Näen asian pikemminkin niin, että Kalistaja katsoo toisinaan edustavansa 'oman yhteisönsä keskeistä ydintä', josta näkökulmasta katsoo herännäisyyden siirtyneen liiaksi suuntaan tai toiseen.
Rajanylitykset tässä tapauksessa nähdäkseni johtuvatkin juuri tuosta, että asia, joka ennen oli ydintä, on aikojen saatossa tapahtuvien pikkuhiljaisten rajasiirtymien johdosta joutunutkin rajojen ulkopuolelle.
Nykyään ydin ei olekaan se, mikä se ennen on ollut.
Samoja sananparsia ja "hokemia" voidaan kyllä käyttää, mutta niiden merkistyssisältö on aikojen saatossa muuttunut.
Kiinnostukseni kohteena on ollut herännäisyys Paavo Ruotsalaisen ja Jonas Laguksen aikana.
Nykykörttiläisyyden rajat ovatkin siirtyneet sen verran uusille alueille, että jos nämä herrat tulisivat keskustelufoorumille tai körttiseuroihin syntyisi sen verran suuri meteli, että heidät bannattaisiin. Seppä Högman tuskin pärjäisi yhtään paremmin nykykörttiläisyyden parissa. Parempi menestys saattaisi olla muiden herätysliikkeiden ja monen seurakunnan keskellä: bannia voisi toki tulla, mutta luultavasti ei aivan niin nopeasti.
Armon evankeliumi on körttipiireissä pikkuhiljaa muuttunut lain saarnaksi.
Ennen korostettiin Kristuksen sisäistä tuntemista, nykyään tuo on unohtunut ja keskitytään pääosin lakiin ja joihinkin itse kehitettyihin perinnäissääntöihin:
- rakasta lähimmäistäsi,
- kulje kurjan rinnalla,
- rakasta kaikkia,
- sinun pitää hyväksyä kaikki,
- et saa toimia noin, joku loukkaantuu
- sinun pitää sitä ja sinun ei saa tätä ...
Ja sitten on yritetty keskittyä tuohon lain noudattamiseen ilman Kristuksen sisällisen tunnon saarnaa ja nyt ollaan tässä.
Toki lain saarnaa tarvitaan, ei siinä mitään, olihan sitä ennenkin, ja pitääkin olla, mutta kun tuo Kristuksen sisäisen tuntemisen saarna tyrehtynyt on, niin se se juuri on ongelman ydin.
Kärkevänä sanankäyttäjänä hän lienee tahallaankin aiheuttanut 'vellovia tyrskyjä'.
Voit olla oikeassa.a
Itse en ole kuitenkaan tunnistanut tahallaan aiheutettuja tyrskyjä.
Tässä lienee paljon sellaista taustalla, jota minä en vain näe.