Kirjoittaja Aihe: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?  (Luettu 32913 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #30 : 07.11.19 - klo:11:30 »
Kyösti, kyllä Sinä asiasi perustelet hyvin ja olen kanssasi samaa mieltä eräistä asioista. Nyt on vain niin, että tällä forumilla kukaan ei kykene toista pakottamaan so saammaan toisen tulemaan oman mielipiteensä taakse. Tulee vain pahaa mieltä, jos liian kauan intetään. Tämän olen itse oppinut kauan sitten. Siitä huolimatta uskallan sanoa, että Israel, vanha ja tämä uusi ovat samasta juuresta. Inttämisen olen jättänyt ja sitten helpotti, mutta tuli muita murheita.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #31 : 07.11.19 - klo:11:45 »
Kiitän omasta ja perheeni puolesta veli-Veneheittoa !  :003:

Muutamille on raamattu ja sen tunteminen sanasta sanaan rakkaampi kuin Herran tunto sisimmässä. 

Raamatun hallussapito, oikeassaolemisen todistuskappaleena saa ollakin kielletty.
Olkoon se rakkauskirje ja käyttöohje. Myös pelkkä usko Kristuksen nimeen riittää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #32 : 07.11.19 - klo:15:39 »
Kertonet körttisen tervehdykseni Matillesi. :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #33 : 07.11.19 - klo:15:49 »
On tervehditty. Samoin Kankaalan kauniille Kaarinalle ! :039:

Tätähän mie oon hänest aatellu siint asti ko nimensä kuulin.  Miun isä kerto täänkin marssilaulun olleen sovan jälkeen kielletty.

https://www.youtube.com/watch?v=4MXh0PgducQ
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #34 : 07.11.19 - klo:16:46 »
Olen kuunnellut laulelmaa paljon, niitähän on monia versioita eri vuosikymmeniltä. Yhtä sanaa laulelmassa mietin, mutta tässä sitä ei voi kysyä. Kiitos vielä kerran terveisten kanssa. :039:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #35 : 07.11.19 - klo:22:58 »
Minun teksteihini kannattaa aina viitata oikeilla faktoilla, mikäli jaan täällä väärää informaatiota.

Toki on paljon erilaisia asioita, joita useampi fakta tukee ja samaan aikaan useampi fakta jättää tukematta, jolloin asian oikeaksi/vääräksi todistaminen on hankalampaa.

Kun kerran näitä (kai) pyysit, niin tuossapa tästä keskustelusta pari väitettäsi, joiden tueksi et ole esittänyt mitään evidenssiä:

Monesta seikasta näkee, että nämä suvaitsevuuden perikuvat oikeasti uskovat omaan suureen suvaitsevaisuuteensa.

Nykykielenkäytössä sana "suvaitsevaisuus" tarkoittaa samaa, kuin olla yhtä mieltä ajan-hengen kanssa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #36 : 07.11.19 - klo:23:13 »
Eli viestini on siis se, että oikeaa ja väärää eli sitä, mikä on lähimmäisen rakkautta ja mikä ei, sitä ei ratkaista ihmisen psyykenmaailman tunnereaktioilla tai ihmislogiikan avulla.
Siihen tarvitaan meille annettua Raamattua.

Ei noihin esimerkkitapauksiisi Raamattua tarvita.

Moni vakaumuksellinen ateisti voi ilman Raamattua päätyä samoihin tuloksiin: Ei lähde tappamaan ketään, ei todista oikeudessa väärin. Ehkäpä ei lähde epäjumalanpatsastakaan korjailemaan, koska vastustaa uskontoja ylipäätään kun pitää niitä ihmiskunnalle haitallisina.

Toisaalta sitten meikäläinen kokkari sanoo, että parasta köyhäinapua on potkia persuuksille, jotta aktivoituisi ottamaan itse vastuuta. Ja mekäläinen vassari sanoo, että parasta köyhäinapua on taata hänelle toimeentulo, niin hän uskaltaa ryhtyä yrittämään jotain riskaabelimpaakin. Kumpikin vilpittömästi uskoo ajavansa köyhän lähimmäisensä parasta (ja samalla koko yhteiskunnan), mutta ei Raamattu kerro, kumpi on oikeassa.

Omastatunnosta puhuu Paavalikin ja myöntää että pakanoilla on sellainen.
« Viimeksi muokattu: 07.11.19 - klo:23:22 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #37 : 07.11.19 - klo:23:45 »
Rupesin tässä miettimään, että millä tavoin, millä aikataululla ja missä määrin eri kirkkokunnissa on hyväksytty se että Maa kiertääkin Aurinkoa, ja evoluutioteoria, ja että maailmankaikkeus on huomattavasti vanhempi kuin kuutisentuhatta vuotta. Näitä kai kaikkia uskonnollisin perustein aikoinaan vastustettiin? (Käytän sanaa "kai", koska olen saattanut siitä vastustuksesta kuulla uskonnonvastaisten piirien propagandaa ja yksinkertaistuksia myös.) Nykyään taitaa useimpien kirkkokuntien pääpomot ainakin sanoa että okei, olkoon asiat sitten noin.

Eikös nuo nyt ole paraatiesimerkkejä ajan henkeen mukautumisesta, eikä ainakaan Raamatun mukaisia? Tosin noita ajatuksia kyllä myös vastusti järjenvastaisina ihan taviksetkin, että ehkä ne ei ole ajan henkeä kuin vasta nyt eikä edelleenkään kaikkialla maailmassa.

Eikä ne ole mitään oikeasta ja väärästä irrallaan olevia luonnontieteellisiä kysymyksiä aina olleet. Evoluutio ehkä pahin, koska jos se on totta, ei voikaan sanoa, milloin ihminen on alkanut olla tarpeeksi ihminen Jumalan kuva ollakseen ja syntiä tehdäkseen.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #38 : 08.11.19 - klo:10:16 »
Lainaus täältä:
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/niin-piispa-kuin-poliitikkokin-kritisoi-paivi-rasasen-rikostutkintaa-34kaydaanko-seuraavaksi-kirjastot-lapi-ja-joutuvatko-lutherin-tekstit-roviolle34-6.3.553450.687ad7f09c

Heikki Vesman, entinen juristi, nykyinen kokoomuksen kansanedustaja ihmettelee, että
"mik­si kirk­ko ja suo­ma­lai­set us­kon­nol­li­set yh­tei­söt ei­vät ole rien­tä­neet puo­lus­ta­maan us­kon­va­paut­ta Suo­mes­sa."
Mielestäni siksi, koska maallamme on suomettumisen ja rähmällään olon perinteet itsesensuurissa kirkon ummistettua silmänsä Neuvostoliiton kristittyjen vainoista. Siksi nykyisin vääristä mielipiteistä, joista joku saattaa pahoittaa mielensä kirkko ja uskonnolliset yhteisöt ummistavat silmänsä.

”Vanhassa kunnon Neuvostoliitossa” harjoitettiin kristittyjen painostusta, jota vainoksikin voi kutsua. Vankila ja Siperia tulivat tutuksi monelle papille ja julkisesti uskoaan tunnustavalle ”yhteiskunnan viholliselle”.

Saako maamme valtakunnansyyttäjää arvostella tämän määrätessä uuden esitutkinnan jo vanhentuneesta teosta vastoin sitä lähtökohtaa, missä lakia aletaan soveltaa vasta sen voimaantulopäivänä?  :017:

Lähteet

https://suomenkuvalehti.fi/rajalla/2014/08/19/suomettunut-suomi-vaikenee-maailman-uskonnonvapausrikoksista/

https://yle.fi/uutiset/3-11050903

http://lainkirjoittaja.finlex.fi/20-voimaantulo/20-4/

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #39 : 08.11.19 - klo:11:49 »
Miun isä kerto täänkin marssilaulun olleen sovan jälkeen kielletty.

https://www.youtube.com/watch?v=4MXh0PgducQ

Monikulttuurisuuden ja suvaitsevaisuuden edistämiseksi virsienkin veisaamisen voisi kieltää, jotta ne eivät loukkaisi islaminuskoisia eikä imaami Anas Hajjarin mielestä virret edes kuulu suomalaiseen kulttuuriin.

Lähteet

https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/joulu-sk512010/

https://www.youtube.com/watch?v=b7G9WILmdvc


Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #40 : 08.11.19 - klo:12:07 »
Kuuluvatkohan körttiseurojen tunnusmerkki Siionin virret suomalaiseen kulttuuriin? :017:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #41 : 08.11.19 - klo:14:51 »
Kuuluvatkohan körttiseurojen tunnusmerkki Siionin virret suomalaiseen kulttuuriin? :017:

Ne ovat tuore lisä suomalisessa kulttuurissa. Ei Uralilta asti, vaan vuodesta 1790.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #42 : 08.11.19 - klo:18:38 »
Olen samaa mieltä Sepon kannssa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #43 : 08.11.19 - klo:19:04 »
Olen samaa mieltä Sepon kannssa.
Imaami Anas Hajjar saattaa olla eri mieltä, koska imaamin mielestään virret eivät kuulu suomalaiseen kulttuuriin, vaan ne kuuluvat kristinuskoon.

Enkeli taivaan -virressä sanotaan muun muassa, että ”nyt Jumalalle kunnia, kun antoi ainoon poikansa”.

”Kunnia Jumalalle on eri asia kuin kunnia Jumalan pojalle. Muslimit uskovat, että Jumalalla ei ole poikaa.”

”Jos yhdessä laulettaviin virsiin otettaisiin vain ne osat, jotka ovat yhteisiä, puhuttaisiin Jumalan ylistämisestä eikä sanottaisi mitään Jumalan pojasta, silloin virressä ei olisi mitään, mikä on vastoin meidän uskontoamme. Kun Jumalaa ylistetään, se on hyvä. Mekin ylistämme Jumalaa.”

Lähde https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/joulu-sk512010/

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #44 : 09.11.19 - klo:09:16 »
Minua jossain määrin närästää sellainen toiminta, jossa jotkut tahot korostavat omaa suurta suvaitsevaisuuttaan. Monesta seikasta näkee, että nämä suvaitsevuuden perikuvat oikeasti uskovat omaan suureen suvaitsevaisuuteensa. Minä taasen epäilen vahvasti heidän suvaitsevaisuuttaan.

Minulla on jonkinlainen aavistus -jopa joitain perustelujakin - , että ehkäpä onkin niin, että suvaitsevaisuus on siinä mielessä vakio, että jokainen ihminen loppujen lopuksi omaa saman määrän suvaitsevaisuutta. Joku suvaitsee jotakin, joku toinen jotain muuta. Kahdelle vastakkaiselle asialle/uskomukselle on vaikea olla yhtä aikaa sauvaitsevainen.

Nykykielenkäytössä sana "suvaitsevaisuus" tarkoittaa samaa, kuin olla yhtä mieltä ajan-hengen kanssa. Jos sana määritellään näin, tällöin ihmisiä voi jaotella enemmän suvaitsevaisiin ja vähemmän suvaitsevaisiin. Kun suvaitseevaisuustaso laskee riittävän alhaalle, tullaan suvaitsemattomuuden puolelle.

Jos taasen tuo sana määritellään niin, että lasketaan asiat/aatteet, joita ihminen hyväksyy tai ei hyväksy, tämä määritelmä johtaisi kaiketikin siihen, että suvaitsevaisuus on jokaisella ihmisellä yhtä suuri.

Minun mielestäni kaiken vouhotuksen sijaan voisi olla hyvä harjoitella tosiasioiden sietämistä: tuo toinen nyt sattuu vain edustamaan vastakkaista näkökantaa ja minusta tuntuu pahalta, kun tuo toinen pitää esillä omaa näkökantaansa, eikä suostu kääntymään minun 'uskooni'. Minun tehtäväni on vain sietää sitä. Joutuuhan tuo toinenkin sietämään sitä, että myös minulla on oikeus kertoa, mitä minä ajattelen, vaikka se ei tuota toista ehkä miellytäkään.

Mitä enemmän ihmiset joutuvat syytettyjen penkille omantuntonsa takia, sitä harmillisempaa. Ihmisellä kun ei ole mitään keinoa vaihtaa omaatuntoaan.
Suvaitsematon Päivi Räsänen ei peru suuren suvaitsevaiston edessä kirjoitustaan vuodelta 2004 Luther-säätiön sivuilta "Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi - Homosuhteet haastavat kristillisen ihmiskäsityksen". Räsänen ei voi poistaa sitä itse, mutta toivoo, ettei sitä poistetakaan.

– Poliisi kysyi minulta [toisessa rikostutkinnassa], suostunko poistamaan twiitit kahden viikon sisällä. Sanoin, että en suostu. Sama koskee pamflettia. Teksti on edelleen ajankohtainen ja seison sen takana.

Päivi Räsänen seisoo suoraselkäisesti sanojensa takana, eikä hän ole niin kuin muut poliitikot, jotka kiemurtelevat liukkaina kuin käärmeet etsiessään valtaa ja loistoa ajan hengessä suurelta suvaitsevaistolta.

Lähteet

http://www.luthersaatio.fi/question/aamutahti-29-mieheksi-ja-naiseksi-han-heidat-loi/

https://yle.fi/uutiset/3-11050903