Kirjoittaja Aihe: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"  (Luettu 40535 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #75 : 13.12.09 - klo:18:59 »
Kiitos!!!  :039:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #76 : 13.12.09 - klo:19:23 »
Ihan tuli vesi kielelle kun luin lanttulådan teko-ohjeen, että se on hyvvee!!

Niin hyvvee että syön sitä pitkin vuotta, söin juhannuksenakin  :icon_biggrin:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #77 : 13.12.09 - klo:20:29 »
Kyl myökii syyvää laatikkoruokii kesäl, ku vaa saan tehyks. Kylmil ilmoil se on hyvä paistella ja kylmil ilmoil ne myös maistuu, niiko keittoruuatkii.

Ossat sie tehä kukkoloit? Lanttukukkoo, kalakukkoo? Miul kuor tahtoo tulla kova.

                        :102:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #78 : 13.12.09 - klo:23:07 »
Kyl myökii syyvää laatikkoruokii kesäl, ku vaa saan tehyks. Kylmil ilmoil se on hyvä paistella ja kylmil ilmoil ne myös maistuu, niiko keittoruuatkii.

Ossat sie tehä kukkoloit? Lanttukukkoo, kalakukkoo? Miul kuor tahtoo tulla kova.

                        :102:
Minä aloin kerran tehdä kalakukkoa ja katsoin oikein keittokirjasta ohjeen, miten se kuori tehdään. Siihen käskettiin panna niin maan perusteellisen paljon jauhoja, että ei sellaista jauhomäärää saa kertakaikkiaan sekoitettua annettuun vesimäärään. Jos ohjeesi on ollut likimainkaan sama, niin ei ihme, että kuoresta on tullut kova. Kovakuorinen siitä minunkin kukosta tuli ja erikoistyökaluja tarvittiin sen kuoren rikkomiseen. Kalat olivat maukkaita.
                                  
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #79 : 14.12.09 - klo:12:23 »
Syöttekös muut foorumilaiset sellaisia herkkuja kuin sian munuaiset kermakastikkeessa
tai keitetyt porsaankielet hyytelöitynä tai ilman(leikkeleenä). Minulle maistuu hyviv.
Arvaan että seppos ymmärtää näidenkin herkkujen päälle, mutta mites muut?

Hapankaali, lipeäkala , lammas ja edellämainitut ovat ominaismakuisia. Mämmi on myös hyvää, sitä saa nykyään muistaakseni myös mämmijäätelönä. :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #80 : 14.12.09 - klo:12:32 »
Syöttekös muut foorumilaiset sellaisia herkkuja kuin sian munuaiset kermakastikkeessa
tai keitetyt porsaankielet hyytelöitynä tai ilman(leikkeleenä). Minulle maistuu hyviv.
Arvaan että seppos ymmärtää näidenkin herkkujen päälle, mutta mites muut?

Hapankaali, lipeäkala , lammas ja edellä mainitut ovat ominaismakuisia. Mämmi on myös hyvää, sitä saa nykyään muistaakseni myös mämmijäätelönä. :023:

Pikkuisen väärin arvattu. Kermaa en voi syödä ja kielikin jää syömättä. Äitini rakastaa kielimakkaraa, mutta minulle se ei ole tullut tavaksi. Mämmi on hyvää ja monille yllättävää niin ulkomaalaiset pitävät siitä. Suomaliaiset herkkähipiäiset, kyllä juovat sitä alkoholilla maustettuna (Guinness), mutta kumma kyllä tämä alkoholiton tiiviste ei maistu.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #81 : 14.12.09 - klo:12:33 »
EN SYÖ SIKAA, KIDUTETTUA LIHAA.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #82 : 14.12.09 - klo:17:45 »

Ossat sie tehä kukkoloit? Lanttukukkoo, kalakukkoo? Miul kuor tahtoo tulla kova.
                      

Kokkaaminen ei ole oikein 'mun juttu', usein laatikotkin on "äiti(e)n tekemää"...  :eusa_shifty: Kukot ainakin oman äidin, enkä mä niistä niin kovin välitä kun niihin on kuulema laitettava lihaa  :icon_eek:

Perunakukko on tosi hyvää, usein padassa ja taikinasta vain kansi, voi kunpa saiskin piiiiitkästä aikaa.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #83 : 14.12.09 - klo:17:48 »
EN SYÖ SIKAA, KIDUTETTUA LIHAA.

Ei niitä kettutyttöjä kannata uskoa ihan kuin Jumalan sanaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #84 : 14.12.09 - klo:17:51 »
Syöttekös muut foorumilaiset sellaisia herkkuja kuin sian munuaiset kermakastikkeessa
tai keitetyt porsaankielet hyytelöitynä tai ilman(leikkeleenä). Minulle maistuu hyviv.
Arvaan että seppos ymmärtää näidenkin herkkujen päälle, mutta mites muut?

Hapankaali, lipeäkala , lammas ja edellämainitut ovat ominaismakuisia. Mämmi on myös hyvää, sitä saa nykyään muistaakseni myös mämmijäätelönä. :023:
Ensiksi mainittua en ole tavannut enkä osaa valmistaa. Keitetty kieli maistuu ja olen joskus keittänytkin naudan kieltä. Hyytelöidä en osaa. Hapankaalesta pidän, mutta lipeäkalaa en oikein tiedä, mitä sanoisin. Lammasta olen syönyt ja hyvää on. Mämmi on myös hyvää ja joskus olen jopa tehnyt sitä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #85 : 14.12.09 - klo:17:56 »
 :087: paitsi mämmi
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #86 : 14.12.09 - klo:21:32 »
Kieli on herkullista, mutta en itse viitsi sitä laittaa.
Mämmiä otan pikkuisen, jos tarjotaan, mutta en pidä siitä erityisemmin.
Kukkoja en ole tehnyt vuosikausiin, vaikka opettelin sen taidon joskus aikanaan.
Enpä tiedä, onnistuisiko nyt tuosta vain, monien vuosin jälkeen.... Tuskin.
Kotona meillä ei kukkoja harrastettu, kaali- ja porkkanapiirakkaa sen sijaan kyllä.
Onko muita kaalipiirakan ystäviä?
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #87 : 14.12.09 - klo:22:13 »
Kaalipiirakkaa en ole tehnyt, mutta syönyt olen toisen tekemää. Hyvää oli, joten voin sanoa olevani sen ystävä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #88 : 14.12.09 - klo:23:48 »
Syöttekös muut foorumilaiset sellaisia herkkuja kuin sian munuaiset kermakastikkeessa
tai keitetyt porsaankielet hyytelöitynä tai ilman(leikkeleenä). Minulle maistuu hyviv.
Arvaan että seppos ymmärtää näidenkin herkkujen päälle, mutta mites muut?

Hapankaali, lipeäkala , lammas ja edellämainitut ovat ominaismakuisia. Mämmi on myös hyvää, sitä saa nykyään muistaakseni myös mämmijäätelönä. :023:

Mie syön sujuvasti noita kaikkia. Myös lapaan ja hirven munuaisia olen soosin kanssa laittanut. Martoilla oli aikoinaan resepti munuaisgratiinista. Kieliä olen keitellyt leikkeleeksi, niitäkin sian, lampaan ja hirven. Silloin kun vielä tein kotona punsaa (= lihahyytelö) niin siellä kieli menee mukavasti mukana.
Sian sorkat kuuluvat myös herkkuihin. Niistä saa hyvää punsaa eli tytyinää. Kun laitta sorkkia, ei tarvitse liivatetta ollenkaan.
Hapankaali on hyvää sellaisenaan tai keittona ja myös kaalipiirakassa. Lipeäkala on kinkun jälkeen joulun kakkosherkku. Mämmi on ihan must pääsiäisenä, sen lammaspaistin päälliruuaksi.
Meillä on tuttavilla lapaita. Heidän kauttaan on päästy käsikisi lamaan kieliin, munuaisiin ja lampaan vereen. Heillä oli myös kanoja ja kukkoja. Olemme eräänä keväänä pistäneet poskeemme 4 kukkoa, jotka saimme päättöminä. Silloin jouduin ensimmäistä kertaa kynimispuuhiin. Meillä syödään lähiruokaa aina kun se on mahdollista.  :023:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: "Körtti-akkojen puheenpulinaa"
« Vastaus #89 : 15.12.09 - klo:08:03 »
Upeeta Pyryharakka! Nuori emäntä on omaksunut taloudellisen lähiruoan taidot! Ennakkoluuloistakin tämä karavalaistyttö on reippaasti selvinnyt. Jos kovat ajat tulisivat, teiltä ei ruoka pöydästä ilman markettiruokaa loppuisi.

Ei tämä ole "lahtari-mielisyyttä", minuakin järkyttävät nuo sikojen kaameat olot joita meille on taas joulun alla näytetty.

Mutta kun maistuvaisia ovat nämä herkut pula-ajan lapselle, niin meillä on opittu niistä pitämään. Ex-vävykin iki-ihastui porsaanmunuaissoosiin vaikkei koskaan ennen ollut saanut sitä. Samaten Matti syö sitä mielellään riisin ja etikkapunajuurten kera.
....

Ortodoksit eivät syö joulua etukäteen, vaan aloittavat jouluherkut vasta aattona.
40 päivän joulupaasto ei merkitse niinkään tietyistä muista ruuista kieltäytymistä.
Vain nautiskelusta, ylenmääräisestä keskittymisestä ruokaan. Ruoan tulee ilmestyä pöytään helposti ja nauttia se hiljaisella kiitollisuudella.
Näin kertoili emeritus-kirkkoherra Olavi Merras sunnuntain lehdesssä.

Täytynee tyytyä kaupan maksalaatikkoon ja veri-ohukaisiin lähipäivinä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)