Kirjoittaja Aihe: Opintotuki  (Luettu 8918 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Opintotuki
« : 18.02.07 - klo:13:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Seuraavalla vaalikaudella toteutetaan 15 prosentin korotus opintorahaan. Ja opintotukeen oikeuttavaa tulorajaa nostetaan edelleen.


Sen kun näkisi. Tämä nyt menee täysin offtopic, mutta vahvasti epäilen tuota. Lupauksia on tehty jo useita vuosia, mutta mitään ei ole tapahtunut. Toisaalta voisin olla itsekäs ja sanoa, että ei liikuta minua nuo päätökset, minulla loppuu kohta opintotukikuukaudet (koska en sattunut heti löytämään sitä alaa, mitä oikeasti halusin opiskella), mutta eipä silläkään mitään voita. Opintotuki on pieni, sitä ei voi kiistää ja toivottavasti puolueiden ja ehdokkaiden lupaukset opintotuen korottamisesta ja erityisesti tulorajojen nostamisesta pitävät. Keneltä se on pois, jos opiskelija sekä opiskelee että elääkseen vielä käy töissä. Ajatus on se, että opiskelijan pitää olla köyhä.

Olen muuten miettinyt sellaista yhtälöä, että jos haluaa opiskella ottamatta lainaa, voi varsinkin pk-seudulla olla pulassa, jos asuu jossain muussa kuin HOAS:in solussa. Miksi ei lainaa? Kuka haluaa ottaa lainaa, jotta voisi syödä ruokaa tai asua kodissa? Tilanne: vuokra pahimmillaan 400-500 €, tähän lisäksi usein kuuluvat sähkö, vesi, kaasu, ym. Opintotuki (johon kuuluu asumislisä) on verojen jälkeen suurimmillaan 434,71 €. Kuitenkin opiskelija saa tukikuukausinaan tienata vain 505 € (tämän voi tienata esim. opettajan sijaisena yllättävän kivuttomasti niin, etteivät opinnot kärsi). Pakollisten menojen jälkeen (joita olivat siis nuo vuokra, sähkö, vesi, kaasu, ruoka, nettilasku, puhelinlasku), voi käteen jäädä aika vähän. Ja voi perhana jos tienaat yli tuon 505 €, niin Kelahan vaatii sitten tukeja takaisin maksettavaksi. Kun on niin kamalan rikas. Ja sitten jos pitää maksaa tukeja takaisin, niin sitten pitäisi tehdä töitä entistä enemmän, jotta saa ne tuista menetetyt rahat takaisin. Ja se alkaa jo häiritä opiskeluja. Ja tähän samaan yhtälöön sitten lisätään vielä se riemupäätös, että opiskelijan tulee valmistua nykyään viidessä vuodessa, poikkeustilanteissa (äitiysloma, intti, sairaus, ym.) 7-9 vuodessa. Älkää siis ihmetelkö miksi opiskelijat valittavat.

Parannusehdotus: opintotuki korkeammaksi, jotta täysipäiväinen opiskelu on mahdollista ja jotta valmistuu nopeammin ja jotta pääsee töihin ja maksamaan veroja. Ja tulorajat korkeammiksi; miksi opiskelijaa pitää rangaista ahkeruudesta ja oman elämänlaadun parantamisesta.

No menipä nyt niin ot, mutta oli nyt pakko vuodattaa.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Opintotuki
« Vastaus #1 : 18.02.07 - klo:15:56 »
Samaa mieltä minäkin, että opintotuki korkeammaksi. Itselläni on yksiö ja vuokra veden ja sähkön kanssa 338 euroa. Saan siis tuon korkeimman tuen, eli käteen jää pyöreästi 100 euroa kuukautta kohti. Tiukkaa tekee eläminen. Ruuan sillä saa, nälkään ei kuole, mutta muuhun se ei sitten riitäkään. Jos ja kun tulee paljon pakollisia monisteostoksia, kirjoja, vaatteita tms. niin pitää käydä monesti vanhempien kukkarolla. Kesätöistä on hieman rahaa jemmassa, niin on ihan ok mennyt, ei ole tarvinnut köyhäillä.

Kuitenkin jos ei kesätöihin pääse, ja vanhemmat eivät auta, niin herkästi joutuu lainaa ottamaan, jos haluaa itsekseen asua. Toki Kuopiossa on halpoja soluja, vuokra vähän reilu 100 euroa halvimmillaan. Silloin rahaa jäisi ihan kivasti, olen itse seurannut, että minulle riittää n. 150-200 euroa kuukaudessa elämiseen (ruoka, pakolliset opintoihin liittyvät ostokset yms) vuokran jälkeen eli jos solussa asuisin, niin ei olisi mitään hätää. Tosin jos haluaa jotain muutakin eli elokuvissa tms. käydä, harrastaa maksullisia harrastuksia tms. niin silloin pitäisi olla enemmän. Vaatteisiin saa kanssa aika helposti törsättyä, mutta itse ostan aika harvoin uusia ja kun ostan niin käytän ne loppuun asti. Jonkin verran myös Punaisen ristin kontista olen löytänyt.

Lainaa en halua ottaa, koska haluan aloittaa puhtaalta päydältä, kun työelämään menen, ja suunnitella tulevaisuutta, en lainanmaksua. Asuntolainan joutuu kuitenkin heti ottamaan, niin olisi mukava, kun ei ole entisiä jäljellä.

Tulorajoista sanon sen, että minusta nykyinen on ihan ok. Ei ole koskaan tullut ongelmia, ja ensi kesänkin osalta on asia kunnossa. Siis se kattosumma on ihan hullun iso, en uneksikaan semmoisista vuosituloista opiskeluaikaan. Semmoinen systeemi voisi olla hyvä, että vuositulorajaa voisi kasvattaa henk.koht. edellyttäen, että opintopisteitä tulee enemmän kuin nykyinen raja on. Ei tule tilannetta, että käydään töissä, kun opintopisteet riittävät jo kelan tukeen tms. Kannustettaisiin siis nopeampaan valmistumiseen rahallisestikin. En osaa sanoa, miten se toimisi, mutta voisi miettiä ainakin.

Loppujen lopuksi aika tyytyväinen olen elämääni. Semmoinen 150-200 euroa asumisen jälkeen riittää minulle. Opintotuesta jää 100 euroa ja loput eli 50-100 pitää uhrata kesätyösäästöistä. Jää sitten osa kesätyörahoista jemmaankin tulevaisuutta varten. Kotona kun käy, niin sieltä saa ruokaa (mustikkasoppaa, tähderuuat) yms mukaan eli vanhemmat tukevat sillä tavalla. Siis en voi valittaa, vaikka toki lisätulotkin kelpaisivat. Voisi käydä elokuvissa tms. useammin.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Opintotuki
« Vastaus #2 : 18.02.07 - klo:16:51 »
Mielenkiintoista opintotukikeskustelua, en voinut olla puuttumatta ;) Olen samaa mieltä sekä An-nan että Johanneksen kanssa, opintotukea on ehdottomasti korotettava. Tuella voi juuri ja juuri elää, jos löytää erittäin edullisen asunnon, mikä valitettavasti on tietyillä alueilla huomattavasti vaikeampaa, jos ei halua soluun, joita ei edes kaikille riitä!  

Mutta myös tulorajoissa on ongelmansa, mielestäni niidenkin nostaminen olisi aiheellista. Opiskeluelämä on tarpeeksi stressaavaa jo muutenkin, ilman että opiskelijan tarvitsee jatkuvasti miettiä tienaako liikaa ja onko uhkana tukien takaisin periminen. No, nykyään tulojen vahtiminen on sentään huomattavasti helpotettua ja tukea voi itsenäisesti palauttaa. Usein opiskelija joutuu tekemään töitä elääkseen, mikä esim. pääkaupunkiseudulla on usein tilanne, koska vaatimaton opintotuki harvoin kattaa edes vuokraa. Monet tuttavani ottavat vielä tämän lisäksi opintolainaa, koska eivät halua joutua tinkimään harrastuksistaan. No, ehkä kaikki eivät ole yhtä vaativia, mutta mielestäni opiskelijoilla tulisi opiskelun päätoimisuudesta huolimatta olla oikeus täyspainoiseen elämään.

Harmillista tulorajoissa on se, että ne eivät jousta. Jos on tullut tienattua liikaa, se on maksettava takaisin ilman mutinoita. Monet joutuvat ottamaan lainaa maksaakseen tukia takaisin, eräs kaverini valmistumisen kynnyksellä joutui muuttamaan takaisin kotiin, lykkäämään valmistumistaan ja tekemään töitä, jotta saisi tuet maksettua takaisin. Järkevää vai järkyttävää?

Naurettavuuden huippu oli mielestäni helsinkiläisen ammattikorkeakoulun opinto-ohjaaja, joka oli vahvasti sitä mieltä, että työt ovat pahasta (monelle ovatkin, ja ne todella häiritsevät opiskeluun keskittymistä) ja laina on ihan hyvä vaihtoehto. No, onhan se jos vielä saa vähennyksetkin, mutta kun sekään ei välttämättä oikein elämiseen riitä. Se ~760 euroa, joka opintoraha lainoineen on ei kauaa näpeissä polttele, jos vuokraa on jo lähemmäs 500 euroa.

Poissa Pinni

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Opintotuki
« Vastaus #3 : 18.02.07 - klo:19:55 »
Itse olen pärjännyt tuilla, koska olen saanut kaksi kertaa kämpän jonka vuokra on alle 250 euroa kuussa, joten saan täyden asumislisän.
Opintotuki on siinä mielessä kiva, että kaikki saavat saman verran rahaa, mutta siinä mielessä ikävä, että kaikki eivät saa sitä halpaa kämppää.
Joten tuki nykyisellään on ok, jos saa kaikki asiat kivasti järjesteltyä, mutta jos jossain kosahtaa, niin sitten rahat ei riitä.

Ekana opiskeluvuonna minulta jäi ylimääräistä säästöön opintotuista niin paljon, että maksoin kesän vuokrat niillä. Mutta silloin minulla olikin ideaalitilanne, kouluun pääsin pyörällä jne. Oma elintasoni ei ole laskenut, eikä elintapani muuttuneet siitä kun olin vielä vanhempieni elättinä. Aina on rahaa riittänyt kaikkeen mitä olen halunnut, päinvastoin nyt kun saan "tuloja" opintotuesta, olen äitynyt jopa vähän törsäilemään kaikella sillä rahalla, mikä tilille tupsahtaa 4. päivä. Työssä en ole ikinä käynyt opintojen ohella, en kesätöissäkään, mutta olin palkallisessa harjoittelussa, mikä oli kyllä aika luksusaikaa rahallisesti, vaikka sainkin vain minimipalkan.

Ainut toiveeni opintotuen suhteen henkilökohtaisesti olisi tukikuukausimäärän pidentäminen, kuukaudet alkavat kohta loppua...
Muuten yleisesti kaikkien puolesta voisi opintorahaa nostaa, asumislisän korvausrajaa nostaa yli siitä 152 eurosta, ja tulorajoja korottaa, (en minä kyllä jaksaisi niin paljon töitä tehdä että nuo nykyisetkään ylittyisivät, mutta tiedän kyllä että jotkut pystyvät).

Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Jos ja kun tulee paljon pakollisia monisteostoksia, kirjoja, vaatteita tms. niin pitää käydä monesti vanhempien kukkarolla.


Yhden kirjan olen vain joutunut koulua varten ostamaan, Farmakologian ja toksikologian, mutta senkin ostin puudelin syömänä (15€, tingin vielä pari euroa pois). Kannattaa kuikuilla ilmoitustaluluja, joissa epätoivoiset eläinlääkisläiset myyvät pureskeltuja kirjojaan.

Poissa m.k

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 964
Opintotuki
« Vastaus #4 : 18.02.07 - klo:22:25 »
Minusta sen tulorajan vois poistaa ihan suosiolla, ei se voi olla keneltäkään pois jos jaksaa opintojen ohella töissäkin käydä ja rahaa tienata. Kuitenkin jos päätoimisesti opiskelee, niin ei tuollainen 500 kuussa aivan mahdoton ole, ja kesällä tienaa äkkiä sen 1500 kuussa. Tukea voisi kyllä korottaakin, ja asumislisässä voisi olla hyvä jos se olisi suhteessa asuntojen hintaan eri paikkakunnilla. On meinaan yksiöt pikkuisen eri hinnoissa Helsingissä ja Ylivieskassa, ja soluasunnot eivät ole oikein mua varten.

Ittellä ainakin pitää töissäkin käydä opintojen ohella, sillä mulla on tapana laittaa leivän päälle juustoa ja metukkaa, ja kovin helposti en autosta luovu vaikka asuisin Helsingissä. Niin kytyistä on tuo junalla matkustaminen, että ennemmin laitan vähän lisää rahaa peliin ja ajan ooppelilla...

Poissa Lyra

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
Opintotuki
« Vastaus #5 : 18.02.07 - klo:22:39 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Kuka haluaa ottaa lainaa, jotta voisi syödä ruokaa tai asua kodissa?

 =D>

Itse asun solussa, jonka vuokra korotuksen jälkeen alkaa olla siinä mun kipurajoillani, 250e. Ärsyttää varsinkin, kun talo on vanha rähjä. Tuen jälkeen käteen jää ~165e. Porukat maksaa kirjat ja puhelinlaskun, ja saa niiltä vähän käteistäkin siellä käydessä. (Mehua saan myös kotoa.  :) ) Töissä olen käynyt parina päivänä kuussa, siitä tulee se joku satanen, joka on jo erittäin hyvä lisä. Siitä on jo jäänyt säästöönkin ihan mukavasti. Tosin nyt keväällä en enää töihin pääse, joten saa nähdä miten tässä pärjäilee. Säästöjä ei huvittaisi kokonaan johonkin yleiseen eloon kuluttaa. Ja lainan ottaminen - se ei kyllä todellakaan tunnu houkuttelevalta vaihtoehdolta. En halua valmistua velkaisena, varsinkaan, kun ei se työpaikka niin sataprosenttisen varma ole, vaikka miten olisi työvoimapulaa.

Kesätyöt on kyllä ehdoton edellytys elämiselle. (Ja siksi niiden hakeminen on aina niin pirun ahdistavaa. :( ) Ellei sitten halua viettää kesää porukoiden nurkissa. (Varsinkin kun olen lähdössä ensi syksynä vaihtoon, niin olisi kiva saada kunnon töitä, että ei sitten ulkomailla tarvisi ressata rahojen riittämistä.) Välillä kyllä meinaa pistää ärsyttämään, kun tyypit valittelevat joutuessaan maksamaan tukia takaisin liian suurien kesätyötulojen takia. Jos joskus pääsisin niin rahakkaisiin kesätöihin, niin en kyllä valittaisi.

Vihreäthän on ajanut sitä perustulomallia, missä kaikki 18 vuotta täyttäneet saisivat 440e kuussa, ilman mitään rajoitteita. Aluksi kun kuulin siitä, olin vähän huh?, mutta loppujen lopuksi se kuulostaa ihan järkevältä. Se tekisi työn vastaanottamisen aina kannattavaksi ja lisäisi useimpien opiskelijoiden tukia. Toisaalta, korkeamman vuokratason kaupungeissa siitä ei välttämättä paljon apua olisi. Mutta joka tapauksessa jollain tavalla se korotus on tultava. Toivottavasti osaavat päättää, millainen malli olisi tasapuolinen kaikille.

Poissa Juho A.

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 239
    • http://www.juhoasikainen.pp.fi
Opintotuki
« Vastaus #6 : 18.02.07 - klo:22:42 »
Saan täyden tuen sekä asun onnellisesti kilpailukykyisesti kuopion körttikodilla.
Kuten kaikki jo sanovatkin, peruselo on kyllä turvattu, mutta

Lainaus käyttäjältä: "Pinni"

Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Jos ja kun tulee paljon pakollisia monisteostoksia, kirjoja, vaatteita tms. niin pitää käydä monesti vanhempien kukkarolla.


Yhden kirjan olen vain joutunut koulua varten ostamaan, Farmakologian ja toksikologian, mutta senkin ostin puudelin syömänä (15€, tingin vielä pari euroa pois). Kannattaa kuikuilla ilmoitustaluluja, joissa epätoivoiset eläinlääkisläiset myyvät pureskeltuja kirjojaan.


Monisteet, kirjat sekä materiaalikustannukset tuovat omanpainonsa ja silloin alkaa tuo opintotuki olla riittämätön.

Vaihtoehdot ovat joko pitkittää opintoja tekemällä töitä, joka on kaikkien osapuiden mielestä huonoa tai ottaa lainaa ja valmistua "epävakaan tuoreella tutkinnolla" korviaan myöten velallisena.

Kun oma kulta asuu sitten vielä kauempana ja joskus pitää audienssi kotoväellekin suoda, niin viikonloppujen niskalimassa töitä paiskiminen ei oikein ole miellyttävä ajatus.
Mutta luultavasti kovinkin todennäköinen lähitulevaisuudessa, kun entiset pesämunat on kaluttu loppuun.

Tuen soisi ottavan huomioon eri koulutusten tuomat kustannukset, tai sitten voidaan ajatella, että tuen tuleekin olla kaikille sama ja on omaa typeryyttä valita "kalliimpi" koulutus ja kärsiä se hiljaa.

Mutta eniten jurppii se että:
"Korkeakouluopiskelijoiden opintorahaa ei ole korotettu 14 vuoteen, toisen asteen opintorahaa ei ole korotettu 12 vuoteen. Mikään muu perustoimeentuloa turvaava etuus ei ole ollut samalla tasolla niin pitkään. Tässä ajassa opintorahan reaaliarvo on laskenut huomattavasti. Korkeakouluopiskelijan opintorahan ostovoima vuonna 1992 vastaa nykyrahassa mitattuna 315 euroa. Jos opintorahaa olisi korotettu ansiotasoindeksin mukaisesti, sen määrän olisi pitänyt vuonna 2004 olla 389 euroa. Mikäli opintorahaan olisi sovellettu eläkkeisiin käytettävää taitettua indeksiä, pitäisi määrän olla noin 359 euroa."

(suoraa propagandaa osoitteesta: http://www.opintoraha.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=43&lang=FI)
Rooliinsa tykästynyt taivaanrannanmaalari

Poissa Pinni

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Opintotuki
« Vastaus #7 : 19.02.07 - klo:02:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Juho A."

Kuten kaikki jo sanovatkin, peruselo on kyllä turvattu, mutta

Lainaus käyttäjältä: "Pinni"

Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Jos ja kun tulee paljon pakollisia monisteostoksia, kirjoja, vaatteita tms. niin pitää käydä monesti vanhempien kukkarolla.


Yhden kirjan olen vain joutunut koulua varten ostamaan, Farmakologian ja toksikologian, mutta senkin ostin puudelin syömänä (15€, tingin vielä pari euroa pois). Kannattaa kuikuilla ilmoitustaluluja, joissa epätoivoiset eläinlääkisläiset myyvät pureskeltuja kirjojaan.


Monisteet, kirjat sekä materiaalikustannukset tuovat omanpainonsa ja silloin alkaa tuo opintotuki olla riittämätön.


Tämä oli lähinnä esimerkkinä siitä, että monet ostivat monen monta kirjaa, ja esim. tuokin kirja maksoi 60 uutena, tilattuna ja ryhmäalennuksella... Sama kirja löytyy kokonaisuudessaan vielä netistäkin ilmaiseksi! Itse olen lainannut kaikki muut tarvittavat kirjat kirjastoista.

Tämä on kyllä alakohtaista. TKK:lla jouduin ostamaan kaksi 70 egen kirjaa heti aluksi, kyllä silloin juostiin kaikkien takuuvuokrien ynnä muiden jälkeen vanhempien kukkarolle. Muutenkin joutui ostelemaan kaikenlaisia prujuja ym. Mutta tästäkin on vähän viisastunut. Kaiken turhan ostamista kannattaa välttää, ja lainata kavereilta minkä ehtii ja kehtaa, tai ostaa puoliksi, ja myydä eteenpäin.

Minun mielestäni tuo puudelikirja on muuten aivan mainio, koska sitä ei tarvitse varoa. Siihen on näköjään jo ainakin kerran kaatunut kahvia, joten sitä pystyi ihan rennosti kuskaamaan repussa ja unohtamaan jonnekin työpöydän alimmaiseksi rutistuksiin. Nakerretut kannet näyttävät lähinnä hauskoilta. Lisäksi sivuille on  tehty merkintöjä siitä, mitkä lääkeaineet sopivat kaneille, "hepuille" ja koirille...

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Opintotuki
« Vastaus #8 : 19.02.07 - klo:09:47 »
Kaikilla aloilla kirjojen hankkiminen käytettynä tai lainaaminen on lähes mahdotonta ja kun n 50 euron hintaisia kirjoja pitäisi joka kuukausi hankkia, niin siihen ei opintotuki kauaa riitä.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Opintotuki
« Vastaus #9 : 19.02.07 - klo:10:33 »
Ja eikä muuten lopu se opitotuen sureminen valmistumiseen. Valmistuin toukokuussa 2005 ja pääsin samantien koulutusta vastaavaan, aikuisten ihmisten kuukausipalkkaiseen työhön. Viime viikolla Kela lähestyi minua kirjeellä ja peri takaisin "liikaa maksettuja" tukia tammi-toukokuulta 2005, lähes kahden vuoden takaa yli 1500 euroa. Tämä siksi, että olin vuoden aikana, siis valmistumiseni jälkeen, tienannut keskimääräisesti yli sen vuoden tulorajojen. Päätökseen voi kuulemma hakea muutosta, jos pystyy perustelemaan haun. Ainoa kuukausi, joka minulla meni päällekkäin opintotukea ja palkkaa, oli toukokuu, koska aloitin työt ennen kuin olin valmistunut enkä muistanut perua tukea. Vaikka saisinkin armoa tammi-huhtikuulta 2005, joudun joka tapauksessa palauttamaan toukokuun tuen korkoineen, ja korko on ..... ette ikinä arvaa.... 15%!!!!!!!!!!!

Haloo! Viisitoista prosenttia! Suomen valtio kehtaa vaatia ihmiseltä kahden vuoden takaisia tukia takaisin viidentoista prosentin korolla vain siksi, että ihminen on saanut vakituisen työpaikan ja ruvennut veronmaksajaksi! Monesti ei ole elämässä semmoinen olo, että jos vain tietäisin, kuka on vastuussa, niin saunan taakse veisin ja närhen munat sille sitten. Nyt on.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Juho A.

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 239
    • http://www.juhoasikainen.pp.fi
Opintotuki
« Vastaus #10 : 19.02.07 - klo:10:43 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
Kaikilla aloilla kirjojen hankkiminen käytettynä tai lainaaminen on lähes mahdotonta ja kun n 50 euron hintaisia kirjoja pitäisi joka kuukausi hankkia, niin siihen ei opintotuki kauaa riitä.


Näin se menee, mutta tottakai Pinni tämä on alakohtaista. Ja monessa kohtaa voi tietenkin säästää alalla kuin alalla.
Puudelikirjat kunniaan!

Jotenkin tuntuu, että joutuu koko ajan altavastaajaksi näissä tukiasioissa kun tuntuu, että valtio ei lainkaan puolella olisi.
Rooliinsa tykästynyt taivaanrannanmaalari

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Opintotuki
« Vastaus #11 : 19.02.07 - klo:20:30 »
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"
Tämä siksi, että olin vuoden aikana, siis valmistumiseni jälkeen, tienannut keskimääräisesti yli sen vuoden tulorajojen.


Minä tiesin tuon loukun jo etukäteen. Valmistuessani toukokuussa 2005 olin tietoisesti jättänyt nostamatta opintotukea tammikuusta alkaen (mikä tietenkin vaatii elatuskykyisen puolison tai tukevat säästöt). Tukikuukausia jäi käyttämättä muutama. Onneksi työllistyminen oli kesän kynnyksellä helppoa.

Mutta että siis näin Kela pelaa. Pitää tietää, koska valmistuu, että osaa lakkauttaa tukensa riittävän paljon ennen. Siis me kiltit ja kuuliaiset tulemme halvoiksi, kun emme edes nosta tukia, joihin meillä olisi oikeus.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Opintotuki
« Vastaus #12 : 20.02.07 - klo:09:14 »
Minulla on kaksi poikaa, joista toinen tekee gradua yliopistossa ja toinen lopputyötä ammattikorkeakoulussa. Olemme päätyneet yhdessä ratkaisuun, etteivät pojat ota lainkaan opintolainaa. Olen korvannut kummankin opintolainen 500 euron iskän opintotuella. Näin pojat valmistuvat ilman, että joutuu maksamaan heti opintolainaa.

Kun olen keskustellut muiden vanhempien kanssa, näyttää käytäntö olevan paljon samanlainen. Eli lasten korkeakouluopintoja tuetaan merkittävästi.

Syynä on siis vähäpätöinen opintotuki.
Acta, non verba.

Poissa Kristian

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 222
Opintotuki
« Vastaus #13 : 27.02.07 - klo:22:42 »
Minulla rahat ovat riittäneet, kiitos kilpailukykyisen asumisen Joensuun körttikodilla. Samoin se ettei polta tai käytä alkoholia ja käyttää Skypeä tietokoneesta toiseen, pienentävät kustannuksia merkittävästi.

Hölkänen

  • Vieras
Opintotuki
« Vastaus #14 : 28.02.07 - klo:10:54 »
Minäkin olen sitä mieltä, että vaatimaton ihminen tulee opintotuella toimeen. Itse tosin kyllästyin kitkuttamiseen kolmen vuoden jälkeen ja menin kokopäivätöihin puoleksitoista vuodeksi. Nyt jaksan taas elää vähän niukemmin.

Opintotuen taso on kuitenkin tärkeä tasa-arvokysymys. Moniko köyhän perheen vesa jaksaa elää köyhyydessä vielä viisi vuotta pesästä lentämisen jälkeen? Tai jos ei enää aikuisena halua olla riippuvainen vanhemmistaan?

Toinen merkittävä asia on, että opiskelijoiden järjestötoiminta kasvattaa tulevaisuuden vaikuttajia ja vie yhteiskuntaa eteenpäin. Mielestäni opiskelijoille pitäisi jättää aikaa kaikkeen yleishyödylliseen; opiskelu ja työnteko eivät saa viedä kaikkia mehuja.

Skeptinen olen minäkin, että tuleva hallitus oikeasti haluaisi korottaa opintotukea 15 %. Työelämäänhän kansanedustajat opiskelijat haluavat, heidän eläkkeitään maksamaan. Opiskelijoita puolustaakseen pitää äänestää opiskelijaa.