Opettivat jossakin oppiaineessa teologisessa nettikurssissa että Jeesuksen aikaan kaikki huonosti pyyhkiminen olisi kuulunut "synti"-käsitteen alle, siis sairaus, köyhyys, kärsimys ylipäätään.Ei niin että se olisi ollut Jumalan rangaistus kuten ortodoksinen kirkko opettaa, vaan ihan sellaisenaan, se oli kärsimyksen synonyymi. Se siis merkitsi muuta kuin nykyään kristillisen kirkon muotoilema, jossa se rajattiin opinkehityksessä koskemaan rikkomusta Jumalan tahtoa vastaan.
Yhä törmää ihmisiin jotka pitävät oleellisena ja äärimmäisen tärkeänä esimerkiksi ehtoollisviinin promilleja koska "Jeesus ei siunannut mehuja". Siksi meille ei saa tarjota konsekroitua alkoholitonta viiniäkään, vaikka se miten olisi rakkaudellista saman taakan kantamista kuin mitä vaikeasta alkoholismista kärsivät, jotka joutuvat erotelluiksi jopa ehtoollispöydässä pyytäessään alkoholitonta tarjoilua.
Minusta se on suurempi synti, kuin "Jumalan tahdon rikkominen" käyttämällä alkoholitonta viini' Silloin me kantaisimme yhteistä kuormaa heidän kanssaan joille jopa partavesi tai jokin alkoholia sisältävä kasvovesi todella ihan totta saattaa aiheuttaa retkahduksen. Joidenkin totaaliraittius ei kestä edes nenän alle tuotua alkoholin tuoksua.
Syntikäsityksiä näyttää edelleen olevan peräti useita. Tästä kävin vääntöä eräällä toisella hengellisellä sivustolla ja väsyin jankuttamiseen. Enhän minä nyt maallisella viisaudella saata olla muu kuin Jumalan tahdon rikkoja. Viis rakkaudesta toisia kohtaan. Nöyryytetään vain heitä vielä kirkossakin!!