Kirjoittaja Aihe: Muistoja  (Luettu 1527 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Muistoja
« : 24.07.20 - klo:11:46 »
Tuli tässä mieleeni sellainen juttu, jotta olen kerran eläessäni ajanut traktorilla. Olin silloin just ja just kahdeksantoista vuotta.
Traktorin peräkärryssä oli  sontakuorma ja sen päällä seisoi neljä minua nuorempaa tyttöä. Ajelin pellolla rinkiä ympäri siten, että aloitin pellon ulkoreunoilta ja kiersin ympyrää pellolla aina siirtyen kohti pellon keskustaa. Tytöillä oli talikot tai lapiot, joilla he heittelivät sontaa pitkin peltoa. Kukaan heistä ei pelännyt eikä nyrpistänyt nenäänsä, vaikka seisoivat kakkaläjässä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistoja
« Vastaus #1 : 24.07.20 - klo:12:48 »
Arvokas maaseudun työkokemus Sinulla. Tänään ei lantaa levitellä käsin kuin pikkupaikoissa ja ehkä puutarhatiloilla. Varsinaisilla maatiloilla sonnan kuljettavat  kokemukseni mukaan jonkinlaiset yritykset, joilla on kunnolliset kuormaimet ja lanta puretaan peltoon sovitulla tavalla. Virtsa kuljetetaan samalla tavalla isoilla tankeilla, joiden perässä on laitteisto, että virtsa tulee peitetyksi. Unionin säännöstöissä on melko tarkkaan kirjoitettu

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Muistoja
« Vastaus #2 : 24.07.20 - klo:13:57 »
Vielä toinen muisto tuosta viikosta, josta aloituksessa jo kerroin.

Siellä oli myös navetta. Lehmät olivat lypsetyt, joten siihen ei sentään tarvinnut alkaa.
Mutta ajattelin, että lehmän tarvitsee saada pahnoja alleen, että sen ei tarvitse nukkua pelkällä sementillä.
Siellä oli komero, jossa oli pahnoja. Pimeä se komero oli. Menin siihen komeroon sisälle ja kahmaisin sylillisen
pahnoja käsivarsilleni, semmoisella syliotteella, jotta pahnakasa yletti nenäni tasolle. Sitten alkoi tapahtua. Kun tulin
sieltä valoon takaisin, huomasin, että rotta on ihan siinä silmieni edessä kasvojani vasten. Ei ilmeisesti ollut päässyt
rutistuksestani karkuun. Huusin, jotain iiikkk... tai sinnepäin. Ei siinä vielä kaikki. Lehmä oli takanani ja pelästyi huutoani.
Ja lehmä potkaisi minua sääreen. Pahnakasa tippui ja rotta pääsi pakoon. :icon_wink:

Sitten oli vielä hauskempi tehtävä jäljellä. Minun piti juottaa maitoa vadista pienelle vasikalle. Maito varmasti houkutti
vasikkaa, mutta se oli niin tyhmä, että se ei millään osannut laittaa turpaansa sinne maidon sekaan, vaan tyrkki maitovatia
sivusta päin. Sitten käytin raakaa voimaa ja painoin vasikan kuonon sinne maitovatiin. Vasikka veti maitoa "väärään kurkkuun" ja alkoi pärskiä. Juomisesta ei kuitenkaan tullut mitään. Ehkäpä joku muu ruokki sen. Vasikalla oli kuitenkin muistia: kun se näki minut seuraavana päivänä, niin se paineli karkuun.

 :icon_biggrin:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistoja
« Vastaus #3 : 24.07.20 - klo:14:14 »
Arvokas maaseudun työkokemus Sinulla. Tänään ei lantaa levitellä käsin kuin pikkupaikoissa ja ehkä puutarhatiloilla. Varsinaisilla maatiloilla sonnan kuljettavat  kokemukseni mukaan jonkinlaiset yritykset, joilla on kunnolliset kuormaimet ja lanta puretaan peltoon sovitulla tavalla. Virtsa kuljetetaan samalla tavalla isoilla tankeilla, joiden perässä on laitteisto, että virtsa tulee peitetyksi. Unionin säännöstöissä on melko tarkkaan kirjoitettu, että minkä akan kuluessa lanta ja virtsa tulee peittää.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistoja
« Vastaus #4 : 24.07.20 - klo:14:22 »
Muokkaukseni meni miten sattuu. Ei tottele delete-toimintoakaan. Jäis siis lause kesken ja sitä olisin vain jatkanut, niin teki oman kinkeripiirin.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Muistoja
« Vastaus #5 : 25.07.20 - klo:21:08 »
Annikalla on mukavia muistoja. Tulee menneet ajat mieleen. Siitä on nyt 38 vuotta, kun minusta tuli maatalon emäntä, entisestä kerrostalossa asuneesta kaupunkilaistytöstä.  :003:

Rotan kanssa en ole joutunut tuttavuutta tekemään, mutta lehmän potkut, vähäinen traktorilla ajo, vasikoiden juotto ja pahnojen levitys tuttua puuhaa. Meillä oli muutamia lehmiä, pieni navetta ja kannulypsykone.
Traktorilla ajoa tein vain yhtenä kesänä heinäpaaleja korjattaessa. Olin silloin raskaana, enkä jaksanut paaleja nostella traktorin lavalle. Niinpä minä ajoin pellolla traktoria ja miesväki mätti paaleja lavalle. Isäntä sai kuitenkin kunniatehtävän perittää navetanvinttiin. Se oli kaikkien kannalta turvallisin ratkaisu.  :023:

Vasikat eivät kovin helposti juo vadista tai ämpäristä. Niille on luontainen tarve etsiä utaretta turpa pystyssä ja pukkien. Puskut heruttaa utareesta maitoa. Monesti tein niin, että työnsin sormen vasikan suuhun. Kun se alkoi imeä painoin vasikan turpaa ämpäriin yhä se sormi suussaan. Kyllä ne melkein kerrasta sen oppi. Sitten ostettiin tuttiämpäri, ja kyllähän homma sillä hepommin hoitui. 
Pyryharakka

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Muistoja
« Vastaus #6 : 25.07.20 - klo:21:26 »
Mielenkiintoista kuulla Pyryharakka, luin viestisi todella ajatuksen kanssa.  :icon_biggrin:

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Muistoja
« Vastaus #7 : 25.07.20 - klo:21:45 »
 :039:
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Muistoja
« Vastaus #8 : 26.07.20 - klo:07:52 »
Olisin vasikan juottokokemukseni kirjoittanut minäkin, mutta minulle tuli tietokoneen kanssa tenkkapå ja sitten vähän itseeni suutahdin, niin parempi oli jättää silleen. Niin, olisin kirjoittanut kuten Pyryh teki - sormia imevä vasikka oppi ihan näppärästi juomaan kuten kerrottiin. Tahtoi olla niinkin, että tällaisesta vasikasta tuli perässäkulkija, mikä joskus otti aivoon. Tuo tuttiämpäri varmaankin eristi vasikan ja ihmisen sillä lailla, että talon väki ja vasikat oppivat asiallisen kanssakäymisen. Oli ne kodin elukat kesyjä meidän tenavien kanssa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Muistoja
« Vastaus #9 : 27.07.20 - klo:05:27 »

   Muistoja, muistoja, muistoja tuoksut tuo

Alla Pugacheva - Million Roses  https://www.youtube.com/watch?v=CAGlI_2vQpg

Taas ruusut käy kukkimaan
Tuoksua täynnä on maa
Mietteeni sinne taas vie
Missä on ruusuinen tie

Nuoruuden rakkaus on
Kaunis ja koskematon
Katseet ne kertovat vain
Katseestas onnen mä sain

Miljoona, miljoona, miljoona ruusua
Tuoksua, tuoksua, tuoksua rakkauden
Muistoja, muistoja, muistoja tuoksut tuo
Tunteen ja katseen ensirakkauden

Miljoona, miljoona, miljoona ruusua
Tuoksua, tuoksua, tuoksua rakkauden
Muistoja, muistoja, muistoja tuoksut tuo
Tunteen ja katseen ensirakkauden

Tunteen niin kaihoisan saan
Ruusun kun nään hehkuvan
Syömeni kultaa se on
Tunne tää arvaamaton

Tuskaa ei lauluni soi
Vaikka sua saada en voi
Paljon mä sain kuitenkin
Ruusuisen tien muistoihin

Miljoona, miljoona, miljoona ruusua
Tuoksua, tuoksua, tuoksua rakkauden
Muistoja, muistoja, muistoja…

Lähde: Musixmatch

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=miljoona+miljoona+ruusua+sanat

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024