Kirjoittaja Aihe: Linnut 20  (Luettu 23484 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 20
« Vastaus #30 : 29.05.14 - klo:08:20 »
Pääskysiä on pihapiirissämme ja noita harakoita. Rastaat ovat vähissä, koska naapuritontilla olevassa autiotalossa pesii pikku haukka. Lienee tuulihaukka. En nyt siellä vieraile, ettei pesää hylätä. Räystäiden alla olevia pääskysten pesiä olen ajatellut jotenkin lautaesteillä suojata, sillä viime kesänä harakat veivät kahdesta pesästä pikku poikaset. Talitinttejä on ja kirjosieppoja. Västäräkki, järripeippo, kivitasku, en ihan kaikkia pikkuusia tunnekaan.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Linnut 20
« Vastaus #31 : 29.05.14 - klo:08:42 »
Minä olen nähnyt toukokuun aikana kurkia enemmän kuin koskaan. Niitä on näkynyt pelloilla yksittäin ja kaksittain ruokailemassa -jopa aivan lähellä tietä- muutamia kertoja. Myös metsäkanalintuja on taas näkynyt. (ja kuulunut)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut 20
« Vastaus #32 : 29.05.14 - klo:09:49 »
Metsäkanalinnuista minäkin kirjoitan: niitähän sanotaan olevan vähän, riippunee aina paikasta, minulle outoa oli se, että pari viikkoa sitten 9 kpl urosmetsoa oli lennolla keskellä päivää tämän kyläpahasen peltojen yläpuolella. Kolme laskeutui välillä yksinäisten mäntyjen latvoihin, mutta lähtivät pian muiden perään. En ole ennen tälläista kokenut, olen kyllä yksinäisten metsojen nähnyt lentävän metsästä toiseen yli peltojen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Linnut 20
« Vastaus #33 : 29.05.14 - klo:13:01 »
Virossa ei ole kamerapesien poikastuotto tahtonut onnistua. Kalasääksi Irma kyllä hautoo, ja tornipöllö sai jo kolme poikastaan lentoon. Yksi poikanen kuoli. Mustakurki, sekä Lesser spot eagle ( ? ) epäonnistuivat pesinnöissään.

Irma hautoo:

http://www.eenet.ee/EENet/kalakotkas2.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Linnut 20
« Vastaus #34 : 29.05.14 - klo:20:45 »
Kiitos, oli ihan kiva edes kurkistaa, minulta on näköjään unohtunut tämä seuraaminen.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Linnut 20
« Vastaus #35 : 30.05.14 - klo:22:53 »
Näin tänään palokärjen koivun rungolla melkein kotimökin pihapiirissä.
Harvinaista sekin minulle.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 20
« Vastaus #36 : 31.05.14 - klo:08:37 »
Näin tänään palokärjen koivun rungolla melkein kotimökin pihapiirissä.
Harvinaista sekin minulle.


Mukava havainto eikä se kovin yleistä ole kenellekään. Jos vanhoja uskomuksia uskoo niin palokärjen ilmestyminen pihapiiriin tietää kuolemaa. Lähinnä kai se voisi tietää mökille menoa; palokärki on kova hakkaamaan seiniä erityisesti jos se löytää sieltä herkkuaan hevosmuurahaisia.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33758
Vs: Linnut 20
« Vastaus #37 : 31.05.14 - klo:09:09 »
Meillä oli mökin nurkalla jo lahoamassa oleva kanto. Palokärki sitä kesän mittaan kuritti. Taisi olla seuraava joulunalusta kun Matin äiti kuoli. :107:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Linnut 20
« Vastaus #38 : 31.05.14 - klo:09:13 »
Tuo mitä Myyrä sanoit palokärjestä, minullakin eilen mieleen tuli.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 20
« Vastaus #39 : 31.05.14 - klo:15:51 »
Minä olen ihan pikkutytöstä asti seuraillut lintuja.
Samoin lapseni ja vanhempanikin.
Ja enoni ja mumminikin.
Niin ja veli myös.

No johan on mukava suku...  :003:

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 20
« Vastaus #40 : 31.05.14 - klo:15:57 »
Ettei totuus unohtuisi kaiken (kesän) katoavaisuudesta niin mustaviklot on aloittelemassa syysmuuttoa (täällä kaksi nähty). Samoin kuovinaaraat alkaa kokoontua parviksi pelloille ja töyhtöhyypät. Hyypillä on jo yleisesti pieniä poikasia ja ainakin sinisorsalla ja tukkasotkalla täällä havaittu. Tukkasotkia kuulemma äiti ja neljä lasta  :)

Yksi töyhtöhyyppä on alkanut käymään tässä sisäpihan nurmikolla syömässä. Niitä pesii tuossa lähellä kentällä.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Linnut 20
« Vastaus #41 : 31.05.14 - klo:21:26 »
Myyrä bongattu  :eusa_clap:   :eusa_clap:   :eusa_clap:  Tervetuloa takaisin. Olen kovin kaivannut asiantuntevia kommenttejasi täällä.
Pyryharakka

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 20
« Vastaus #42 : 01.06.14 - klo:08:46 »
Aamun linnut, sää aurinkoinen, lpt 12 astetta (klo 7.50)

Haapana 1 k p (koiras paikallinen), naaras varmaan hautoo jossain lähellä
Töyhtöhyyppä useita paikallisia, taistelua harakan kanssa, välillä ei saanut mustavalkoisista linnuista selvää, mikä niistä on harakka
Liro ä, ääntä
Naurulokki useita
Kalalokki useita
Kalatiira / lapintiira 5-6 p, paikallisia, ei saanut pitkältä matkalta selvää lajista pelkillä kiikareilla
Tervapääsky, paikallisia noin 10
Haarapääsky 2 p
Räkättirastas, ovat välillä yölläkin äänessä, useita pesiä, jotka peittyivät hyvin lehvästön suojaan, yhdestä varis söi munat
Punakylkirastas, 1 p nurmikolla
Lehtokerttu Ä, laulava
Pajulintu Ä, laulavia
Talitiainen, pihan lintuja
Harakka, pesii alueella
Naakka, näitäkin pesii
Varis, pesii jossain lähellä
Korppi, a2 E, kaksi parvessa itään, mahdollisesti jäteasemalle
Peippo Ä, laulavia
Punavarpunen Ä, laulava

Kevät tuli lähes ennätysaikaisin ja niin myös monet linnut. Pohdin, jokohan korppiparilla voi olla poikaset omillaan kun kerran jo lentivät kaatikselle? Mahdollisesti on?


Leskenlehdet on lakastuneet höytyviksi, niitä kentällä kasvoi tänä vuonna tosi paljon.





myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut 20
« Vastaus #43 : 01.06.14 - klo:19:29 »
Yölaulajakausi on nyt parhaimmillaan, joten jos haluaa kokea suomalaisen kevätkesäisen yön lintujen lauluineen niin nyt kannattaa suunnistaa peltojen laitamille tai rehevien kosteikkojen äärelle.

Viita- ja luhtakerttusia sekä rastaskerttusia, satakieliä, pensas- ja viitasirkkalintuja, kaulushaikaroita, ruisrääkkiä, luhtahuitteja sekä luhtakanoja...siinä muutamia yölliseen konserttiin osallistujia. Hyvällä onnella voi kuulua harvinaisempi pikkuhuittikin ja jopa kääpiöhuitti. Sarvipöllöpoikueitten piiskutusta kuulee nyt myös ja saalistavia emoja sekä myös suopöllöjä näkee kiertelemässä aavemaisen äänettömästi peltoaukeiden yllä.

Itselläni on hieman vaikeuksia pysytellä hereillä lääkityksen takia, nukuttavat kovasti. Satakielen ja kaulushaikaran olen kuullut sisälle avoimesta ikunasta. Kolme viikkoa juhannukseen ja lintujen laulu alkaa vaimentua. Juhannus on yleensä se raja, siitähän alkaa taas öittenkin pidentyminen.

Kannattaa nauttia nyt kun itikoitakin (sääskiä) on vähän!


Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut 20
« Vastaus #44 : 01.06.14 - klo:20:09 »
 :eusa_angel:

Melko laaja ja kattava lista lintuja myyrän listoilla.

Itse näin tänään kaksi kurkea pellolla, punatulkun, joutsenia, nauru- ja kalalokkeja, ilmeisesti taas sen lehtokurpan, räystäspääskyjä, tervapääskyjä...variksia, harakoita, naakkoja, sepelkyyhkyn..räkättirastaita.
Nuo vissiin ainakin.

Ja pikkuruinen orrava (ei tosin ole lintu :003: ) meinasi kipittää auton eteen...sain himmattua...vispas eestaas siinä ja sitten hoksas mennä tien sivuun.