Kirjoittaja Aihe: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2  (Luettu 2663 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« : 19.04.21 - klo:16:21 »
Avasin Sepon määräyksen mukaan :003:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« Vastaus #1 : 19.04.21 - klo:18:05 »
Kuuliaisuus esivalle kuuluu körttiläisille. :023:

Minulle körttifoorumi on ollut kohtaamispaikka,ikäänkuin kamarikeskustelu seurojen päälle.
 En pidä siitä jos joku ohjeistaa mistä puhutaan, mitä kirjoitetaan ja kuinka paljon.
 
 Vaatimuksen henki ei ole hyväksi missään. Laupeuden, armon ja rakkauden henki taasen nostaa mieltä ja innoittaa kirjoittamiseen.

Uusia ääniä tänne kyllä kaipaan, ja nimenomaan niin että kirjoittaja avaa edes hiukan itseään. Silloin tullaan tutuiksi, ja juttu alkaa luistaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« Vastaus #2 : 19.04.21 - klo:19:00 »
Hyvin kirjoittelit taas.

Olen huono körtti isänä, mutta en ole muuta osannut. Maallista esivaltaa ihmettelen. Kirjoitteln joskus asiat auki.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« Vastaus #3 : 20.04.21 - klo:14:27 »
Avasin Sepon määräyksen mukaan :003:
Mihin tällaista aihetta tarvitaan?

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« Vastaus #4 : 20.04.21 - klo:15:07 »
Ei ehkä tarvita jos täällä osataan kirjoittaa toisia kunnioittavaan ja arvostavaan sävyyn.
Ja ehkä tähän ketjuun kuuluu rakentavat parannusehdotukset.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« Vastaus #5 : 20.04.21 - klo:15:40 »
Nimimerkin suojassa kirjoittelu suo monen mielestä liian helpon mahdollisuuden keskustelupalstan häirintään. Auttaisiko tilannetta, jos jokaiselta täällä mielipiteitään esittävältä edellytettäisiin, että hän kertoisi helposti löydettävässä ketjussa nimensä ja esittelisi itseään muutamalla todennettavissa olevalla virkkeellä. Se voisi näyttää vaikka tältä:

Pena

Martti Pentti

Olen syntynyt 1951 Lounais-Afrikassa (nyk. Namibia) lähetystyöntekijöiden lapsena. Nyt olen kotkalainen eläköitynyt kuvaamataidonopettaja. Hengellinen taustani on Suomen lähetysseura, jossa vaikuttivat nouruudessani lähes kaikki maamme herätysliikkeet. Vähitellen on niistä tullut herännäisyys rakkaimmaksi. Perheeni jäsenet ovat osallistuneet varsinkin heränneiden kuoroihin. Itse en ole riittävän laulutaitoinen.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« Vastaus #6 : 20.04.21 - klo:16:18 »

1944

Jorma Kalevi, oululainen everstiluutnantti evp, asumme vaimon kotitalossa puolet vuodesta Veneheitossa. Ns kirkkouskovainen/maailman lapsi kunnes löysin itseni pikkuhiljaa Herättäjäjuhlilta 1970 luvun viimeisltä vuosilta alkaen. Harrastuksena käytännön työt metsätilalla ja vähäinen matkailu. Esikoistytär on kuollut viisi vuotta sitten ja se asia on hyvin kipeä tänäänkin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« Vastaus #7 : 20.04.21 - klo:16:33 »
Riitta Anneli Salonen, os. Tikka

Olen pian 78-vuotias pankkitoimihenkilö evp. Olin KD:n Lahden piiriosaston pj, piirihallituksen jäsen ja poliittisia luottamustoimia sen mukaan. Tärkeimmät lautakunnat olivat kultturilautakunta ja tarkastuslautakunta.

Matti on ollut aviopuoliso helmikuusta 1964. Hän on Padasjoen poikia, urheili, metsästi ja rakensi kotimme ja kesämökkimme.

Meillä on kaksi tytärtä, neljä lastenlasta viisi lastenlastenlasta.   :109:

Olemme väistyvä sukupolvi. Jumala on meitä siunannut jälkeläisillä ja me siunaamme heitä iltarukouksissa. Myös Körttifoorumia siunaan, tämä on ollut ' elämäni rikkaus ja rakkaus'. :057: :057: :057:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« Vastaus #8 : 20.04.21 - klo:16:46 »
Kiitos veljet esimerkistä, minäkin rohkenen tähän jotain laittaa.

vn
Viljo Kalervo (jääköön sukunimi toistaiseksi sivummalle)
syntynyt 1951 Pirkanmaalla entisessä Akaassa (joskus tätä häpesin, nyt olen ylpeä)
Vuoden ikäisenä vanhempien mukana Kanta-Hämeeseen, täällä edelleen, kahdeksas asuntoni nyt.
Jeesus otti minut yhteyteensä kasteessa, uudistusta kaipasin ja sain 50 vuotta sitten.
Hengellinen matkani kulkenut vaikka missä, Isän täysihoidossa, Jeesus on etsinyt ja kantanut,
on vierelläni tässä ja nyt, armahtaen, anteeksiantaen, johdattaen.
Maallisessa arjessani valmistuin merkonomiksi 50 vuotta sitten, sitä kautta sain työurani
olla Iittalan lasitehtaalla lähes 40 vuotta, sivuhommina vähän isännöinti ja kirjanpitohommia
ja ne jatkuu edelleen eläkeläisen palkallisena harrastuksena.
Automatkailusta tykkään, yli miljoona kilometriä olen ajanut, Suomen lisäksi Ruotsissa ja
Norjassa muutamia reissuja...ehkä vielä.
Liikunta monilla tavoilla ollut aina tärkeää minulle. Laulaminen oli tärkeää ammoisina aikoina,
pitkä tauko, ja nyt uudelleen ja uudella innolla.
Lentopelko ollut....jouduin työmatkoille Osloon asti.
Lääkäripelko ollut...jouduin leikkauspöydälle moneen kertaan.
Tässä ollaan päivä kerrallaan taapertaen.   :039:

Jatkan vielä, hidas kun olen...niin kiitos myös uskonsisarelle tässä välissä!

Perheeseeni kuuluu vaimo, vanhempi poika "maan äärissä" perheineen, pappi-vaimo ja
kolme ihanaa tylleröä siellä kasvaa.
Nuorempi poika kaverinsa kanssa tässä lähietäisyydellä...ja...ja...iso rukousaihe nyt on,
ehkä syksyllä palataan asiaan.   :109: :eusa_pray:
« Viimeksi muokattu: 20.04.21 - klo:16:54 kirjoittanut vn »

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« Vastaus #9 : 21.04.21 - klo:04:03 »

   Minä jatkan - luterilaisen jälkeen.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« Vastaus #10 : 30.04.21 - klo:07:28 »
Kuin myös    :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« Vastaus #11 : 30.04.21 - klo:07:35 »
Mihin tällaista aihetta tarvitaan?


Tjaaaaa...   Arveluni mukaan keskusteluun / mietteisiin körttifoorumista. 
Se on osoittautunut monin kerroin ynnä verroin tarpeelliseksi minulle.  Khsyn neuvoja ja saan,  muiden  muassa etäopastuksen kahvilampaan paistosta kun en sitten osannutkaan  :003: 

Ynnä toisinaan wiisautta, kenties jotakin jota nimitetään syvien vesien aarteiksi, joiden tunnistaminen kentiesi edellyttää että niitä ei itsellä ole ja kaipaus on tosi.    :kahvi: :kahvi: :kahvi:


Nämä, weli, edustavat mietteitä körettifoorumista jonka toivon pysyvän kyberavaruudessa jonne meille on nyt avattu pääsy   :003: :003: :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« Vastaus #12 : 30.04.21 - klo:08:30 »
Leena nyt suotta kiittelee pääsiäislampaan kahvi-kerma hölväystä. Suurempaa on että sain Leenalta liki kahdeksan vuotta sitten neuvon lähteä kiireesti Akuuttiin näkövammani kanssa. Se pelasti kai aika paljon. Kiitos !   :kahvi:

Muuten foorumi on minusta aikamoinen ajatushautomo, kouluttaja ja myös terapiaa.
Tästä terapia-merkityksestä on myös oma palstansa. Aloittaja oli arvoitksellinen siitä mitä hän tarkoitti.

Hengelliseen ohjautumiseen, ainakin minä, saa suurta apua kun joku vinkkaa hyvää
luettavaa. Kiitos juhan ja PekkaV !

Taitavat väittelyt ovat jännää seurattavaa, joskus muutakin.

Kaikkiaan, näinkin vähäiseltä porukalta, elämää maustavaa seurattavaa. Itse olen kyllä ollut muutakin kuin seuraaja.  :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« Vastaus #13 : 30.04.21 - klo:09:10 »
minä, saa suurta apua kun joku vinkkaa hyvää
luettavaa.

Olen oppinut, että omiin tuntemuksiini en yleensä voi luottaa, sellainen lahja minulta puuttuu.
Joku muu taas on tällä saralla minua parempi.

Oli miten oli, niin minulla on ollut jonkin aikaa mielessä suositella Riitalle kirjaa
"Timanttiristi. Munkin tie", Valamon igumeni Haritonin elämäkerta romaanin muodossa.
Olen sen hyvin hyvin kauan sitten lainannut eräältä tuttavaltani ja vasta äskettäin sen luin.
Minulle se oli hyvin mielenkiintoinen elämänkertana, jollain tavoin myös hyödyllinen ja äärimmäisen koskettava myös hengellisessä mielessä.
Monesti kerrontaa asioita kaunistelematta.
Kun hivenen katsoo sormien läpi joitain ikoneihin ja pyhimyksiin liittyviä juttuja niin mielestäni kirja on erittäin hyvää luettavaa myös protestantille.
Jos Riitta tuon kirjan luet, niin mielelläni kuulisin siitä kommenttisi ja voisin itsekin jotain siitä mainita enemmän.

Suosittelen tätä lähinnä hengellisen antinsa vuoksi, mutta kylkiäisenä tulee mukana mielenkiintoista historiaa ja elämänkertaa yleensä.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Mietteitä körttifoorumista, jatkoa 2
« Vastaus #14 : 30.04.21 - klo:10:16 »
Kiitos Kössi !   Meidän alueelta se löytyi kolmesta kirjastosta. Panin heti varaukseen.

Pidän ortodoksien hengellisyydestä ja olen lukenut muutamian oikein kiinnostavia.
Esimerkiksi Jeesuksen rukouksen opin erään munkin kirjoittamasta kirjasta. Ja eläinten ystävänä nautin Serafin Sarovilaisen tarinasta kirjassa Liekki lumessa.

Olemme tainneet päästä parempaan  yhteisymmärrykseen, vai mitä arvelet ? :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)