Kirjoittaja Aihe: Linnut osa 19.  (Luettu 21413 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Linnut osa 19.
« Vastaus #30 : 14.01.14 - klo:18:26 »
Hieno homma, joskus osuu kohdalle...niinkuin minulla vuorileppälintu jokunen aikajakso taaksepäin.. :023:

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut osa 19.
« Vastaus #31 : 14.01.14 - klo:19:31 »
Vuorileppälintua en ole koskaan nähnyt.  :eusa_angel:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Linnut osa 19.
« Vastaus #32 : 14.01.14 - klo:21:06 »
Vuorileppälintua en ole koskaan nähnyt.  :eusa_angel:
Mulla on se käsitys että kyseinen laji on vieraillut Suomessa 2-3 kertaa korkeintaan.
Satuinpahan olemaan työpaikallani lasitehtaalla kun kymmeniä bongareita sai tulla tehdasalueelle katsomaan,
kävinpähän sitten yhdeltä bongarilta kysymässä "mitä ihmettä...missä"...näinpähän minäkin jotain :023:

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut osa 19.
« Vastaus #33 : 15.01.14 - klo:14:51 »
Se onkin sitten siinä tapauksessa todella harvinainen bongauskohde täällä. :eusa_angel:

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 19.
« Vastaus #34 : 20.01.14 - klo:17:19 »
Eno kertoi nähneensä harvinaisen vihertikan.

Psst...älä kerro kenellekään, mutta se näki harmaapäätikan  :eusa_angel:

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 19.
« Vastaus #35 : 20.01.14 - klo:17:21 »
Hieno homma, joskus osuu kohdalle...niinkuin minulla vuorileppälintu jokunen aikajakso taaksepäin.. :023:


Se julistettiin tarhakarkulaiseksi joten siitä ei saa pinnaa. Tosin kyllä sen olisi mieluusti kaikki bongarit halunneet nähdä.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 19.
« Vastaus #36 : 20.01.14 - klo:17:25 »
Mulla on se käsitys että kyseinen laji on vieraillut Suomessa 2-3 kertaa korkeintaan.
Satuinpahan olemaan työpaikallani lasitehtaalla kun kymmeniä bongareita sai tulla tehdasalueelle katsomaan,
kävinpähän sitten yhdeltä bongarilta kysymässä "mitä ihmettä...missä"...näinpähän minäkin jotain :023:


Kaksi hyväksyttyä havaintoa on Suomesta kategoriassa E eli tarhakarkulaisissa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut osa 19.
« Vastaus #37 : 20.01.14 - klo:18:17 »
Heh, heh taas uusi kuva. Eihän minun tarvitse käyttää sanaa valokuva. Emphän tiedä osaisiko tuollaisen asentaa. Näköjään meissä asuu joku uusi ominaisuus, kun joku aloittaa, niin toinenkin.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Linnut osa 19.
« Vastaus #38 : 20.01.14 - klo:19:10 »
Psst...älä kerro kenellekään, mutta se näki harmaapäätikan  :eusa_angel:


Ahaa.
Siis harmaapäätikka, ok. :eusa_angel:
Saapa kertoa seuraavalla kerralla että noin se on.

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 19.
« Vastaus #39 : 20.01.14 - klo:20:31 »
Olen yhden kerran bongannut linnun, joka ei ollut luonnonvarainen harhailija. Tosin silloin sitä ei tiedetty vaikkakin aavisteltiin. Kyseessä oli punatavi, joka nähtiin myöhemmin myös etelärannikolla. Muistaakseni se on pohjoisamerikkalainen laji, jota pidetään vesilintutarhoissa. Pienehkö sorsalintu, väritykseltään hieman kanelinruskeaa vaaleampi. Silloin se oleili vesikivellä Höytiäisen kanavan rannassa kahden haapanan seurassa.

Harvinaisin bongaukseni on siperiankurppa Värtsilässä, jota ei ole sen koommin Suomessa nähtykään. Sitä käytiin katsomassa ulkomaita myöten. Siperiankurppa soidinsi taivaalla taivaanvuohen tapaan ja istuksi välillä yhden ladon katolla. Ääntä minä en kuullut, mutta vaikutuksen teki sen hurjat syöksyt ja huima nopeus. Niistähän se onkin kuuluisa. Se oli myös tähän asti Euroopan ainoa havainto.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut osa 19.
« Vastaus #40 : 20.01.14 - klo:20:44 »
Arosuohaukkapari pesi vajaan kilometrin päässä tästä talostamme muutama vuosi sitten ja harjalintu vieraili pihassamme ja naapurin pihassa kolmisen vuotta sitten. Nämä lienevät myös harvinaisia bongattavia. Tällä korkeudella, Vaala, ruisrääkkä lienee harvinainen, mutta etelä-Suomessa ei enää?

myyrä

  • Vieras
Vs: Linnut osa 19.
« Vastaus #41 : 20.01.14 - klo:20:55 »
Arosuohaukkapari pesi vajaan kilometrin päässä tästä talostamme muutama vuosi sitten ja harjalintu vieraili pihassamme ja naapurin pihassa kolmisen vuotta sitten. Nämä lienevät myös harvinaisia bongattavia. Tällä korkeudella, Vaala, ruisrääkkä lienee harvinainen, mutta etelä-Suomessa ei enää?

Arosuohaukka on todella harvinainen pesimälintu Suomessa ja vasta viime vuosina on muutkin havainnot siitä hieman yleistyneet. Saattaa olla, että ihan muutama pari pesisi vuosittain. Se on pesinyt myös harvinaisen niittysuohaukan kanssa sekapesintänä ja ne sai poikaset lentoon. Poikasista ei erota erkkikään, että mitä ne on kun tästä lajiparista naaraat on muutenkin vaikea erottaa toisistaan ja koiraatkin kauempaa. Harjalintuja aina muutamia nähdään vuosittain, mutta mukava havainto sekin on. Ruisrääkkä lienee sitä harvinaisempi mitä pohjoisemmaksi mennään ja sen kanta vaihtelee muutenkin vuosittain. Joskus sitä kuullaan hyvin vähän, mutta pari viime vuotta on taas olleet hyviä rääkkävuosia.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Linnut osa 19.
« Vastaus #42 : 20.01.14 - klo:21:14 »
Hyvä, uskallan "lounailla" ottaa aiheeksi.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Vs: Linnut osa 19.
« Vastaus #43 : 21.01.14 - klo:07:40 »
Minäkin näin juhannusaattona 2012 Vesijärven satamassa näitä risteymiä. Niitä oli myös ruskea-valkoinen-kirjavia.

http://www.youtube.com/watch?v=BEGSK_r84Mk

Olen nähnyt myös valkoisen variksen. Se on kaiketi albino.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Linnut osa 19.
« Vastaus #44 : 21.01.14 - klo:07:50 »
Miten harmaatakkiset suhtautuivat albiinoon? Se oli ilmeisesti selvinnyt ainakin pesästä siivilleen.