Kirjoittaja Aihe: Ei kirpun kipua?!  (Luettu 12634 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Ei kirpun kipua?!
« Vastaus #15 : 24.08.15 - klo:11:10 »
Lavin Vepa on virren tehnytkin, Syntisen virren.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Ei kirpun kipua?!
« Vastaus #16 : 24.08.15 - klo:11:18 »
Herättäjäjuhlat - jonne puhujat valitaan ja pyydetään - on aivan eri asia kuin jotkut nurkkaseurat, joissa kuka tahansa voi nousta - sellainenkin jota järjestö ei koskaan kysy mihinkään - ylös ja puhua sydämensä tunnosta ja ymmärryksensä mukaan.

Eivätkö juuri ne nurkkaseurat kuitenkin ole se toiminnan ydin? Juhlat vain jokin lisäke. Tai ainakin niiden pitäisi sitä olla.

Olisit heti sanonut, että tarkoitat aloituksesi sanalla "körttitilaisuudet" nimenomaan herättäjäjuhlia.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ei kirpun kipua?!
« Vastaus #17 : 24.08.15 - klo:12:01 »

Herättäjäjuhlat - jonne puhujat valitaan ja pyydetään - on aivan eri asia kuin jotkut nurkkaseurat, joissa kuka tahansa voi nousta - sellainenkin jota järjestö ei koskaan kysy mihinkään - ylös ja puhua sydämensä tunnosta ja ymmärryksensä mukaan.

Herättäjuhlien puhujista tekee päätoimikunnalle ehdotuksen paikallinen juhlatoimikunta. Toimikunta suosii paikallisia tai sieltä lähtöisin olevia puhujia.

Olin äskettäin seuroissa, joissa olisi voinut aloittaa virren puheen päälle. Kun helluntailaistaustainen pappi kolmannen kerran aloitti saman puheen, joka kertoi siitä kuinka nuorena laulettiin laulua, joka ei ole virsikirjassa eikä Siionin Virsissä. Ei siinä muuta ollutkaan. En mainitse kuka oli hänet pyytänyt puhumaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Ei kirpun kipua?!
« Vastaus #18 : 24.08.15 - klo:12:11 »



  Noin se juuri menee: on hyviä puheita ja huonoja puheita. Myös  herättäjäjuhlilla.  Mutta onhan meillä Siionin virret, povitaskussa ainakin. Ja kamarikeskusteluissakin voivat asiat nasahtaa kohdalleen. En minä kuitenkaan herätys- ja parannussaarnaa kieltäydy kuuntelemasta, jos sellaista jonain päivänä jossain kuulen. On niitä - herätys- ja parannussaarnoja - herännäisyydessä kuultu. Ainakin 1830-luvulla ja 1900-luvun alussa. :kahvi:

Poissa jukkasakari

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
Vs: Ei kirpun kipua?!
« Vastaus #19 : 24.08.15 - klo:12:21 »

   Seppos ,tämähän on mielenkiintoista ! Kerropas tarkemmin,miten virsi oli sanoitettu, ja mikä siinä sinua noin loukkasi !

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ei kirpun kipua?!
« Vastaus #20 : 24.08.15 - klo:12:55 »
Laulu oli sanoitettu Golgatan veressä voimaa on. Ei se mitään, vaan kolmas kierros sama puhe, se oli liikaa. Hän oletti, että olimme kaikki sitä nuorina laulaneet.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Ei kirpun kipua?!
« Vastaus #21 : 24.08.15 - klo:13:21 »
Olen kuulevinani Kalistajan kaipaavan jonkinlaista 'hengellistä painiseuraa'. Herättäjä-Yhdistykseen mahtuvat kuitenkin myös tuuli- ja kukkahattuiset kaunosielut. Näin on hyvä.


Hengellistä painia olen nyt käynyt lähinnä itseni kanssa. Luultavasti olen vähän häviöllä. :kahvi:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Ei kirpun kipua?!
« Vastaus #22 : 24.08.15 - klo:15:44 »
Hengellistä painia olen nyt käynyt lähinnä itseni kanssa. Luultavasti olen vähän häviöllä. :kahvi:

Jos saa itsensä lujaan niskalenkkiin, siitä voi olla paha päästä irti.  :kahvi:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ei kirpun kipua?!
« Vastaus #23 : 25.08.15 - klo:04:09 »
Tykkäsin omista syntymäpäiväseuroustani, puhujina ainakin Seppos ja Pena, olitkohan sinä myös Kalistaja? En muista muuta kuin että joka ikinen puhui hyvin. Ja asiaa siihen sisältöön joka pyytää " Kun kristityn on nimi mulla, tee siksi minut todella". 

Eritoten muuten muistan, mitä puhui Seppos, joskin on myös niin että Pena minua kannatteli erään kriisinpoikasen ylitse.

Uskoisin Jumalan sitä pyytäessämme sen niskalenkinkin taitaa. Ja siinä on ote, joka on osaava.

Vähitellen mietin, josko sittenkin turvata lupauksiin. Ne ylisummaan sisältävät puhetta anteeksiannosta ja siinä se sitten onkin. Onhan toki niin, ettei ihminen ymmärrä sen arvoa ellei ikinä säikähdä itseään, sen peiliinkin osaa Hän eteen asettaa.

Ei ole väärin rukoilla mutta toisinaan on parempi puhua Jumalalle ihmisistä kuin ihmisille Jumalasta.

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Ei kirpun kipua?!
« Vastaus #24 : 25.08.15 - klo:05:51 »
Tykkäsin omista syntymäpäiväseuroustani, puhujina ainakin Seppos ja Pena, olitkohan sinä myös Kalistaja? En muista muuta kuin että joka ikinen puhui hyvin. Ja asiaa siihen sisältöön joka pyytää " Kun kristityn on nimi mulla, tee siksi minut todella". 

Eritoten muuten muistan, mitä puhui Seppos, joskin on myös niin että Pena minua kannatteli erään kriisinpoikasen ylitse.

Uskoisin Jumalan sitä pyytäessämme sen niskalenkinkin taitaa. Ja siinä on ote, joka on osaava.

Vähitellen mietin, josko sittenkin turvata lupauksiin. Ne ylisummaan sisältävät puhetta anteeksiannosta ja siinä se sitten onkin. Onhan toki niin, ettei ihminen ymmärrä sen arvoa ellei ikinä säikähdä itseään, sen peiliinkin osaa Hän eteen asettaa.

Ei ole väärin rukoilla mutta toisinaan on parempi puhua Jumalalle ihmisistä kuin ihmisille Jumalasta.

Sain minäkin syntymäpäiväseuroissasi Malmilla olla. Muistelen puhuneeni, mutta en muista että mitä. Jäi kyllä mieleen, että järjestämäsi seuratilaisuus oli "hyväseurainen" ja kivasti intiimi tilaisuus; olimme pienellä paikalla, J. oli - ja on yhä - suuri. :kahvi:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ei kirpun kipua?!
« Vastaus #25 : 01.09.15 - klo:19:39 »
Laulu oli sanoitettu Golgatan veressä voimaa on.

Tuo on eräs lempilauluistani.
Hyvät sanat ja hieno sävel.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ei kirpun kipua?!
« Vastaus #26 : 01.09.15 - klo:19:49 »
On niitä - herätys- ja parannussaarnoja - herännäisyydessä kuultu. Ainakin 1830-luvulla ja 1900-luvun alussa. :kahvi:

Kovin vaikea oikeita herätyssaarnoja on nykyään päästä kuuntelemaan.
Nälkäisenä ja janoisena toivoisin sellaisia löytäväni.
Harvoin niitä pääsee kuuntelemaan.
Onneksi on Raamattu, Jonas Laguksen kirjeet ja Kallis hunajanpisara.
Sieltä voi löytyä sellaista herätyssaarnaa, joka minunkin kuoreni läpäisee.


Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Ei kirpun kipua?!
« Vastaus #27 : 21.09.15 - klo:09:53 »
Jukkasakarista olemme samaa mieltä, mutta mitä ovat valintakaartin tekemät puhujalistat? Helsingissä oli toista kymmentä vuotta sitten lista henkilöistä, jotka olivat antaneet ymmärtää olevansa käytettävissä puhujiksi (siinä oli vielä lankapuhelin numerot).

Niin nopeaan muuttuvat mielikuvat.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ei kirpun kipua?!
« Vastaus #28 : 21.09.15 - klo:11:44 »
Niin nopeaan muuttuvat mielikuvat.

Aluesihteerille ja seuratilaisuuksia pitäville seurapuhujakalenteri on äärettömän tarpeellinen. Vielä nykyäänkin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Ei kirpun kipua?!
« Vastaus #29 : 21.09.15 - klo:12:00 »
Tunnetuin körtti lienee tällä hetkellä Esa Ruuttunen omilla ansioillaan. Toisena tulee Jaakko Löytty sama syy. Molemmista on kirjoitettu runsaasti. Saarnalla ja uskonnollisella puheella ei ole julkisuusarvoa kuin arkkipiispalla ja Heinimäellä.
« Viimeksi muokattu: 21.09.15 - klo:12:12 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi