Kirjoittaja Aihe: Heränneitä ja nukahtaneita  (Luettu 38920 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #30 : 04.01.12 - klo:12:27 »
Jeesuksen vertauksessa kymmenestä neitsyestä oli vain puolet öljyn kanssa "hereillä", toinen puoli porukasta jäi oven ulkopuolelle.
On hyväksi pysytellä hereillä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #31 : 04.01.12 - klo:13:01 »
Jeesuksen vertauksessa kymmenestä neitsyestä oli vain puolet öljyn kanssa "hereillä", toinen puoli porukasta jäi oven ulkopuolelle.
On hyväksi pysytellä hereillä.

Kaikki tytöt nukahtivat. On kuin se olisi auttamatonta opetuksen mukaan...   Jostakin muusta on tässä vertauksessa kysymys.  Viidellä heistä oli, millä laittaa lamppunsa palaviksi.  Mitä se puolestaan on, tahtoisin tietää..
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #32 : 04.01.12 - klo:15:12 »
Minä olen miettinyt, onko kertomuksen ydin siinä, että tyhmät tytöt lähtivät kaupungille öljyä ostamaan eivätkä olleet paikalla hääseurueen tullessa. Miksi eivät odottaneet sammuneine lyhtyineen?

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #33 : 04.01.12 - klo:15:50 »
Kymmenen neitsyttä?
Ei luulisi heillä ainakaan olleen sitten syntiä suurempaa oli sitten lamput sammuneina tai palavina.

Valvokaa. Sehän se pää pointti minusta tossa vertauksessa on?
Kaikkihan he nukkuivat silti yö sydännä, että se öljy kyllä jotain merkittävää merkitsi.
Tarkoittaakohan vertaus, että niillä typerys neitseillä ei ollut viisautta eli eivät tienneet uskonasioista mitään, vaan olivat tietämättömiä ja siksi eivät pimeässä osanneet mennä häihin, vaan menivät kirjakauppaan kyselemään?

Eli hyvät ihmiset eivät välttämättä mene häihin, vaan ne joilla on öljyä.
Hehän olivat hyvyyden mukaan samalla tasolla.?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #34 : 04.01.12 - klo:16:43 »
Raamattuhaku antoi sanalla VALVOKAA nämä kohdat.

Matt. 24:42
   
Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.

Matt. 25:13
   
Valvokaa siis, sillä ette tiedä päivää ettekä hetkeä.

Matt. 26:38
   
Silloin hän sanoi heille: "Minun sieluni on syvästi murheellinen, kuolemaan asti; olkaa tässä ja valvokaa minun kanssani".

Matt. 26:41
   
Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen; henki tosin on altis, mutta liha on heikko."

Mark. 13:33
   
Olkaa varuillanne, valvokaa ja rukoilkaa, sillä ette tiedä, milloin se aika tulee.

Mark. 13:35
   
Valvokaa siis, sillä ette tiedä, milloin talon herra tulee, iltamyöhälläkö vai yösydännä vai kukonlaulun aikaan vai varhain aamulla,

Mark. 13:37
   
Mutta minkä minä teille sanon, sen minä sanon kaikille: valvokaa."

Mark. 14:34
   
Ja hän sanoi heille: "Minun sieluni on syvästi murheellinen, kuolemaan asti; olkaa tässä ja valvokaa".

Mark. 14:38
   
Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen; henki tosin on altis, mutta liha on heikko."

Luuk. 21:36
   
Valvokaa siis joka aika ja rukoilkaa, että saisitte voimaa paetaksenne tätä kaikkea, mikä tuleva on, ja seisoaksenne Ihmisen Pojan edessä."

Ap. t. 20:31
   
Valvokaa sentähden ja muistakaa, että minä olen kolme vuotta lakkaamatta yötä ja päivää kyynelin neuvonut teitä itsekutakin.

1. Kor. 16:13
   
Valvokaa, pysykää lujina uskossa, olkaa miehuulliset, olkaa väkevät.

Kol. 4:2
   
Olkaa kestäväiset rukouksessa ja siinä kiittäen valvokaa,

1. Piet. 5:8
   
Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #35 : 04.01.12 - klo:18:37 »
Lampun öljy taisi merkitä juuri samaa kuin valveilla pysyminen.
Tyhmät eivät ole valveutuneita eli valveilla tai heränneitä.

« Viimeksi muokattu: 04.01.12 - klo:18:40 kirjoittanut AKUANKKA313 »
Elämä on kemiaa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #36 : 04.01.12 - klo:19:23 »
Lampun öljy taisi merkitä juuri samaa kuin valveilla pysyminen.
Tyhmät eivät ole valveutuneita eli valveilla tai heränneitä.


Pooh. Pitäisikö tässä olla varpaillaan kokoaika?

Valvominen varmasti on ihan hyvästä, mutta toi Akuankan valveutuminen on parempi sana minusta kuin valvominen.
Valveutunut minusta on enempi olla tietoinen valinnoissaan ja muuten.
 Valvominen on minusta taas enempi jotain suorittamista kovalla työllä?

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #37 : 04.01.12 - klo:21:28 »
Ken ei ole valveilla, nukkuu aikansa ohi.?
Kyllä kai mietiskelijöidenkin lisäksi tarvitaan valvomista ja valvojia?
Elämä on kemiaa.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #38 : 04.01.12 - klo:22:14 »
Jostain olen lukenut vanhan kansan uskovan (ehkä rukoilevaisen suunnan) tulkinnan; öljy kuvaa Pyhää Henkeä, eli niitä jotka on päässeet armosta osallisiksi.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #39 : 05.01.12 - klo:02:14 »
Jostain olen lukenut vanhan kansan uskovan (ehkä rukoilevaisen suunnan) tulkinnan; öljy kuvaa Pyhää Henkeä, eli niitä jotka on päässeet armosta osallisiksi.

Tämä oli meillä ainekirjoituksen kokeen yhtenä vaihtoehtona, ja yksi rinnakkaisluokkalainen kirjoitti noin.  En ollut kuullut koko tulkintaa ja kirjoitin palopuheen valvomisen välttämättömyydestä.  Palopuheella sai kyllä paremman arvosanan, mutta tulkintaani epäilen vääräksi.  Nukahtaminen ei ollut niin vaarallista tässä, ja kai, koska se oli ainekokeessa, jäin sitä miettimäänkin. Paremmin varustautuneita ne viisaat olivat.

Vapaasti assosioiden tästä tulee mieleen vertaus miehestä joka rakensi talon kallolle ja toisesta joka rakensi hiekalle. Ero oli varustautumisessa ja harkinnassa.

Odotettavissa on siis pitkää odottelua, väsymistä, myrskyjä, nukahtamista.  Mutta mitä se on, mitä ottaa itsestäänselvästi ja ulkopuolelta, omistaen, sillä eihän ne lamput pitkään kunnostamatta palaneet.  Ja kuka sitä yöllä myisi eli aika epätoivoinen hanke niiltä tyhmiltä   :eusa_think:   En minä vieläkään tiedä mikä tässä villakoirassa on ydin.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #40 : 05.01.12 - klo:05:55 »

   Avioliittoneuvontaa: on oltava valmiina, kun se oikea tulee.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #41 : 05.01.12 - klo:07:59 »
Jostain olen lukenut vanhan kansan uskovan (ehkä rukoilevaisen suunnan) tulkinnan; öljy kuvaa Pyhää Henkeä, eli niitä jotka on päässeet armosta osallisiksi.

Öljyn hakeminen kaupungilta olisi kai näin ajatellen turvautumista 'maailman henkeen'.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #42 : 08.01.12 - klo:22:10 »
Öljyn hakeminen kaupungilta olisi kai näin ajatellen turvautumista 'maailman henkeen'.

Minulle vaan tulee tuosta öljyn ostamisesta mieleen Jesaja 55:1
" Kuulkaa, kaikki janoiset! Tulkaa veden ääreen! Te, joilla ei ole rahaa, tulkaa, ostakaa viljaa ilmaiseksi, syökää, ottakaa maksutta viiniä ja maitoa!"


Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #43 : 10.01.12 - klo:07:37 »
valvominen on ollut minulle raskas asia... pienikin synti veti minut masennukseen... körttirovasti sai minut tajuamaan, että Kristus valvoo...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #44 : 10.01.12 - klo:11:10 »
Valvominen ymmärretään usein itsensä ja tekojensa tarkkailuksi. Minusta se on pikemminkin katsomista avoimin silmin ympärilleen. Silloin ymmärtää olla kiitollinen kaikesta Luojan hyvyydestä ja huomaa puuttua kohdalle sattuvaan ihmisen raadollisuuteen. Unessahan sitä usein on tässäkin mielessä.