Kirjoittaja Aihe: Politiikkaa ja yhteiskuntaa  (Luettu 34447 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa
« Vastaus #45 : 02.03.13 - klo:16:32 »
Tälle foorumille ovat näköjään pesiytyneet natsit, fundikset ja karismaanikot. Ei hyvältä näytä, jos körttiläisyys nykyisin on tällaista.

Politiikka, uskonto ja urheilu ovat suuria tunteita herättäviä alueita ihmisten vuorovaikutuksessa.
Minä kyllä en ole se taho kenelle kuuluu kommentoida Sinun edellä mainittua viestiäsi.
Muuta kuin se verran että se hämmästyttää ja kummastuttaa.

ps. ihminen ei voi peittää omaa persoonaa muotojansa, totuus tulee enemmin tai myöhemmin esiin.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa
« Vastaus #46 : 02.03.13 - klo:16:44 »
Eipäs tarvinnut kauan kortin heilumista odotella. Kiitoksia vain.  Minun osalta keskustelu tästä aiheesta päättyy tähän.

Täällä korttia heiluttelee vain anonyymivalvoja ja minä, eikä sitä ole nyt tehty. Jäsenet ovat tasa-avoisia keskenään ja mielipiteiltään. Sietäkää toisianne.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa
« Vastaus #47 : 02.03.13 - klo:17:21 »
Mainittakoon vielä, että kokoontumislaissa on tehty ero yleisen tilaisuuden ja yleisötilaisuuden välillä. "Yleisötilaisuudella tarkoitetaan tässä laissa yleisölle avoimia huvitilaisuuksia, kilpailuja, näytöksiä ja muita niihin rinnastettavia tilaisuuksia, joita ei ole pidettävä yleisinä kokouksina."

Keskustelutilaisuus ei lain (ja sen esitöiden) mukaan ole yleisötilaisuus, vaan yleinen kokous.

Tässä erottelussa mielenkiintoista on se, että kun lain 15 § säädetään tilaisuuden kieltämisestä, säädös koskee vain yleisötilaisuuksia, ei yleisiä kokouksia, joista ei edes tarvitse ilmoittaa ennakolta, ellei kokousta järjestetä ulkona. Laissa ei edes mainita mahdollisuutta kieltää yleinen kokous.

Olisi mielenkiintoista nähdä poliisin kirjalliset ohjeet ja määräykset puheena olevassa tapauksessa. Kokoontumislain 4 § mukaan näet "Julkisen vallan on edistettävä kokoontumisvapauden käyttämistä turvaamalla oikeus kokoontua ilman ulkopuolista häiriötä ja luomalla edellytyksiä yleisten kokousten järjestämiselle." Hallituksen esityksessä todetaan, että "--- Euroopan ihmisoikeustuomioistuin [on] vahvistanut valtion velvollisuuden aktiivisin toimenpitein turvata kokoontumisvapauden käyttämistä ulkopuolisilta loukkauksilta."

Lain 19 § mukaan kokoontumisvapauden turvaaminen käytännössä on annettu poliisin tehtäväksi: "Poliisin tehtävänä on turvata kokoontumisvapauden käyttämistä." Esityksessä korostetaan: "Antaessaan sitovia määräyksiä poliisin olisi otettava erityisesti huomioon lakiehdotuksen 19 §:n 1 momentissa poliisille asetettu velvollisuus turvata kokoontumisvapauden käyttämistä."

Ihmettelen, että poliisin toiminta ei ole tähän mennessä herättänyt enemmän huomiota. Kokoontumisvapaushan kuuluu kansanvaltaisen yhteiskunnan kivijalkoihin. Tämän on vastikään todennut mm. Jyrki Katainen blogissaan.

Kokoontumisvapauden rajoittamisesta kokouksen sisällön mukaan on yllin kyllin esimerkkejä niin historiasta kuin nykyajaltakin. Nykyisiä esimerkkejä ei tarvitse kaukaa hakea.

Mt

Kokoontumislaki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990530
Hallituksen esitys: http://www.edilex.fi/virallistieto/he/19980145

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa
« Vastaus #48 : 02.03.13 - klo:18:46 »


---Olen muuten ollut ulkoilmaseuroissa, jotka ärsyttivät lähistöllä kaljoittelevaa porukkaa. Jos veisuu olisi saanut kaverit (kumma kyllä kyseessä ovat aina nuorehkot miehet) tarttumaan toimeen, esim. puhujaan Pirskan kuuluisalla niska-perse-otteella, olisiko asiallista, että seuraavana kesänä pitäisi tilata paikalle kolme asianomaisella tavalla sertifioitua lapualaista painijakörttiä sekä Pirska, koska yksi nainen on oltava turvallisuushenkilöstön joukossa?---

-

Mt
:repee:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa
« Vastaus #49 : 02.03.13 - klo:18:52 »
Ei saa yllyttää väkivaltaan  :icon_cool:
Herra armahda.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa
« Vastaus #50 : 02.03.13 - klo:19:22 »
Tällaista se fundamentalismi on, sokeaa ja kuuroa musta-valkoisuutta,
mikä oikeuttaa, jopa velvoittaa "totuuden nimissä" tappamaan

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288544829612.html
Herra armahda.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa
« Vastaus #51 : 02.03.13 - klo:20:51 »

Olen muuten ollut ulkoilmaseuroissa, jotka ärsyttivät lähistöllä kaljoittelevaa porukkaa. Jos veisuu olisi saanut kaverit (kumma kyllä kyseessä ovat aina nuorehkot miehet) tarttumaan toimeen, esim. puhujaan Pirskan kuuluisalla niska-perse-otteella, olisiko asiallista, että seuraavana kesänä pitäisi tilata paikalle kolme asianomaisella tavalla sertifioitua lapualaista painijakörttiä sekä Pirska, koska yksi nainen on oltava turvallisuushenkilöstön joukossa?

Kyllä tolla porukalla järjestys jo säilyisi.

Oikeesti itse asiaan, niin tekihän poliisi tosi tyhmästi ja väärin, kun kielsi sen kirja info tilaisuuden.
Jos nyt joku kirjaansa mainostaa ja siitä haluaa keskustelukerhoa pitää, niin eihän sellaista voi kieltää vedoten johonkin vartija juttuihin.
Varsinkaan kun kirja ei ole mikään Mein Kamf.

Jutellaanhan seuroissakin ja ties missä mitä ja ei sinne vaadita vahtimestareita ja hätäsuunnitelmia.
Ihan niinku ylilyönti poliiseilta, joku henkilökohtainen juttu varmaankin takana.
Eiks ne ollenkaan ajatelleet millaisen mokan ne teki, kun ei sallinut tilaisuutta.

Vasemmistosta noin muuten olen ihan samaa mieltä myyrän kanssa, vaikka taidan olla enempi keskustassa nykyään, vaikkakin työväen aatetta ja muuta symppaan..
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa
« Vastaus #52 : 04.03.13 - klo:14:18 »
Kotkan tapauksesta vielä hieman lisää Yleisradion uutisen perusteella, ks.
http://yle.fi/uutiset/pelastusjohtaja_riskit_taytyy_arvioida_ajoissa/6522466

Kiellon perusteena on ilmeisesti ollut pelastuslain 16 §, jossa vaaditaan yleisötilaisuuden järjestäjää laatimaan pelastussuunnitelma:

"Yleisötilaisuuksiin ja muihin tapahtumiin, joihin osallistuvien ihmisten suuren määrän tai muun erityisen syyn vuoksi sisältyy merkittävä henkilö- tai paloturvallisuusriski, tilaisuuden järjestäjän on laadittava pelastussuunnitelma."

Edellytyksistä säädetään tarkemmin valtioneuvoston asetuksessa pelastustoimesta. Sen 3 § mukaan

"--- pelastussuunnitelma on laadittava yleisötilaisuuteen tai tapahtumaan, jossa:
1) arvioidaan olevan läsnä samanaikaisesti vähintään 200 henkilöä;
-- [pyrotekniikasta ja tapahtumapaikan poistumisjärjestelyistä]
4) tapahtuman luonne aiheuttaa erityistä vaaraa ihmisille."


Kotkan tapauksessa on edelleen pari huomionarvoista seikkaa:
- Pelastuslaki on yleislaki, kun taas kokoontumislaki on erityislaki, ja Suomen oikeuskäytännössä erityislaki syrjäyttää yleislain.
- Pelastuslaissa käsitellään yleisötilaisuuksia, mutta kokoontumislain mukaan Kotkan keskustelutilaisuus olisi ollut yleinen kokous, ei yleisötilaisuus. [Lisätty asiaan liittyvä P. S. - Mt]
- Pelastusasetuksen 3 § 4. momentissa mainittu "tapahtuman yleinen luonne aiheutta erityistä vaaraa ihmisille" ei sovi Kotkan tapaukseen, koska tapahtuman yleinen luonne (keskustelutilaisuus) ei aiheuta vaaraa, vaan vaaraa mahdollisesti olisivat aiheuttaneet ulkopuoliset rähinöitsijät pyrkimällä estämään kokouksen.

Olen edelleen sitä mieltä, että viranomaisten toimet pitäisi saattaa esim. oikeusasiamiehen arvioitavaksi.

Mt

[Lisäys]
P. S. Pelastustoimiasetuksen perustelumuistiossa todetaan myös, että pelastuslaki ei koske yleisiä kokouksia:
"Uuden PeL:n mukainen sääntely koskee ainoastaan yleisötilaisuuksia yleisten kokousten
jäädessä pelastuslain mukaisen sääntelyn ulkopuolelle ja kokoontumislaissa
säädettyjen poliisin toimivaltuuksien varaan."
http://www.pelastustoimi.fi/wp-content/uploads/2011/06/muistio-252011_6.pdf
« Viimeksi muokattu: 04.03.13 - klo:15:37 kirjoittanut mt »

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8430
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa
« Vastaus #53 : 04.03.13 - klo:19:42 »
Minkähänlaiset turvatoimet pitää varata seuraavaan körttifoorumi tapaamiseen?

Yhtä vaarallinen tapaaminen minusta, kun ton kirjan keskustelu kerho tapaaminen.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6348
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa
« Vastaus #54 : 04.03.13 - klo:22:23 »
Minkähänlaiset turvatoimet pitää varata seuraavaan körttifoorumi tapaamiseen?

No ainakin se pelastussuunnitelma pitäisi lain mukaan olla! Kuulostaa kyllä jonkun muun porukan hommalta moinen...
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa
« Vastaus #55 : 05.03.13 - klo:09:50 »
Monen kirkon vieressä on liikennemerkkin lisäkilpi PELASTUSTIE kuten meidänkin kirkon vieressä. Se tarkoittaa, sitä että reitti pitää jättää auki.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa
« Vastaus #56 : 05.03.13 - klo:10:54 »
Minkähänlaiset turvatoimet pitää varata seuraavaan körttifoorumi tapaamiseen?

"Aikoinaan äärioikeistolaisista kytkennöistään tunnetun körttiläisyyden piirissä toimiva ns. körttifoorumi-verkosto suunnittelee kokoontumista heinäkuussa Haapajärvellä. Tapahtumaan odotetaan mm. useita rotevia henkilöitä Lapualta, jossa kamppailuharrastukset, kuten paini, ovat yleisiä. Miten poliisi on valmistautunut tilaisuuteen?
- Tilanne on hallinnassa. Nettipoliisi tarkkailee ryhmää, kenttäyksikkö on tilannut mustia sarkapukuja ja poliisien kuoro harjoittelee veisaamaan Siionin virsiä körttipastilli suussa."

Mt

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa
« Vastaus #57 : 05.03.13 - klo:11:32 »
 :icon_biggrin:

Töölöläinen

  • Vieras
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa
« Vastaus #58 : 05.03.13 - klo:11:48 »
"Aikoinaan äärioikeistolaisista kytkennöistään tunnetun körttiläisyyden piirissä toimiva ns. körttifoorumi-verkosto suunnittelee kokoontumista heinäkuussa Haapajärvellä. Tapahtumaan odotetaan mm. useita rotevia henkilöitä Lapualta, jossa kamppailuharrastukset, kuten paini, ovat yleisiä. 
Kaivankohan verta nenästäni  :icon_wink:

Vai ei löydy miehiä muualta kuin Pohjanmaalta jotka ovat saaneet yliannostuksen testosteronia ja kyvyttömyyden vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa.
Olen tässä asiassa hieman erimieltä.  :icon_wink:

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Politiikkaa ja yhteiskuntaa
« Vastaus #59 : 05.03.13 - klo:12:06 »
Olen antipietisti, antifunkku ja antikarsmaatikko, mutta saksan ystävä olen. Minä olen jo ruvennut miettimään kansalaisuuden vaihdosta. Mielestäni kristinusko on syntynyt saksanmaalla.
wilhelmi niskasen jäljillä