Kirjoittaja Aihe: Uskonnonsyöttö  (Luettu 53323 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #60 : 06.05.08 - klo:14:16 »
Seurat ovat historiallinen ja myöskin moderni sekä liberaali ajankäytön tapahtuma. Joku aloittaa virren kertomatta, kertoen virren numeron tai pyytää aloittamaan. :wink: Toisaalta tuli hinku körttiseuroihin - kauan aikaa siitä on -  toissapäivänä olin muistoseuroissa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Lars Mikael

  • Vieras
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #61 : 06.05.08 - klo:19:29 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Lainaus
Seurat ovat säilyneet herännäisyydessä muuttumattomina. Siionin virret ja lyhyet seurapuheet tahdittavat edelleenkin seuroja, eikä muita aineksia ole mahtunut niiden sekaan.

Minun kokemukseni mukaan körttisuroihin kuuluu nykyään 4 lyhyttä puhetta.

Sen verran korjaan lausumaani, että meillä Keski-Suomessa seuroja ei mielestäni ole sidottu kovin tiukkaan kaavaan. Puheita voi olla yksi tai useampia, paikalla olevien puhujien määrästä riippuen. Aina taitaa jokin puhuja löytyä. Useimpien puhujien puutteessa veisataan virsiä. Joskus herää keskustelua, joka on myös hyvä tapa viettää seurahetkeä. Joskus sovitaan puheiden järjestys. Useinmiten sitä ei sovita, vaan "sana on vapaa". Ensimmäisen puheen pitää se, jonka "hermo" pettää ensin.

Alla oleva linkki johtaa artikkeliin, jossa otetaan kantaa körttiläisten muuttumattomuuteen.
http://www.h-y.fi/hk/hk1998/huhta.html

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #62 : 06.05.08 - klo:20:02 »
Ja jos muu porukka kokee jonkun puhuvan hassuuxia, muu seuraväki voi lopettaa puheen ryhtymällä veisaamaan kovaan ääneen mitä tahansa niistä monista samansäveleisistä virsistä.

Olen lievästi kateellinen heille (tai ehkpä iloinen heidän puolestaan), jotka tunistavat noista samanlaisista virsistä joitain eroavaisuuxia ja jopa nauttivat niistä. Itsekin haluaisin niistä nauttia samalla tapaa, että kokisin sellaisia psyykenpuoolen liikutuksiakin niitä kuunnellessani.
Kyyneliin asti en kuitenkaan haluaisi liikuttua, koska se on vähän noloa, mutta kotona mielellään liikuttuisin yksin ollessa enemmänkin.

Tuosta liikutuksesta ja sen hanskaamisesta vielä muutama sana. Olen yrittänyt liikuttuessani käyttää esim. voimakasta yskimistä, jolla yritän antaa kuvan, etät jotain meni kurkkuun. yskimisen jälkeen naama saa olla hivenen punainen ja silmissäkin saa olla nesteitä.
Vaimo tosin veti mattoa alta tuon tekniikan osalta. Hän sanoi, että naiset ainakin tunnistavat tuollaisen vilungin.
Jos näin on, minulla ei taida olla mitään takuuvarmaa liikutuksen peittokeinoa.
Olisiko jollakulla antaa minulle jokin hyvä menetelmä liikutksen peittämiseen.
Aurimkolasit kesällä ulkoilmatilaisuudessa on hyvä, jos silmät eivät noronaan vuoda.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
itkuvirrestä
« Vastaus #63 : 06.05.08 - klo:20:57 »
Kyösti saa olla mitä mieltä on, mutta minusta Siioninvirret on parasta seuroissa, sitten tulee kahvi, kamarikeskustelut ja viimeisenä puheet.

Olen tosi innoissani Siionin virsistä. Virsi sata on paras.
Mitä surullisempi ja matalammalta sen parempi.

Sanoja ulkoa´muistista. virrestä´:
Muun tilani on surkeaa. En osaa oikein rukoilla. Nyt oleen tässä, en oikein tiedä miissää..
Siis tosi radikaali ja ihmisen oikeaan suhteseen Jumalan edessä pistävä virsi.

Kerran mietin Raamatun äärellä jotain Psalmia. Yks kaks tuli sellainen kuva jossa oikein surullisena ja luovuttaneena joku veisasi psalmia.
Uskoisin, että raamatunaikoina oli myös Siioninvirsien tapaisia veisuita?

No kuka tykkää mistäkin vapaus vallitkoon.
Tik toc.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #64 : 07.05.08 - klo:19:14 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Minulle taasen ei istu siionin virret, kun en ole niitä lapsesta asti kuunnellut. Kaikki ne melkein kuulostavat samanlaisilta.
Veikkaan, että niitä on kuitenkin enemmän, kuin yksi.
Vaan käyttävätköhän kaikissa samaa säveltä?
Toki toivoisin kovin, että ne siionin virret jotenkin minua koskettaisivat - uusiokörttiläinen kun olen ja kunnon körttiläisen pitää tiistä tykätä.
Kukapa tietää, ehkäpä toiveeni joskus toteutuu.
Arvelen, että jos kuuntelisin paljon siionin virsiä, alkaisin jossakin vaiheessa havaita, että niitä on useita erilaisia ja eri sävelellä laulettuja. Paljon kuuntelemalla niistä oppii myös pitämään.


Minulle Siionin virsissä tärkein asia ei ole sävel vaan sanat. Kun tuntuu siltä, että haluaisi rukoilla muttei osaa, niin Siionin virsistä löytyy lähes aina jokin teksti, joka osuu täsmälleen nappiin. Sävelet ovat minulle jokseenkin yhdentekeviä, mutta sanat ovat jotain todella koskettavaa.

Lars Mikael

  • Vieras
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #65 : 07.05.08 - klo:20:02 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
muu seuraväki voi lopettaa puheen ryhtymällä veisaamaan kovaan ääneen mitä tahansa niistä monista samansäveleisistä virsistä.

Minunkin puheeni keskeytettiin viime talvena. Keskeyttäjällä on aina sama sävelkin, niin kuin tässä karjalaisenkyösti "meinaa" ja äänikin oli tosi kova.

Olin nimittäin ajanut autoni seurapaikan oven eteen seurojen ajaksi. Kesken puheeni varashälytin herkesi huutamaan. Ei varkaiden tähden - vaan johtojen hapettumisen. Oli pakko keskeyttää puhe. Näyttää auto hapettuvan omistajansa kanssa samaan tahtiin. Kävi kyllä sellainenkin vaihtoehto  mielessä, että autoni katsoi tarpeelliseksi keskeyttää puheeni, kun se oli taas niin "väkevä". :D

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #66 : 09.05.08 - klo:01:51 »
Olen kevään aikana nähnyt usein nuo karjalaisenkyöstin ( lieneekö Kyösti sukua eräälle Körtti-Urpolle ) raamatulliset iskulauseet Mannerheimintiellä kun olen matkannut erilaisiin urheilutapahtumiin. Minä olen itse asiassa tykännyt niistä. Joku mainostaa samoilla kulmilla frakkia, toinen esittelee urheilupalkintoja, kolmas kioskitavaraa. Kyllä siinä seassa Kristuskin menee.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #67 : 09.05.08 - klo:09:45 »
Lainaus
Joku mainostaa samoilla kulmilla frakkia, toinen esittelee urheilupalkintoja, kolmas kioskitavaraa. Kyllä siinä seassa Kristuskin menee.


Näinpä.
Frakit eivät ole jokamiehen, kuin ei urheilupalkinnot, kioskitavarakaan.
Uskokaan ei ole jokamiehen, sanoo Sana.
Silti näitä kaikkia mainostetaan ja varsinkin Kristusta on hyvä mainostaa, vaikka Kristus on vain hyvin harvoille aukeava salaisuus, mikäli Raamattua on uskominen.

ASIA 2:
KErtokaa vihjeitänne tekstien kiinnittämiseen.
Alussa teksti muodostui kartongista leikatuista kirjaimista, jotka kiinnitettiin yksitellen teipinpalasilla ikkunaan. Teippien käsittely vie rutkasti aikaa. Tekstin vaihtoon ja siihen liittyviin rutiineihin saattoi kerralla mennä yli 2 tuntia aikaa: Vanhaat kirjaimet poistettiin ikkunasta, teipit leikattiin irti kirjaimista,  kirjaimet laitettiin uuteen järjestykseen ikkunaan jälleen teipeillä. Vähintäänb 2 teippiä per kirjain.

Nyt käytämme ssellaista tekniikkaa, jossa piirtoheitinkalvoista on tehty ikkunaan taskut, joiden sisään kartonki-kirjaimet voi laittaa yksitellen.
Teippiä silti tarvitaan, jotta taskut pysyisivät kiinni riittävän hyvin. Pisteet ja pilkut ja kirjaimet, kuten y,j,p,g edelleen laitetaan teipeillä muovitaskujen päälle.
Teipin käsittelyu on kuitenkin vähäisempää, joten aikaa säästyy. Homman saa tehtyä ehkä tunnissa.
Muovitaskutekniikka aiheuttaa joissain olosuhteissa jonkinlaista kiiltämisongelmaa, joka ei oikeastaan haittaa tekstin lukemista.

Olisiko sinulla hyviä ja toimivia ehdotuksia, kuinka tekstin saisi vaihdettua nopeasti, mutta tekstin laatu olisi myös hyvä?
Ratkaisu saa olla kalliskin, koska jos löytyy sellainen tekniikka, jolla koko homman saa hoidettua esim puolessa tunnissa, laatu on hyvä ja vähän holimattomampikin ihminen saa hyvän laadun aikaiseksi,
olisin hyvin otettu.

Jos sattumoisin olet alan ammattilainen ja kiinnostunut tekemään asian, tilaisin mielelläni työn sinulta. Työtä ei tietenkään tehdä pimeänä, vaan sillä tavoin, että lainsäätäjällä ei ole asiasta moitteen sanaa.
Vähän mieltä välillä painaa, kun eräs asia liiketilassa meni piemän puolelle. En ilennyt pyytää yrittäjältä kuittia, kun se vielä oli niin ystävällinenkin. Onkohan verotoimistolla myytävänä jotain veromerkkejä, joita voisi ostaa ja sitten repiä, niin tulisi tämäkin asia hoidettua.
Alussa ajattelin, että minun asiani ei ole vaatia kuittia yrittäjältä/maupassa, vaan en enää olekaan asiasta varma.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #68 : 09.05.08 - klo:09:48 »
Vaikka teenkin kirjoitusvirheitä foorumeilla, pyrin siihen, että ikkunateksteissä olisi mahdollisimman vähän kirjoitus- tai kielioppivirheitä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
seurapuheiden keskeytys
« Vastaus #69 : 09.05.08 - klo:23:38 »
En ole koskaan nähnyt puhujan keskeyttämistä virrellä (muuta kuin yhden kerran). Minä en ole ollut kun vähäisen aikaa seuroissa (n. 44 vuotta). Mutta yhden kerran (Aholansaaren nuorisokokouksessa -80) aloitettiin virsi kesken puhujan puhetta. Ja tälle puhujalle tuli ongelma... kymmeneen vuoteen hän ei puhunut mitään. Se olin minä. :wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #70 : 09.05.08 - klo:23:58 »
Lainaus
Mutta yhden kerran (Aholansaaren nuorisokokouksessa -80) aloitettiin virsi kesken puhujan puhetta.


Ymmärrän hyvin tuon 10 vuoden puhumattomuuden tuollaisesta tilanteesta. Jos ajattelen itseäni, niin koksisin tilanteen hyvin nolona ja varmaan punastelisin koko seurojen lopun aj en ehkä aivan heti ilkeäisi tulla seuroihin.

Saanko kysyä (vai mahdatkohan enää muistaa), mistä tuolloin puhuit?

Mielestäni vain teknisillä välineillä, kuten auton varashälyttimillä tai vastaavilla olisi vain oikeus keskeyttää puhe.
Aika hyvä syy pitäisi olla, jos joku ihminen sen tekee, koska se on aikamoinen toisen ihmisen mitätöintitilanne.

Toki, jos ollaant utussa piirissä, jossa kaikki tuntee hyvin toisensa ja ovat vieläpä keskenään mitä parhaimpia tovereita, tällöin ei ole niin väliä, vaikka keskeytetään, vaikkapa vain ihan pilan päiten huumorimielellä.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #71 : 10.05.08 - klo:19:00 »
Juu älä siitä välitä Juhani, jos on joskus puhe lopetettu kesken veisaamalla.
Itte pidin joskus iltahartautta ja kun aloitin äijät alkoi nukahtaa kesken palopuheen.
Sellasessa alkoholistiparantolassa tai vastaavassa.

Tosta uskonnonsyötöstä tuli mieleen, kun tänään Tallinnanaukiolla  joku poppoo pysäytteli ihmisiä siinä metrosta kun tullaan portaat ylös.
 Kysyivät, että haluatko ottaa Jeesuksen vastaan?
Joo.
Tiedätkö Jeesus tulee pian?
Ai tänne Itikseen, mitä se täällä? Mul on kiire moin.
 Jotain tollaista vuoropuhelua niitten kanssa yleensä, mut pelottaa ne tai vaivaantuu niiden kanssa ja kun niitä ei voi kiertääkkään.
 :roll:
 Onkohan körttiseurat alkaneet vaikuttamaan, kun kaikki tollanen mietityttää, et suorituskristillisyyttä?
 Toisaalta kiva kun uskonasioista puhutaan, mut joku tossa tökkii tossa tyylissä?

Miten ne körtit oikein suhtautuu evankeliointiin?
 Tää on hyvä tää Kyöstin jutusta jauhaminen, kun pikkasen aukee toikin näkemys körteiltä.
Tik toc.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Re: seurapuheiden keskeytys
« Vastaus #72 : 10.05.08 - klo:21:11 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
En ole koskaan nähnyt puhujan keskeyttämistä virrellä (muuta kuin yhden kerran). Minä en ole ollut kun vähäisen aikaa seuroissa (n. 44 vuotta). Mutta yhden kerran (Aholansaaren nuorisokokouksessa -80) aloitettiin virsi kesken puhujan puhetta. Ja tälle puhujalle tuli ongelma... kymmeneen vuoteen hän ei puhunut mitään. Se olin minä. :wink:


Kyllä minä olen nähnyt useammankin keskeytyksen ja ne ovat olleet asiallisia. Kerran Helsingin Seuratuvalla tohtoritason puhuja jäi silmukkaan eikä saanut puhettaan loppumaan niin häntä autettiin veisaamalla virsi ja hän oli helpottunut. Näkemäni lopetukset ovat olleet tyylikkäitä eikä niistä ole loukkaannuttu. Olisi ehkä hyvä tapa muissakin liikkeissä. Joskus, mutta harvoin se on tarpeen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Benkku

  • Vieras
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #73 : 11.05.08 - klo:20:43 »
karjalaisenkyösti.05.05.2008.11:25.
"Tarkoitus on myös hakea tapoja, joilla toimitaan taloudellisesti tehokkaasti. Tällä tarkoitan sitä, että mahdollisimman pienillä taloudellisilla resursseilla saisin mahdollisimman paljon sanomaa välitettyä. Tämä onkin syy siihen, miksi en haluaisi kovin kauaa yhtä tekstiä makuuttaa ikkunassa. Toki ymmärrän sen, että taloudellinen tehokkuus ja evankeliumi Kristuksesta ovat välillä jopa ristiriidassa keskenään, vaan ei se tehottomuuskaan aina ole evankeliumia edistävä seikka.Epäilevän sävyisä, kirjoituksia toivoisi enemmän, koska se nostaa adrenaliinia ja kannustaa jatkamaan."

karjalaisenkyösti. 05.05.2008. 23:55.
"Mikään ei istu kaikille. Se on normaalia ja hyväksyttävää. Minulle taasen ei istu sellainen ajatus, että juuri nyt vuokraisin huoneiston jollekulle ja jättäisin tämän homman kesken. Pitäähän sitä elämässä olla kivaakin ja hauskoja haasteita, vaikka koenkin itseni körttiläiseksi."

Lars Mikael.06.05. 2008. 11:45.
"Jumalanpalvelukseen tuodut viihteelliset elementit eivät minua sytytä. Liturgisen tanssin ryhmät ja erilaiset kevyen musiikin esitykset messussa ja varsinkin ehtoollisen lomassa pilaavat sen pyhyyden kokemuksen sekä Jumalan läsnäolon, jota olen tullut kirkosta hakemaan, jaksaakseni taas arjen pyörityksessä.Metallimessut ja jumalanpilkkaa harrastaneiden rokkilaulajien nimissä tehdyt tilaisuudet kirkossa sekä pappien erilaiset roolikäyttäytymiset tuovat kyllä sensaationnälkäisiä ihmisiä kirkot täyteen, mutta Jumala jää sivupersoonaksi tai pahimmillaan kokonaan varjoon. Amerikoista tuotetut ja kokemuksiin perustuvat, suuria lupauksia antavat sekä yhden ihmisen varaan ja palvontaan perustuvat hengelliset tilaisuudet, eivät saa kannatustani."

Tänään 11.05.08 kuljin itse Mannerheimintie 43 ohi, ja pysähdyin tarkastelemaan karjalaisenkyöstin työtä. On hienoa, että ihminen saa tuoda julki kristillistä sanomaa ja herättää kiireellisten helsinkiläisten ihmisten ajatuksia, aiheutti ne sitten negatiivisia tai positiivisia tuntemuksia. Kovasti sinä olet töitä tehnyt, ikkunan somistamiseksi, siitä kunnia sinulle. Mutta henkilökohtaisesti minun on yhdyttävä Lars Mikaelin 06.05.08 kirjoitukseen tässä asiassa. Valitettavasti koen tämän nykyhetken tyylisessä Sanan julkisesti esille tuomisessa ,vähän Amerikan meininkiä. Mahdollisesti kriittisyyteni johtuu kulttuuri eroista. Mutta miten sitten työsi tuottaa hedelmää jatkossa, on se Isän kädessä, eikä meidän. O:)

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #74 : 11.05.08 - klo:21:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Benkku"
--vähän Amerikan meininkiä--

Voisihan sitä suhtautua ikkunateksteihin kankaanpääläisen sananlaskun tavoin: "Olkoon ny yks tommonenki, sano Jumala ko lavialaisen loi".

Mt