Kirjoittaja Aihe: Aamuhartaus 8  (Luettu 38476 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #75 : 05.09.17 - klo:07:15 »
Kun etsin Jeesusta

Jeesus! Tule esiin piilopaikasta, johon ystäväsi sinut kätkevät. Alan jo väsyä etsimiseen kuin lapsi, joka ei heti löydä.
Olen etsinyt sinua, mutta löytänyt ihmissanojen vuolaita virtoja ja ristiriitaisia opinkappaleita.
Olen etsinyt sinua, mutta löytänyt perinteitä ja vakavamielisiä ihmisiä.
Olen etsinyt sinua, mutta löytänyt kirkkohistoriaa ja jumaluusoppia.
Olen etsinyt sinua, mutta löytänyt vain kaikkea, mikä kätkee sinut entistä paremmin.
Anna minun edes kuulla äänesi. Ole minulle tie, totuus ja elämä tässä ajassa.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #76 : 06.09.17 - klo:08:05 »
Kun olen yksin kirkossa

Jumala, minä kiitän sinua avoinnaolevasta kirkosta. Muistan täällä sinut, vaikkei kukaan saarnaa. Mieleni hiljentyy, vaikkei kukaan kehota rukoilemaan. Aavistan sinun rakastavan minuakin, kun ei täällä ole ketään, jonka rinnalla kokisin alemmuutta.
Anna minulle armosi ja rauhasi. Kiitos niistä ja tästä kahdenkeskisestä kohtaamisesta meidän huoneessamme.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #77 : 07.09.17 - klo:07:13 »
Kun en jaksa lukea Raamattua

Jumalani! Raamattu on sinun pyhää sanaasi. Tahdot puhua sen välityksellä myös minulle. Mutta minua nukuttaa nyt. En jaksa lukea enää mitään. Anna kuitenkin armosi, että saan levätä yöni sinun rauhassasi. Panen toivoni Vapahtajaan, josta sanasi kertoo.
Suo minun herätä virkeänä uuteen päivään. Auta minua aloittamaan se lukemalla Raamattua ja kuulemalla siinä äänesi.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #78 : 08.09.17 - klo:07:08 »
Kun erottelu ärsyttää

Yksi ja sama kaikkien Herra! Varjele minua ja muita luokittelun synniltä kirkossa, yhteiskunnassa ja yksityiselämässä. Varjele jakamasta kultaa, hopeaa, pronssia ja pisteitä. Parhainkin kärsii toisinaan tappion. Huonoinkin voittaa joskus.
Herätä tähän saakka pisteittä jääneet huomaamaan, että sinä jaat ainoastaan armoa. Suo viimeistenkin käsittää voivansa tulla ensimmäisksi.
Kiitos sinulle, rikas antaja kaikille, jotka sinua avuksensa huutavat.


Olavi Kaukola

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #79 : 09.09.17 - klo:01:23 »

Olavi kaiken synkkien toteamuksiensa kirjoitusten kanssa on syvällisesti ajatellut ja todennut asiat.

Ihan niinku syvällisesti ajatellut.

Ihan varmasti moni tunnon tuskissaan saa avun hänen sanoistaan.

Jotenkin itse olisin lisännyt, että Hän ei ole kaukana kenestäkään, vaan huokaise hänen puoleensa ja Hän ei ole vain sanoja ja ajatuksia Raamatusta tai filosofiaa, vaan Vaikuttava ja elävä Jumala johon voi saada myös yhteyden muutenkin, kuin sanoina Raamatusta.
Tai Olavin ja Penan viisauden sanoista, vaikkakin kait ne ohjaa juuri samaan.
Jumalan pieneen tuntemukseen, ei vain sanoina vaan Jumalana joka antaa tuntea itsensä muunakin kuin Herrana jossain kaukana.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #80 : 09.09.17 - klo:08:06 »
Kun kaipaan ajankohtaisuutta

Iankaikkinen Jumala! Sinä olet sallinut menneitten aikojen hurskauden hävitä. Sinä tahdot luoda joka ajassa jotakin uutta. Minä kiitän sinua siitä. Iloitsen mahdollisuuksiesi rajattomuudesta.
Anna minulle rohkeutta katsoa nykytilannetta rohkeasti silmiin. Auta minua näkemään, mikä nyt on välttämätöntä ja tekemään se. Suo minun tajuta, mihin nyt pitäisi mennä ja vie sinne. Opeta minut oivaltamaan, mitä sinusta on nyt sanottava ja sanomaan se.
Lahjoita minulle tämän päivän usko ja rakkaus. Lähetä minut viemään tämän päivän toivoa ihmisille, jotka elävät ilman sinua ja ilman toivoa.


Olavi Kaukola

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #81 : 09.09.17 - klo:08:27 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #82 : 10.09.17 - klo:08:06 »
Kun en jaksa rukoilla

Jumala, ole minulle ihmiselle armollinen!


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #83 : 11.09.17 - klo:07:46 »
Kun Jumalaa pilkataan

Jumala, joillakin on kova halu pilkata sinua. He eivät varmaankaan tajua, ettei heidän pilkkansa voi yhtään vähentää sinun kunniaasi. Kaikki lainsäätäjätkään eivät sitä ymmärrä.
Auta minua ymmärtämään, että pilkkaaja saattaa olla elämässään pettynyt ja katkeroitunut ihminen. Auta minua ajattelemaan, että joku on kenties hyvää tarkoittaen antanut hänelle väärän käsityksen sinusta. Tai ehkä joku itsensä kristityksi tunnustava on tehnyt hänelle vääryyttä, ja hän luulee nyt sinun käskeneen niin tehdä ja on vihainen sinulle. Auta minua huomaamaan, jos olen itse ollut ajamassa häntä pilkkaajien tielle.
Anna anteeksi meille heikoille edustajillesi. Anna anteeksi pilkkaajillesi ja tee heistä minua parempia tunnustajiasi.


Olavi Kaukola

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #84 : 11.09.17 - klo:10:31 »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #85 : 12.09.17 - klo:08:03 »
Kun sotaa ihannoidaan

Kaikkien ihmisten Isä! (Minä kiitän sinua, kun varjelit minua sodissa. Rohkenen kysyä, miksi et varjellut kaikkia muitakin?)
Eikö sinulla ole esivallalle mitään muuta keinoa rauhallisen elämän turvaamiseksi kuin paraatimiekka ja ydinohjus?
Eihän minun tarvitse uskoa Lutheria, kun hän väittää, että sinä käsket esivallan tappaa alamaisten kädellä? Enkö saisi uskoa Jeesusta, kun hän ei kiellä vain tappamasta vaan myös vihaamasta ja sanomasta pahasti?
Ethän sinä ole niin epäjohdonmukainen, että kiellät yksittäiset murhat ja käsket tappamaan miljoonittain sarjatyönä?
Eihän sota ole lähtöisin sinusta, eihän, kaikkien ihmisten Isä?
Onhan sinulla parempi vaihtoehto nykyiselle ihmiskunnalle?
Opeta meidät tuntemaan se ja turvautumaan siihen?


Olavi Kaukola

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8414
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #86 : 12.09.17 - klo:21:59 »

Olavi on ihan ookoo heppu, mutta mielummin kyllä ihan penan aatoksia lukisin, ei ne ainakaan huonompia ole.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #87 : 13.09.17 - klo:07:39 »
Kun kirkkoa arvostellaan

Seurakunnan Herra, sinun kirkkosi ei ole täydellinen, koska sinä sallit minunkin kuulua siihen. Kiitos, kun saan olla kirkkoasi.
Kun kirkkoa arvostellaan, auta minua muistamaan, etten voi mitään etkä sinä tahdo minun yrittävänkään mitään totuutta vastaan. Auta minua nöyrästi myöntämään kaikki, mikä arvostelussa on totta. Auta minua tekemään voitavani asiain korjaamiseksi edes omassa seurakunnassani.
Mutta auta minua myös selkeästi huomaamaan, missä arvostelu erehtyy, ja sanomaan se arvostelijalle nöyrästi ja rakkaudessa.
Tee minusta sellainen kirkon jäsen, jonka kanssa keskustellessaan arvostelijat huomaavat itsensä sinun ystäviksesi ja kirkkosi ystäviksi.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #88 : 14.09.17 - klo:07:50 »
Kun isänmaata ivataan

Kaikkien kansojen Jumala! Sinä tiedät kuinka moni suomalainen haluaisi olla jonkin muun maan asukas. Sinä kuulet monien puhuvan ivallisesti isänmaasta ja isänmaallisuudesta. Et ihmettele sitä enempää kuin minäkään. Onhan jossakin suhteissa parempia maita.
Isänmaallisuus on joskus korotettu kristillisyyden korkeimmaksi asteeksi. Sinut on sen varjolla tehty sodassa puolueelliseksi. Sinun uskotaan auttaneen yhtä kansaa toista kansaa vastaan. Minä tiedän, ettet ole iloinnut tuollaisesta kristillisyydestä.
Minä kiitän sinua tästä maasta, jossa olen saanut syntyä ja elää. Tämä maa kelpaa minulle. Missään muuallakaan en jaksaisi syödä tämän enempää enkä pitää enempää kuin yhtä pukua kerrallaan. Missään en voi oleskella useammassa kuin yhdessä huoneessa enkä ajella kahdella autolla.
Kiitos tästä maasta. Kiitos, että annoit toisille kansoille omat isänmaansa.
Kiitän omasta ja kaikkien puolesta. Samalla rohkenen pyytää: ohjaa yhteistä elämää tässä maassa niin, että jokaisen olisi helpompi rakastaa isänmaataan ja kiittää omasta puolestaan.


Olavi Kaukola

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Vs: Aamuhartaus 8
« Vastaus #89 : 15.09.17 - klo:07:54 »
Kun olen yhteiskunnallinen

Yhteiskunnan Jumala, sinun perheessäsi on myös pieniä, unohdettuja ja sorrettuja. Kaikki eivät osaa tai tahdo valittaa hätäänsä. Jotkut ovat jo väsyneet huutamaan apua, kun kukaan ei kuuntele.
En voi yksin paljoa. Rohkaise minut menemään niiden luo, jotka asioista päättävät. Opeta minua sanomaan heille totuus nöyrästi mutta selkeästi, että he heräisivät käyttämään yhteiskunnan mahdollisuuksia. Herätä minut ja muut myös yhteiskunnallisesti valvomaan, että sinun oikeudenmukaisuutesi saisi ohjata elämää.
Estä vahvoja sortamasta heikkoja. Pane heidät suurine mahdollisuuksineen palvelemaan pienimpiä niin kuin äitikin eniten vaalii avuttominta lastaan.


Olavi Kaukola