Kirjoittaja Aihe: Tänään 12  (Luettu 24930 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Tänään
« Vastaus #15 : 21.09.13 - klo:22:44 »
Marttaakin kun olen saanut silloin tällöin nähdä...itse kaksin käsin nokkamukista kiinni...juontikin sujuu,
hyvä että hengittään ehtii välillä...vanhemmat ei ole antaneet tuttipulloa :icon_sad:...
no, sehän ei ole papan päätettävissä...

ollaankohan pysytty ketjun aiheessa :017: :003: :039:

Foorumin kyllä, mutta ketjun ei
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tänään 12
« Vastaus #16 : 23.09.13 - klo:16:15 »
Uimahallissa tuli käytyä, tuttuja hallinaamoja oli aika runsaasti.
Toistamiseen tullut pikku flunssa alkaa olla ohi.
Yhdessä "talossani" rempat roikkuu ja meinaa levitä käsiin, muutama puhelinkeskustelu vähän auttoi.
Tavanomaista koneella istumista....ehkä matalapaineinen olo vähän helpottaa...en nökötä hiljaisuudessa...
vaan sain pantua musiikin soimaan...on ihan pakko eläytyä ja hytkyä mukana...
Onpahan suunnitelmissa parin viikon päästä lähteä Marttaa katsomaan ja poikani avuksi remppahommaan. :eusa_angel:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 12
« Vastaus #17 : 24.09.13 - klo:02:43 »
Kimppuuni hyökkäsi tosi vihainen virus, vaikken minä sille mitään pahaa tehnyt, minkä takia? Mene viikko sairastaessa, minulla menee aina, jää liikunta, työt, kaikki. No pörrään vähän täällä.

Aloitin klassisen baletin ja yhtenä yönä kun tein kaikki liikkeet viimeisen päälle särki sitä kohtaa jalkapöydäsdä kun on päkiän ja kantapään välillä. En edes nukkua saanut, ja niin pelästyin että lääkäriin syöksyin. Selitin että kun teen jalalla näin ja sitten liikutan noin niin sattuu j nyt on ihan tunnottomana.

Katseli ja hetkeä ennen kuin kysyi että mikä pakottaa tekemään noin ja liikuttamaan näin, kun sitä ei mihinkään tarvita, kiiruhdin selittämään missä sitä tarvitaan.  Hän katoi kiinnostuneena ja kysyi, eikö jokin muu, kun on tuota hm ikää... Saattaa urheniluvammojen jäljiltä tuota kulumia ja tuota painoakin ehkä,  niin... Minä totesin olevani addikti. No nyt tuli siihenkin määrätty tauko.

Minä olen siitä riippuvainen. Riippuvuus kehittyi kertakokeilusta. Tosin aloitin nelivuotiaana, on vain ollut pätkittäistä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään 12
« Vastaus #18 : 24.09.13 - klo:21:09 »
Tänään oli iltapäivällä teknisiä vaikeuksia foorumin toiminnassa. Siis vika ei ollut teidän koneessanne vaan foorumin toiminnassa
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tänään 12
« Vastaus #19 : 24.09.13 - klo:21:30 »
Vanha ja pieni tietsikkani alkaa takkuilemaan...tänään vihdosta viimein varmuuskopiointia ettei käy hullusti.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 12
« Vastaus #20 : 25.09.13 - klo:01:04 »
Saatan selviytyä ilman antibioottia tästä ja nousta tautivuoteenltani,  mutta viikko tähän menee. No, sitten on niin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Vs: Tänään 12
« Vastaus #21 : 25.09.13 - klo:22:08 »
Siioninvirsiseuroissa. Olipa vaikea virsi, 125 sävelkulultaan.
Eipä meinannut nuotit aueta, vaikka mukana oli lähes ammattilaisia.
Puhheet olivat hyviä, kuten aina ovat olleet.
Kuinka lähes kaikki olivat värjänneet hiuksensa - harmaiksi :-\.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 12
« Vastaus #22 : 26.09.13 - klo:07:56 »
Tämän päivän ajatuksissani liikkuu kesäystäväni Christina, moldovalainen kahden pienen lapsen äiti, jonka mies rupesi ryyppäämään ja heitti perheen kotoa. Romanitaustainen Christina ei saa työtä, vaikka haluaisi. Tutustuimme, kun koetin retuuttaa neljää viittä kassillista kotiin, taimia, multaa, ruokaa, vessapaperisäkkiä. Totesin hankkeen täysin pessimaksi, ja pyysin nuorehkoa kerjäläistyttöä apuun. Hän lähti oitis, kertoi tarinansa, sen jälkeen jäin usein hetkeksi juttelemaan, vaikkei ollut käteistä. Usein kauppareissuilta toin vaikka banaanin tai ostin jonkin sämpylää tai piiraan. Hyvin kelpasi.

Joskus hän ei ollut saanut syödäkseen useampaan päivään. Eläkkeenmaksupäivinä menimme yhdessä kauppaan ja ostin hälle mitä hän nyt tarvitsi ruokaa ja hygieniatarpeita. Ennen kotiinpaluuta ostettiin lapsille kengät ja vähän vaatteita, pääsevät kouluun. Epäröinnin hetkenä vastaamme tuli malmilaisrouva, joka halasi tyttöä ja kysyi kuulumiset. Hän sanoi minulle, että Dkl: lta voi tarkastaa Christinan tiedot, jos epäilyttää. Kaikki mitä kertoo pitää paikkaansa. He tulivat siskonsa kanssa ja asuvat jossain autossa Tikkurilassa.

Kerjäläiset ovat minulle kesto-ongelma. Christina antoi kasvot ja nimen sille.
................
Moldova on eräs Euroopan köyhimmistä maista. Yritin Antti Pentikäistä neuvomaan edes jotakin apukanavaa sinne, sain vain isällisen (lue:patronizing) selvityksen, kuinka ihmiskauppias hyötyy nyt kustannuksellani ja plaa plaa. Anttia kiinnostavat vain Israelin tekemät ihmisoikeusloukkaukset. Tomi Karttunen kertoi että Romaniassa on vahva ort kirkko ja jnkv luterilaisia myös, Moldovassa avun tarve on ankara. Ei ehkä ehtinyt vastata, kun kysyin kirkoista.
..................
Kerjäläiset vaietaan hiljaisella konsensuksella ja katsotaan toisaalle. Politiikan vaikuttajat vain kiertelevät ja varoittelevat antamasta rahaa, kirkko on jäljellä, mutta KUA kuuluu vetäytyvän Euroopasta pikku hiljaa. Siis ihmiskauppaa. Ja saa ollakin silmiemme alla.
..................

Nyttemmin Malmilla nuori elämään pettynyt mies istuu nuoren suikoiran kanssa edessään kippo, kyltti "kotimainen vaihtoehto". En heti tajunnut, ja sain painua  v*****n ellen tajua heidän agendaansa. " Näätkö yhtään kerjäläistä? Ne kato kummasti kaikkoo kun mä tulen". Kotimaista vaihtoehtoa edustavat hän ja koira yhdessä. Selitti päivystäneensä käytävää toukokuusta, ihmettelin, sillä olen viettänyt vapaan kesän Malmilla, ja ensi kertaa näin syyskuussa.

Hän todella on elämäänsä pettynyt, ja "v***u niistä ei tykätä täällä", siitä koko omaperäinen ristiretki juuri näitä vastaan.
...................

Ei pidetäkään.  Mutta hän tulee tukeneeksi sitä sakkia, jonka jalkoihin taisi nyt itsekin jäädä. Heikomman lyöminen ei edusta mitään.

...................

Täällä foorumilla on viisaita ihmisiä. Osaisiko kukaan neuvoa, mistä saisi yhteyden vaikka johonkin moldovialaiseen seurakuntaan?  Yksi ihminen ei voi paljoa, mutta silti moni yrittää ainakin aloittaa yksin. Kyösti Raamattuikkunansa kanssa, pari kurssikaveriani keräsi kumisaappaita ja vanhaksi meneviä lääkkeitä jonnekin. Nepaliin buddhalaisen luostariin, joka hoiti orpopoikia, saatuaan sieltä apua kun reppumatkalla loppui rahat ja eksyivätkin, kotkalainen ent lauluyhtye "Saviastiat" on pitkään kerännyt rahaa ja rompetta virolaisen lastenkotiin.
......................

Pieni puro saattaisi syntyä, pulaa on kaikesta, liinavaatteista alkaen. Luotettava jakaja tarvitaan, mutta jokaisella on varmasti vielä lasten pieneksi jäänyttä vaatetta, omia, joita ei käytä, tai lakanoita jotka hiutuvat keskeltä, niistä saa usein hyviä pikkulasten lakanoita ehjistä päistä. Säilykeruokaa ja kahvia saa halvalla Lidlistä, jos rahaa ei saa lähettää. Keräyslupa-asioita olen jo kertaalleen selvitellyt.

Surkeaa, meidän piti treffata Christinan kanssa ennen kuin hän lähtee kotiin, mutten päässyt. Koetan Diakkarilta yhteystietoja.
......................

Niinniin Suomessakin on hätä ja puute ja lama. Siihen nähden UFFista saa upeita vaatteita... Leipääkin jaellaan, siellä ei.
« Viimeksi muokattu: 26.09.13 - klo:08:02 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään 12
« Vastaus #23 : 26.09.13 - klo:10:38 »

Kerjäläiset ovat minulle kesto-ongelma. Christina antoi kasvot ja nimen sille.
................
Moldova on eräs Euroopan köyhimmistä maista. Yritin Antti Pentikäistä neuvomaan edes jotakin apukanavaa sinne, sain vain isällisen (lue:patronizing) selvityksen, kuinka ihmiskauppias hyötyy nyt kustannuksellani ja plaa plaa. Anttia kiinnostavat vain Israelin tekemät ihmisoikeusloukkaukset. Tomi Karttunen kertoi että Romaniassa on vahva ort kirkko ja jnkv luterilaisia myös, Moldovassa avun tarve on ankara. Ei ehkä ehtinyt vastata, kun kysyin kirkoista.
..................
Niinniin Suomessakin on hätä ja puute ja lama. Siihen nähden UFFista saa upeita vaatteita... Leipääkin jaellaan, siellä ei.

Moldova on tilastojen mukaan Euroopan köyhin maa ja valtaa piti pitkään vaaleilla valittu kommunistinen presidennti.

CIA:n The World factbookin mukaan uskonto on Religions:

Eastern Orthodox 98%, Jewish 1.5%, Baptist and other 0.5% (2000)

Ortodokseilla ei ole diakoniatyötä ja kun muita ei ole kohtaat runsaasti vaikeuksia hankkeessasi. Suora osoite henkilölle on käytännössä ainoa vaihtoehto.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Tänään 12
« Vastaus #24 : 26.09.13 - klo:15:24 »
Ortodokseilla ei ole diakoniatyötä ja kun muita ei ole kohtaat runsaasti vaikeuksia hankkeessasi.

Mistä noin päättelet? Miksei diakonia kuuluisi keskeisesti idän kirkon luostarilaitokselle siinä missä lännenkin?

Sähköpostiosoitekin löytyi Moldovan ortodoksiseen diakoniajärjestöön: diakonia@mtc.md
« Viimeksi muokattu: 26.09.13 - klo:15:30 kirjoittanut Pena »

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33759
Vs: Tänään 12
« Vastaus #25 : 26.09.13 - klo:15:27 »
Tänään on tasan neljä viikkoa siitä kun silmäni sumeni. Hiukan on edistystä voinnissani tapahtunut. Säikähdyksestäkö vai mistä vointi meni heikoksi, oli päänsärkyä , pahoinvointia ja huimausta.

Vieläkin kiitän Leena napakasta otteesta joka sai minut lähtemään päivystykseen, ja siitä on seuranta edennyt.   :039:

Nyt uskalsin luvata jo Lotan meille yökylään. Hän on sitä monta kertaa pyytänyt, vaan en ole uskaltanut ottaa. Ovat vain käväisseet, mutta nyt on Matti juurihäntä tänne hakemassa.

Matti kantaa nyt monenlaista vastuuta; minusta, talosta, koirasta ja monesta muusta asiasta. Olen kuin avuton "pikku-vaimo", sitä osaa en olekaan koskaan esittänyt.
Näin se "elämä tassii" !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Tänään 12
« Vastaus #26 : 26.09.13 - klo:16:55 »
Riitta-mummille edelleen paranemista.  :eusa_angel: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray:

Itse olen aivan hukassa paljon pienemmissä vastoinkäymisissä.
En muista kerroinko täällä että äskettäin otettu seurantaverikokeeni näytti ihan hyvää tulosta edelleen.
Sen sijaan läheisellä sukulaisellani Kälviällä tilanne on pahempi.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tänään 12
« Vastaus #27 : 26.09.13 - klo:17:28 »
Moldova on tilastojen mukaan Euroopan köyhin maa ja valtaa piti pitkään vaaleilla valittu kommunistinen presidennti.

CIA:n The World factbookin mukaan uskonto on Religions:

Eastern Orthodox 98%, Jewish 1.5%, Baptist and other 0.5% (2000)

Ortodokseilla ei ole diakoniatyötä ja kun muita ei ole kohtaat runsaasti vaikeuksia hankkeessasi. Suora osoite henkilölle on käytännössä ainoa vaihtoehto.

Seppo on oikeassa, diakoni on alimman asteen pappi, vars. diakoniaa ei työmuotona ole. Luostari saattaa tehdä ameliaisuustyötä. Ne ovat useasti hyvin köyhiä itsekin.

Mutta soitin Diakonissalaitoksen ulkomaanprojektinaiselle.  Hän kertoi, että heiltä lähtee juuri sinne kaksi henkilöä nyt alkuun tarkastellakseen tilannetta, ja pyysi minua lähettämään kaiken Christinan kanssa juttelemani hänelle tiedoksi. Ainakin yritetään kovin pystyttää jotain auttamista, se helpotti minua suunnattomasti. Sitten alkoi taas tauti väsyttää, ja nukuin. Täytyy yrittää jaksaa heti huomenna kirjoittaa, nyt ei ajatus pysy virallisemmin  koossa, tänne tutuille kyllä onnistuu. Saatan päästä auttamaan täällä päässä, se olisi minulle arvokas asia. Lähettekö kimppaan?

Riitalle lämmin tervehdys, kyllä minä muuten hätäännyinkin hieman siinä, olit kiltti, kun soitit väliaikatietoja ja pidit tilanteen tasalla.
« Viimeksi muokattu: 26.09.13 - klo:17:39 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään 12
« Vastaus #28 : 26.09.13 - klo:18:23 »
Mistä noin päättelet? Miksei diakonia kuuluisi keskeisesti idän kirkon luostarilaitokselle siinä missä lännenkin?

Sähköpostiosoitekin löytyi Moldovan ortodoksiseen diakoniajärjestöön: diakonia@mtc.md

Suomen ortodokseilla on diakoneja, mutta he ovat apupappeja.  Heillä ei ole yhtään koulutettua diakoniatyönekijää ja kertovat ettei kuulu kulttuuriin. Ortaid suorittaa vähäisessä määrin avustustyötä Suomessa. Lausunnon antoi ortodoksidiakoni.

Moldova

Social Mission diakonia
The Social Mission "diakonia" is an organization of social nature of Basarabia Metropolitan Church, Romanian Patriarchate. It develops activities in rural areas in the South of Moldova. Moldovan kirkko on jakautunut kahtia ja tämä on se pienempi osapuoli. Tähän ortodoksikirkkoon kuuluu 84 Moldovan 1255.stä ortodoksiseurakunnasta. Muut kuuluvat Moskovan patriarkaattiin.
« Viimeksi muokattu: 26.09.13 - klo:18:43 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Tänään 12
« Vastaus #29 : 26.09.13 - klo:19:02 »
http://www.ortodoksi.net/index.php/Diakonia

http://www.orthodoxdiakonia.net/

Näistä voi tutkia ensi alkuun, onko ortodokseilla diakoniatyötä vai ei.