Kirjoittaja Aihe: Henkilökohtainen uskonpuhdistus  (Luettu 31403 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #15 : 18.12.09 - klo:18:50 »
Rukouspiireissä pääasia on oman itsensä hyväksi tunteminen, kun rukoilee toisten puolesta. On jonkinlainen uskon edeskäypä.
Tosiasia on luonnolllisesti, etteivät rukouspiirit ole toistensa siskoja, vaan vaihtelua on aika runsaasti.  
Yhtenä kauhukuvana nousee menneisyydestä sanan ja rukouksen ilta, jossa rukoiltiin puoli tuntia yhden oppilaitoksen hyväksi. Rukous oli puhetta pidempi eikä rukoilijalla käynyt miellessä "älkää luulko että teitä monisanaisuutenne tähden kuulaan". Toinen kuva kuten jo aiemmin manitsin, rukouksen megafonina toimiminen on monien piirien omaksuma tehtävä ja tiedämme, että Hän kuulee pienimmätkin huokaukset. Pidän siis niistä monia puhtaana itsevanhurskauttamisena. Poikkeukset vain vahvistavat sääntöä.

- En ole aikoihin käynyt yhdessäkään, ja jostakin syystä kierrän muo "sanan ja rukouksen illat" itse kaukaa, mutta onko tämä mielestäsi, Seppo, henkilökohtaista uskonpuhdistusta? Kritiikki sijansa saakoon, mutta... Ja mikäs se juttu oli että missä kaksi tai kolme on koolla...?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #16 : 18.12.09 - klo:19:44 »
Revitään kaikki pois kaapista sillä vain yksi on tarpeen. Meidän elämäämme kertyy matkan varrella helposti tarpeetonta roinaa myös Jumala-suhteessamme. Entäs jos pidettäisiin omat siivoustalkoot?? Mietitään mikä on olennaista taivastiellä??

Hmm.. Hyvin sanottu. Asia on ollut viime aikoina mielessäni syystä jos toisestakin. Siivoamisessa joutuu välillä tekemään töitä tosissaan.. Välillä ei millään onnistu.  :017:  Uutta ei synny jos ei osaa luopua mistään vanhasta turhasta (painolastista). 
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #17 : 18.12.09 - klo:19:48 »
- Paljossako se on menneen taakseen jättämistä. Kaiken kaikkiaan ja kertakaikkiaan. Silloin ei jäisi säästöjäkään käärinliinan taskuun pantavaksi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #18 : 18.12.09 - klo:20:01 »
- Paljossako se on menneen taakseen jättämistä. Kaiken kaikkiaan ja kertakaikkiaan. Silloin ei jäisi säästöjäkään käärinliinan taskuun pantavaksi.

Joskus on parempi jättää suurin osa taakseen  :-\ 
Hyvä, jos voi ottaa opikseen ja jatkaa uusin kuvioin  :)
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

santtu-62

  • Vieras
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #19 : 18.12.09 - klo:20:03 »
Joskus on parempi jättää suurin osa taakseen  :-\ 
Hyvä, jos voi ottaa opikseen ja jatkaa uusin kuvioin  :)
:023:

santtu-62

  • Vieras
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #20 : 25.03.10 - klo:20:15 »
Joskus on parempi jättää suurin osa taakseen 
Hyvä, jos voi ottaa opikseen ja jatkaa uusin kuvioin 

Ilman "tehosteita" tai "suuria kylttejä" huutaen voi todellakin tehdä oman uskonpuhdistuksen,tulevan pääsiäisen lähestyessä.

... usko on lahja. Mitään siihen ei voi lisätä eikä mitään siitä ottaa pois. Itse en voi uskoa rakentaa. Minun on jopa hyväksyttävä se, että uskoa ei aina anneta sillä tavoin ja niin paljon kuin haluaisin.
Se, mistä siis puhdistaisin omaa uskoani, on yksinkertaisesti minä itse. Minun pitäisi katsoa vähemmän itseeni ja enemmän Kristukseen. Ottaa se, mitä annetaan ja sanoa vain kiitos. Lakata kuvittelemasta, että mikään, mitä minä teen, voisi minut pelastaa. Hurskainkaan rukous ei minua voi pelastaa, vaan Jumalan armo. Kirkossakäynti ei minua pelasta, vaan usko. Raamatun lukeminen ei minua pelasta, vaan Kristus.
Kiitos nimimerkki "minttu" , näihin ajatuksiin minun on hyvä hiljenty... Ristin juurelle.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #21 : 26.03.10 - klo:10:30 »
Olen sitä mieltä, ettei uskoa voi henkilökohtaisesti puhdistaa. Täytyy vain luottaa yksinkertaiseen uskoon, joka perustuu elämään Jumalan armon varassa. Voimme kyllä tehdä reformaatiota kirkossa. Erityisen tarpeellinen reformaatio olisi juuri nyt katolisessa kirkossa. Usko saadaan Jumalalta lahjana. Sitä on vaikea puhdistaa.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #22 : 26.03.10 - klo:11:09 »
Olen sitä mieltä, ettei uskoa voi henkilökohtaisesti puhdistaa. Täytyy vain luottaa yksinkertaiseen uskoon, joka perustuu elämään Jumalan armon varassa. Voimme kyllä tehdä reformaatiota kirkossa. Erityisen tarpeellinen reformaatio olisi juuri nyt katolisessa kirkossa. Usko saadaan Jumalalta lahjana. Sitä on vaikea puhdistaa.

Siellä onkin iso ongelma kun paavin pitäisi nuhdella veljeään ja itseään. Itseään peittelystä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #23 : 26.03.10 - klo:12:01 »
soom muveli...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #24 : 26.03.10 - klo:17:12 »
Acta, non verba.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #25 : 26.03.10 - klo:23:33 »
Olen sitä mieltä, ettei uskoa voi henkilökohtaisesti puhdistaa.

Kristuksen kanssa, Salis.
Ei Sinun eikä kenenkään muun, vaan henkilökohtaisesti Kristuksen kanssa.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #26 : 26.03.10 - klo:23:51 »
Olisiko henkilökohtaisen suursiivouksen paikka? Revitään kaikki pois kaapista sillä vain yksi on tarpeen. Meidän elämäämme kertyy matkan varrella helposti tarpeetonta roinaa myös Jumala-suhteessamme. Entäs jos pidettäisiin omat siivoustalkoot?? Mietitään mikä on olennaista taivastiellä??
Minulle ajankohtaista. Nyt on aika miettiä asioita uusiksi ja siivota monessakin mielessä. Suuntaa on tarkistettava, samoin matkavarustus. Yksin en onnistu, mutta apu on lähellä, kun vaan siirrän syrjään turhat asiat ja hyväksyn sen olennaisen.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #27 : 27.03.10 - klo:06:59 »

Kristuksen kanssa, Salis.
Ei Sinun eikä kenenkään muun, vaan henkilökohtaisesti Kristuksen kanssa.

Siis henkilökohtaisesti Jumalan kanssa voidaan harjoittaa henkilökohtaista uskonpuhdistusta? Miten usko puhdistetaan?
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #28 : 27.03.10 - klo:08:07 »
Miten usko puhdistetaan?
Täm on ehkä tarkoitettu poleemiseksi, mutta jukra kuinka hyvä kysymys oli niin tai näin.
Uskonphdistuksen sunnuntai oli ja meni mutta mitäs siinä todella tapahtui. Usko puhdistui?
No, kirkon käytäntöihin ja opetukseen veli Martin oli kiinnittänyt huomiota, ensimmäiset teesit koskivat skolastisen teologian ylivaltaa ja toiset anekauppaa.

Joskus mietin miten tuo skolastinen teologia oli vähän kuin meidän aikamme ponnistelut yhdistää Raamatun tapahtumia oman aikamme vallitsevaan tieteenfilosofiaan, eli luonnontieteeseen, vaikka sen aika on kai kaiken selittäjänä jo menopäällä.  Mutta sitä se vastasi.

Ja aneet taas...veli Martti uskoi vielä tuolloin itse kiirastuleen mutta epäili tokko rahalla aivan niin suurta vaiktusta Jumalan voi tehdä kuin siitä sai ymmärtää...

Minun täytyy ajatella tuota vielä paljon. Tosiaan. Uskon puhdistus. Ettei edes kirkon?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #29 : 27.03.10 - klo:08:35 »
Minun täytyy ajatella tuota vielä paljon. Tosiaan. Uskon puhdistus. Ettei edes kirkon?

Mielestäni kirkko tarvitsee jatkuvaa reformaatiota eli uudistusta. Erityisesti "uskonpuhdistusta" tarvitsee katolinen kirkko näinä päivinä, kun paavi peittelee piispojensa pedofilia-tapauksia, joita on aivan liian paljon. On aivan ilmeistä, että katolisen kirkon pappien pitäisi saada mennä naimisiin. Pedofilia-tapausten lisäksi tuhansia pappeja on jatkuvassa suhteessa naisiin ikäänkuin avoliitossa.
Acta, non verba.