Kirjoittaja Aihe: Päästä irti itsestäsi  (Luettu 29085 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

santtu-62

  • Vieras
Päästä irti itsestäsi
« : 07.03.10 - klo:23:27 »
"Katso tarkasti sisimpääsi, ja kun löydät itsesi, päästä siitä irti", kirjoittaa Eckhart
Niin omaan ruumiiseen kuin läheisiin ihmisiin tai maalliseen hyvään tulisi Eckhartin mukaan suhtautua niin kuin ne olisivat lainassa, ja vain Jumalan omistamista tulisi tavoitella. Mitä vähemmän ihminen tavoittelee luotuja asioita, sitä enemmän Jumala tarjoaa hänelle itseään. Vastaavasti se, joka etsii jotain itselleen, ei löydä Jumalaa. Eckhart huomauttaa, että Jumalaa ei voi rakastaa kuin lehmää, hänestä saatavan hyödyn vuoksi, on hyöty sitten ulkoista rikkautta tai sisäistä lohdutusta.

Mestari Eckhart: Sielun syvyys.                                    
Basam Books 2009.
http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2010/2010-03-04/kulttuuri/kirjat/Keskity-pysahdy

Tänään istuin ihmisen vuoteen ääressä ja pidin häntä kädestä, en voi sanoin antaa sisäistä tai ulkoista lohdutusta. Mutta minun on päästettävä hänen kätensä irti omasta kädestäni.
Mitä hyötyä Sinusta Kristus on?
"Katso tarkasti sisimpääsi, ja kun löydät itsesi, päästä siitä irti".

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Päästä irti itsestäsi
« Vastaus #1 : 08.03.10 - klo:22:05 »
Rakkauden vaikein läksy on se, että pitää uskaltaa päästää irti.
Jos vain pitää tiukasti kiinni, niin sillä otteella lopulta kuristaa ja tukahduttaa.
Pyryharakka

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Päästä irti itsestäsi
« Vastaus #2 : 08.03.10 - klo:22:41 »
Lainaus
Mestari Eckhart: Sielun syvyys.                                     
Basam Books 2009.

Kiitos benkku kirjavihjeestä!

Aina silloin tällöin eri yhteyksissä siteerataan mestari Eckhartia,
mutta hänestä eikä häneltä ole ollut saatavissa mitään opusta.

Tämä oli iloinen yllätys, että nyt on 325-sivuinen kirja!  :eusa_clap:

Herra armahda.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Päästä irti itsestäsi
« Vastaus #3 : 08.03.10 - klo:22:54 »
Rakkauden vaikein läksy on se, että pitää uskaltaa päästää irti.
vaikka ihminen hengittää viimeisiä henkäisyjä.

Lainaus
Jos vain pitää tiukasti kiinni, niin sillä otteella lopulta kuristaa ja tukahduttaa.
Siksi on helppo irrottaa ote hänestä kun voin luovuttaa otteen Hänelle.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Päästä irti itsestäsi
« Vastaus #4 : 09.03.10 - klo:08:24 »
Kiitos kirjavihjeestä. :eusa_clap:
Josko jollain matkalla jaksaisi syventyä opukseen, vaikuttaa mielenkiintoiselta mietiskelyteokselta.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Päästä irti itsestäsi
« Vastaus #5 : 09.03.10 - klo:20:00 »
Siksi on helppo irrottaa ote hänestä kun voin luovuttaa otteen Hänelle.

 :059:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Päästä irti itsestäsi
« Vastaus #6 : 10.03.10 - klo:08:59 »
Ilmeisesti otsikolla viitataan Jeesukseen, joka vaati itsensä kieltämistä, jotta Häntä voi seurata. Itsestään ei voi päästä irti milloinkaan. Elämme ikuisesti joko maailmassamme tai taivaassa tai helvetissä.
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Päästä irti itsestäsi
« Vastaus #7 : 10.03.10 - klo:09:22 »


   Tuon tähän taas sen meissä asuvan Vaatimuksen Hengen. Minä, minun, minulle.
   Kun päästän irti näistä, taivas lähene  maailmaa ja on helpompi olla seuraamassa Kristusta. Hän on se Valtojen Voittaja. Vapauttajamme.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

santtu-62

  • Vieras
Vs: Päästä irti itsestäsi
« Vastaus #8 : 10.03.10 - klo:09:59 »
Lainaus
Ilmeisesti otsikolla viitataan Jeesukseen, joka vaati itsensä kieltämistä, jotta Häntä voi seurata. Itsestään ei voi päästä irti milloinkaan. Elämme ikuisesti joko maailmassamme tai taivaassa tai helvetissä.
Lainaus
vaikka ihminen hengittää viimeisiä henkäisyjä.
Siksi on helppo irrottaa ote hänestä kun voin luovuttaa otteen Hänelle.
Hänelle on yhtä kuin Herramme ja hän on ihminen joka tarvitsee tukea elämänkaarensa loppu vaiheille.
Lainaus
Tänään istuin ihmisen vuoteen ääressä ja pidin häntä kädestä, en voi sanoin antaa sisäistä tai ulkoista lohdutusta. Mutta minun on päästettävä hänen kätensä irti omasta kädestäni.
Mitä hyötyä Sinusta Kristus on?
"Katso tarkasti sisimpääsi, ja kun löydät itsesi, päästä siitä irti".

« Viimeksi muokattu: 10.03.10 - klo:10:07 kirjoittanut Benkku »

Hölkänen

  • Vieras
Vs: Päästä irti itsestäsi
« Vastaus #9 : 10.03.10 - klo:11:20 »
Panu Pihkala puhui tänään aamuhartaudessa juuri tästä tarrautumisen ja irti päästämisen teemasta. Hän luetteli jotenkin hyvin, mihin kaikkeen meillä on tapana tarrautua. Toisiin ihmisiin ja omaisuuteen tietysti, mutta myös asenteisiin ja jopa tunteisiin. "Päästä irti itsestäsi" voi tarkoittaa myös niistä luopumista. Avoimuutta sisäiselle uudistumiselle.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Päästä irti itsestäsi
« Vastaus #10 : 10.03.10 - klo:12:56 »
Panu Pihkala puhui tänään aamuhartaudessa juuri tästä tarrautumisen ja irti päästämisen teemasta. Hän luetteli jotenkin hyvin, mihin kaikkeen meillä on tapana tarrautua. Toisiin ihmisiin ja omaisuuteen tietysti, mutta myös asenteisiin ja jopa tunteisiin. "Päästä irti itsestäsi" voi tarkoittaa myös niistä luopumista. Avoimuutta sisäiselle uudistumiselle.

Riippuvuksista taisi hän puhua. Siitä, miten olemme monella tavalla riippuvaisia toisistamme. Ja sitten siitä, että olemme hieman sairaalloisesti riippuvaisia jostakin: Läheisriippuvaisia, seksiriippuvaisia, alkoholiriippuvaisia, tupakkariippuvaisia jne. Ihmiset ovat aina jostain riippuvaisia. Ja riippuvuus on normaalisti hyvä asia. Asiaa kuvaa hyvin englannin sana intertwined.
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Päästä irti itsestäsi
« Vastaus #11 : 10.03.10 - klo:13:53 »
Minulta kysyttiin hiljan että "auttaako usko minua". Herranjestas, mihin?
En todella tiedä!

Mutta epäilemättä rakastan (?) Jumalaa kuin lehmää; jos nyt koppavasti kuvittelen päässeeni irti siitä että sieltä pudoteltaisiin maallista hyvää (vielä vähän lisää) niin mielenrauhaa, sitä sais sitten olla,Herra, kiitos - että silleen.  Tarve-esine. Ja kun ehtyy, ei ole olemassakaan minulle.

Mietin monesti, onko tästä edes pääsyä eteenpäin?  Kuinka voi rakastaa salattua mysteeriä, jonka tuntemisen kanssa on hyvin niin ja näin?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Päästä irti itsestäsi
« Vastaus #12 : 10.03.10 - klo:20:41 »
Panu Pihkala puhui tänään aamuhartaudessa juuri tästä tarrautumisen ja irti päästämisen teemasta. Hän luetteli jotenkin hyvin, mihin kaikkeen meillä on tapana tarrautua. Toisiin ihmisiin ja omaisuuteen tietysti, mutta myös asenteisiin ja jopa tunteisiin. "Päästä irti itsestäsi" voi tarkoittaa myös niistä luopumista. Avoimuutta sisäiselle uudistumiselle.

Ja viisaasti puhuikin.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

santtu-62

  • Vieras
Vs: Päästä irti itsestäsi
« Vastaus #13 : 20.03.10 - klo:16:03 »
Seuratupa
Virtuaalinen seuratupa, joka tarjoaa paikan vakavallekin herännäisyyskeskustelulle.

http://www.h-y.fi/foorumi/
Vakavallekin herännäisyyskeskustelu :eusa_think:

Seuratuvan puolella aiheita löytyy kyllä todellakin vakavallekin keskustelulle, mutta henkilökohtaisesti minä koen että harvoissa keskusteluissa sisältö on "vakavaa herännäisyyskeskustelua".
En tiedä syytä miksi näin on.

Mutta jos katson minun omaa seuratuvan puolella käymää vuorovaikutusta vakavalle keskustelulle, on se kieltämättä ailahtelevaa sisällöltään. Vastaukseni menevät usein vähän "pelleilyksi" ja turhaa provosointiin.

Mutta kumminkin toivoisin nuoremman sukupolven edustajana että iäkäämpi sukupolvi saisi voimia avamaan vakavaa herännäisyyskeskustelua. Näin me "nuoret klopit" voisimme tulevaisuudessa kertoa mitä on herännäisyys ollut jne.
Sillä minä olen vajavainen ja korvan taustat ovat vielä märät.

Toisaalta, voin kyllä kysyä itseltäni: Olenko liian tosikko herännäisyyskeskeskustelun suhteen.
Sillä tietoa ja apua saa kyllä muualtakin kuin körttifoorumilta.. vakavallekin herännäisyyskeskustelulle.
 
« Viimeksi muokattu: 20.03.10 - klo:16:07 kirjoittanut Benkku »

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Päästä irti itsestäsi
« Vastaus #14 : 20.03.10 - klo:17:46 »
Toisaalta, voin kyllä kysyä itseltäni: Olenko liian tosikko herännäisyyskeskeskustelun suhteen.
Sillä tietoa ja apua saa kyllä muualtakin kuin körttifoorumilta.. vakavallekin herännäisyyskeskustelulle.

Minä olen ollut tosissani keskusteltaessa herännäisyydestä, se ei ole ollut kuitenkaan hyväksi. Körttifoorumin anti on köykäistä ja ulkoa ohjautuvaa. Se on ajoittain suorastaan pelleilyä, niin kuin totesit. Syykin löytyy; Kristus jakaa - myös herännäisyydessä.

Jatka vain Benkku teräviä huomioitasi ja pohdintojasi.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.