Kirjoittaja Aihe: politiikkaa  (Luettu 33787 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
politiikkaa
« : 15.09.14 - klo:11:27 »
Varoitus: sivuaa politiikkaa. (Jos täällä ei saa sivuta politiikkaa, mode varmasti ystävällisesti poistaa viestin).
Sivuaa vähän kirkkoakin, kunhan saan houkutelluksi vastahakoisen aasini sillalle.

Ihmettelen Ruotsin vaaleja. Ennen kaikkea ihmettelen hyvien ihmisten reaktiota, kun väärä puolue menestyi demokraattisissa vaaleissa. "Noiden pahisten kanssa emme leiki." Ymmärrän, se on tunnereaktio (ja ihminen on tunne-elukka, havaintoni mukaan).
Sitä en ymmärrä, että syrjintää vastustavat syrjivät kiihkeimmin. He sanovat, että syrjiminen lisää radikalisoitumista (onko se totta; en tiedä), ja sitten he tekevät sen itse. Olen yksinkertainen: minusta tuhma ihminen ei muutu paremmaksi, jos häntä hyljeksitään. Pahimmassa tapauksessa hänestä tulee entistä tuhmempi.

Vähän samaa olen ollut kuulevinani suomalaisessa kirkkokeskutelussa (näin vaalien alla: me liberaalit, noi konservatiivit; ja päinvastoin). Ei pahasti, ja vuoropuheluakin onneksi käydään. "Agree to disagree" on jo kompromissin alku.

(Ja varmuuden vuoksi huomautan: tämä ei ole kannanotto puolue- tai kirkkopolitiikkaan vaan toimintatapoihin.)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: politiikkaa
« Vastaus #1 : 15.09.14 - klo:12:01 »
Politiikka muuttuu julkisuudessa valitettavan helposti puolueiden väliseksi urheilulajiksi. Asioista keskusteleminen ja niistä sopiminen jää sivuun ja kannatuspisteiden laskeminen tulee pääasiasiaksi. Toivottavasti tämä on ainakin osittain näköharha! Politiikka ei saisi olla 'kumpaa kannatat, Ilvestä vai Tapparaa?' -peliä. Tämä koskee erityisesti kirkkopolitiikkaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: politiikkaa
« Vastaus #2 : 15.09.14 - klo:12:04 »
No näimpä...eiks politiikan pitäisi olla yhteisten asioiden hoitamista.

myyrä

  • Vieras
Vs: politiikkaa
« Vastaus #3 : 15.09.14 - klo:13:15 »
Varoitus: sivuaa politiikkaa. (Jos täällä ei saa sivuta politiikkaa, mode varmasti ystävällisesti poistaa viestin).
Sivuaa vähän kirkkoakin, kunhan saan houkutelluksi vastahakoisen aasini sillalle.

Ihmettelen Ruotsin vaaleja. Ennen kaikkea ihmettelen hyvien ihmisten reaktiota, kun väärä puolue menestyi demokraattisissa vaaleissa. "Noiden pahisten kanssa emme leiki." Ymmärrän, se on tunnereaktio (ja ihminen on tunne-elukka, havaintoni mukaan).
Sitä en ymmärrä, että syrjintää vastustavat syrjivät kiihkeimmin. He sanovat, että syrjiminen lisää radikalisoitumista (onko se totta; en tiedä), ja sitten he tekevät sen itse. Olen yksinkertainen: minusta tuhma ihminen ei muutu paremmaksi, jos häntä hyljeksitään. Pahimmassa tapauksessa hänestä tulee entistä tuhmempi.

Vähän samaa olen ollut kuulevinani suomalaisessa kirkkokeskutelussa (näin vaalien alla: me liberaalit, noi konservatiivit; ja päinvastoin). Ei pahasti, ja vuoropuheluakin onneksi käydään. "Agree to disagree" on jo kompromissin alku.

(Ja varmuuden vuoksi huomautan: tämä ei ole kannanotto puolue- tai kirkkopolitiikkaan vaan toimintatapoihin.)


Eihän siinä sen kummemmasta ole kyse kuin omien äänestäjien pettämisestä jos Ruotsin demarit lähtisivät yhteistyöhön jyrkästi maahanmuuttajavastaisten Ruotsidemokraattien kanssa. Omat kannattajat eivät sellaista hyväksyisi.

Yksi asia minua Ruotsin politiikassa on aina kummastuttanut: miksi sikäläinen keskusta menestyy niin heikosti vaaleista vaaleihin verrattuna suomalaiseen? On yleensä Vasemmistopuolueen ja Ympäristöpuolueen takana kannatuksessa.

Vaikeat hallitusneuvottelut sinne kai on tulossa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: politiikkaa
« Vastaus #4 : 15.09.14 - klo:13:49 »
Eihän siinä sen kummemmasta ole kyse kuin omien äänestäjien pettämisestä jos Ruotsin demarit lähtisivät yhteistyöhön jyrkästi maahanmuuttajavastaisten Ruotsidemokraattien kanssa. Omat kannattajat eivät sellaista hyväksyisi.

Yksi asia minua Ruotsin politiikassa on aina kummastuttanut: miksi sikäläinen keskusta menestyy niin heikosti vaaleista vaaleihin verrattuna suomalaiseen? On yleensä Vasemmistopuolueen ja Ympäristöpuolueen takana kannatuksessa.

Vaikeat hallitusneuvottelut sinne kai on tulossa.

Ruotsin keskustalla ei ole maalaisliiton perintönä ammattiliiton asemaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: politiikkaa
« Vastaus #5 : 15.09.14 - klo:18:43 »
Juttelen mielelläni svealaisten kanssa, mutta en politiikasta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: politiikkaa
« Vastaus #6 : 15.09.14 - klo:19:10 »
Ruotsin keskustalla ei ole maalaisliiton perintönä ammattiliiton asemaa.

Ruotsin historian opetus kouluissani lopetettiin vuoteen 1809, joten eipä ole tullut perehdyttyä Ruotsin puoluelaitoksen kehitykseen sitten hattujen ja myssyjen. Ehkä sen eläkepäivinä ehtisin tehdä omin päin. Olisihan siinä kiinnostava samantapainen vertailukohde ihan naapurissa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: politiikkaa
« Vastaus #7 : 16.09.14 - klo:17:21 »
 :)
Kiva kun liinakin taas kirjoittelee :)

Ruottin vaaleista ja suomalaisten Perussuomalaisten menestyksestä jotenkin näkee, että kansa vaan on pettyneitä ja haluaa jotain muutosta ja mielellään selkeitä varmoja kantoja.

Joku tossa edellä mietti, et miks Keskusta menestyy niin huonosti Ruotsissa, mut meillä paremmin.
Itte mietin miksi KD menestyy niin hyvin Ruotsissa, mut meillä ei tai no jokainenhan sen tietää, että yhdestä rouvastahan johtunee Suomessa.

Kallis Galliskin meni Kokoomukseen, et jotain siellä kristillisdemokraattien puolueessa on vialla ja yks sieltä pitäis pistää johki hoitoon, jos multa kysyttäisiin.

Se että ruotsidemokraatit sai niin paljon ääniä ei mua ihmetytä.
Oon ollu, niin Ringe byssä kuin Tenstassakin ja kyllä siellä jopa maahanmuuttajat ovat sitä mieltä, että maahanmuuttopolitiikka ei ole onnistunutta.

Sinänsä mulla ei ole ketään maahanmuuttajaa henkilökohtaisesti mitään vastaan, mutta maahanmuuttopolitiikka on ihan peestä, näin kauniisti kirjoittaen ja sitä mieltä ovat maassa asuvat maahanmuuttajatkin.
..Ei se minusta ole rasismia, jos todetaan tosiasiat, vaikka, että missään maassa maahanmuutto ei ole onnistunut., Ei missään. Se on tosiasia.
Tietysti kiintiöpakolaiset tulee ottaa maahan, mehän ollaan humaaneja ja se on teitysti oikein ja velvollisuus, mutta sitten siitä enempi, niin tulisi ottaa järki käteen. Jos Venäjältä tai Ukrainasta joku tulee ja haluaa turvapaikan, asunnon ja ties mitä, niin minusta kotiin vaan..
Tai vaikka Somaliasta, kun he voivat mennä Somalimaahan ilman pelkoa mistään asumaan.

Jotenkin tavallisetkin kansalaiset näkee, että joku mättää maahanmuuttopolitiikassa ja sitten äänestetään joitain ruotsidemoja.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: politiikkaa
« Vastaus #8 : 16.09.14 - klo:17:50 »
Tietysti kiintiöpakolaiset tulee ottaa maahan, mehän ollaan humaaneja ja se on teitysti oikein ja velvollisuus, mutta sitten siitä enempi, niin tulisi ottaa järki käteen. Jos Venäjältä tai Ukrainasta joku tulee ja haluaa turvapaikan, asunnon ja ties mitä, niin minusta kotiin vaan..
Tai vaikka Somaliasta, kun he voivat mennä Somalimaahan ilman pelkoa mistään asumaan.

Jotenkin tavallisetkin kansalaiset näkee, että joku mättää maahanmuuttopolitiikassa ja sitten äänestetään joitain ruotsidemoja.


Kiitos, Vv. :)

Enemmän kuin maahanmuutokysymystä pohdin nyt sitä, onko eristäminen viisasta. Minusta jokaisen politiikkaan lähteneen (olipa kyse kirkko- tai muusta politiikasta) pitäisi olla valmis yhteistyöhön. Hiekkalaatikolla piltit saattavat rettelöidä ja kähveltää kenkun kaverin lapiot, mutta poliitikot ovat toivoakseni aikuisia. Aikuisten pitää osata keskustella myös niiden demojen :) kanssa ja ottaa ne mukaan yhteiseen leikkiin, jota politiikaksikin kutsutaan. Myös kirkossa, kun kehdataan. 

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: politiikkaa
« Vastaus #9 : 19.09.14 - klo:17:07 »
On jo eroikävä kun Pekka Haavisto ja Ville Niinistö jättivät hallituksen.  Olen ollut aina ydinvoimaloita vastaan. Matti ei ole, mutta hän onkin järki-ihminen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: politiikkaa
« Vastaus #10 : 19.09.14 - klo:17:24 »
Energian tuottaminen valtakunnalle on niin vaikeata. Innostuin muutamia vuosia sitten, kun Pekkarinen lanseerasi uusiutuvan energian politiikkaa meille ihmeenä kuultavaksi. Kaikkinainen roskapuu ja kannot kerätään energiaa tuottamaan. Nyt olen vähän pettynyt. Näen varsiteillä ajellessani energiapuuläjiä, mistä lepät alkavat kasvaa läpi. Jossakin on pahoja katkoksia. Tällainen tuottaa tappiota. Ajajan palkka on varmasti maksettu, ehkä kannonomistajankin tili on kunnossa, mutta mites on läjän omistajan kanssa. Mistä tämä firma on palkkansa saanut? Niistä valtion tuistako? Eikä läjän poltto ole enää tärkeätä. En haluaisi olla mitenkään ilkeä, mutta tietämätön ajattelee "hämärässä" tällaisia.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: politiikkaa
« Vastaus #11 : 19.09.14 - klo:17:28 »
Minäkään mikään tietäjä ! Ajatella saa, jos kehtaa.
Miksi tuulivoima, maavoima, energia meren aalloista tms. etenee niin hitaasti.  Kylläpä Lipponen sai nopeasti kaasuputket Venäjältä Suomenlahden pohjaa pitkin.  Innovaattorit ? :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: politiikkaa
« Vastaus #12 : 19.09.14 - klo:17:38 »
Minulla tuulivoima on rukousvastaus. Poika saa taas kulkea omaa ansiotaan tienaamassa tuulivoimapuiston yhtenä pienä klusterin siruna, yövartijana. Kauan hänen piti olla kotona ja käydä kaikenlaisia kursseja, joilta ei voinut työllistyä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: politiikkaa
« Vastaus #13 : 20.09.14 - klo:12:55 »
Brasilian presidentiksi pyrkii tomera täti:

http://yle.fi/uutiset/viisi_malariaa_lapsena_sairastanut_marina_silva_nousi_amazonin_viidakon_kuminkeraajasta_presidenttiehdokkaaksi/7480630

Jollei muuta niin älliä ainakin näyttäisi piisaavan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: politiikkaa
« Vastaus #14 : 20.09.14 - klo:13:01 »
Brasilian presidentiksi pyrkii tomera täti:

http://yle.fi/uutiset/viisi_malariaa_lapsena_sairastanut_marina_silva_nousi_amazonin_viidakon_kuminkeraajasta_presidenttiehdokkaaksi/7480630

Jollei muuta niin älliä ainakin näyttäisi piisaavan.

Älykkyys ei ole ympäristötekijöistä riippuvainen asia eikä aina perintötekijöistäkään.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi