Kirjoittaja Aihe: Herännäisyyden tulevaisuus  (Luettu 19128 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Herännäisyyden tulevaisuus
« Vastaus #15 : 10.07.07 - klo:18:51 »
Korjaan: lukekaa Aku Rädyn miete u u d e s t a a n, kertaalleen, ei siis uusiksi... Aku Räty sanoi lyhyesti paljon.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Herännäisyyden tulevaisuus
« Vastaus #16 : 11.07.07 - klo:14:51 »
Jaro oli kuulemma Löytylle mua väittäny joksiki herännäisyyden toivoksi.
....? :roll:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Herännäisyyden tulevaisuus
« Vastaus #17 : 27.01.08 - klo:15:42 »
Noh, laitanpa tähän, kun en viitsi uutta ketjua aloittaa, kun entisiäkin on jo niin paljon.

Siis haluaisin varmistaa yhden asian, että olen ymmärtänyt oikein. Siis eikös se mene niin, että herättäjäyhdistyksellä ei ole virallista kantaa moniin kirkkoa puhuttaviin kysymyksiin vaan se haluaa keskittyä opetuksessaan siihen, että ihminen on yksin armon varassa? Näin ollen siis jokaisella saa olla oma mielipiteensä?

Olin tänään Portaanpään opiston 85-vuotisjuhlajumalanpalveluksessa. Se kesti 2 tuntia, kun ehtoollisella oli niin paljon porukkaa ja kanttori huusi jo parvelta lisävirsiä, kun ei riittäneet virret. Piispa Matti Sihvonen oli saarnaamassa ja saarna oli parhaita kuulemiani aikoihin! Saarna kosketti oikeasti syvältä sisältäni ja huomasinpa ihmisiä katsoessani, kuinka moni näkyi pyyhkivän silmäkulmiaan.

Ehkä tuon saarnan innoittamana olen miettinyt, että pitäisi ehkä tosissaan liittyä herättäjäyhdistykseen, kun kerran sukuperinteetkin ovat sinne päin. En löytänyt nettisivuilta varmistusta, mutta onhan käsitykseni oikea, että herättäjäyhdistys ei halua ottaa kantaa moniin kirkkoakin koetteleviin kysymyksiin? Siis tämä siksi, että tiedän monilta mielipiteiltäni olevani perinteisiin tukeutuva ja tuntisin itseni kiusaantuneeksi, jos myöhemmin huomaisin kuuluvani yhdistykseen, joka aktiivisesti ajaa kirkollisia uudistuksia. Itseäni häiritsi tässä taannoin jossain lehtijutussa maininta, että herättäjäyhdistys on liberaali ja avoimesti tukee sitä ja tätä. Sävy oli sellainen, että sain sen kuvan, että yhdistyksen piirissä ei ole muulla tavoin ajattelevia. Omasta mielestäni olisi parempi, jos sanottaisiin, että yhdistyksen sisälle mahtuu hyvinkin eri tavoin ajattelevia ihmisiä ja konservatiivi-liberaali-akseli ei sovi herättäjäyhdistyksen luokitteluun. Tuo liberaalihenkisyys kai on minua vähän mietityttänyt liittymisasiassa.

Olen itse tykännyt yhdistyksen tähänastisesta kannasta, joka jättää sijaa erilaisille mielipiteille eikä käännytä väkisin ketään minnekään päin ja on ainakin tähän asti pidättäytynyt ottamasta kantaa moniin kysymyksiin ja todennut, että se pysyy kirkon linjassa. Yhdistyksen sisällä on näin sopinut olemaan hyvinkin eri tavoin ajattelevia ihmisiä. Yhteistä ovat vain nuo herättäjäyhdistyksen nettisivujen etusivun painotukset ihmisen pienuudesta. Onko näin edelleen ja ihan virallisestikin?
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Herännäisyyden tulevaisuus
« Vastaus #18 : 27.01.08 - klo:16:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Uskotaan me Aku Rätyä, kun tiedämme mihin hän uskoi. Tulevaisuutta siis on jos ja kun... Lukekaapa tässä ketjussa oleva Aku Rädyn miete uusiksi.


Mielenkiintoista on, että myös evlut kirkossa mietitään, että onkos meillä tulevaisuutta? Ihan varmasti on, mutta näyttää kovasti siltä, että kirkkokansa vähenee nopeammin kuin Suomen väestö. Onko niin, että vain tosiuskovat ja ahdasmieliset jää ja lipilaarit haluaa väistellä kirkkoveroa?
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Herännäisyyden tulevaisuus
« Vastaus #19 : 27.01.08 - klo:16:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Noh, laitanpa tähän, kun en viitsi uutta ketjua aloittaa, kun entisiäkin on jo niin paljon.

Siis haluaisin varmistaa yhden asian, että olen ymmärtänyt oikein. Siis eikös se mene niin, että herättäjäyhdistyksellä ei ole virallista kantaa moniin kirkkoa puhuttaviin kysymyksiin vaan se haluaa keskittyä opetuksessaan siihen, että ihminen on yksin armon varassa? Näin ollen siis jokaisella saa olla oma mielipiteensä?

Olin tänään Portaanpään opiston 85-vuotisjuhlajumalanpalveluksessa. Se kesti 2 tuntia, kun ehtoollisella oli niin paljon porukkaa ja kanttori huusi jo parvelta lisävirsiä, kun ei riittäneet virret. Piispa Matti Sihvonen oli saarnaamassa ja saarna oli parhaita kuulemiani aikoihin! Saarna kosketti oikeasti syvältä sisältäni ja huomasinpa ihmisiä katsoessani, kuinka moni näkyi pyyhkivän silmäkulmiaan.

Ehkä tuon saarnan innoittamana olen miettinyt, että pitäisi ehkä tosissaan liittyä herättäjäyhdistykseen, kun kerran sukuperinteetkin ovat sinne päin. En löytänyt nettisivuilta varmistusta, mutta onhan käsitykseni oikea, että herättäjäyhdistys ei halua ottaa kantaa moniin kirkkoakin koetteleviin kysymyksiin? Siis tämä siksi, että tiedän monilta mielipiteiltäni olevani perinteisiin tukeutuva ja tuntisin itseni kiusaantuneeksi, jos myöhemmin huomaisin kuuluvani yhdistykseen, joka aktiivisesti ajaa kirkollisia uudistuksia. Itseäni häiritsi tässä taannoin jossain lehtijutussa maininta, että herättäjäyhdistys on liberaali ja avoimesti tukee sitä ja tätä. Sävy oli sellainen, että sain sen kuvan, että yhdistyksen piirissä ei ole muulla tavoin ajattelevia. Omasta mielestäni olisi parempi, jos sanottaisiin, että yhdistyksen sisälle mahtuu hyvinkin eri tavoin ajattelevia ihmisiä ja konservatiivi-liberaali-akseli ei sovi herättäjäyhdistyksen luokitteluun. Tuo liberaalihenkisyys kai on minua vähän mietityttänyt liittymisasiassa.

Olen itse tykännyt yhdistyksen tähänastisesta kannasta, joka jättää sijaa erilaisille mielipiteille eikä käännytä väkisin ketään minnekään päin ja on ainakin tähän asti pidättäytynyt ottamasta kantaa moniin kysymyksiin ja todennut, että se pysyy kirkon linjassa. Yhdistyksen sisällä on näin sopinut olemaan hyvinkin eri tavoin ajattelevia ihmisiä. Yhteistä ovat vain nuo herättäjäyhdistyksen nettisivujen etusivun painotukset ihmisen pienuudesta. Onko näin edelleen ja ihan virallisestikin?


Kuten voit lukea Herättäjä nettisivulta yhdistyksen oppi on kirkon oppi. Siinä se oli lyhyesti ja siitä pidetään kiinni. Arvelusi ovat ihan kohdalleen osuvia ja liittyä kannaattaa sanoo ainaisjäsen jo yli 40 vuotta.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Herännäisyyden tulevaisuus
« Vastaus #20 : 27.01.08 - klo:17:28 »
Johannekselle: Olin siellä minäkin, meinaan Lapinlahden kirkkoa. Piispa Matti Sihvoselle on aina ollut sanottavaa.
Jäsenyydestä: Jäseneksi kannattaa liittyä. Jäsenetuja saa jokaisessa seuratilaisuudessa.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Herännäisyyden tulevaisuus
« Vastaus #21 : 27.01.08 - klo:19:40 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Johannekselle: Olin siellä minäkin, meinaan Lapinlahden kirkkoa. Piispa Matti Sihvoselle on aina ollut sanottavaa.
Jäsenyydestä: Jäseneksi kannattaa liittyä. Jäsenetuja saa jokaisessa seuratilaisuudessa.


Sepäs mukava kuulla, että muutkin on olleet samaa mieltä näin konkreettisestikin, kun olemme samassa paikassa olleet!  ;)
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Herännäisyyden tulevaisuus
« Vastaus #22 : 28.01.08 - klo:17:31 »
Noh, nyt tuli minusta jäsen, kunhan ehtiivät yhdistyksessä käsitellä nettilomakkeen.  :D
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Herännäisyyden tulevaisuus
« Vastaus #23 : 08.02.08 - klo:23:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Noh, nyt tuli minusta jäsen, kunhan ehtiivät yhdistyksessä käsitellä nettilomakkeen.  :D


Tuleekohan jäsenyyden vahvistamisesta jotain tietoa itselle? Siis ajattelin vain, että mistä sen tietää, että nettilomake on mennyt perille. Minulla on usein vähän kyyninen asenne näihin netin kautta toimiviin systeemeihin (paperi on aina paperi)... :oops:
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Herännäisyyden tulevaisuus
« Vastaus #24 : 09.02.08 - klo:00:13 »
Sinä pelastut Kristuksen rakkauden vuoksi. :wink: t. piilorauhansanalainen juhani
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Herännäisyyden tulevaisuus
« Vastaus #25 : 09.02.08 - klo:00:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Noh, nyt tuli minusta jäsen, kunhan ehtiivät yhdistyksessä käsitellä nettilomakkeen.  :D


Tuleekohan jäsenyyden vahvistamisesta jotain tietoa itselle? Siis ajattelin vain, että mistä sen tietää, että nettilomake on mennyt perille. Minulla on usein vähän kyyninen asenne näihin netin kautta toimiviin systeemeihin (paperi on aina paperi)... :oops:


Hm, ainakin sieltä pitäisi uuden jäsenen liittymislahjana Siionin virret kotiin tulla. Jos ei ala kuulua, laitapa H-Y:een meiliä tai soita, niin asia varmistuu.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Herännäisyyden tulevaisuus
« Vastaus #26 : 09.02.08 - klo:18:18 »
Noh, odottelen vielä ensi viikon. Laitoin kotiosoitteen tiedoksi yhdistykseen, kun tämä opiskelupaikkakunnan asunto nyt ei välttämättä kovin pitkäaikainen ole, niin ei tarte sitten koko ajan vaihdella osoitetta joka paikkaan. Tulen käymään taas ensi viikonloppuna kotona, niin jos ei ole tullut, niin laitan sitten postia yhdistykseen.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Herännäisyyden tulevaisuus
« Vastaus #27 : 13.02.08 - klo:22:49 »
Eipä tarvinnut huudella kirjeen perään, sillä tänään tuli paksu kirjekuori postissa ja mustakantinen Siionin virret. On ollut niin älyttömän ihana päivä siitä lähtien. Kirjoitin heti nimen virsikirjan kansilehdelle! Päätin jättää molekyylibiologian ja genetiikan tenttiin lukemisenkin huomiseen ja lähdin käymään srk:n tapahtumassa, jossa meni monta tuntia. Teki mieli lähteä ja ymmärsin, että tenttiin kerkiää aina lukea... (seli seli, huomenna muistetaan illalla panikoidessa...  :lol: ).

Semmoinen kuriositeetti pisti myös silmään, että tervetuloa-toivotus kirjeen mukana oli käsin allekirjoitettu! Oli mukavaa saada sellainen, kun yleensähän ne on koneelta suoraan kopioituja.

Selvisi samalla myöhästymisen syy. Kuori oli palautettu jo lähettäjälle ja postista oli kai sitten selvitetty minun osoite. Laitoin yhdistykseen "oikean" osoitteeni, en tätä opiskelupaikkakunnan osoitetta, koska se ei kuitenkaan ole niin pitkäaikainen. Ja toisaalta olen kirjoilla Lapinlahden osoitteessa ja minulla on täällä vain toinen osoite. Ilmeisesti posti sitten tulkitsee sen niin, että vähänkään virallisemman näköiset kirjeet ja muut käännetään aina tänne. Tätä kirjettä ei sitten oltukaan käännetty, vaan kuoressa oli tarra, että palautettu lähettäjälle ja toinen lappu, jossa oli postin tarra, jossa oli uusi osoite. Muutaman muunkin kirjeen kohdalla on kuoreen kirjoitettu "uusi" osoite, kun en ole sitä minnekään ilmoittanut, mutta nyt tämä kirje oli jopa palautettu tarran mukaan jo yhdistykseen. "Epävirallisemman" näköiset (ei pankin kirjeet yms.) näkyvät kuitenkin menevän vanhempien osoitteeseen ja avaan ne sitten viikonloppuna. En tiedä sitten sitä logiikkaa postin puolella.

Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin! Pyydän kuitenkin anteeksi yhdistyksen toimiston väeltä, jos tuli ylimääräistä vaivaa...

Nyt olen sitten virallisesti Herättäjä-yhdistyksen jäsen!
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Herännäisyyden tulevaisuus
« Vastaus #28 : 14.02.08 - klo:07:52 »
Olisikohan Postin lajittelussa töissä joku tummanpuhuva enkeli lätkimässä oikeita tarroja niihin kuoriin, joissa matkaa Siionin virsiä? Jakaus keskellä päätä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Herännäisyyden tulevaisuus
« Vastaus #29 : 24.02.08 - klo:18:48 »
Minä vien kahlehdittuna seitsemän hirviötä Aholansaareen riparille. Siinä on minun osaltani körttiläisyyden tulevaisuus. Pari perillisistä olen vienyt ja kahleiden kanssa olen hakenut kotiin. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä