Kirjoittaja Aihe: Heränneitä ja nukahtaneita  (Luettu 38917 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AKUANKKA313

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1095
  • x ja y pohtii elämän syvintä olemusta
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #15 : 30.12.11 - klo:20:13 »
Eli: Kuka sitten on hyvä ihminen?
Noudattaako hän 10 käskyä?
Kuka kantaa vastuuta itsestään ja heikommista?
Elämä on kemiaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #16 : 30.12.11 - klo:21:30 »
Se on tainnut ulkoistaa tämän tehtävän alihankkijoilleen?
... joista alihankkijoista käytetään myös nimitystä taisteleva seurakunta, siis se ehtoollispöydän kirkkosalin puolella aterioiva poppoo. (Ja joka on pyhä ja yhteinen ja johon kuulemma uskomme.)

Tai sitten puhutaan ihan eri asioista, mikä on kyllä hyvin mahdollista.

Minä pidin tästä, öppis.  Loppukaneetti mukaan lukien.  Kun käskivät nämä korkeammat voimat viljellä ja varjella, ei tehtävää otettu pois syntiinlankeemuksen jälkeen,  mutta  ikävältä näyttää lopputulos kun iso Isäntä palaa katselemaan maisemia, luulen niin.  Mutta sitten - meillä ei ole itsellämme sitä valuuttaa, jolla sielua lunastaa tuonelasta.  Ne ansiot hankittiin ristillä.

Hirvittää minua silti joskus, ja usein.  Me olemme hirvittävässä velassa, ajattelen, jos ajattelen itseäni velassa vaikka jokaisesta nälkään kuolevasta lapsesta, ja entä jos minulta kysytään, sinä tiesit -- mitä teit?  Tämä ketjuttuu jo tuohon pelastusketjuunkin.  Olisin onnellinen jos joku saisi minua lohdutettua.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #17 : 02.01.12 - klo:21:36 »
Kuulun varmaan mielipiteeni kanssa vähemmistöön mutta minua suoraan sanoen puistattaa tuollainenkin asia, (ks. lainaus) että kirkossa joku tai jotkut omasta-mielestään-muita-vakavemmin-"heränneet" bessrwisseröivät kuka saa mennä ehtoolliselle, olla kristitty  jne.

Mua vähä ärsyttäis jos joku julkipakana tai ehtoollista pelkkänä muistoateriana pitävä karismaatikko marssis ehtoollispöytään, tuntuis että tahallaan halveksivat ehtoollista tai meidän käsitystä siitä. Tiettyjen kirkkojen kanssa meillä on ehtoollisyhteys, tiettyjen ei. Lasketaanko se besserwisseröinniksi? Eihän S-ryhmän kortillakaan saa K-plussapisteitä.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #18 : 02.01.12 - klo:22:21 »
^Se karismaatikkohan saattaa olla käsityksineen oikeassa, ja me erehtyneitä?

Mitähän ne on ne julkipakanat? Tarkoitatko vakaumuksellista ja vakaumustaan suureen ääneen rummuttavaa ateistia, vai kirkosta eronnutta mutta muodollisia tapoja kunnioittavaa henkilöä, joka esim. oman lapsen rippikoulun yhteydessä voi juuri tavan vuoksi käydä ehtoollisella, mutta joka yleensä ei pidä uskonpuutteestaan sen kummempaa meteliä? Vai jotain muuta?

Ensimmäisen ryhmän tapauksessa jo se, että henkilö käy ehtoollisella, osoittaa että asialla on hänelle jokin merkitys, vaikka sitten sellainen että sitä pitää vastustaa ja halventaa. Pikkujutusta ei ehtoollisessa hänelle ole kysymys! Eiköhän tuommoinenkin Luojan kämmenelle mahdu, ja sitä kautta kanssani ruokapöytään? Ja kaipa se voi jotain hyvää toisessakin tapauksessa tehdä. Jokin uskon siemen kun kuitenkin on kylvettynä jo.

Jotta toivottaisin melkein kaikki tervetulleeksi omasta puolestani, myös ne jotka kuvittelevat olevansa liikkeellä ihan tahallaan halventamassa vain. "Melkein" saattaa rajata pois tsiljoonajumalaisen hinduntapaisen, jolle kristittyjen ehtoollinen olisi luonteva osa kaikensyleilevää omaa uskontoa, mutta tästäkään en ole ihan varma.

Tästä aiheesta oli yhtenä jouluna keskustelu, kun tätini ja serkkuni kanssa päätettiin lähteä yökirkkoon, oltiin vielä hilpeässä pikku hiprakassa kaikki. Kastettu ja konfirmoitu mutta sittemmin kirkosta eronnut tätini reissulla mietti, voiko hän käydä ehtoollisella. Minusta se oli vakavaa pohdintaa eikä sävyltään pilkallista ja omasta puolestani olisin kyllä ehtoollisen hänelle sallinut ja näin sanoinkin. En muista, miten siinä sitten kävi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #19 : 02.01.12 - klo:22:38 »
Taidetaan mennä taas siihen vanhaan tilanteeseen, että vain "tosiuskovaiset" tohtivat mennä ehtoolliselle. Tai oikeastaan, muita ei heidän mielestään sinne pidä päästääkään.

No, minun puolesta ajatelkoot mitä ajattelevat, nämä hurskaat ja kelvolliset.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #20 : 02.01.12 - klo:23:17 »
Minä taas mietin tänään aiemmin, riittääkö tosiuskoville se oma usko, se sisäinen hengellinen elämä, niin ettei ehtoollista kaipaakaan? Siksi minä ehtoollisella käyn ja se on tärkeää kun usko puuttuu. Onpa edes jotakin.

Eihän tuossa aloituksen sitaatissa nimenomaisesti kiellettykään pakanoita ja publikaaneja osallistumasta?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #21 : 02.01.12 - klo:23:31 »
Minä taas mietin tänään aiemmin, riittääkö tosiuskoville se oma usko, se sisäinen hengellinen elämä, niin ettei ehtoollista kaipaakaan?

Voi olla näinkin. Tosiuskovainen en ole ("hymyilee sisäänpäin") enkä varmaan edes minkään lajin uskovainen, mutta minulle riittää oma sisäinen hengellinen elämä. Pinnistelen aina ehtoolliselle mennessä, että saavuttaisin jonkin asteen, jonkin sisäisen "uskovaisen tilan", jonka ajattelen muilla olevan, mutta kylmäksi olen aina jäänyt. Ehtoollinen on minulle todellakin suuri mysteeri, jota ihmettelen ja jota en ymmärrä ollenkaan.


Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #22 : 03.01.12 - klo:15:48 »
Minulle riittää se että Raamatussa sanotaan että "joka syö ja juo erottamatta muusta syömisestä ja juomisesta..." (jne.) -se syö ja juo tuomioksensa. Jospa tämä tarkoittaakin sitä että tuomio on jo julistettu mutta me olemme vapautetut hengellisestä poliisitoiminnasta tai toisten ihmisten sydänten tutkimisesta.  On sanottu että meiltä herkästi menee kalat simppujen mukana roskiin...

-ja kuka tietää mitä karismaatikon tai "julkipakanan" sydämessä liikuu hänen astuessaan ehtoolliselle?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

myyrä

  • Vieras
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #23 : 03.01.12 - klo:16:17 »
Minulle riittää se että Raamatussa sanotaan että "joka syö ja juo erottamatta muusta syömisestä ja juomisesta..." (jne.) -se syö ja juo tuomioksensa.

Näinhän se menee ja luulenpa, ettei kukaan sinne fyysiseen nälkäänsä mene syömään eikä juomaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #24 : 03.01.12 - klo:16:59 »
Pinnistelen aina ehtoolliselle mennessä, että saavuttaisin jonkin asteen, jonkin sisäisen "uskovaisen tilan", jonka ajattelen muilla olevan

Ai, ei minulla ainakaan mitään sellaista ole  :icon_biggrin: Ajattelen vain, että jos evankeliumi on totta (soisin niin olevan, mutten ole pätkääkään varma), niin ehtoollisesta luvataan olevan paljon iloa ja voin ottaa sen vastaan olematta yhtään mitään tai missään tilassa. Eli siinä on näin lapsena kastetulle kasteen jälkeen yksinkertaisin juttu kristittynä olemisessa. Ei tarvitse uskoa (ainakaan semmoista minkä itse pystyisi havaitsemaan) eikä mitään muutakaan.

Lainaus käyttäjältä: myyrä
luulenpa, ettei kukaan sinne fyysiseen nälkäänsä mene syömään eikä juomaan.
Ainakin öylättiä on tosi vaikea uskoa leiväksi... 

Mietin muuten sitä, kuinka vaikeasti (älyllisesti) kehitysvammaiset voidaan konfirmoida ja päästää ehtoolliselle. Voiko käydä niin että todetaan että ymmärrys ei riitä? (Kenellä muka riittää?) Tai entä jos olisi aikuinen kastamaton kehitysvammainen, voidaanko todeta, että vamman aste on sellainen että mitään asianmukaista kasteopetusta ei pystytä antamaan ja sen takia jätettäisiin kastamatta? Vaikka silloinhan kuolevalle vauvalle annettava hätäkaste olisi yhtä lailla turha. Täytynee kysyä näitä viisaammilta. Jos me epäuskoiset, karismaatikot ja pilkkaajat vain ollaan omalla tavallamme kehitysvammaisia?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

myyrä

  • Vieras
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #25 : 03.01.12 - klo:17:44 »
Mistä tulee sana öylätti? Eikö voisi keksiä nätimpää nimeä?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #26 : 03.01.12 - klo:18:01 »
Öylätti tulee latinan sanasta oblatus, joka tarkoittaa 'tarjottua, eteen tuotua, ojennettua'. Verbin infinitiivistä offerre voi nähdä, että siitä on kehittynyt keskieurooppalaisten kielten kautta myös suomen 'uhrata'.

myyrä

  • Vieras
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #27 : 03.01.12 - klo:18:12 »
Oblatus kääntyy suomen kielessä siis tuolleen  :icon_eek:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #28 : 03.01.12 - klo:19:00 »
Oblatus kääntyy suomen kielessä siis tuolleen  :icon_eek:

Oeskoha joku savolaene piässy viäntää kieppasemmaan latina' sanan viärille leuvvoilleen enempi passeliksi?

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #29 : 03.01.12 - klo:19:21 »
Oeskoha joku savolaene piässy viäntää kieppasemmaan latina' sanan viärille leuvvoilleen enempi passeliksi?

Savolainen mahdollisesti, mutta ei suoraan latinasta, vaan vanhan ruotsin kielen muodosta öfläte, joissakin nykyruotsin murteissa övlät. Sitä reittiä ovat tulleet monet muutkin kirkollisen elämän sanat.

Mt