Kirjoittaja Aihe: Armo  (Luettu 13584 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22039
Vs: Armo
« Vastaus #15 : 04.03.11 - klo:15:57 »
Ei ole. Vaikka olis kuollu mihin heti koht sillään, villasukat jalassa ei vielä keskustelua synny.
Mitä kukin keskusteluna pitää? Jos syöpä on kysymys, on sukkapari vastaus. Se taas voi saada aikaan kiitollisen hymyn, johon vastataan liikutuksen kyynelillä. Kuolema vie sitten viimeisen sanan, vai viekö?

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Armo
« Vastaus #16 : 04.03.11 - klo:17:22 »
No - ehkä ajateltiin sanojen vaihtoa. Sehän on suppeaa kyllä ja on sen vaaratkin nähty. Sanojen lisäksi tulisi voida vaihtaa eleet, ilmeet ja koko se reaktioiden ketju, mitä yksittäinen sana tuossa toisessa herättää.  
On syynsä pelätäkin pelkkää "sanojen vaihtamista".  
No - tieteelliselle foorumille se kuuluu ainoana muttei se aina sielläkään ole kukkona tunkiolla.

Mietin vimmatusti mitä itse pyydän kun pyydän: Armahda meitä.  Kyllä kai aika yksinkertaisesti sitä "Anna anteeksi" - sitä vahvistaa se "Jumalan Karitsa joka kannat maailman synnin, armahda meitä" jonka aikaisempi kieliasu oli kaikissa liturgioissa "Oi Jumalan Karitsa, joka pois otat maailman synnit, armahda, armahda meitä".  Oliko syti yksikössä vai monikossa en muista mutta se niittautui niin tuohion anteeksiupyytämiseen --- vaikka itse liturgiassa oli synnit jo anteeksi annettu, tämähän tulee sen jälkeen!

Mutta totta, olet harvinaisen oikeassa. Sanoilla saadaan toinen hengiltä, ellei samalla vaihdu muu.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22039
Vs: Armo
« Vastaus #17 : 04.03.11 - klo:18:06 »
Olen varmaan kertonut tämän ennenkin, mutta liittyy minusta myös armoon:

Körttipappi oli lestadiolaisseudulla jakamassa ehtoollista. Mummo aloitti alttarikaiteen ääressä liikkeensä rippikaavan mukaan: - Saanko minäkin vaivainen ... Pappi vastasi: - No suat. Antoi leivän ja viinin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Armo
« Vastaus #18 : 04.03.11 - klo:19:05 »
Olen varmaan kertonut tämän ennenkin, mutta liittyy minusta myös armoon:

Körttipappi oli lestadiolaisseudulla jakamassa ehtoollista. Mummo aloitti alttarikaiteen ääressä liikkeensä rippikaavan mukaan: - Saanko minäkin vaivainen ... Pappi vastasi: - No suat. Antoi leivän ja viinin.

Hyvä...   :026:    kertooko tarina oliko mummo tyytyväinen?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Armo
« Vastaus #19 : 04.03.11 - klo:19:45 »
Tämä on jälleen Leenan tyhmiä kysymyksiä, eikä takuulla, todella,  ole muuta kuin tyhmyyttä. Ei siis ainakaan kyseenalaistamista tai provosointia, vaan asia josta minulle ei ole taidettu missään opettaa mitään. Mutta tahtoisin oppia.   
Kuinka ajatella tilannetta, jossa ihminen saa kokea armahduksen, mutta on sen  jälkeen yhä, vaikka vuosimäärin, hyvin armoton?  Ajattelen nyt sitä Jeesuksen vertausta niistä palveluskumppaneista, joista toinen sai paljon anteeksi, mutta oli ensimmäisenä käymässä palveluskumppaniaan kurkusta kiinni? 

Toivoisin osaavani kysyä niin, ettei sitä vain käsitettäisi väärin...   mutta silti kysyn itseltäni, eikö minun tulisi kasvaa kohti tuon muistamista, että sain paljon anteeksi, kun vastaan taapustaa se vähän velassa oleva? 

Joensuun kirkkoherra joka on körtti jos kuka (kun esitteli itsensä, ilmoittautui "alatien körtiksi")  oli mahdottoman mukava, ja lienee täällä mainostettukun.  Hän kyllä puhui kilvoittelusta myös. Armahdettuna, ei kai se muuten käykään, eikä kai sellaiselle tarvettakaan näe ennnen, mutta sitten kyllä. "Siitä lajista ei anneta tyylipisteitä", hän kirjoitti "mutta suunnan tulisi olla oikean". 

Joskus sitä toivoo,. että, jos itse puhuu armon saamisesta, ei ensimmäiseksi olisi äärettömän kova ja armoton, sillä tuo Jeesuksen opetus ei ihan hyvää sellaiselle kuitenkaan lupaa... nyt tars että viisaammat neuvoisi, aivan totta. Kuka selittää Leenalle, voiko Jumala vetää armahduksensa takaisin jos tuollaista on meneillään kovin runsaasti -- vai kuinka minun on tuo vertaus käsitettävä?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Armo
« Vastaus #20 : 05.03.11 - klo:13:01 »
Toivoisin osaavani kysyä niin, ettei sitä vain käsitettäisi väärin...   mutta silti kysyn itseltäni, eikö minun tulisi kasvaa kohti tuon muistamista, että sain paljon anteeksi, kun vastaan taapustaa se vähän velassa oleva?

Juu. Se tekee elämisestä palijo miellyttävämpää.

Lainaus
Kuka selittää Leenalle, voiko Jumala vetää armahduksensa takaisin jos tuollaista on meneillään kovin runsaasti -- vai kuinka minun on tuo vertaus käsitettävä?

Pikaisella googletuksella selvisi, että evankeliumeissa on paljon tätä "jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne" -settiä ja kirjeissä sitte enemmän sitä että "Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin" -settiä. Voidaanko tästä päätellä jotain siihen suuntaan kuin että nyt kun olen kristitty (niinku jengi silloin kirjeiden aikaan jo oli), olen jo saanut anteeksi ja sen kun ymmärtää niin on helpompi antaa anteeksi muille ja siihen myös kuuluu pyrkiä?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Armo
« Vastaus #21 : 05.03.11 - klo:13:47 »
Totuudet ovat todella yksinkertaisia!
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Armo
« Vastaus #22 : 05.03.11 - klo:15:28 »
Pikaisella googletuksella selvisi, että evankeliumeissa on paljon tätä "jos te ette anna anteeksi toisille, ei Isännekään anna anteeksi teidän rikkomuksianne" -settiä ja kirjeissä sitte enemmän sitä että "Niin kuin Herra on antanut teille anteeksi, niin antakaa tekin" -settiä. Voidaanko tästä päätellä jotain siihen suuntaan kuin että nyt kun olen kristitty (niinku jengi silloin kirjeiden aikaan jo oli), olen jo saanut anteeksi ja sen kun ymmärtää niin on helpompi antaa anteeksi muille ja siihen myös kuuluu pyrkiä?
Kiitos Sanneli.  Helppoa se ei varmaan ole ollut koskaan, siksi se on niin usein esillä.  

Usein mietin, miten oikeassa oli eräs ystäväni joka sanoi, ettei anteeksiantoon voi rynnätä, mutta kasvaa voi, mikäli siihen suostuu. Siihen voi kilvoitella, suostua kasvamaan joka päivä, pyytäen anteeksi kovuuttaan. pyytäen, että ei olisi ihan niin kova... Ja jos ja kun tulisi koston tilaisuus, jättää se tekemättä ilman muuta --- ja jos edessä ylipäätään on tilaisuus vahingoittaa toista, miettiä motiivinsa --- jättäisinkö sittenkin tekemättä tämän.  

Muistan usein yhtä kaveria jolla oli tapana konkretisoida se juttu itselleen.  Hänen perheensä oli joltakin reissulta kerännyt menen silottamia kiviä ja koonnut ne kotona lasitettuun maljaan, koska ne näyttivät kauniilta siinä.

Hän katseli usein sitä maljaa, ja huomasi, että jos hän painaa kiveä, ja sen verran oli pikkupoikaa isossa ihmisessä, että painoi - näki, kuinka lasitus säröili - ja hän oli tullut ajatelleeksi  ihmisen mieltä tällaisena maljana, joka ei kovin paljon kestä eikä kovettumatta voi kantaa kiviä joita toiset ovat sinne paiskoneet tai ihminen itse katkeruuttaan kerännyt... hän oli sellainen entäs-jos-ajattelija, ja ajatteli Jumalan painavan kevyesti sormellaan kiveä kun niitä on liikaa, kaunan, vihan, katkeruuden, syytösten, synnin kiviä, jonka Hän haluaa ottaa pois... se alkaa painaa mieltä kunnes sen saa ottaa pois. Jotain sinnepäin... Kai se sitten johtaisi siihen, että huojennuksissaan korjaa rikkomansa.  

 Vielä elävämpi minulle oli toinen "maljasaarna", hän selitti,: Joskus hän, vihastuessaan,. otti kiven käteensä ja kuvitteli paiskaavansa sillä päin näköä sitä jolle oli suuttunut,odotti kunnes rauhoittui, avasi kämmenensä:  Herra - tässä on minun synnintunnustukseni.

On äärettömän helppoa sanoa: Kyllä, annan anteeksi. En ole vihainen.  En tiedä itsekään mistä syystä toisinaan tuntuu että jaa siis, kelle et ole... minä kysyin oletko minulle? Luulen että minun pyytäessäni "liian äkkiä" antamatta aikaa kasvulle, pakotan toisen johonkin johon ei pitäisi... kamalan konstikasta, sillä annan anteeksi on muuta kuin kaksi sanaa... en tiedä.
« Viimeksi muokattu: 05.03.11 - klo:15:40 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Armo
« Vastaus #23 : 05.03.11 - klo:15:50 »
En ennättänyt korjata tekstiä, se olisi ollut hyvä kirjoittaa kokonaan ensin paperille.  Toisaalta, mitä muuta odottaisin?  Eikö kasvun alkuun pääse juuri siten, että antaa toiselle mahdollisuuden antaa ja pyytää anteeksi, oltiin siihen nyt niin valmiita tai ei ... minä olen ihan höpsö.  Kaiken aikaa, niin luulen, mielessä saisi olla tuo, ja elää niin että katselemme Jumalan kanssa kahden toisiamme: Sinä annoit anteeksi! Minulle?  en jälkeen se mitä muut täällä saavat aikaan, kenties ei olisi niin merkityksellistä, olkoon miten hiurjaa menoa hyvänsä. 

"Kaikki tilanteet eivät suinkaan ole Jumalan tahtomia, mutta jokaisesta johtaa tie Jumalan luo" -    sanoo dosentti, olemme tilanteessa jossa toteamme ettei hän vapaudu suinkaan kuten vielä oli hyviä toiveita, meillä oli erittäin vaikeata,    :026:    mutta tuo on totta,   ja se on suurta.  . 

http://www.youtube.com/watch?v=SoCc-5V09tY
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Armo
« Vastaus #24 : 05.03.11 - klo:18:37 »
Vielä elävämpi minulle oli toinen "maljasaarna", hän selitti,: Joskus hän, vihastuessaan,. otti kiven käteensä ja kuvitteli paiskaavansa sillä päin näköä sitä jolle oli suuttunut,odotti kunnes rauhoittui, avasi kämmenensä:  Herra - tässä on minun synnintunnustukseni.

Upea!
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Preba

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 61
Vs: Armo
« Vastaus #25 : 07.05.11 - klo:21:29 »
Mulla on ollut joskus semmoinen ajatus mielessä kuin "armo-dna". Tarkoittaa sitä että mieli syvintä kerrosta ja reaktioita myöden on oppinut luottamaan armoon. Semmoinen mieli armahtaa paljon enemmän muitakin. Joskus kokemus armosta myös välittyy hyvin vähin sanoin jos siitä kertova on siinä itse syväkynnetty.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Armo
« Vastaus #26 : 08.05.11 - klo:17:24 »
Mulla on ollut joskus semmoinen ajatus mielessä kuin "armo-dna". Tarkoittaa sitä että mieli syvintä kerrosta ja reaktioita myöden on oppinut luottamaan armoon. Semmoinen mieli armahtaa paljon enemmän muitakin. Joskus kokemus armosta myös välittyy hyvin vähin sanoin jos siitä kertova on siinä itse syväkynnetty.

Niin, "on oppinut luottamaan" ja "on pakko luottaa".

Jälkimmäistä pitäisin ensimmäisenä tilana matkallamme, edellistä (Preban mainitsemaa) taas tavoitteena johon kaiketi, ainakin oman ymmärrykseni mukaan on mahdollista ja suositeltavaa pyrkiä.

Armoon luottamisesta tulee mieleen että onko se sitä että uskaltaa syntienkin painamana luottaa armoon eikä hätäillä. (?)

Suloinen ajatus ihmiselle.  Saa levätä ja olla rauhassa.  Ikäänkuin Kristuksen tekemässä majassa, suojassa tuulelta ja sateelta vaikka tietääkin ulkona rajuavan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Armo
« Vastaus #27 : 08.05.11 - klo:17:44 »
Suloinen ajatus Jampelta armosta.
Se on juuri se körttisanaston armonvilaus. Suloinen tunne olla turvassa ja rauhassa.

Ja kun meri taas kuohuu, anella että pilvet loittonisivat, taivas tyyntyisi, vene seilaisi pahemmin keikkumatta. Armonmerellä, kaanaankielisesti.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Preba

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 61
Vs: Armo
« Vastaus #28 : 08.05.11 - klo:22:36 »
Jos karkeasti yksinkertaistaisi niin kummin päin muuten te kukin näette tämän asian?

a.) Armosta tulee osalliseksi kun siihen luottaa
b.) Armoon voi luottaa koska se kestää vaikkei siihen aina ymmärtäisi luottaakkaan

Itse ajattelen tuon tavan B mukaan eli luottamus on itseä, omaa mielenrauhaa varten, Jumalan armosta ja taivaspaikasta voi olla osallinen vaikkei siihen uskaltaisikkaan luottaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Armo
« Vastaus #29 : 09.05.11 - klo:07:48 »
Ensin ajattelin etä selvä B, mutta sitten muistin kuinka eräs mies sanoi Raamatussa: Minä uskon, auta epäuskoani. Olisiko armo jotakin noiden A ja B välillä. Armo on vaikka emme sitä oikein käsitä. Kun sen kohtaa se on sitten uskoa armoon.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)