Kirjoittaja Aihe: Henkilökohtainen uskonpuhdistus  (Luettu 31392 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« : 18.10.05 - klo:11:07 »
Viime pyhä oli uskonpuhdistuksen sunnuntai.  Luther teki sen aikoinaan, mutta miten on meidän laita. Olisiko henkilökohtaisen suursiivouksen paikka? Revitään kaikki pois kaapista sillä vain yksi on tarpeen. Meidän elämäämme kertyy matkan varrella helposti tarpeetonta roinaa myös Jumala-suhteessamme. Entäs jos pidettäisiin omat siivoustalkoot?? Mietitään mikä on olennaista taivastiellä??
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Kauhanen T

  • Vieras
Siivoustalkoisiin
« Vastaus #1 : 18.10.05 - klo:11:24 »
Ainakin omavanhurskaudesta voisin yrittää luopua, eli että en syntisenä piilottelisi itseäni Jumalalta, enkä yrittäisi puristaa itsestäni mitään pyhyyden tuntoa voidakseni lähestyä häntä.

Poissa Soopeli

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 174
Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #2 : 18.10.05 - klo:15:53 »
Kirkko on vähän jäljessä. Juhlistetaan vanhaa uskonpuhdistusta, kun olisi kipeästi tarvetta uudelle uskonpuhdistukselle. Tai ehkä pitäisi vain palata takaisin katolilaisuuteen, siellä sentään osataan pitää vielä periaatteista kiinni.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #3 : 19.10.05 - klo:08:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Soopeli"
Kirkko on vähän jäljessä. Juhlistetaan vanhaa uskonpuhdistusta, kun olisi kipeästi tarvetta uudelle uskonpuhdistukselle. Tai ehkä pitäisi vain palata takaisin katolilaisuuteen, siellä sentään osataan pitää vielä periaatteista kiinni.


Mitäh!!

Periaattethan ovan niitä mitä käytetään kun ei tiedetä mitä pitäisi tehdä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #4 : 21.10.05 - klo:17:10 »
... usko on lahja. Mitään siihen ei voi lisätä eikä mitään siitä ottaa pois. Itse en voi uskoa rakentaa. Minun on jopa hyväksyttävä se, että uskoa ei aina anneta sillä tavoin ja niin paljon kuin haluaisin.

Se, mistä siis puhdistaisin omaa uskoani, on yksinkertaisesti minä itse. Minun pitäisi katsoa vähemmän itseeni ja enemmän Kristukseen. Ottaa se, mitä annetaan ja sanoa vain kiitos. Lakata kuvittelemasta, että mikään, mitä minä teen, voisi minut pelastaa. Hurskainkaan rukous ei minua voi pelastaa, vaan Jumalan armo. Kirkossakäynti ei minua pelasta, vaan usko. Raamatun lukeminen ei minua pelasta, vaan Kristus.

(Ja tällä en nyt sitten tarkoita sitä, että mielestäni rukous, jumalanpalvelus ja raamatunluku olisivat turhia asioita kristityn elämässä!)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #5 : 21.10.05 - klo:17:42 »
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
... usko on lahja. Mitään siihen ei voi lisätä eikä mitään siitä ottaa pois. Itse en voi uskoa rakentaa. Minun on jopa hyväksyttävä se, että uskoa ei aina anneta sillä tavoin ja niin paljon kuin haluaisin.

Se, mistä siis puhdistaisin omaa uskoani, on yksinkertaisesti minä itse. Minun pitäisi katsoa vähemmän itseeni ja enemmän Kristukseen. Ottaa se, mitä annetaan ja sanoa vain kiitos. Lakata kuvittelemasta, että mikään, mitä minä teen, voisi minut pelastaa. Hurskainkaan rukous ei minua voi pelastaa, vaan Jumalan armo. Kirkossakäynti ei minua pelasta, vaan usko. Raamatun lukeminen ei minua pelasta, vaan Kristus.

(Ja tällä en nyt sitten tarkoita sitä, että mielestäni rukous, jumalanpalvelus ja raamatunluku olisivat turhia asioita kristityn elämässä!)


Ei mennyt ihan jakeluun. Luther puhdisti katolista uskoa ja Jeesus kaatoi rahanvaihtajien pöydän. Seppä Högman sanoi Paavolle kuuluista sanat vain yksi on tarpeen. Joskus on hyvä päästä eroon tästä tarpeettomasta uskon roinasta, jota raahaamme mukanmme luullen, että siitä on jokus tai taivaan tiellä jotain hyötyä. Mitä se kullakin on, on taasen paljon monimutkaisenpi ja henkilökohtaisempi juttu.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #6 : 23.10.05 - klo:13:47 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Ei mennyt ihan jakeluun. Luther puhdisti katolista uskoa ja Jeesus kaatoi rahanvaihtajien pöydän. Seppä Högman sanoi Paavolle kuuluista sanat vain yksi on tarpeen. Joskus on hyvä päästä eroon tästä tarpeettomasta uskon roinasta, jota raahaamme mukanmme luullen, että siitä on jokus tai taivaan tiellä jotain hyötyä. Mitä se kullakin on, on taasen paljon monimutkaisenpi ja henkilökohtaisempi juttu.


*Huokaus* On ehkä sitten syytä vähän selittää. Se roina, mitä minä kannan mukanani, on juuri tuota itse tehtyä vanhurskautta, siis minua ja minun nokkeluuttani ja pätevyyttäni ja pystyvyyttäni. Sitä, että ajattelen, että minä uskon kolmiyhteiseen Jumalaan, vaikka siinä uskossa ei voi olla mitään minusta, tai se ei enää ole uskoa sen todellisessa merkityksessä. Minun pitää vähetä, tulla olemattomaksi. Tai oikeastaan ei sitäkään, minun ei pidä enkä voi tehdä mitään sen eteen, että Jumala armahtaisi, ottaisi omakseen ja antaisi vielä uskoa sen todeksi.

Lutterin vähästä katekismuksesta siteeraan:
Lainaus
Uskon, etten voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Herraani Jeesukseen Kristukseen enkä päästä hänen luokseen, vaan että Pyhä Henki on kutsunut minut evankeliumin välityksellä, valaissut minua lahjoillaan, pyhittänyt ja säilyttänyt minut oikeassa uskossa.
Nyt saattaa olla niin, että (alunperin toki hyvää tarkoittaen) olen pikemminkin estänyt Hengen työtä itsessäni, kun olen keksinyt yhä uusia keinoja uskoni vahvistamiseksi ja sen laadun määrittelemiseksi. Olen yrittänyt saada itseäni tuntemaan uskoa.  

Se, mitä sanoin esimerkiksi rukouksesta, oli ihan perstuntumalta lausuttua. Kuitenkin esimerkiksi Luther sanoo mielestäni osuvasti (nyt selittelyjä varten isosta katekismuksesta katsottuna):
Lainaus
Voit muistuttaa häntä tästä ja sanoa: "Tässä minä nyt käännyn puoleesi, rakas Isä, ja rukoilen sinua. Omasta mielijohteestani en sitä tee enkä oman ansioni varassa, vaan nojaan sinun käskyysi ja pidän kiinni lupauksestasi, joka ei voi jäädä täyttymättä eikä pettää minua."
Voinko minä todella uskoa omasta voimastani ja luottaa Jumalan lupauksiin koko sydämestäni? Edes rukoileminen ei ole omaa keksintöäni eikä ansiotani, vaan Lutherin sanoin Jumalan käskyn toteuttamista. Toki melko mieluisaa sellaista.

Onkohan tässä vieläkään mitään tolkkua?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #7 : 23.10.05 - klo:14:38 »
Minusta siinä on paljon tolkkua ja nyt ymmärrän sinua peremmin. Minulla on kauhukuvana esessäni tämä amerikkalainen kristillisyyden versio, joka on täälläpäin runsaasti levinnyttä ja jota runsaasti levitetään. Suokaa kaikki anteeksi, mutta minusta rukouspiirit ovat kyseenalaista hartauden harjoitusta. Ihan niinkuin Jumala kuuntelisi meitä paremmin jos useampi huutaa. Jospa nämä paavalanisynodin teologit rupeisivat tutkimaan tämän uuden uskonnollisuuden raamatullisuutta. Minusta yksinkertaisen uskon kannattajasta niin vähän on tarpeen.  

Minusta siteeraat ihan oikeita asioita ja luotat siihen ettet saa muuta merkkiä kuin Joonan merkki ja sinua viedään tahdoit tai et.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #8 : 23.10.05 - klo:20:48 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"
Minulla on kauhukuvana esessäni tämä amerikkalainen kristillisyyden versio, joka on täälläpäin runsaasti levinnyttä ja jota runsaasti levitetään. Suokaa kaikki anteeksi, mutta minusta rukouspiirit ovat kyseenalaista hartauden harjoitusta. Ihan niinkuin Jumala kuuntelisi meitä paremmin jos useampi huutaa..


Hmmm, tänään Hgin Seuratuvalla Juha Kahila mainitsi heränneitä yhdistäväksi tekijäksi mm. sen, että Siionin virret on rukouskirjana. Sitten tästä rukouskirjasta veisattiin erinäisiä...virsiä...rukouksia... Olisiko ollut parempi jos olisin itsekseni örissyt?

Google-haulla löytyi reilut 600 rukouspiiriviitettä, osa varmasti kalvinististaustaisia, mutta ei niitä kaikkia silti voi samaan pataan panna. Minulla on kyllä jonkinlainen aavistus siitä, mihin viittaat rukouspiiri-sanalla, mutta en osaa sitä pukea sanoiksi, saati sitten teologisesti eritellä. Tarkenna vähän!

mt

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #9 : 23.10.05 - klo:21:14 »
Siionin virret ovat rukouskirja, mutta rukouspiirit ovat ihan eri juttu. Rukouspiireissä pääasia on oman itsensä hyväksi tunteminen, kun rukoilee toisten puolesta. On jonkinlainen uskon edeskäypä. Siionin Virsissä asia on päinvastoin. Tosiasia on luonnolllisesti, etteivät rukouspiirit ole toistensa siskoja, vaan vaihtelua on aika runsaasti.  Yhtenä kauhukuvana nousee menneisyydestä sanan ja rukouksen ilta, jossa rukoiltiin puoli tuntia yhden oppilaitoksen hyväksi. Rukous oli puhetta pidempi eikä rukoilijalla käynyt miellessä "älkää luulko että teitä monisanaisuutenne tähden kuulaan". Toinen kuva kuten jo aiemmin manitsin, rukouksen megafonina toimiminen on monien piirien omaksuma tehtävä ja tiedämme, että Hän kuulee pienimmätkin huokaukset. Pidän siis niistä monia puhtaana itsevanhurskauttamisena. Poikkeukset vain vahvistavat sääntöä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Maija

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #10 : 26.10.05 - klo:19:14 »
Kun te rukoilette älkää menkö kadunkulmiin huutelmaan vaan omaan huoneeseenne ja ovi kiinni perässä. Sitten voitte koettaa Isä meitää.

Ei varmaan tarvi kertoa missä näin sanotaan?

Poissa jaakko_t

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
    • http://www.kopteri.net/koti/jaakko.t/
Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #11 : 15.11.05 - klo:17:12 »
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
... Se, mistä siis puhdistaisin omaa uskoani... Lakata kuvittelemasta, että mikään, mitä minä teen, voisi minut pelastaa. Hurskainkaan rukous ei minua voi pelastaa, vaan Jumalan armo. Kirkossakäynti ei minua pelasta, vaan usko. Raamatun lukeminen ei minua pelasta, vaan Kristus...

minttu,
Sinulla on hyviä ajatuksia, mutta tämä itsensäpelastamisasia hämmästyttää minua. Oletko ihan oikeasti tavannut ihmistä joka yrittäisi pelastaa itsensä tekemisillään? Minä en ole tavannut sellaista edes "vapaissa" suunnissa, ei tule ainakaan näin äkkiseltään ketään mieleen.

Poissa Mikko

  • Etsii Siionin virsistä seuraavaa virttä
  • Viestejä: 91
Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #12 : 15.11.05 - klo:21:56 »
mä en juurikaan käy kirkoss, en seuroissa enkä missän näistä perus todistelupaikoissa. Silti uskon vaikka ajattelutapanin onki aika darwinistinen. Joka tapauksessa körttimeiningissä annettiin juuri se mahdollisuus omaan yksityiseen ja vaatimattomaan uskoon mitä mä kaipasin eikä mitkään hihhuliporukat voineet tarjota.
 Mikä tässä on olennaista tai ei, onko sillä väliä. Henkilökohtainen puhdistautuminen on elämänmittainen jatkuva prosessi.

  Mikko
Hähä!

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #13 : 16.11.05 - klo:19:42 »
Lainaus käyttäjältä: "jaakko_t"
Lainaus käyttäjältä: "minttu"
... Se, mistä siis puhdistaisin omaa uskoani... Lakata kuvittelemasta, että mikään, mitä minä teen, voisi minut pelastaa. Hurskainkaan rukous ei minua voi pelastaa, vaan Jumalan armo. Kirkossakäynti ei minua pelasta, vaan usko. Raamatun lukeminen ei minua pelasta, vaan Kristus...

minttu,
Sinulla on hyviä ajatuksia, mutta tämä itsensäpelastamisasia hämmästyttää minua. Oletko ihan oikeasti tavannut ihmistä joka yrittäisi pelastaa itsensä tekemisillään? Minä en ole tavannut sellaista edes "vapaissa" suunnissa, ei tule ainakaan näin äkkiseltään ketään mieleen.


No harva varmaan tunnustaa rakentavansa tikapuita taivaaseen, mutta luulen, etten ole ainoa, joka tätä asiaa joutuu miettimään. Ihmisellä on sellainen kumma tapa, että se yrittää järjestää elämänsä itselleen mukavaksi: "kun vähän luen joka päivä raamattua, ja sit rukoilen ja annan rahaa köyhille niin Jumala tykkää ja kaikki on okei.." Itsevanhurskaus uhkaa. Se, ettei muista, että kaikki ei ole okei. Ei sinne päinkään. Vanha aatami vaivaa, kun teen asioita velvollisuudentunnosta enkä siitä ilosta että Kristus on minut vapahtanut.

Otin pari hajanaista sitaattia, jotka ehkä valaisevat ajatusta (tai ainakin sitä, miten minä tulkitsen ko. tekstejä..).

Wilcox kirjoittaa:
Lainaus
Sinä voit ajaa Kristuksen luotasi yhtä hyvin hyvillä teoillasi kuin synneilläsi. Katso Kristukseen ja tee niin paljon töitä kuin tahdot. Seiso koko painollasi Kristuksen vanhurskauden varassa. Varo, ettet seiso toisella jalallasi oman vanhurskautesi varassa ja toisella jalallasi Kristuksen vanhurskauden varassa.


Augsburgin tunnustuksesta:
Lainaus
Samaten seurakuntamme opettavat, että ihmiset eivät voi tulla vanhurskautetuiksi Jumalan edessä omin voimin, ansioin tai teoin, vaan että heille annetaan vanhurskaus lahjaksi Kristuksen tähden uskon kautta, kun he uskovat, että heidät otetaan armoon ja että synnit annetaan anteeksi Kristuksen tähden, joka kuolemallaan on antanut hyvityksen synneistämme. Tämän uskon Jumala lukee edessään kelpaavaksi vanhurskaudeksi (Room. 3 ja 4).


(Joo joo, pystykorvat, muistan kyllä mitä tunnustuskirjoissa sanotaan pelastusvarmuudesta. Tämä on minun henk. koht. uskonpuhdistukseni).

santtu-62

  • Vieras
Vs: Henkilökohtainen uskonpuhdistus
« Vastaus #14 : 18.12.09 - klo:18:00 »
Revitään kaikki pois kaapista sillä vain yksi on tarpeen. Meidän elämäämme kertyy matkan varrella helposti tarpeetonta roinaa myös Jumala-suhteessamme. Entäs jos pidettäisiin omat siivoustalkoot?? Mietitään mikä on olennaista taivastiellä??

Minä siivoan päivittäin ”omaa kaappiani”, sitä en vaan voi hyväksyä, kun sinne tuppaa silti aina ilmestymään ”pölykoiria”. Mistä lienevätkään tulleet… :icon_wink:

ps. Omin voimin en kyllä jaksaisi siivota päivittäin, onneksi meillä käy  Hän...