Kirjoittaja Aihe: Mitä yksilön autonomia on?  (Luettu 5882 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
Mitä yksilön autonomia on?
« : 15.08.08 - klo:18:20 »
Jottei, nyt ihan rock-klubiksi menisi körttifoorumi. On minun ainakin kannettava vastuu siitä, että olen yksi näistä rokkaajista, joka on aiheuttanut iäkkäämmille ihmisille turhaa korkeaa verenpainetta.
Eli kun aloin syyssiivouksen omassa ”lokerossani” ja kaivoin miettimismyssyn päähäni mennessäni nurkkaan häpeämään. Raastoi kysymys vajavaistani ajatusmaailmaa: Mitä on yksilön autonomia?
Miksi tämä ja miten se nyt minua koskee, autonomia?  Haloo, Benkku, onks valoo?

Valosta ei ole pulaa, sitä riittää. Mutta foorumissa kirjoittaa ihmisiä(minä koen) jotka yrittävät jollain tavalla manipuloida omaa käsitystäni Jumalan laista tai jopa miten minun pitäisi elää. Kaiken lisäksi alkavat vielä kosiskella omaan ”miellyttävään” arvomaailmaansa.
Perheemme saadessa ensimmäisiä kertoja kosketuksen herännäisyyteen. On sen vaikutus säilynyt tähän päivään asti ja sen jatkuminen on Jumalan käsissä.

Kun, sitten herätys oli meidän ”torpassa” saanut jalan sijan. Ei siitä ole huudeltu keskenään eikä naapureille. Eikä se myöskään näkynyt perheen jäsenistä sen erikoisemmin. Mutta sen aisti perheen sisällä.                      Sitten kyllä täytyy sanoa että Isä puuttui kovallakin kädellä elämäämme, mutta koskaan Hän ei ole jättänyt meitä yksin. Vaikka siltä olisi tuntunut, ainakin minusta.

Olen aina rakastanut ja tuntenut kodiksi körttiläisyyden, kun ensimmäisen kerran sain kuula ”märkäkorvana” herännäisyydestä. Jotenkin vähän kaduttaa että lähdin julkisesti tuomaan esille itseäni tälle foorumille. Mutta ei kaduta enää ,kunhan pysyn vain ”omassa lokerossa”.

Siis, mitä on yksilön autonomia?  Minä tiedän ja voin vaikka pitää pienen esitelmä siitä. Teille jotka alatte tulemaan minun ja Herrani väliin. Sillä on vain yksi kuka menee minun oman toiminnoistani yli, on Jumala.

ps. En ole myöskään mitenkään innokas kirjoittelemaan raamatun tekstiä tai ”paukuttamaan” sivu kaupalla. Miten minä koen Sanan aukeavan minulle. Sillä maailmassa on vain yksi Benkku ja raamatun teksti avautuu hänelle, niin kuin Hän katsoo parhaaksi. Sillä jos ukko ei usko Sanaa niin kyllä maailma opettaa. :smt083

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Mitä yksilön autonomia on?
« Vastaus #1 : 15.08.08 - klo:18:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Benkku"
Siis, mitä on yksilön autonomia?  Minä tiedän ja voin vaikka pitää pienen esitelmä siitä. Teille jotka alatte tulemaan minun ja Herrani väliin. Sillä on vain yksi kuka menee minun oman toiminnoistani yli, on Jumala.


Autonomiasta on tehty hyviä määritelmiä. Asiaa on myös laajalti tutkittu.

Ja tässä mielestäni tärkeimpiä autonomian elementtejä:

1) Kyky/taito hallita itseään eli osaamiseen perustuva mahdollisuus autonomiaan. Ihminen ei voi olla autonominen ilman riittävää tietotaitoa.

2) Oikeus ajatella mitä tahansa ja esittää ajatuksiaan missä tahansa vapaasti ja rajoituksetta.  

3) Oikeus toimia haluamallaan tavalla.
Acta, non verba.

Benkku

  • Vieras
Jatkuu. Autonomian rajoittaminen
« Vastaus #2 : 15.08.08 - klo:19:12 »
Autonomian rajoittaminen :
Pakottaminen, manipulaatio,ei oikeutettu paternalismi,oikeutettu paternalismi. :smt083

jUHOMA4

  • Vieras
Mitä yksilön autonomia on?
« Vastaus #3 : 16.08.08 - klo:08:59 »
Viisastelua    :D    :lol:    :roll:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Mitä yksilön autonomia on?
« Vastaus #4 : 16.08.08 - klo:11:50 »
On ehkä viisastelua pistää sivistyssanoja peräkkäin sen kummemmin selittämättä. Viisaudeksi asia muuttuu kääntämällä käsitteitä tajuttavalle suomenkielelle. Manipulaatio on mielipiteen muokkausta sellaisin keinoin, ettei sen kohde aina edes ymmärrä joutuneensa moisen kohteeksi. Paternalismi on isällistä holhoamista, jossa riistetään oikeus itse huolehtia omista asioistaan. Näin sen tajuan; jos joku tietää paremmin, korjatkoon tai lisätköön.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Mitä yksilön autonomia on?
« Vastaus #5 : 16.08.08 - klo:11:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
On ehkä viisastelua pistää sivistyssanoja peräkkäin sen kummemmin selittämättä. Viisaudeksi asia muuttuu kääntämällä käsitteitä tajuttavalle suomenkielelle. Manipulaatio on mielipiteen muokkausta sellaisin keinoin, ettei sen kohde aina edes ymmärrä joutuneensa moisen kohteeksi. Paternalismi on isällistä holhoamista, jossa riistetään oikeus itse huolehtia omista asioistaan. Näin sen tajuan; jos joku tietää paremmin, korjatkoon tai lisätköön.


Pater on siis isä latinaksi. Se on lainasana kreikasta. Isä Meidän alkaa latinaksi sanoilla Pater Noster. :roll:  Sanasta on johdettu kaikenlaisia merkityksiä kuten em. paternalismi sekä patriotismi, patriarkka, patria, paternaalinen.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Mitä yksilön autonomia on?
« Vastaus #6 : 16.08.08 - klo:12:10 »
Manus taas on käsi latinaksi, manipulus on kourallinen. Manipulaatio voisi siis olla vaikka 'käpälöimistä'

jUHOMA4

  • Vieras
MIKÄ ON AUTONOMIA
« Vastaus #7 : 16.08.08 - klo:14:15 »
FIAT PUNTO.   Se toi meidät tänäänkin tänne tyttäremme perheen luo saunomaan   :lol:

Benkku

  • Vieras
Viisastelijoitten kerho
« Vastaus #8 : 16.08.08 - klo:15:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
On ehkä viisastelua pistää sivistyssanoja peräkkäin sen kummemmin selittämättä. Viisaudeksi asia muuttuu kääntämällä käsitteitä tajuttavalle suomenkielelle. Manipulaatio on mielipiteen muokkausta sellaisin keinoin, ettei sen kohde aina edes ymmärrä joutuneensa moisen kohteeksi. Paternalismi on isällistä holhoamista, jossa riistetään oikeus itse huolehtia omista asioistaan. Näin sen tajuan; jos joku tietää paremmin, korjatkoon tai lisätköön.


Kieltämättä voisin kyllä vähän selventää sivistyssanojen merkitystä. Mutta ehkä on parempi pitää matalaa profilia ettei tule "viisasteltua".

Benkku

  • Vieras
Pakko,pakko selventää.
« Vastaus #9 : 16.08.08 - klo:18:42 »
Autonomia eli itsemääräämisoikeus.
Autonomian toteuttaminen ei riipu ainoastaan siitä, miten hyvin ihmiselle annetaan riittävästi tietoa. Vaan ihmisen olisi myös pystyttävä käsittelemään asioita. Tämäkään ei riitä vaikka asiat esitettäisiin ymmärrettävällä kielellä.
Autonomia ei tarkoita sitä, että ihminen voisi tehdä mitä tahansa haluaa; ihmisen valinnan vapauden on perustuttava toiminnan periaatteille eikä mielivaltaisille perusteille. On myös muistettava että ihmisten autonomisuutta vähentää fyysiset ja psyykkiset sairaudet ja jokapäiväiset sosiaaliset olosuhteet. Autonomian liittyvät kysymykset ovat kytkeytyneet koko yhteiskuntaan ja kulttuuriin. Huomioitavaa on että autonomiaa ei saa katsoa kaksijakoisesti siten, että sitä on jossakin tilanteessa tai ei ole. Mutta autonomiassa on aste eroja ja sen määrä voi huomattavasti vaihdella ihmisen mukaan. Niin kuin mainitsi edellä että yksilön autonomiaan kuuluu myös vapaus. Eli minulla ja teillä kaikilla on hengellinen vapaus. Mikä käsittääkseni tarkoittaa ajattelemisen taitoa ja uskonnon harjoittamista oman vakaumuksen mukaan.
Ei ole oikein että ihmisten ainutkertaisuutta ja yksilöllisyyttä hyväksytä. Valitettavasti itse kyllä sorrun hyvinkin usein itse siihen että en hyväksy ihmisen erilaisuutta. Mutta jatketaan, jokaisella ihmisellä on siis oikeus omaan ajatteluun, päätöksen tekoon ja omaan toimintaan. Kenelläkään ei ole oikeutta pakottaa toisia tekemään valintoja oman mielensä mukaan. Me olemme kaikki ainutkertaisia ja tasavertaisia toisiimme verrattuna, vaikka se ei kyllä tunnu toteutuvankaan tässä yhteiskunnassa.
Itsemääräämisoikeuden vasta kohta on paterenalismi, joka tarkoittaa ihmisen pakottamista toimimaan. tavalla jota hän ei itse halua. Mutta jonka uskotaan olevan hyväksi hänelle, kuulostaako tutulta körttifoorumilaiset. Pateranalismi eli isällinen holhoava  asenne tavalliseen  itsenäiseen päätökseen ja toimintaan kykenevää ihmistä kohtaan merkitsee hänen itsemääräämisoikeutensa  kieltämistä. Oikeutetun pateranalismin mukaan esimerkiksi valtiolla on mahdollista rajoitta yksilön vapautta. Kun taas jos Benkku alkaa määräämään ”viisastelijoita” se on ei oikeutettua  pateranilismia. Toivottavasti tämä viesti selvensi edellisiä viestejäni, hyvät ”viisastelijat”. :---)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Mitä yksilön autonomia on?
« Vastaus #10 : 17.08.08 - klo:08:09 »
Olen ymmärtänyt kristityn vapauden ihmisten kesken vallitsevaksi itsemääräämisoikeudeksi, joka perustuu Jumalan isälliseen holhoukseen suostumiselle. Tämä ei ole suinkaan itsestään selvästi todellisuutta kristillisissä yhteisöissä, kuten arvelen monien meistäkin kokemuksesta tietävän.

Benkku

  • Vieras
Jumalan isälliseen holhouksen suostuminen.
« Vastaus #11 : 17.08.08 - klo:08:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Olen ymmärtänyt kristityn vapauden ihmisten kesken vallitsevaksi itsemääräämisoikeudeksi, joka perustuu Jumalan isälliseen holhoukseen suostumiselle. Tämä ei ole suinkaan itsestään selvästi todellisuutta kristillisissä yhteisöissä, kuten arvelen monien meistäkin kokemuksesta tietävän.

Jumalan isälliseen holhouksen suostuminen on aivan varmasti meiile kristityille vapaus ja lahja. Mutta niin kuin itse ymmärsin Penan viestistä ja mitä olen yrittänyt omassa mielipiteissäni tuoda esiin. Niin ihmisen ja Jumalan väliin ei  mahdu mitkään "isäpuolet". O:)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Mitä yksilön autonomia on?
« Vastaus #12 : 17.08.08 - klo:11:50 »
Ymmärsit oikein. Matteuksen evankeliumi (23. luvun alku) on tässä asiassa tiukka.