Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyys on hieno uskonto  (Luettu 18927 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4837
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #75 : 04.01.21 - klo:14:10 »
Ns Israelin ystävät vielä edellyttävät, että kunnon kristitty siunaa Israelin hallituksen toimia, olivatpa millaisia tahansa. Minä olen tosin sitä mieltä, että siunaaminen on syytä jättää Jumalan työksi, koska siihen ei kukaan muu ole pätevä.
Mikä sinä olet määrittelemään kenenkään pätevyyttä Israelin siunaamisessa?  :icon_xmaslol:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #76 : 04.01.21 - klo:14:24 »
Ei kannata ihmetellä. Pena ei Israel-vastaisesta asenteestaan pääse.

Penaa kehutaan viisaaksi ja sivistyneeksi henkilöksi, mutta minusta hänen tulisi lukea Vanhaa Testamenttia vähän enmmän.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22098
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #77 : 04.01.21 - klo:15:10 »
Ei kannata ihmetellä. Pena ei Israel-vastaisesta asenteestaan pääse.

Netanyahu-vastaisuus on mielestäni Israel-myönteisyyttä. Mitä Vanhan testamentin lukemiseen tulee, etkö ole huomannut minun lainaavan sitä aamuhartaudeksi lähes päivittäin. En minä niitä tekstejä sattumanvaraisesti poimi.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #78 : 04.01.21 - klo:15:30 »
Vasemmiston keskuudessa Israel-myönteisyys ei ole perinteisesti maassa juuri sijaa saanut. Enemmänkin on sydän sykkinyt alueen muille maille ja kansoille.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #79 : 04.01.21 - klo:15:43 »
Netanyahu-vastaisuus on mielestäni Israel-myönteisyyttä. Mitä Vanhan testamentin lukemiseen tulee, etkö ole huomannut minun lainaavan sitä aamuhartaudeksi lähes päivittäin. En minä niitä tekstejä sattumanvaraisesti poimi.
Ei lainaaminen mitään vielä merkitse. Ihmettelen, että körttinen henkilö on noin Israel-vastainen.

Kas kummaa, kun täällä ei ole kritisoitu Armenian ja Azerbaidzanin sotaa. Yhtä maata vain kalvetaan, se ei ole edes reilua.

Mutta eihän vihervassarit idän suuntaan halua kritisoida.

Yritän taas tämän ulostuloni jälkeen jäädä seuraamaan sitä, että tuleeko Israel survotuksi Välimereen.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #80 : 04.01.21 - klo:16:45 »
Ei lainaaminen mitään vielä merkitse. Ihmettelen, että körttinen henkilö on noin Israel-vastainen.

Kas kummaa, kun täällä ei ole kritisoitu Armenian ja Azerbaidzanin sotaa. Yhtä maata vain kalvetaan, se ei ole edes reilua.

Mutta eihän vihervassarit idän suuntaan halua kritisoida.

Yritän taas tämän ulostuloni jälkeen jäädä seuraamaan sitä, että tuleeko Israel survotuksi Välimereen.

Olen itse joskus sanonut olevani sekä Israelin että Palestinan puolella. Armenian ja Azerbaidzanin välinen kohtaus on surullista. Toisin kuin Armenialla, Israelilla on erinomainen kyky puolustautua. Eivät voi kehenkään luottaa. Joskus tuntuu siltä, että turvallisempi vaihtoehto olisi se Stalinin luoma pieni juutalaisten alue Kiinan kupeessa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22098
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #81 : 04.01.21 - klo:16:49 »
Ihmettelen, että körttinen henkilö on noin Israel-vastainen.

En suorastaan ihmettele, mutta hämmästelen, että maailmaa paljon nähnyt mies ei osaa tehdä eroa maan, kansan, valtion ja sitä juuri nyt johtavan poliitkon välillä. Osaathan sinä erottaa pääministeri Marininkin isänmaastamme Suomesta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #82 : 04.01.21 - klo:18:32 »
Demokratiassa kansan tahtoa kuullaan.

N-liitto hylkäsi Israelin valtion perustamisen jälkeen kommunistiset suojattinsa Palestiinassa, kun perustettiin demokraattisella tavalla kibutsit, johin voitiin liittyä/erota vapaaehtoisesti. N-liitossa pakotettiin yhteistalouksiin ja maa sosialisoitiin, jolloin syntyi muutamassa hetkessä massakuolemia, miljoonia jopa mustan mullan alueella.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22098
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #83 : 04.01.21 - klo:20:07 »
Demokratiassa kansan tahtoa kuullaan.

Kuuleeko Israelin nykyinen johto kansan tahtoa? Kriisissä se ainakin näyttää olevan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #84 : 05.01.21 - klo:06:47 »
Ns Israelin ystävät vielä edellyttävät, että kunnon kristitty siunaa Israelin hallituksen toimia, olivatpa millaisia tahansa. Minä olen tosin sitä mieltä, että siunaaminen on syytä jättää Jumalan työksi, koska siihen ei kukaan muu ole pätevä. Jos tämä tekee minut kristittynä kelvottomaksi, tyydyn siihen Körttiläisyys on kelvottomia varten.

Minun ymmärtääkseni Raamatusta käy selville, että Jumalan tahto on, että Israelia nimenomaan siunataan ihmisten toimesta.
En osaa sanoa, mitä kaikkia ulotuvuuksia tuo siunaaminen tarkoittaa, mutta yksi ulottuvuus kaiketikin on, että Israelin puolesta rukoillaan.
Ehkä myös hyvän puhumista kaikesta siitä, mistä hyvää voi puhua.
Mahdollisesti myös sitä, että ostaa israelilaisia tuotteita, milloin se kohtuudella on mahdollista.
Jumala myös toki siunaa Israelia.
Hyvän ja oikeiden asioiden tekemisen laiminlyömisen syy ei voi olla se, että ajattelee, että ei ole pätevä tekemään sitä vaan mieluummin käyttää ajan muun tekemiseen, jonka tekemiseen tuskin on myöskään yhtään sen pätevämpi.

Mitä sitten Israelin hallituksen harjoittamaan politiikkaan tulee niin jos sitä oikeasti tuntee muutoinkin, kuin kuulopuheiden perusteella niin niiltä osin, kuin ymmärtää sen vääräksi, toki sitä pitää arvostella, unohtamatta kuitenkaan sitä Israelin siunaamista.
Israelia tulisi siunata, vaikka Pohjois-Korean tapainen hallitus kaappaisi siellä vallan.

Henkilökohtainen tuntumani on se, että ongelma Israelin hallituksen tekojen arvostelussa mielestäni on se, että jos sitä arvostelee se helposti johtaa jonkinlaiseen Israel-vastaisuuden kasvamiseen, koska ilmapiiri jo muutenkaan ei ole kovin Israel-myönteinen. Suomen hallituksen toimia on helpompi arvostella, koska ei ole mitään kovin suurta negatiivista ennakko-asennetta Suomea kohtaan ja asiat pystytään ottamaan asioina. Israelin kohdalla näin ei taida olla.

Jos körttiläisyys on este Israelin siunaamiselle, niin siltä osin körttiläisyyttä pitää muuttaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22098
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #85 : 05.01.21 - klo:06:54 »
Koska näyttää siltä, että sisällytämme siunaukseen eri asioita, otin käsiini Aapeli Saarisalon Raamatun sanakirjan. Siinä lukee muun muassa näin: Myös ihmiset voivat siunata, mutta tällöin siunaukseen sisältyy rukous, että Herra antaisi siunauksensa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #86 : 05.01.21 - klo:06:55 »
Joskus tuntuu siltä, että turvallisempi vaihtoehto olisi se Stalinin luoma pieni juutalaisten alue Kiinan kupeessa.

Kukapa tietää, vaikka tämä olisikin ollut hyvä jonkinlaiseksi väliaikaisratkaisuksi - minä en ainakaan kuitenkaan tiedä.
Joka tapauksessa Raamattu antaa ymmärtää, että israelilaiset palaavat maahansa, josta lähtivät pakkosiirtolaisuuteen kauan sitten.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #87 : 05.01.21 - klo:06:56 »
Koska näyttää siltä, että sisällytämme siunaukseen eri asioita, otin käsiini Aapeli Saarisalon Raamatun sanakirjan. Siinä lukee muun muassa näin: Myös ihmiset voivat siunata, mutta tällöin siunaukseen sisältyy rukous, että Herra antaisi siunauksensa.

Näin se menee, hyvä kiteytys Aapelilta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #88 : 05.01.21 - klo:08:03 »
Joka tapauksessa Raamattu antaa ymmärtää, että israelilaiset palaavat maahansa, josta lähtivät pakkosiirtolaisuuteen kauan sitten.

Ei ollut tarkoitus ottaa ajatustani liian vakavasti. Se on vähän niin kuin olisimme odottaneet suomalaisten pelastusta Neuvosto-Karjalasta.

Joka tapauksessa Raamattu antaa ymmärtää, että israelilaiset palaavat maahansa, josta lähtivät pakkosiirtolaisuuteen kauan sitten.

Jotkut ajattelevat, että se on jo toteutunut Babylonian vankeuden jälkeen, jo Esran ja Nehemian aikoina.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttiläisyys on hieno uskonto
« Vastaus #89 : 05.01.21 - klo:08:09 »
Näin se menee, hyvä kiteytys Aapelilta.

Minulla on kopio Saarisalon Uuden Testamentin suomennoksesta. Se taitaa olla yhtä kamalaa kuin minun vanhahtavat Malmivaaran Siionin virsien englanninnokset. Tuskin kukaan lue Saarisalon käännöstä nykyään ja se pidettiin huvittavana kuriositeettina jo silloin. Tapasin hänet sekä Kuopiossa ja Turussa joskus kauan sitten. Hän oli vanhanakin "pikkuvanha." Sellainen vaatimattomuus ja älykkyys ei oikein sovi tähän maailmaan.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.