Kirjoittaja Aihe: Elämän realiteetit  (Luettu 34195 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #30 : 20.03.13 - klo:19:40 »
Eli jonkinlainen körttien tuomiokapituli, jossa ratkaistaan opilliset kysymykset ruohonjuuritasolla?

Jos nyt kävisi niin, että herännäisyyden sisälle muodostuisi kaksi kilpailevaa ryhmää erilaisin opillisin painotuksin, niin herättäjäjuhlista tulisi aika mielenkiintoisia kun puheita alettaisiin keskeyttää veisuulla.
Tämä on tietysti vain spekulaatiota.

Kuten edellä kirjoitin en usko tuohon. Körttien opilliset kysymykset ratkaistaan kirkolliskokouksessa. Jos tulisi kaksi kilpailevaa ryhmää, kuten useissa liikkeissä on käynyt, tuskin pidettäisiin yhteisä juhlia. Eri juhlat on tapa kilpailevilla ryhmillä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #31 : 20.03.13 - klo:19:55 »
Evankeeliset kuulemma jakautuivat.
Pitävät eriseuroja joissa toiset hyväksyvät naispappeuden ja toisessa ne kun ei.

En tiedä heidän kesäjuhlistaan, mutta ois kai kiva käydä, vaikka aika lakihenkiseltä porukalta vaikuttavat näin kuulolta, mutta ei voi sanoa, kun ei ole käynyt kun kerran heidän seuroissaan.
Kaikki valta tekoälylle!

myyrä

  • Vieras
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #32 : 20.03.13 - klo:20:22 »
Evankeeliset kuulemma jakautuivat.
Pitävät eriseuroja joissa toiset hyväksyvät naispappeuden ja toisessa ne kun ei.

En tiedä heidän kesäjuhlistaan, mutta ois kai kiva käydä, vaikka aika lakihenkiseltä porukalta vaikuttavat näin kuulolta, mutta ei voi sanoa, kun ei ole käynyt kun kerran heidän seuroissaan.

Olin viime juhannuksena heidän juhannusseuroissaan Kiihtelysvaaran Röksän majalla. Se on heidän kesäpaikkansa ja olin siellä kuskin ominaisuudessa vanhoille sukulaisilleni. Sukulaisilla on ollut tapana käydä siellä juhannuksena vaikka eivät evankelisia olekaan.

Toista kertaa en lähde. Siellä haukuttiin suunnilleen koko kirkko; papit sun muut. Jouduin vielä istumaan kuistilla kun sisälle ei mahtunut ja sääksiä oli aivan valtavasti  :-\ , paikka kun on järven rannalla. Siionin kannelta lauloivat eikä nekään kolahtaneet. Hyvin lakihenkistä touhua. Lopulta kahvin jälkeen läksin pikkutielle kävelemään.

Olihan se vähän erilainen juhannusaatto.


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #33 : 20.03.13 - klo:20:49 »
Evankeeliset kuulemma jakautuivat.
Pitävät eriseuroja joissa toiset hyväksyvät naispappeuden ja toisessa ne kun ei.

En tiedä heidän kesäjuhlistaan, mutta ois kai kiva käydä, vaikka aika lakihenkiseltä porukalta vaikuttavat näin kuulolta, mutta ei voi sanoa, kun ei ole käynyt kun kerran heidän seuroissaan.

Myös rukoilevaiset jakautuivat samoin seurauksin ja pitävät eri kesäjuhlat
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #34 : 20.03.13 - klo:21:15 »
Mutta kun nyt kerran maallikot mielipiteestäni huolimatta aikovat jatkaa saarnaamistaan niin tämä asia tulee kysymykseen että jos puheen voi kuka tahansa keskeyttää alkamalla veisata päälle niin kuka sanoo että keskeyttäjä on oikeassa tai hyvällä asialla?  Siinähän on melkoinen vallankäytön paikka!

Se erottelu nyt pitää tehdä, että nyt puhutaan seurapuheesta, ei saarnasta. Herännäispiireissä saarnatyyppisiä puhe-esityksiä ovat esim. raamattutunti, esitelmä tai juhlapuhe herättäjäjuhlilla tai muissa isommissa tapahtumissa. Muiden herätysliikkeiden saarnaajiksi nimitetyt puhujat pitävät kai hekin varsin huolellisesti valmisteltuja esityksiä. Seurapuhe on tilannesidonnainen, usein valmisteltunakin osittain puhetilanteessa improvisoitu.

Ainakin kerran olen tainnut olla seuroissa, joissa on puhe keskeytetty virrellä. Kyseessä ei ollut  pyydetty seurapuhe eikä edes tavanomainen tilanteen kirvoittama puheenvuoro seurapenkistä. Henkilö puhui sekavasti eivätkä hengellisyyteen liittymättömät asiat mitenkään soveltuneet hartaustilaisuuteen. Virsi rauhoitti tilanteen, ja kahvipöytään mahduttiin kaikki. Täysin asiaankuulumattomien juttujen puhuminen seuroissa on vallankäyttöä sekin.

Mieleeni on myös jäänyt lukuisia penkistä esitettyjä seurapuheita, jotka eivät millään muotoa täytä puhe-esitysten muodollisia vaatimuksia (jotka tunnen hyvin, plakkarissa on puheopin tutkinto). Milloin lyhyitä, milloin pidempiä, milloin yksinkertaisia, milloin polveilevia, sisältö usein yllättävä. Yhtä kaikki, ne ovat olleet niiden seurojen ainoita mieleen jääneitä puheita. Luulen, että en ole mielipiteineni yksin.

Seuroissa on kyllä paikkansa kaikenlaiselle puheelle, nimittäin kahvipöytä. Jos kahvit ovat ennen seuroja, kahvipuheet saattavat heijastua puheissakin.

Mt


Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #35 : 21.03.13 - klo:08:45 »
Minut on keskeytetty siikkarilla. :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #36 : 21.03.13 - klo:08:55 »
"Elämän realiteetit" otsikon alla viimeiset kuusitoista sekä yksi kummajainen  ... viestiä mitkä eivät käsittele minusta millään tavalla elämän realiteettejä.

On vain todettava että "elämän realiteeteistä" foorumista on minulla edelleenkin samanlainen käsite kuin vuosia sitten eli niin epärealiteettinen kuin olla voi.

Kaikella kunnioituksella Teitä kaikki kohtaan ja pahoittelen että tuon julki oman henkilökohtaisen mielipiteeni.

Tähän tulokseen olen valitettavasti tullut.

ps. Tämä on elämän realiteettejä: Viisas vaikenee ja poistuu. Paaston aika.


SV 270


Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #37 : 21.03.13 - klo:17:14 »
Myös rukoilevaiset jakautuivat samoin seurauksin ja pitävät eri kesäjuhlat

Herännäisyyskin on jakaantunut; evankelisuuteen ja herännäisyyteen  :icon_wink:.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #38 : 21.03.13 - klo:17:34 »
Olin viime juhannuksena heidän juhannusseuroissaan Kiihtelysvaaran Röksän majalla. Se on heidän kesäpaikkansa ja olin siellä kuskin ominaisuudessa vanhoille sukulaisilleni. Sukulaisilla on ollut tapana käydä siellä juhannuksena vaikka eivät evankelisia olekaan.

Toista kertaa en lähde. Siellä haukuttiin suunnilleen koko kirkko; papit sun muut. Jouduin vielä istumaan kuistilla kun sisälle ei mahtunut ja sääksiä oli aivan valtavasti  :-\ , paikka kun on järven rannalla. Siionin kannelta lauloivat eikä nekään kolahtaneet. Hyvin lakihenkistä touhua. Lopulta kahvin jälkeen läksin pikkutielle kävelemään.



Vaikken kuulu Evankelisiinkaan, sen kummemmin kuin Körttiläisiinkään, niin Evankelisuutta hyvin lähellä olevana ja melko hyvin tuntevanakin, täytyy sanoa että olen eri mieltä tuosta lakihenkisyydestä. Muut kohdat saattavat noinkin olla kuten kuvaat mutta mielestäni on epäreilua väittää Evankelisuutta lakihenkiseksi. Perustelen miksi:

1. Ei pidä leimata koko liikettä tai sen perustaa lakihenkiseksi yhden tai muutaman kokemuksen perusteella.

2. Evankelinen hartauskirjallisuus ja Siionin Kanteleen laulut ovat erittäin armokeskeisiä, sanoisin jopa korostetun sellaisia. Verrattuna esim. Siionin Virsiin Kanteleen laulut keskittyvät lahjana saadun armon kirkastamiseen kun valtaosa Siionin Virsistä keskittyy sisällöltään parannukseen tai sen tekemättömyyteen.

3. Nykyinen skismatilanne Evankelisessa liikkeessä on tietysti ikävä juttu (riitahan ei koskaan ole hyvä asia) mutta mielestäni olisi syytä erottaa nykyaikaiset riitelyn aiheet muten naispappeus tai kirkon puutteellisuuksista puhuminen varsinaisesta Evankelisesta perustasta jolle Hedberg aikoinaan hyvin oikeutetusti liikkeen rakensi.

Lutherin lisäksi voimakkaita hengellisiä esikuviani on ollut esim. F.G.Hedberg, K.V.Tamminen ja Emil Teodor Gestrin. Mielestäni nämä miehet edustavat Evankelisuuden olennaisinta ydintä.

On vahinko että nykyaikana kirkon sisällä tapahtuneet muutokset ovat aiheuttaneet tilanteen jossa kaikki eivät enää voi tuntea kirkkoa turvalliseksi kodikseen ja siitä syystä nykyaikana puheiden sisältö on paljolti muuttunut poleemiseksi.
Polemiikki itsessään, vaikka onkin noussut keihään kärkeen, -ei riitä ketään hengissä pitämään ja siitä kritisoin jonkin verran arvostamaani Evankelista herätysliikettä.  Arvostan kyllä kovasti Körttiläisyyttäkin vaikken kaikkia asioita siinä(kään) ymmärrä enkä pidä oikeina. Enhän muuten täällä viitsisi roikkuakaan jos ei täällä olisi jonkinlaista hengenheimolaisuutta ja suunnilleen tolkuissaan olevia ihmisiä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #39 : 21.03.13 - klo:17:46 »
Minäkään en kuulu kumpaakaan liikkeeseen, mutta olen samaa mieltä Jampen kanssa tuosta armokeskeisyydestä. Ennenvanhaan heikäläisiä pidettiin jopa liian kevytmielisinä. Nykyisin evankelisesta liikkeestä on tullut hyvin opillista luterilaisuutta korostava. Ehkä siitä tuo lakihenkisyyden tunne.
« Viimeksi muokattu: 21.03.13 - klo:17:54 kirjoittanut Mansipaani »

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #40 : 21.03.13 - klo:17:56 »
Minäkään en kuulu kumpaakaan liikkeeseen, mutta olen samaa mieltä Jampen kanssa tuosta armokeskeisyydestä. Ennenvanhaan heikäläisiä pidettiin jopa liian kevytmielisinä. Nykyisin evankelisesta liikkeestä on tullut hyvin "oikeaoppista" luterilaisuutta korostava. Ehkä siitä tuo lakihenkisyyden tunne.

Joku muu on tähän varmaan parempi asiantuntija mutta käsitykseni mukaan Evankelisuuteen kuului alusta asti tietty opillisuuden, oikean luterilaisen opin painotus joskin nykyisin se, että mitä osaa opista painotetaan, on koko lailla eri kuin Herännäisyyden hajaannuksen aikoihin.

Luulen että korostus juontuu siitä kun Hedberg vastusti avoimesti pietismiä ja pietististä hartauskirjallisuutta kuten siihen aikaan suosittua postillakirjallisuutta yms. , niin hänen piti perustella itsekin "omaa" näkemystään jollain. Piti olla jotain johon vedota ja kun Evankelisuus on aina korostanut nimenomaan LUTERILAISTA uskonoppia nähden sen kaikkein kirkkaimpana selityksenä armokeskeisyydelle niin juuri siksi vedottiin ja on vedottu paljon oikeaan luterilaiseen OPPIIN.

Luterilainen oppihan on mitä armokeskeisin uskonoppi.  Tosin joku voi aivan oikeutetusti huomauttaa että opistakin voi tulla epäjumala. Rakkaus ja oikea oppi kuuluisivat kuitenkin mielestäni yhteen, oikealla tavalla sovitettuna.

http://www.youtube.com/watch?v=onkHCZPEEfs
« Viimeksi muokattu: 21.03.13 - klo:18:03 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #41 : 21.03.13 - klo:19:02 »
Herännäisyyskin on jakaantunut; evankelisuuteen ja herännäisyyteen  :icon_wink:.

Pitää muuten paikkansa, mutta se on aika vanha juttu eli noin 150v. Nämä muut olivat alle 50v. Eniten on jakaantunut Lestadiolaisuus. Pääryhmiä ovat Rauhanyhdistys, Esikoisuus, Rauhan Sana (ruotsiksi Fridsförening), Uusheräys ja pienempiä ryhmiä ovat leeviläiset ja puoli tusinaa muita. Valitettavasti jokseenkin kaikissa jakaantumisissa on enemmän tai vähemmän kysymys siitä, että ihmiset riitelee ja sitten tehdään opillinen riita, että homma näyttää hurskaammalta. Myös evankeelisuus jakaantui jo aiemmin Uppalalaisiin ym ja syntyi pari pientä erillistä kirkkoa. Jos mennään tuoreisiin niin viides herätysliike on jakaantunut todella moneen eri ryhmään. Opin korostaminen johtaa usein eriseuraisuuteen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #42 : 21.03.13 - klo:19:33 »
Paavo Ruotsalaiselta hänen oppiaan kysyttäessä ukko oli pistänyt piipun perskat suuhunsa ja sanonut että tässä on minun jumaluusoppini.

 :)

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #43 : 21.03.13 - klo:19:50 »
Paavo Ruotsalaiselta hänen oppiaan kysyttäessä ukko oli pistänyt piipun perskat suuhunsa ja sanonut että tässä on minun jumaluusoppini.

 :)

Hyvin sanottu, jos se sanotaan sellaiselle jolla jumaluusoppi on tullut epäjumalaksi. Itselläni ei ole varaa suhtautua oppiin(kaan) kovin ylimielisesti koska sen varaanhan joudun epätäydellisyydessäni ripustautumaan: Ymmärrys ei ole tullut niin täydelliseksi että pärjäisin ilman sitä, eikä pääkopassani ole "suoraa yhteyttä" Yläkertaan jonka avulla voisin uploadata ymmärrystä evankeliumista silloin kun tarvitsen.

Eli kyllä me joudumme riippumaan ihan Sanan (opin) ja Sakramenttien varassa. Ainakin jos olemme itsellemme rehellisiä. Haluan siis sanoa että oppi on oppia Kristuksesta ja armosta.

Monet lahkot sotkevat opin kuin sika ruokansa: armo sotketaan lakiin, teot sotketaan evankeliumiin ja toisinpäin. Jos oppia ei varjella, joudumme kaikki lopulta suden suuhun sillä mikään ei ole koko kristillisyydessä tärkeämpää kuin pitää teot ja usko erillään. Lain ja evankeliumin oikea erottaminen on kaiken A ja O.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Elämän realiteetit
« Vastaus #44 : 21.03.13 - klo:20:00 »
Opin korostaminen johtaa usein eriseuraisuuteen.

Näinhän se on! Varsinkin jos/kun liiallisessa opillisuudessa usein on kyse siitä että uskon painopiste siirtyy epäoleellisuuksiin. Aattelisin jotensakin sillä tapaa että kristinoppi on laaja kokonaisuus joka sisältää monen tasoisia asioita. On niitä jotka ovat ehdottoman luovuttamattomia ja elintärkeitä ja sitten on niitä asioita jotka ovat kehällisiä ja paljon näiden kahden väliltä olevia.

Usein riidat johtuvat enemmän tai vähemmän -kehällisistä asioista (joissa pitäisi olla melko avara ja salliva) -mutta on myös riitoja hyvin tärkeistä asioista kuten Lutherin riita Roomalaiskatolise teko-opin kanssa.

Pääasia on: missä ihmisiä -siellä vikoja ja tyhmyyksiä.  Mitä enemmän ihmisiä -sitä enemmän vikoja ja tyhmyyksiä.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-