Kirjoittaja Aihe: politiikkaa  (Luettu 33788 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: politiikkaa
« Vastaus #135 : 08.05.15 - klo:14:56 »
Minulle olisi ollut töitä. Olin silloin niin uupunut siihen fuusioketjuun jossa säästöpankki ensin kasvoi, ja sitten loppui, ja jaettiin. Vapaaehtoisesti otin paketin.
Näin minunkin paikkani jäi jollekulle joka oli vaikeammassa tilanteessa.

Olin ollut seitsemän vuotta aiemmin burn-out lomalla 2 kuukautta. Olen huolien kantajana
ykkösluokkaa.  Katsoin konttorin etua enemmän kuin omaa lompakkoani.

Puolisolla oli turvallinen työ ja lapset itsellisiä. Lapsenlapsetkin jo toisellakymmenellä kumpikin. Kun myöhemmin syntyi vielä kaksi nuorempaa, oli siinä minulle työtä kunnan ja seurakunnan luottamustöiden lisäksi.

Katson, että näin annoin panokseni yhteiskunnalle.

...
En tunne työelämää kuin median kautta ja perheenjäsenten kertomuksista.

Eikö hoito-ala ja siivous ainakin ole tarpeessa. :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: politiikkaa
« Vastaus #136 : 08.05.15 - klo:15:43 »
^Hoitoalalle ei mihin tahansa tehtäviin pääse ilman asianmukaista koulutusta. Ja muutenkin taitaa olla pulaa enemmän vakansseista kuin niiden täyttäjistä.

Siivoojien paikoista on paljon ilmoituksia tietysti, mutta en ole niistäkään kuullut että täyttämättä jäisivät. Sitä en ihmettele, jos täyttämättä jäisi osapäiväisyys, jonne kulkemiseen pitää olla auto, sillä ei osa-aikasiivoojan palkalla autoa makseta.

Oikeasti, haluaisin kyllä asiallista tietoa siitä, missä ehkä on töitä joihin vain ei saada tekijöitä. Eihän vähänkään pidempään työttömänä olleita edes huolita töihin, yhtään minnekään. Missä on niitä lorvivia työttömiä, jotka otettaisiin heti töihin, jos vain hakisivat? Jotain laatua saanee työnantajakin vaatia.

Entä jos pätkää ei pysty ottamaan vastaan, kun ei lapsille järjesty hoitopaikkaa tarpeeksi nopeasti?

Miten saataisiin työelämään sellaista joustoa, että määräaikaisesta työsuhteesta saisi lähteä toiseen työhön jos haluaa. Älytöntähän se on, jos kesken olevan määräaikaisuuden takia voi ottaa vastaan toisaalla tarjottua vakituista paikkaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Rajan poika

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 509
Vs: politiikkaa
« Vastaus #137 : 08.05.15 - klo:16:01 »
Öppiäinen tuossa edellä pohtii mielestäni aika hyvin työttömyyteen liittyviä kysymyksiä.

Oma kokemukseni työttömistä on ammatillisen aikuiskoulutuksen kautta toteutettavien työvoimahallinnon koulutusten osallistujista. Joukossa on sekä rautaisen ammattitaidon omaavia, vuosikymmenten mittaisen työuran tehneitä että nuorempia. Mutta kaikille on yhteistä: heti menisi töihin jos vain pääsisi.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: politiikkaa
« Vastaus #138 : 08.05.15 - klo:16:51 »
Kun valitsin pankissa tukipaketin alkoi kuukausittainen työtön, työtön lomakkeen täyttö.
Kävin kaksi kertaa vuodessa työkkärissä ilmoittamassa etten halua töihin enkä kursseille.

Mutta ethän sitten ollut oikeasti työtön työnhakija, kun kerran et halunnut ottaa työtä vastaan  :017:

Itse valmistuin yliopistosta 90-luvun laman aikana. Sillon en päässyt edes työttömäksi, se oli joku muu titteli joka meillä oli. Työtön-lappua piti kumminkin täyttää. En tuolloin suuremmin hakenut töitä, kun ajattelin että parempi jättää ne niille jotka menevät ilman työtä ihan deekikselle, mutta pari työllisyyspätkää järjestyi ja ne tein kyllä ihan mielelläni. Olisin jatkanut niissä pidempäänkin, jos vain olisi annettu. Samoin olisin kyllä mennyt siihen paikkaan, johon sain työhönosoituksen mutten kelvannut (uskon että olisin homman oppinut).

Nythän on firmat kuulemma ihan helisemässä, kun työpaikkailmoituksiin tulee niin paljon hakemuksia ettei niitä ehdi käsitellä. Tuntuu, että rektyrointikin on ihan arpapeliä. Kai sitä voisi perustaa rekryfirman, teettää kaikenmoista psykologista testiä hakijoilla, mutta todellisuudessa arpoa, kuka työpaikan saa. Niin voisi laskuttaa paljon vähäisestä työstä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: politiikkaa
« Vastaus #139 : 08.05.15 - klo:18:01 »
Kirjottautimisen yhteydessä työkkäriin piti täyttää lomake henk.tiedoista, mm. diagnosoiduista sairauksista.  Sairauseläkkeelle niitä ei ollut riittävästi, siis vaikeudeltaan, mutta virkailija oli samaa mieltä kanssani. Kukaan ei olisi likemmä kuusikymppistä monisairasta kuitenkaan palkannut.

Niimpä sain myös pitää ' pääni' olla menemättä työllisyyskursseille.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: politiikkaa
« Vastaus #140 : 08.05.15 - klo:18:10 »
Kirjottautimisen yhteydessä työkkäriin piti täyttää lomake henk.tiedoista, mm. diagnosoiduista sairauksista.  Sairauseläkkeelle niitä ei ollut riittävästi, siis vaikeudeltaan, mutta virkailija oli samaa mieltä kanssani. Kukaan ei olisi likemmä kuusikymppistä monisairasta kuitenkaan palkannut.

Niimpä sain myös pitää ' pääni' olla menemättä työllisyyskursseille.

Kaverini DI/ekonomi jäi pois töistä kun vaimo oli jo eläkkeellä. Hänelle tarjoittin hitsaus- ja puusepänkursseja ja hän meni molemmille, koska niistä oli hyötyä vaimon maatilalla ja omalla mökillä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: politiikkaa
« Vastaus #141 : 08.05.15 - klo:19:01 »
^Kuuluiko kursseihin työharjoittelua jossain firmassa?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: politiikkaa
« Vastaus #142 : 08.05.15 - klo:19:32 »
^Kuuluiko kursseihin työharjoittelua jossain firmassa?

Ei kuulunut. Ne olivat molemmat kahden viikon kursseja, On aika koomista työkkäriltä tarjota tuollaisia kursseja kahden akateemisen tutkinnon miehelle. Todennäköisyys että hakeutuisi kurssin jälkeen alan töihin on todella minimaalinen. Ilmeisesti virkailija sai pistetä, jokaisesta kurssille värvätystä. Ainoat, jotka työllistyivät niillä kursseilla oli opettajat.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: politiikkaa
« Vastaus #143 : 08.05.15 - klo:20:47 »
Ainoat, jotka työllistyivät niillä kursseilla oli opettajat.

Ne kurssit taitavat olla aika hyvä bisnes järjestäjilleen. Vaan eipä olisi ensimmäinen akateeminen ollut, joka on vaihtanut ei-akateemisiin töihin? Eikös kaiken työn pitäisi kelvata, myös akateemiselle.

Minunkin käsittääkseni työttömiä koetetaan siivota tilastoja rumentamasta komentamalla kurssille, mutta kursseihin nykyään yleensä liittyy jotain harjoittelua firmoissa, ja jotain taskurahaa siitä hyvästä saa. Minä vuonna tuo suunnilleen oli?

Kyllä minullekin olisi parin viikon puuseppä- ja hitsauskurssi sopinut mainiosti. Ilmainen harrastus  :icon_biggrin:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: politiikkaa
« Vastaus #144 : 08.05.15 - klo:21:04 »
Kyllä minullekin olisi parin viikon puuseppä- ja hitsauskurssi sopinut mainiosti. Ilmainen harrastus  :icon_biggrin:

Juuri siitä oli kysymys. Hänellä ei ollut minkäänlaista ajolähtötilannetta, pikemmin päinvastoin. Hän vain taktioi, että oli vapaa liikkumaan vaimonsa kanssa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: politiikkaa
« Vastaus #145 : 08.05.15 - klo:21:04 »
Jatketaan osassa 11
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi