiväkodintädin näkökulmasta ihan mukava juhla. ja varsinkin tuolla meillä englanninkielisessä leikkikoulussa se kuuluu tapoihin, johtuen kai siitäkin että on paljon ihmisiä kulttuureista joissa halloweeniä vietetään.
ja itsekkin ameriikoissa asuneena se on jäänyt mieleen mukavana juhlana.

lasyten kanssa oli mukava kovertaa kurpitsa ja koristella ja pukeutua. sitten pidettiin kunnon juhlat. :) ja sillonha on kanssa se trick or treat joka suomessa hoitoo joko nnutinpäivänä tai pääsiäisenä. siis että kierrellään karkin keruussa.

lapsilla joka tapauksessa oli kivaa ja ei pidä sotkea halloweeniä pyhäinpäivään ne eivät ole sama asia vaikka suomessa näin yleisesti luullaan. halloween on aina lokakuun vimmeinen päivä ei pyhäinpäivänä.
"Hän on minua alhaista katsonut suuressa armossaan. tahdon Häntä vain palvella ja kiittä näin hänen nimeään. Minun sieluni suuresti ylistää Herraa ja henkeni, Jumalasta nyt riemuitsee. iloitsee vapahtajastani"

Poissa Mikko

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 91
Halloween
« Vastaus #10 : 12.11.06 - klo:08:26 »
Se on aina kiva kun muksuilla on joku uus pikkujuhla ja askartelemista. Siinä mielessä kannatan, vaikken itse piittaakaan.

  Mikko
Hähä!

Poissa shuichi

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 154
Halloween
« Vastaus #11 : 25.12.06 - klo:01:22 »
nytkun olen henk. koht itseasiassa kokenut ns. Amerikkalaisen halloweenin ihan itse tana vuonna, eikos kaikki nyt kopioi vahan kaikkea sita sun tata Amerikastakin kun muualtakin ym... mutta taalla *siis USA:ssa* se on vanha perinne, joka on etupaassa lapsille hauskaa mutta myos se etta se oikea tarkoitus on unholaan joutunut.

mutta mitas nyt pitikaan sanoa.......... niin ai niin etta eihan suomessa ole juhlittu tata perinnetta mika taalla on, ja miksi meilla pitaisi edes olla minkaan taman kaltaista perinnetta koska ei meilla edes ole siihen liittyvaa historiaa.. ei ainakaan sellaista historiaa mika taalla on.
teach me how to breathe how to live without any pain, because I´m still bleeding in my heart and I want it to stop