Kirjoittaja Aihe: Hengellisiä esikuvia/opettajia/innoittajia  (Luettu 11671 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Hengellisiä esikuvia/opettajia/innoittajia
« : 21.03.11 - klo:17:35 »
Itselläni tietysti ykkösenä Luther jonka veroista kristillisyyden opettajaa ei ole Paavalin jälkeen ollut.

2. Hedberg

3. C.F.W Walther

4. K.V.Tamminen

5. Augustinus


Nämä ovat vaikuttaneet syvimmin hengelliseen ajatteluuni. Lisäksi olen lukenut kauhean määrän kaikenlaista shittiä jolle en laske muuta kuin viihteellistä arvoa.

Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hengellisiä esikuvia/opettajia/innoittajia
« Vastaus #1 : 21.03.11 - klo:17:40 »
Kovin on evankelinen tausta. Listani on ihan eri näköinen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Hengellisiä esikuvia/opettajia/innoittajia
« Vastaus #2 : 21.03.11 - klo:17:44 »
Kovin on evankelinen tausta. Listani on ihan eri näköinen.

Johtunee ennenkaikkea anopin vintillä tehdyistä aarrelöydöistä. Minulla on kohtuullinen määrä wanhaa evankeelista kirjallisuutta jota olen ahminut suurella nautinnolla.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hengellisiä esikuvia/opettajia/innoittajia
« Vastaus #4 : 22.03.11 - klo:00:32 »
Dietrich Bonhoeffer. Hänen varhaistuotantonsa on kyllä kuin eri miehen kynästä kuin Vankilakirjeet, mutta ne kun saa siten, että katsoo Nachfolgea Vankilakirjeiden läpi, niin siinäpä paketti. Ja Etiikka!!!     Se pitäisi ottaa tenttikirjaksi lääkikseen. Ja kun lukee koko tuotannon, ei voi kuin syvästi surra ja manailla sitä, ettei saanut nauttia kuin yhdestä dosentuurikauden luennosta.  Taivaassa kysyn kyllä ensimmäiseksi, oliko se nyt aivan välttämätöntä, pistää lihoiksi vain 11 päivää ennen kuin natsit kukistuivat -- miksi hänet napattiin?  Se oli niin mielettömän pienestä kiinni, koko vankikuljetuksesta löytyminen.   Ja olisi ollut tietty mukavaa jos ne muutkin kaksi luentosarjaa olisi jääneet palamatta.


Luther-divarin kirjat viivästyivät erittäin ymmärrettävästä syystä heiltäpäin, eli en ole päässyt niihin iskemään. Postilappu tuli tänään.

Elossaolevista ehdottomasti tärkein on kirkkoherra Petri Karttunen, Joensuu, ja Stefan Forsén på andra inhenmska, sillä Stefan sai minut käsittämään ettei viidesläisyys edustakaan koko kristinuskoa. Olin luullut. Mutta että se oli hienoa ymmärtää!!    Petrille pisteet kaikesta muusta.
« Viimeksi muokattu: 22.03.11 - klo:00:43 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hengellisiä esikuvia/opettajia/innoittajia
« Vastaus #5 : 22.03.11 - klo:00:45 »
En ennättä'nyt korjata, pieteettisyistä: Erittäin freudilainen lipsahdus tuo ettei v-läisyys edusta koko kristinuskoa, yritin kyllä hienovaraisesti sabnoa ettei se ole kristinuskon koko totuus...   vain yksi uskontulkinta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Hengellisiä esikuvia/opettajia/innoittajia
« Vastaus #6 : 22.03.11 - klo:09:50 »
Hengelliset esikuvat: Kristus
Acta, non verba.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Hengellisiä esikuvia/opettajia/innoittajia
« Vastaus #7 : 22.03.11 - klo:09:52 »
Juuri näin.

Kristus.
Herra armahda.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hengellisiä esikuvia/opettajia/innoittajia
« Vastaus #8 : 22.03.11 - klo:09:56 »
Komppaan kahta edellistä ja samlla ihmettelen ääneen kuinka kaikkein kovimmat "kristityt" ovat niin kaukan Kristuksen opeista ja puheista. Tarkoitan näillä Nuotta-lehden homon eheyttäjiä ym.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Hengellisiä esikuvia/opettajia/innoittajia
« Vastaus #9 : 22.03.11 - klo:10:17 »
Komppaan kahta edellistä ja samlla ihmettelen ääneen kuinka kaikkein kovimmat "kristityt" ovat niin kaukan Kristuksen opeista ja puheista
Minä vajavainen pohdiskelen: "Kuka on antanut esikuvat" ja miksi Hän sallii minun etsiä. Oma vastaukseni itselleni on,että minä tarvitsen esikuvia niin hyvässä kuin pahassakin.
Miksi?
Siksi koska olen Hänen lapsi joka kasvaa ja kasvaa ihmisenä.

ps. Eli minulla elämän kysymykset johtavat aina Ristin juurelle.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Hengellisiä esikuvia/opettajia/innoittajia
« Vastaus #10 : 22.03.11 - klo:11:30 »
Hengelliset esikuvat: Kristus

Saliksen kanssa kerrankin yhtä mieltä. Mutta millainen Kristus? Jos Hän on vain esikuvani siinä miten minun tulee elää, niin joudun epätoivoon.

Muista esikuvista sen verran, että ketään ei oikeastaan pidä ottaa esikuvakseen kaikessa, sillä jokainen on hairahtunut jossakin asiassa. Tämä koskee myös itseäni ja tulee jatkossakin koskemaan. Raamatussa on vahva käsite "rakkaus totuuteen". Se tarkoittaa mielestäni sitä, että tulee kaikissa asioissa pyrkiä totuuteen, mutta on lohdullista, ettei siellä määritellä omaksuttavan totuuden määrää.

Muuten, olen viime aikoinakin ahminut C.F.W. Waltherin kirjaa: Laki ja evankeliumi. Eräs toinenkin henkilö on vaikuttanut paljon ajatteluuni. Hän on tanskalainen Poul Madsen. Erityisesti pidän lukemisen arvoisina hänen kahta pikku kirjaansa: Hengen vapauteen ja Pyhän Hengen olemus ja työ.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Hengellisiä esikuvia/opettajia/innoittajia
« Vastaus #11 : 22.03.11 - klo:11:42 »
Lainaus
niin joudun epätoivoon

miksi?
Herra armahda.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Hengellisiä esikuvia/opettajia/innoittajia
« Vastaus #12 : 22.03.11 - klo:12:22 »
miksi?

Komppaan. Eikö Kristus kelpaa esikuvaksi, opettajaksi ja innoittajaksi?
Acta, non verba.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Hengellisiä esikuvia/opettajia/innoittajia
« Vastaus #13 : 22.03.11 - klo:12:34 »
miksi?

Jeesus vain esikuvana edustaa korkeinta lain vaatimusta. Matt. 5:48.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Hengellisiä esikuvia/opettajia/innoittajia
« Vastaus #14 : 22.03.11 - klo:12:41 »
Matt. 22:36

 "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?"

Matt. 22:37

" Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi."

Matt. 22:38

"Tämä on käskyistä suurin ja tärkein."

Matt 22:39

"Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."

Matt. 22:40

"Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat."
Acta, non verba.