Alkio - sikiö - vauva - lapsi; milloin ihmisestä tulee ihmisoikeudet omaava ihminen? Onko minulla oikeus epävarmuuteen tässä asiassa? Kun lapsikuolleisuus oli yleistä, nimi annettiin vasta sitten, kun henkiinjäämisestä oltiin varmoja.
Tätä ihmisoikeuksien omistamisoikeusasiaa voi ainakin kahdesta eri näkökulmasta katsella.
Toinen on se, keille ihmisgeenistön omaaville olennoille ihminen antaa ihmisoikeudet ja keille ei.
Ne riippuvat paljon ajasta ja paikasta. On aikoja/paikkoja, jolloin ihmisoikeudet ovat kuuluneet paljon suppeammalle osalle ihmisgeenistön omaavia olentoja, kuin nyt.
Eilen muistin eräällä luennolla eräässä valtion laitoksessa, kun luennon pitäjä kertoi, että asetta ei saa suunnata ketään ihmistä kohti. Vihollista kohti saa sen suunnata, koska vihollinen ei ole ihminen.
Eräs poisrajaaminen tämäkin. Veikkaan, että luennoitsija ei ollut tosissaan.
Toinen näkökylma on sitten se, miten Jumala määrittelee tämän asian.
Itse olen vakuuttunut ainakin siitä, että vaikka lapsikuolleisuus on yleistä, ihmisoikeus ei voi riippua nimen antamisesta.
Ajattelen niin, että epävarmuuden tunnustaminen ainakin itselleen on tervettä, sen kieltäminen epätervettä.
Epävarmuutta ei voi käskemällä saada pois.
Ei minullakaan ole varmaa vastausta siihen, milloin Jumalan silmissä ihmisoikeudet alkavat / loppuvat.
Epävarmojen asioiden kanssa pitänee punnita sitä, kuinka vakava/painava asia on kyseessä.
Jos asia ei ole kovin painava, asiaan voi suhtautua löysemmin, jos asia on vakava, pitää olla varovainen.
Pari kärjistettyä esimerkkiä:
Henkilö omistaa pienen mökin maaseudulla.
Hän tietää, että mökki saattaa palaa saatuaan salamaniskun ja voisi olla hyvä ottaa vakuutus.
Toisaalta, todennäköisesti pahaa onnettomuutta ei kuitenkaan tule.
Lopulta omistaja päätyy olemaan ottamatta vakuutusta, koska pahimmassakaan tapauksessa vahinko ei ole kohtuuton.
Ja parhaassa tapauksessa säästyy vakuutusmaksut.
Henkilö lähtee uimaan tuntemattomalle rannalle.
Hänen tekisi mieli hypätä laiturilta pää edellä veteen.
Parhaassa tapauksessa kaikki menee hyvin, riskinä on kuitenkin hengen menetys, mikäli pää kolahtaa kiveen.
Ensimmäinen esimerkki on siis asia, jossa pahimmassakin tapauksessa ei käy kovin huonosti, jälkimmäinen taasen on asia, jossa voi käydä pahasti.
Molempiin liittyy epävarmuutta.
Ihmisoikeudet (johon kuuluu oikeus elää) alkavat kaiketikin aikaisintaan munasolun hedelmöityessä ja eivät välttämättä lopu edes ihmisen fyysiseen kuolemaan.
Tämä asia kuuluu mielestäni näihin painaviin asioihin, jotka saattavat sisältää epävarmuuksia paljonkin ja joiden kanssa on syytä ollä äärimmäisen varovainen.