Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 9  (Luettu 36606 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #15 : 20.11.17 - klo:06:58 »
Kun en saa unta

Jumalani, päivä oli pitkä ja raskas ja huoliakin riitti. Minä uuvuin, mutta uni ei tunnu tulevan. Tässä minä vain kääntelehdin ja turhaan odotan sitä. Kiitän sinua unen kalliista lahjasta, josta olen saanut nauttia. Onko sinulla nyt minulle erityistä asiaa, kun et salli unen tulla? Minä koetan tyytyä unettomuuteen ja odotan sinua kädet ristissä.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #16 : 21.11.17 - klo:08:21 »
Kun olisi tilaisuus kostaa

Pyhä Jumala, olet sallinut vääryyden kohdata minua. Minun tekee mieleni kostaa. Minulla olisi hyvä tilaisuus maksaa takaisin samalla valuutalla ja mitata toiselle sillä mitalla, jolla hän mittasi minulle. Sinä tiedät sen.
Mutta sinä olet sanonut, että kosto on sinun. Minä tyydyn siihen. En ota kostoa omiin käsiini. Ja - näin meidän kesken puhuen - sinunkaan ei tarvitse kostaa minun puolestani.
Tulin tässä ajatelleeksi, etten liene itsekään aivan kostonkestävä ihminen.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #17 : 22.11.17 - klo:07:46 »
Kun huominen on musta

Minä kiitän sinua, Jumala, elämän valoisista ja onnellisista ajoista. Niitä on ollut paljon. Mutta tällä hetkellä kaikki tuntuu synkältä ja huominen näyttää aivan mustalta. En osaa enkä jaksa odottaa tulevaisuudelta enää mitään.
Näin on kyllä ollut joskus ennenkin. Sinä olet vienyt läpi mustan huomispäivän uuteen valoisaan aikaan. Kenties sinä teet niin myös tällä kerralla.
Joka tapauksessa anna minun käteni olla nyt sinun suuressa kädessäsi. Taluta minua, kun en jaksa nähdä eteeni.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #18 : 23.11.17 - klo:08:03 »
Kun tekee mieli lyödä

Sinä kiivas Jumala, minäkin olen nyt täynnä kiivautta. Minun tekee mieleni lyödä erästä ihmistä. Hän loukkasi minua. Hän ei ymmärrä hävetä. Hän ei osaa katua. Jos löisin häntä, hän voisi huomata, ettei ole menetellyt aivan oikein.
Minun tekee mieli lyödä. Psykiatrit sanovat, että se olisi hyvä mielenterveydelleni. Mutta auta sinä minua hillitsemään primitiivireaktioni. Auta minua tekemään kädelläni vain jokin hienostunut liike.
Ja - auta minua panemaan käteni ristiin heti, kun pääsen yksinäisyyteen. Sitten ei tee enää mieleni lyödä.


Olavi Kaukola

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #19 : 23.11.17 - klo:08:25 »
PekkaV pani niin hyvän linkin virrestä 962, että ehdotan sitä Aamuseuroihin Olavi Kaukolan puheen jälkeen.
( Tekisi mieli tintata kuonoon metsäyhtiöitä )  :icon_wink:

VK 962 kokonaan:  http://notes.evl.fi/Virsikirja.nsf/virsi/962?OpenDocument





Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #20 : 24.11.17 - klo:08:40 »
Kun saan ikävän viestin

Jumalani, vahvista nyt minua ja anna minun kestää tämä kova viesti jonka sain. Olisin niin mielelläni jäänyt ilman sitä tai ainakin toivonut sen viipyvän vielä kauan. Se tuli kuitenkin juuri nyt ja juuri tällaisena. Mikään ei muuta sitä paremmaksi.
Anna siis minulle enemmän voimaa, että jaksan jotenkin.
Auta minua olemaan hiljaa, että ehdin ajatella.
Auta minua näkemään tämä asia elämän kokonaisuuden kannalta.
Vahvista minua uskomaan, että sinä olet sallinut tämän ja että sinä tahdot ja voit kääntää tämän jollakin tavalla parhaaksi minulle ja muille.
Auta minua tyytymään vaikken käsitä.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #21 : 25.11.17 - klo:07:05 »
Kun palelen

Tänään on kylmä ja minua palelee. En pidä siitä.
Sinä, joka säädät säät ja lämpötilat, sallit tämän kylmyyden tulla.
Joku kärsii kuumuudesta ja helteestä jossakin toisaalla tällä samalla hetkellä ja toivoo viileämpää säätä.
Isä Luoja, älä hermostu meihin lapsiisi. Meitä on niin monta ja monenlaisissa ilmastoissa.
Kiitos siitä, että minulla on paikka, johon saan mennä lämmittelemään.
Sinun pakkasesi on hyvä, kun se muistuttaa, että joku voi palella sisäisesti. Se on kaikkein pahinta. Tee minusta lämmön lähetti kohtaamilleni ihmisille. Anna sinun rakkautesi säteillä minusta heihin.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #22 : 27.11.17 - klo:07:14 »
Kun olen sairas

Luojani, sinä annoit minulle terveyden. Kiitos suuresta lahjastasi. Anteeksi, että kiitokseni on pahasti myöhässä. En huomannut terveyttäni ennen kuin nyt, kun sitä ei enää ole. Häveten esitän myöhäisen kiitokseni, mutta en voi olla kiittämättä.
Olen sairas. Olen kuin pieni lapsi, joka herää unesta eikä näe äitiä. Olen surumielinen ja melkein itken. En ole tiennytkään, että sairaana oleminen on tällaista ja että ihminen on näin pieni.
Suo minun parantua. Auta minua joka päivä kiittämään terveyden lahjasta.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #23 : 28.11.17 - klo:08:51 »
Kun olen vihainen

Minua on ärsytetty, Jumala. Minä olen antanut ärsyttää itseäni ja nyt olen vihainen. Mielessäni liikkuvat kiihkeät ajatukset. Minä tunnen voivani sanoa ja tehdä vaikka mitä.
Auttaisitko minua nyt olemaan vihainen yksikseni. Varjele minua purkamasta ärtymystäni niihin, jotka sen aiheuttivat. Varjele minua myös räjähtämästä niille, jotka ovat kokonaan viattomia.
Anna minulle voimaa odottaa, kunnes mielentilani tasapainottuu, ja minä kykenen tunnustamaan itselleni ja sinulle, ettei minun kannata olla vihainen.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #24 : 29.11.17 - klo:09:02 »
Kun en elä

Vapahtajani, minä tahdon elää. Minä rakastan ja ikävöin elämää, Minä ajan elämää takaa kaikkialla, mutta se väistää ja pakenee minua. Saan otteen siihen vain harvoin. Kiitos jokaisesta elämän hetkestä.
Mutta nyt ei ole sellainen hetki. Nyt en elä. Mikään ei tunnu miltään paitsi ikävältä. Moni elämän hetki menneisyydessä tuntuu nyt toisenlaiselta. Ne eivät tainneetkaan olla elämää. Minä vain luulin.
Minä en elä. Minussa ei ole elämää. Olen autio ja tyhjä niin kuin koko maailma oli kerran. Ja se on raskasta. Sinun sanotaan elävän, eikä minulla ole mitään syytä epäillä sitä. Sinä sanot olevasi Elämä, ja minä toivon voivani uskoa sen. Sen tiedän ja uskon, että minä en elä vaikka olen hengissä.
Minä tahdon elää. Sinä saat tulla minun autiuteeni ja tyhjyyteeni. Tervetuloa, Elämäni, nyt kun en elä ilman sinua.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #25 : 30.11.17 - klo:07:47 »
Kun lämmitysöljy loppuu

Taivaallinen isäni, minä hätäilen jälleen. Talvi on ankara ja polttoöljy alkaa loppua. Ihmiset palelevat omissa kodeissaan. Minäkin palelin jo vähän aikaa.
Minä kiitän siitä. Sillä minä tajusin entistä paremmin kuinka suuri lahja lämmin koti on. Minä jouduin kyselemään, mitä voisin tehdä, että kaikki ihmiset saisivat lämpimän kodin.
Anna uskoni ja rakkauteni lamppuun oikeaa öljyä, etten voisi olla rauhassa, kun sinä olet koditon kodittomissa lähimmäisissäni ja palelet kylmissä kodeissa.


Olavi Kaukola

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #26 : 02.12.17 - klo:09:54 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #27 : 02.12.17 - klo:11:16 »
Kiitos taas teille, Pena ja Riitta !
Taivaan Isän hyvyyttä päiväänne.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8327
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #28 : 02.12.17 - klo:16:04 »
Kiitos taas teille, Pena ja Riitta !
Taivaan Isän hyvyyttä päiväänne.

Hällä mallalla vaan on niin iso ja hyvä syrän <3
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Aamuhartaus 9
« Vastaus #29 : 05.12.17 - klo:09:03 »
Kun kaikki harmittaa

Taivaallinen Isä, missä nyt on vika, minussa vai muissa vai ympäristössäni? Kaikki harmittaa minua tänään: ympäristö, ihmiset, uutiset, kaikki. Tahtoisin olla jossakin toisaalla, toisenlaisten ihmisten keskuudessa, toisenlaisten tapahtumien virrassa.
Tahdotko sinä, että minun on oltava tässä? Minusta alkaa tuntua, että tahdot. Minä alan aavistaa, että vika onkin minussa. En ajatellut sinua enkä pyytänyt armoasi, kun lähdin tähän päivään.
Anna minulle nyt uusi armo, kun annoit uuden päivän. Se kirkastaa kaiken.


Olavi Kaukola