Kirjoittaja Aihe: Ekumenia  (Luettu 31907 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Ekumenia
« : 23.07.05 - klo:13:27 »
Kysyisin mielipiteitänne ekumeniasta eli kirkkojenvälisestä yhteistyöstä. Onko mielestänne tarpeellista vai ei?

Itse näkisin sen tarpeellisena nimenomaan lähetystön kannalta. Ajatellaampa vaikkapa jotain henkilöä X, joka ei ole ikinä kuullut evankeliumista. Sitten hänen luoksensa tulee yhtäkkiä kymmeniä erilaisia julistajia, jotka puhuavat Jumalasta ja Jeesuksesta, mutta kaikilla on omat painotuksensa. Mahtaapa siinä X vähän hämmentyä!

Lisäksi ekumenia ehkäiseisi kirkkojen välistä riitelyä ja mahdollisesti jopa uskontojen välistä riitelyä. Tämä auttaisi säilyttämään maailmassa rauhan sillä, mikä estää, ettei kristillisissä piireissä kehittyisi samanlaisia ääriliikkeitä, mitä on islamissa (esim. al-Qaida)?

Toisaalta ekumenialla on mielestäni vielä paljon käytännön esteitä ratkottavana ja yksi suurimmista ongelmista on katolinen kirkkoo. Tuntuu siltä, että protestanttiset suunnat olisivat valmiita yhteistyöhön, muttei katolinen kirkko.

Toisaalta löytyyhän myös historiallisia painolasteja; ortodoksinen kirkko on tietääkseni ainoa kirkkokunta, joka on tähän mennessä pyytänyt islamilaiselta maailmalta anteeksi ristiretkiä. Toisaalta osittain katolisen kirkon toiminnasta johtuen meillä on paljon eri kristillisiä kirkkokuntia. En usko, että protestanttisia kirkkokuntia olisi aikanaan syntynyt, mikäli katolinen kirkko olisi ollut valmis muutokseen.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Re: Ekumenia
« Vastaus #1 : 23.07.05 - klo:17:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Kristian"
Lisäksi ekumenia ehkäiseisi kirkkojen välistä riitelyä ja mahdollisesti jopa uskontojen välistä riitelyä. Tämä auttaisi säilyttämään maailmassa rauhan sillä, mikä estää, ettei kristillisissä piireissä kehittyisi samanlaisia ääriliikkeitä, mitä on islamissa (esim. al-Qaida)?


Kyllähän niitä ääriliikkeitä kristinuskon piiristäkin löytyy.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Ekumenia
« Vastaus #2 : 23.07.05 - klo:17:32 »
Oikeastaan olen hyvin yllättynyt ja jopa valmis syömään hattuni, jos emme tule seuraavan 20-30 vuoden sisällä näkemään väkivaltaista kristillispohaista liikettä. Enkä usko, että ekumenia tulisi sitä estämään, vaan ennemminkin kyseinen ryhmä näkisi ekumenian Suurena Luopumuksena, jota vastaan tulisi taistella. Uskonnollinen väkivalta kuitenkin kohdistuu pääosin liberalisoitunutta ja vääräuskoista maailmaa vastaan. Kontrasti fundamentalismi-islamin ja länsimaisen kulttuurin välillä on samaa luokkaa kuin "äärimmäisen konservatiivikristillisyyden" ja länsimaisen kulttuurin välillä oleva kuilu on.

(Oikeastaan oli ihme, että jo 1990-luvulla räjähtänyt karismaattisen liikkeen äärilaidat väkivaltaiseksi liikehdinnäksi. Tuolta kuitenkin muhii ihan mukavat pommit, jotka tulevat räjähtämään aikanaan... En ole profeetta, en ole uskonnontutkija, en ole politiikan tutkija vaan vain pohtija. En perustele näkemyksäni tällä foorumilla tuon tarkemmin...)

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Ekumenia
« Vastaus #3 : 23.07.05 - klo:23:37 »
Ekumenia on tärkeää. Millä kirkolla on varaa sanoa omistavansa lopullinen totuus ja tulkinta ja siten kieltäytyä keskustelusta? Mikä kirkkokunta muka omistaa Kristuksen?

... eräässä toisessa herätysliikkeessä muhii opettavainen sanonta: Kristus ei tarvitse kannattajia, vaan seuraajia. Kuka voi omilla painotuksillaan pönkittää evankeliumia? Riitojahan sellaisessa pätemisessä tulee!

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Ekumenia
« Vastaus #4 : 23.07.05 - klo:23:55 »
Hmm.. mitähän nyt muuten tarkoitetaan ekumenialla? Minä näen ekumenian avoimena vuorokeskustluna, jossa pyritään etsimään yhteisiä opinkappaleita. Se jää hyvin teoreettiselle tasolle, eikä välttämättä kosketa koskaan "normaalin srk:laisen" elämää.

Sitten toinen puoli eli yhteiskristillisyys. Toimiiko sellainen, jossa tehdään jonkin päämäärän puolesta yhdessä töitä? Mulla itselläni on hyvin negatiiviset kokemukset moisesta ja olenkin joutunut laittamaan itselleni opinkappaleen:"Yhteiskristillisyys on sitä, että vapaasuuntalaiset pitävät yhtä ja luterilaiset painukoot helvettiin, paitsi jos luterilaisella tyypillä on tarjota jotain sellaista, mitä me ehdottomasti tarvitaan (rahaa, osaamista tms.) Jos lutsku kuitenkin on mukana, hän pitäkööt turpansa kiinni ja häntä ei tarvi arvostaa veljenä vaan ainoastaan käännytyskohteena." (Paitsi sitten jos on sellainen tyyppi kuin minä - vapaakirkollinen tausta, josta on lähtenyt luterilaiseksi. Sellainen on luopio ja häntä tulee kavahtaa, paitsi jos hän osaa jotain, jota välttämättä tarvitaan tai suostuu muuten laittaan aikaansa ilmaiseksi hommiin. Siitä huolimatta häntä tulee muuten käsitellä kuin luopiota.)

(Ja luopio = uskosta luopunut. Vapaakirkollisessa teologiassa käydään keskusteua mm. siitä, onko uskosta luopuminen Pyhän Hengen pilkkaa. Joten tuosta on hyvä repiä huumoria....)

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Ekumenia
« Vastaus #5 : 24.07.05 - klo:12:40 »
Haluaisin itse käytännön ekumeniaa, mutta muut suunnat eivät siihen oikein lähde. Hyvänä esimerkkinä oli viime vuonna Kuopion hiippakunnan jalkapalloturnaus nuorille. Siellä oli eri seurakuntien joukkueita ja lisäksi körttien joukkue. Sinne yritettiin haastaa myös mukaan mm. ortodokseja ja vapaa kirkkoa sekä helluntailaisia, mutteivät välittäneet/halunneet tulla. Sama homma on monissa muissakin asioissa. Toivottavasti tämänkin asia muuttuisi ja voisimme tehdä käytännön ekumeniaa, ei pelkkää teologista sanahelinää.

Poissa Linko J

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 67
Ekumenia
« Vastaus #6 : 25.07.05 - klo:19:24 »
Et kai yritä sanoa, että on ekumeniaa, jos seurakuntien futisturnauksessa on mukana oma körttijoukkue??? Kuulostaa pahasti semmoiselta vääristymältä, että herännäisporukat olisivat jotenkin seurakunnista erillään...

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Ekumenia
« Vastaus #7 : 30.07.05 - klo:14:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Linko J"
Et kai yritä sanoa, että on ekumeniaa, jos seurakuntien futisturnauksessa on mukana oma körttijoukkue??? Kuulostaa pahasti semmoiselta vääristymältä, että herännäisporukat olisivat jotenkin seurakunnista erillään...


Ei kannata loukkaantua. En sano, että esimerkkini olisi ekumeniaa. Tiedän, että körtit ovat aktiivisesti mukana oman seurakuntansa toiminnassa ja että he ovat luterilaisia jne. Käytin heitä vain esimerkkinä siitä, miten voidaan osallistua erilaisiin tapahtumiin, vaikkei olla niitä itse järjestämässä. Yleensä vapaissa suunnissa (siis huom. vapaissa suunissa ei körttiläisyydessä) on periaatteena se, että muiden järjestämiin tapahtumiin ei osallistuta ja muut (=luterilaiset) saavat osallistua heidän tapahtumiin vain, jos näillä on jatain asiaa, mitä he tarvitsevat (= rahaa, ATK-taitoja) jne., mutta heidän pitää pitää suunsa kiinni ja heivät saa vaikuttaa mihinkään, mihin heiltä ei ole pyydetty kommettia.

Vierailija

  • Vieras
Ekumenia
« Vastaus #8 : 31.07.05 - klo:12:23 »
Ja vapaitten suuntien mollaus jatkuu :(

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Ekumenia
« Vastaus #9 : 31.07.05 - klo:13:43 »
Vierailija kuules, minut on vapaissasuunnissa vaikuttava Iso Pomo saarnannut niin alas helvettin kuin vain voi. Ja hän teki sen sen jälkeen, kun olin uhrannut hänen työnsä eteen parin vuoden työtunnit (ainakin). Jostain syystä mulla hajos siinä vaiheessa ekana pää ja sen jälkeen myöskin kaikki into markkinoida vapaakristillisyyttä kellekkään. Sen jälkeen olen todennut, että pitkööt läävänsä. Minä en yhä edelleenkään pysty meneen esim. suurimpaan osaan herätysliikkeitä, yhteenkään vapaakirkolliseen tilaisuuteen ja oikeastaan sen jälkeen olen joutunut pistämään itseni melkeinpä kirkon liberaaleimpaan laitaan.

Tuossa nyt yksi kuvaus siitä, mitä hengellinen väkivalta saa aikaan.... olen yhä täysin palasina ja silppuna. Selvisin just ja just hengissä....

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Vierailija

  • Vieras
Ekumenia
« Vastaus #10 : 31.07.05 - klo:15:40 »
Joo en mä tarkoittanut sua mitenkään henkilökohtaisesti moittia, vaikuttaa vaan siltä että täällä on yleisesti aika negatiivinen asenne vapaitten suuntien seurakuntiin. Seurakunnat koostuvat ihmisistä ja ihmiset ovat epätäydellisiä :arrow: seurakunnat ovat epätäydellisiä. Ei kenellekään soisi tietenkään noin ikäviä kokemuksia. Pitää kuitenkin muistaa että sama Vapahtaja meillä kaikilla uskovilla kuitenkin on.

Anonymous

  • Vieras
Ekumenia
« Vastaus #11 : 01.08.05 - klo:18:31 »
Eikä oo. Höpöhöpö. Mitä tässä taas oikein selitetään.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Ekumenia
« Vastaus #12 : 06.08.05 - klo:17:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Vierailija"
Ja vapaitten suuntien mollaus jatkuu :(
Eipä voisi juurikaan haitata...

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Ekumenia
« Vastaus #13 : 07.08.05 - klo:21:28 »
Ja näin se ekumenia etenee...

melko huvittavaa, että juuri tämän topicin alla saatiin tällainen yhteenotto aikaan.

Anonymous

  • Vieras
Ekumenia
« Vastaus #14 : 08.08.05 - klo:13:25 »
hihi, uskovaiset o hassuja!