Kirjoittaja Aihe: Kaappikristityt  (Luettu 19861 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kirsus

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 119
Kaappikristityt
« : 12.02.07 - klo:16:17 »
Kun tuolla seksuaalisia vähemmistöjä koskevassa ketjussa heräteltiin kysymystä kristittynä kaapista ulos tulemisesta, niin ohessa Pauli Aalto-Setälän mielenkiintoinen kolumni aiheesta: http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=1257&Itemid=75. Tässä yksi artikkelista poimittu lause:
Lainaus
Samaan aikaan kun ihmiset pohtivat henkisyyttä ja hengellisyyttä enemmän kuin koskaan, salaamme sen toisiltamme tiukemmin kuin ikinä.

Mikä kumma siinä on? Kun itsekin olen kuullut sellaisia kommentteja, että "Kyllä minäkin uskon Jumalaan, mutta ei siitä asiasta sovi puhua!".
Enkä tarjoita tässä Jumalasta puhumisella mitään evankelioimista tai oman uskon tuputtamista, vaan ihan normaalia keskustelua.

Tulee tässä mieleen lause Elina Vuolan kirjasta "Köyhien Jumala - johdatus vapautuksen teologiaan", joka meni ajatukseltaan jotenkin näin: "Erityisesti eurooppalaisia on ihmetyttänyt nicaragualaisten tapa puhua uskonnosta. He puhuvat Jumalan valtakunnan tulemisesta yhtä luonnollisella tavalla kuin esim. bussipysäkillä seuraavan linja-auton saapumisesta."

Onhan Jumalan olemassaolo kuitenkin huomatttavasti ratkaisevampi tekijä elämälle kuin esim. Nokian osakekurssit. Niin miksi sitten aiheesta ei voisi/saisi puhua samalla tavalla kuin puhumme muista elämäämme vaikuttavista asioista, kuten työttömäksi jäämisestä, opiskelupaikan saamisesta, perheenlisäyksestä yms.?

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Kaappikristityt
« Vastaus #1 : 12.02.07 - klo:16:34 »
Miksei voisi puhua, mutta siinä on hyvin pieni matka mestarointiin, hurskasteluun ja toisen henkiseen "lyömiseen".

Tänään tuli puhetta kaverini kanssa siitä että olen körtti. Kun yritin selittää mitä se edes merkitsee, niin huomasin kuinka vaikeaa se todella oli. En halunnut tyrkyttää hänelle omaa uskoani, ryhtyä siinä venkelioimaan. Minusta jokaisen oma asia kuinka  uskoo, sillä Jumala antaa uskon, ei toinen ihminen omilla puheillaa.

En tiedä tarkoititko tätä mutta koska kiire painaa päälle en kerkiä asiaan syvällisemmin paneutua.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Kaappikristityt
« Vastaus #2 : 12.02.07 - klo:18:56 »
Minä pidän tätä länsimaisen yksilökeskeisuuden oireena. Sanottakoon sitä sitten individualismiksi tai privatisoitumiseksi. Ei ole sopivaa puuttua toisen asioihin eikä tuputtaa omiaan muille. Mitä tärkeämpi asia on, sitä henkilökohtaisempi. Ehkä uskontunnustuksen saama kritiikkikin kohdistuu ajatukseen 'yhteinen kristillinen uskomme' enemmän kuin joihinkin yksityiskohtiin. On sopivaa uskoa itsekseen vaikka neitseestä syntymiseen, mutta se on pidettävä salaisuutena.
Minusta tämä on surullista. Olen aina kokenut tärkeänä olla osa Pyhää yhteistä seurakuntaa. Kerran peruskoululaiset kyselivät uskonnon tehtävänään mitä Jeesus kenellekin merkitsee. Taisin sanoa, että Hän on viinipuu ja minä olen oksa.

Poissa C-kortti

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 105
Menkää ja saarnatkaa
« Vastaus #3 : 12.02.07 - klo:21:33 »
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
En halunnut tyrkyttää hänelle omaa uskoani, ryhtyä siinä venkelioimaan. Minusta jokaisen oma asia kuinka  uskoo, sillä Jumala antaa uskon, ei toinen ihminen omilla puheillaa.


Se toinen mies valaan vatsassa, Joona, oli samoissa ongelmissa, hänkään kun ei tahtonut saarnata ympärillään oleville ihmisille sitä, minkä oli Jumalalta saanut.

Ei se Mestarimme Jeesuskaan tainnut ymmärtää miten sitä ihmisiä kohdataan poliittisesti korrektilla ja toisen maailmankatsomusta kunnioittavalla tavalla. Hän kun antoi peräti käskyn saarnata.

Ja se Ukko-Paavo parkakin luuli, että ihmisille pitäisi saarnata. Ja saarnasi.

Onneksi nyt on niin suuri viisaus saatu koottua, ettei enää juuri saarnata, ainakaan kirkon ulkopuolella. Tyrkyttämistähän se on, hengellistä vallankäyttöä, toisen yläpuolelle asettuvaa mestaroimista ja mitä kaikkea  muuta...?

15. Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa
evankeliumia
kaikille luoduille.
16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se
tuomitaan kadotukseen.
Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa.
Virsi 484

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Re: Menkää ja saarnatkaa
« Vastaus #4 : 12.02.07 - klo:22:55 »
Lainaus käyttäjältä: "C-kortti"


Onneksi nyt on niin suuri viisaus saatu koottua, ettei enää juuri saarnata, ainakaan kirkon ulkopuolella. Tyrkyttämistähän se on, hengellistä vallankäyttöä, toisen yläpuolelle asettuvaa mestaroimista ja mitä kaikkea  muuta...?

15. Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa
evankeliumia
kaikille luoduille.
16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se
tuomitaan kadotukseen.


Tuo lauseesi, johon ivallisesti kiteytit meni vähän niin sanotusti överiksi. Siihen oli sotkettu asioita, jotka eivät liittyneet toisiinsa saati aiheeseen. Kyllä saarnata saa edelleen, mutta sen teho on vanhoista hyvistä ajoista laskenut dramaattisesti. Kauniit ja rohkeat tekee paremmin kansalle kauppansa kuin evankeliumi.

Monesti saarnaamisen vaikutus on juuri päinvastainen kuin hurskas saaranaaja tarkoitti. Jos se ei ole Jumalasta, se on turhaa. Me voimme poimia Raamatusta lauseita joka tilanteeseen ja laittaa sillä tavoin Jumala vakuuttamaan, että olemme oikealla asialla. Sanoa, että minä ja Jumala olemme tätä mieltä. Tästä syystä meillä on aina vältetty Raamatun lauseilla koreilemista ja niiden käyttöä vahvistamaan mielipidettämme.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Kaappikristityt
« Vastaus #5 : 12.02.07 - klo:23:05 »
Minä olen kaappikristitty. Miksi? Siksi, että en tiedä, olenko oikeasti mikään kristitty. En tiedä, onko Jumalaa. En tunne Jeesusta sisäisesti. En osaa sanoa, uskonko vai en. Kaikki hengellisyyteen liittyvä on minulle epävarmaa. Olen roikkunut kiinni kristinuskossa lähinnä siksi, että minut on kasvatettu siihen ja se (ehkä juuri siitä syystä) tuntuu minusta vähiten väärältä.

Ymmärrätte ehkä, että näillä eväillä ei oikein houkuttele lähteä julistamaan pelastusta jokaiselle vastaantulijalle. Se ei vain tunnu oikealta. Vaikealta tuntuu myös yleisesti ottaen puhua tästä "uskosta" kenellekään, kun ei pysty perustamaan puheitaan oikein mihinkään. Olen katsonut parhaaksi pysytellä hiljaa, koska siten olen ainakin rehellinen.

Tämä on juuri se syy, miksi kiinnostuin herännäisyydestä. Kuten olen aiemminkin maininnut, se tarjosi minulle mahdollisuuden olla vapaasti epävarma. Kovasti toivoisin, että sitä mahdollisuutta ei minulta vietäisi eikä pakotettaisi tulemaan väkisin ulos kaapista. Jos mitään kaappia edes on.

Olen ehkä vähemmistössä näiden ajatusten kanssa, mutta tämä on eräs selitys kaappikristillisyyteen.

Poissa Jaakkoopuukkoo

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 461
    • http://www.thedivisive.com/sivallus
Re: Menkää ja saarnatkaa
« Vastaus #6 : 12.02.07 - klo:23:08 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"

Monesti saarnaamisen vaikutus on juuri päinvastainen kuin hurskas saaranaaja tarkoitti. Jos se ei ole Jumalasta, se on turhaa. Me voimme poimia Raamatusta lauseita joka tilanteeseen ja laittaa sillä tavoin Jumala vakuuttamaan, että olemme oikealla asialla. Sanoa, että minä ja Jumala olemme tätä mieltä. Tästä syystä meillä on aina vältetty Raamatun lauseilla koreilemista ja niiden käyttöä vahvistamaan mielipidettämme.


Halleluja! Seppos saarnaa väkevästi. Parasta evankeliumia on olla korottamatta ketään ja kohdata lähimmäiset jumalan kuvina.

Aiheesta sinänsä: Kulttuurin taustalla lienee jonkinlainen jatkumo tekopyhiä hurskastelijoita. Siihen jargoniin on aina liittynyt tiettyjä sanoja, joita nykyään väki pyrkii välttämään ollakseen liittymättä tuohon jatkumoon. Jumala takaisin ruokapöytäkeskusteluihin!
Sensuuri ompijees
Mulla onkivees

Poissa C-kortti

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 105
Re: Menkää ja saarnatkaa
« Vastaus #7 : 13.02.07 - klo:06:40 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"

Tuo lauseesi, johon ivallisesti kiteytit meni vähän niin sanotusti överiksi. Siihen oli sotkettu asioita, jotka eivät liittyneet toisiinsa saati aiheeseen. Kyllä saarnata saa edelleen, mutta sen teho on vanhoista hyvistä ajoista laskenut dramaattisesti. Kauniit ja rohkeat tekee paremmin kansalle kauppansa kuin evankeliumi.


Olin äskettäin tilanteessa, jossa saarnan pitänyt nuori mies, ei akateeminen pappi vaikkakin silti hyvin Raamattunsa tunteva, piti sellaisen puheen, että sen tuntui jäävän pahasti kesken. Sitä olisi kuullut paaaaaljon pidempäänkin. Puhe oli innostava, sitä ei pidetty opitulla ylijuhlallisella, elämälle vieraalla nuotilla, se pisti kuulijan, ainakin minut, miettimään nykyisiä valintojani. Siihen sisältyi hieman (maustetta pitää olla sopivasti, ei liikaa) huumoria, mutta myös vakavaa puhuttelua. Pahuutta puhuja näki tottakai srk:n ulkopuolella, mutta haastoi kuulijan myös tutkimaan, missä sitä on srk:n sisäpuolella. Kaikki tapahtui armollisessa hengessä, enkä minäkään, vaikka sainkin piston sydämeeni, kokenut tulleeni uloslyödyksi. Päällimmäiseksi jäi, että emme saa tyytyä asemiimme, armollisella Jumalalla on tarjolla mahdollisuuksia mennä eteenpäin ja Hän kutsuu meitä menemään eteenpäin. Evankeliumin asian viemisessä.

Lainaus käyttäjältä: "seppos"

Monesti saarnaamisen vaikutus on juuri päinvastainen kuin hurskas saaranaaja tarkoitti. Jos se ei ole Jumalasta, se on turhaa. Me voimme poimia Raamatusta lauseita joka tilanteeseen ja laittaa sillä tavoin Jumala vakuuttamaan, että olemme oikealla asialla. Sanoa, että minä ja Jumala olemme tätä mieltä. Tästä syystä meillä on aina vältetty Raamatun lauseilla koreilemista ja niiden käyttöä vahvistamaan mielipidettämme.


On aivan varmaa, että jos se saarnaaminen ei ole Jumalasta, se on turhaa. Mutta Jumalankaan aikaansaaman saarnan seuraamukset eivät aina ole ennalta arvattavissa. Paavali ja Barnabas saarnasivat Lystrassa (Apt. 14.), poliittisesti epäkorrektisti Zeuksen temppelin ulkopuolella. Osa kuulijoista sai sellaisesta "uskonnollisten tunteidensa loukkaamisesta" hepulin ja he "kivittivät Paavalia ja raastoivat hänet kaupungin ulkopuolelle, luullen hänet kuolleeksi."

Apostoli ei siitä kuitenkaan vetänyt sitä johtopäätöstä, että "hei pojat, nyt taidetaan olla synnyttämässä uskontokuntien välistä konfliktia. Taitaa olla parasta vaieta. Parasta on vain tehdä rakkauden tekoja. Puhukoot teot puolestaan. Tämä saarnaaminen ei oikein istu tähän päivään, ei ihmiset halua kuulla tällaista!"

Paavali jatkoi, kuuliaisena Herralleen, saarnaamista, Kristuksen täytetyn työn julistamista. Meidänkin onneksemme.
Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa.
Virsi 484

Poissa mirja

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 16
Kaappikristityt
« Vastaus #8 : 13.02.07 - klo:09:30 »
Kiitos Progressor!Veit sanat suustani.Olen samalla tavalla uskossa roikkuva epävarma epäilijä.Ja jos jotain alkaisin saarnata,se olisi lähinnä haitaksi asialle,koska en useinkaan itsekään vakuuttelujani usko.Elämä on varmasti mukavampaa heille,jotka ovat kokeneet jotain hengellisesti vahvaa ja voivat sen perusteella kokemustaan jakaa.Mutta jostain syystä
kaikki eivät ole yhtä varmalla pohjalla uskossaan.Itsekin haluaisin olla,mutta sellaista uskoa en ole saanut-ei voi mitään.

Poissa C-kortti

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 105
Kaappikristityt
« Vastaus #9 : 13.02.07 - klo:09:50 »
Lainaus käyttäjältä: "Progressor"
Minä olen kaappikristitty. Miksi? Siksi, että en tiedä, olenko oikeasti mikään kristitty. En tiedä, onko Jumalaa. En tunne Jeesusta sisäisesti. En osaa sanoa, uskonko vai en. Kaikki hengellisyyteen liittyvä on minulle epävarmaa. Olen roikkunut kiinni kristinuskossa lähinnä siksi, että minut on kasvatettu siihen ja se (ehkä juuri siitä syystä) tuntuu minusta vähiten väärältä.

Ymmärrätte ehkä, että näillä eväillä ei oikein houkuttele lähteä julistamaan pelastusta jokaiselle vastaantulijalle. Se ei vain tunnu oikealta. Vaikealta tuntuu myös yleisesti ottaen puhua tästä "uskosta" kenellekään, kun ei pysty perustamaan puheitaan oikein mihinkään. Olen katsonut parhaaksi pysytellä hiljaa, koska siten olen ainakin rehellinen.

Tämä on juuri se syy, miksi kiinnostuin herännäisyydestä. Kuten olen aiemminkin maininnut, se tarjosi minulle mahdollisuuden olla vapaasti epävarma. Kovasti toivoisin, että sitä mahdollisuutta ei minulta vietäisi eikä pakotettaisi tulemaan väkisin ulos kaapista. Jos mitään kaappia edes on.

Olen ehkä vähemmistössä näiden ajatusten kanssa, mutta tämä on eräs selitys kaappikristillisyyteen.


On ehdottomasti oikein, ettei ala saarnata sellaista, mistä on itse epävarma. Mutta mitä sanoikaan seppä Högman Paavo Ruotsalaiselle, joka hyvin epävarmana oman sielunsa tilasta meni hänen puheilleen; "yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki, Kristuksen Jeesuksen sisäinen tunteminen". Seppä Högman osasi johtaa etsivän, synninhädässä olevan sielun Kristuksen armoistuimen luo.

Tuo oppimaton (inhimillisin mittarein katsottuna) seppä osasi johtaa Paavon Kristuksen sisäiseen tuntemiseen. Onko tämä taito edelleen elossa tämän päivän herännäisyydessä? Vai koetaanko ylpeäksi sellainen usko, jossa ollaan varmoja omasta pelastuksesta? Nimittäin jos ei ole varma omasta pelastuksesta, ei voi Jeesuksen opetuksen tavoin iloita siitä, että nimi on kirjoitettuna taivaissa (Luuk.10:20).

Kristus haluaa johtaa kaappikristityn ulos kaapistaan:

14. Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki
olla kätkössä
;
15. eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja
niin se loistaa kaikille huoneessa oleville.
16. Niin loistakoon teidänkin valonne ihmisten edessä, että he näkisivät
teidän hyvät tekonne ja ylistäisivät teidän Isäänne, joka on taivaissa.
Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa.
Virsi 484

Hölkänen

  • Vieras
Kaappikristityt
« Vastaus #10 : 13.02.07 - klo:09:58 »
Högman ei ollut herännäinen. Herännäisyyden perusvire on halu tuohon Kristuksen sisäiseen tuntemiseen, mutta tästä liikkeestä on hankala löytää niitä, jotka itsevarmoina julistavat, että nyt olen perillä, tulkaa tekin tänne. Perillä ollaan sitten jos ja kun Herra meidät armossaan rajan taakse vie.

Poissa maxu

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 24
Kaappikristityt
« Vastaus #11 : 13.02.07 - klo:12:31 »
progressor, tekstisi olisi kokonaisuudessaan voinut olla kuin omasta kynästäni. On vähän hankala kertoa toisille omasta uskostaan, jos ei ole mitään kerrottavaa. Itse yritän lähinnä keskustella ihmisten kanssa uskonnollisista ja eettisistä kysymyksistä, ja ehkä sitä kautta myös selventää omaa kantaa jumalasta. Asiaa hankaloittaa vaan usein se, että seura pitää valita tarkkaan, ettei joudu naurunalaiseksi  tai ettei toinen koe joutuvansa aivopesun kohteeksi. Oma lukunsa voi olla myös ihmiset, jotka kuittaavat tällaiset puheet pitkällä (ulkoa opitulla) saarnalla, joka ei todellakaan auta etsijää ollenkaan.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Kaappikristityt
« Vastaus #12 : 13.02.07 - klo:13:05 »
Minä taas olen tottunut pitämään matalaa profiilia, koska tiedän, että osa ei tykkää koko aiheesta, "niitä uskiksia" ja koska en jaksa aina selitellä, mitä eroa on lestadiolaisilla, anglikaaneilla, herännäisyydellä yms.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Kaappikristityt
« Vastaus #13 : 13.02.07 - klo:13:07 »
Kysyttäessä sanon että olen körtti-agnostikko, mikä on harhaanjohtava termi, mutta kai vähiten harhaanjohtava kaikista mahdollisista yksinkertaisista tiivistyksistä. Otan uskonnon muotoilut vakavasti, kaikkein vakavimmin tämän paikallisen vähäisen ja osaamattoman kristinuskon tulkintamme, mutta asiat joista se puhuu, hiljaisuudessa, ovat lähes mahdottomia muotoilla loogiseen ja rationaaliseen muotoon. Johonkin josta voisi vaikka bussissa ventovieraan kanssa ohimennen rupatella. Tavallaan toki olisin - periaatteessa - valmis saarnaamaan surun ja ikäväntuntoa ihmisille, ja sitä toivoa mikä niiden kautta kokemukseemme sisältyy, mutta näitä kysymyksiä, tätä hiljaisuutta, tätä ikävää ja kuulostelua, ei oikein osaa saarnaksi, kehoittamiseksi, käteväksi reseptiksi muotoilla. Perinteinen teologia, yksityiskohtaiseksi hiottu, täysin itse omistettu, dogmaattinen oppi on juuri tälläinen pikaresepti, kaikella kirjaimellisella tasolla minusta vain väkivaltaa Jumalan absoluuttista rajattomuutta kohtaan tekevä muotoilu, osoitus ihmisen maailmallisesta vallanhalusta. Virallinen kirkko ei halua, ei uskalla tehdä valintaa ihmisen ja Jumalan viisauden välillä, joten viallisesti, rikkovastikin, se sisältää kummatkin komeassa, raskaassa organisaatiossaan, jälkimmäinen kuitenkin jossain eteisessä, palvelusväen huoneistossa visusti piiloteltuna, pelättynä. Jos kysytään niin vastaan auliisti - jos keskustellaan tästä aihepiiristä niin en mitenkään peittele näkökantojani, Siionin virret tosin niin paljon paremmin puhuvat puolestaan, mutta en osaa, en halua, ketään mihinkään käännyttää.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Lyra

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 8
Re: Kaappikristityt
« Vastaus #14 : 13.02.07 - klo:14:01 »
Jotenkin tuntui että jotkut hieman harhautuivat aiheesta ja puhuivat saarnaamisesta, kun kyse piti olla ihan muusta:

Lainaus käyttäjältä: "kirsus"

Enkä tarjoita tässä Jumalasta puhumisella mitään evankelioimista tai oman uskon tuputtamista, vaan ihan normaalia keskustelua.


Kavereiden kanssa tulee välillä aika paljonkin puhuttua siitä, mihin uskoo ja mihin ei, mutta siihen se loppuukin. Ja oikeastaan kaverienkin kesken puhun aiheesta vain heidän kanssaan, joiden tiedän olevan samoilla linjoilla kuin minä. Ehkä suurin syy miksi ihmiset, tai ainakin minä, en halua puhua uskostani kuin tarkasti valikoitujen ihmisten kanssa, on se, että en halua että joku pyrkii muuttamaan uskoani. Olen tyytyväinen siihen mihin ja miten uskon. Voisi tietysti sanoa, että eihän uskosta keskustelu vaadi sitä, että pyrkii vaikuttamaan toisten mielipiteisiin, mutta siihen se kuitenkin menee, kun näkemyserot ovat tarpeeksi suuria. Aletaan vaatia selityksiä sille, miksi uskoo juuri niin kuin uskoo. Ja keskustelu muuttuu saarnaamiseksi. Hmm, eli loppujen lopuksi taisin olla väärässä kun syytin ihmisiä aiheesta harhautumisesta. :-? Saarnaaminen tulee helposti mukaan kuvaan, vaikka uskosta yritettäisiinkin puhua neutraalisti.