Kiitokset vastauksistanne
juhani ja
llwyd.
Minun äitini kautta on körttiläisys tullut tutummaksi, vaikka ihan tavallinen kirkollinen hän on, kuten minäkin.
Olen käynyt Herättäjäjuhlilla ja Siionin virret ovat tuttuja.
Joskus olen havainnut, että puheissa päivän politiikkaa on sotkettu uskontoon. Tästä en ole pitänyt, koska mielipiteeni ovat ollet toiset.
Jos sanon rehellisesti, niin esim. jos herännäisiin lukeutuva sallii
itselleen luvan elää elää avoliitossa, on se minusta "outoa".
Esiintyyhän tallaista nykyään kaikkialla, mutta ei se asiaa miksikään muuta. Toisia ei saa tuomita - ymmärrän sen, mutta itse kunkin meidän olisi tässä suhteessa oltava kirkkomme opetuksen takana, myös elämässä. Ja jos kansankirkkomme ei sitä opeta, niin Raamattu käsittääkseni opettaa. Siviilivihkimen on myös sopiva, koska yhteiskunnallisesta asiastahan ssiinä on kysymys. Itse kannatan kyllä kirkollista avioliittoa, mutta se vain minun kantani. Avioliitto on virallinen juridinen sopimus - avoliitto on "hiippailua yhteen asumaan" periaatteella "tää on meidän oma asia".
Ei ole. Syntyvät lapset ovat se "kolmas pyörä." Asia on yhteisöllinen.
Vaikka yhteiskunta sallii avoliiton, niin jo perheen kannalta avioliitto on parempi ratkaisu. Jopa jotkut fiksut ateistitkin myöntävät tämän ja tehneet päätöksensä sen mukaan.
llwyd:
Ei ole kaikki sallittua: armottomuus on jyrkästi kielletty.
Tässä haluan olla samalla linjalla. Tämä kuulunee myös siihen oppiin, joka jokaisella meillä pitäisi "povessa" olla...
Olen tässä nyt hieman kritikoinut, mutta sanonpa jotakin positiivistakin lopuksi. Körttiläisyyden kirkkokäsitys miellyttää minua, siinä nimittäin sanotaan olevan "ovi auki tiellepäin". Kirkko ei saa olla "armoton yhteisö", vaan kirkon tehtävä on sulkea Jumalan "ennättävän armon" piiriin mahdollisimman paljon ihmisiä. Se on kansankirkon tehtävä.
Ihmisvetoinen kirkkokuri ja ns. suljettu ehtoolliskäytäntö lienee herännäisyydelle vierasta - ja toivottavasti myös kansankirkollemmekin.
Suljetulla ehtoollisella tarkoitan poikkeamista
kirkkomme sanastossa esitetystä lauseesta: "Ehtoollisella voi käydä jokainen rippikoulun käynyt ja konfirmoitu seurakuntalainen." Olenko ymmärtänyt kirkkoamme ja herännäisyyttä oikein?