Kirjoittaja Aihe: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2  (Luettu 25216 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #45 : 07.04.20 - klo:00:32 »
Tahtoisin tarkat dokumentit muista kuin terveydenhoidollisista /  lääketieteellisistä syistä hoidotta jätetyistä henkilöistä mikäli havainto koskee Suomea.  Siis perussairaudet, sosioekonominen asema, ikä ynnä muut havaitut syrjäyttävät tekijät. 

Minulla ei ole mahdollisuutta esittää tarkkoja dokumentteja, en työskentele sellaisissa tehtävissä (enää). Ja jos työskentelisin, en tietenkään saisi mitään yksilöinnin mahdollistavia tietoja esittää.

Ehkä puhuin liian suppeasti hoidosta. Suurempi ongelma voi olla diagnosoinnin puolella. Kaikkia ei yhtä herkästi lähetetä tarkempiin tutkimuksiin. Joskus voi olla kysymyksessä toiminta "syrjäyttävän tekijän" perusteella (tässä nyt tällainen erittäin pätevä lähde kuin Ilta-Sanomat, joka sentään ylilääkäriä haastattelee erään 80-vuotiaan tapauksesta). Sairaanhoitopiirin tilastointia hoitaessani opin, että kannattaa mennä valittamaan vaivojaan mieluummin alkuvuodesta, sillä silloin on helpompi saada lähete jatkotutkimuksiin, kun määrärahoja vielä on jäljellä.

Opiskelitko 80-luvulla? Silloin pääsikin helposti hoitoon. No, olin tietysti itse nuori eli juuri sitä porukkaa, johon kannattaakin investoida. Esim. psykoterapiaan sai pidempiä maksusitoumuksia kuin nyt.

Teen nyt lopuksi luterilaiset ja heitän linkkejä aihetta koskeviin artikkeleihin, käsitykseni kun perustuu osin tämänkaltaiseen materiaaliin.

https://www.potilaanlaakarilehti.fi/laakarit-ottavat-kantaa/priorisointia-ei-voi-valttaa-mutta-sita-pitaa-kehittaa/
https://sic.fimea.fi/arkisto/2016/4_2016/vain-verkossa/terveydenhuollon-priorisointi-nousee-pintaan
https://www.laakariliitto.fi/laakarinetiikka/laakari-ja-yhteiskunta/priorisointi-terveydenhuollossa/
https://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/psykiatriseen-hoitoon-paasya-voi-joutua-odottamaan-jopa-vuoden-kansalaisaloite-vaatii-nopeampaa-apua-joka-voisi-saastaa-satoja-miljoonia/816366/



Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #46 : 07.04.20 - klo:13:53 »
Niin no, mistäpä sen tietää, onko terve? Taudeilla on itämisaikansa, ja kuulemma koronan kantaja voi olla oireettomanakin. Sillä mietin. Ja nuo tutut ovat enemmän riskiryhmäläisiä kuin minä; eivät ikänsäkään puolesta selviytyjien parasta a-luokkaa enää, mutta ennen muuta siksi, kun perussairauksia on muutama. Enemmän olenkin huolissani mahdollisuudesta, että tartuttaisin heidät.

Mutta joo, ehkä sitten menen.
Juuri näin! Tilanteen tekee ongelmalliseksi juuri se, etteivät mökeille menijät voi olla sataprosenttisen varmoja omasta terveydestään. :017:

Joten eikö rajoitukset tule ottaa vakavasti vaikka mökkeily kuinka houkuttaisi? :017:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #47 : 07.04.20 - klo:15:24 »
Joten eikö rajoitukset tule ottaa vakavasti vaikka mökkeily kuinka houkuttaisi? :017:

Toisaalta: Itse arvioinevat riskinsä. Eivät ole kuulostaneet välinpitämättömiltä.

Ja se mitä olen ennenkin miettinyt: Ovatko terveys ja pitkä ikä sittenkään kaikki kaikessa? Ymmärrän halun nähdä ystäviä. Eihän elämässä muuten ole mitään mieltä.

Omasta puolestani voin kyllä pysyä kotonakin. Tekemistä olisi vaikka muille jakaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #48 : 07.04.20 - klo:19:08 »
Näinköhän koronaviruspandemian tautihuippu on alkamassa hoivakodeissa? :017:

Lähteet

Uusimmat tiedot koronaviruksesta: Helsinkiläisissä hoivakodeissa kuollut yhdeksän, Ruotsissa ilmoitettiin vuorokauden aikana ennätysmäiset 114 kuollutta
https://yle.fi/uutiset/3-11212596

Jo kahdeksan vanhusta kuollut koronavirukseen yläsavolaisessa yksityisessä hoitokodissa – Ylä-Savon sote kehottanut tehostamaan hygieniatoimia
https://yle.fi/uutiset/3-11296727

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #49 : 07.04.20 - klo:21:37 »
Suomessa on viime päivinä uutisoitu koronavirustartunnoista hoivakodeissa.

 – Voi olla, että se on vasta alkua, sanoo vanhustyön asiantuntija, yhteiskuntapolitiikan professori Teppo Kröger.


Lähteet

Hoivakodeissa maailmalla tapahtui kauheita – sama voi olla edessä Suomessa
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006466354.html

Korona leviää hoivakodeissa – nyt puhuvat huolestuneet omaiset: "Jos hän kuolee ennen kuin pääsee katsomaan?
https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/dc528426-b6bc-4491-b3a6-629bccfdc5e0

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #50 : 08.04.20 - klo:12:11 »
Minä ihmettelen kyllä todella suuresti väitettä, että jokaista ei tutkittaisi yhtä tarkkaan. Ikinä en ole saanut ohjetta jättää joku tutkimatta.

Jos viittaat tilanteeseen, jossa jokainen halukas ei saanut laboratoriotestiä, se päti siinä vaiheessa kun  testeistä tuli ankara hetkellinen pula.  Suosittelen Lääkärillehden viimeistä numeroa (Edes henkilökuntaa ei aina testata) vai oliko se jo toiseksi viimeinen.  Jokainen saa menetellä halutessaan niin, että hakeutuu oman sairaanhoitopiirinsä poliklinikalle -- suuremmilla on jo eriksaeen koronapoliklinikat.  Lääkäri sitten tutkii ja arvioi jatkoselvityksen tarpeen. Ne on ihan totta siihen koulutettuja, vaikka onhan tässä saatu kuulla yhtä ja toista koko ammattiryhmän kelvottomuudesta. Uskonasioihin en puutu.

Itselläni on lämmönnousua, jäsensärkyä,. ankaraa päänsärkyä ja respiratoriset oireet kaikin maustein.  Mitä hiivattia minä koronapoliklinikalla tekisin?  Ainakin toistaiseksi pärjään hyvin kotihoidossa. 

Hoidon kannalta on herttaisen samantekevää, mikä minua vaivaa.  Jos hengitys vaikeutuu kuume nousee ja  voimattomuus vallan hankaloituu, soitan ambulanssin.  Minuit hoidettaisiin ihan  siitä riippumatta, onko tämä koronaa vaiko ei. 

---------------------

Suuri ongelma esimerkiksi Jaana Hallamaan puhetta seuratessa on, että hän teologina ei hallitse esimerkiksi priorisoinnin käsitettä --- sellaista toimintaa ei Suomessa ole tehty koskaan eikä ole nytkään tarpeen  tehdä. Keskusteltu sen detiikasta sen sijaan on niin pitkään kuin olen Lääkärilehteä lukenut eli vuodesta 1976.  Hän puhuu priorisoinnista ilmeisesti tarkoittaen sillä sitä,  arvioidaanko jokin raskas hoito nyt tarpeelliseksi vai pikemmin haitalliseksi ja sekottaa käsitteitä.  Eihän se ole terveydenhuollon priorisointia, erttä asetetaan jonkin potilaan kohdalla esimerkiksi hänen omasta pyynnöstään etusijalle palliatiivinen hoito.

--------------------

Öppiäinen voisi ja saisi esittää vastakkainasettelun, jota pyysin.  Nimiä ja muuta yksilöön selvästyi viittaavaa dokumentaatiotiota ei ilman asianomaisen lupaa ole sallittua antaa.  Tutkimustietoa jopa vinjettejä sen sijaan kyllä, ovat suorastaan tervetulleita. Vinjettiin tulee muuntaa henkilö tunnistamattomaksi vaihtaen esimerkiksi sukupuoli, ikä, etninen tausta, uskonto.

-----------------------

Minua harmittaa asiaton uhkakuvien levittely.   Ilmeisesti  sitä harrastetaan, koska se on jännää, koska vastakkainasettelu tuntuu mehevältä -- erityisesti tarkoitan typerää vääntöä hallituksen ja presidentin suoranaisesta välirikosta -- ja aiheettoman paniikkimielialan lietsonnasta tyyliin eihän-.kaikki-saa-kunnon-hoitoa-sitten, vain-rikkaat-hoidetaan, vammaisia-ei -ainakaan-hoideta. 

Minä olen äärettömän surullinen joutuessani törmäämään väitteisiin, että hoivakodeissa nyt olisi meneillään jonbkinlainen tuomiopäivän julistus -- että siellä luokiteltaisiin ihmiset niihin jotka sitten hoidetaan ja niihin joille ei anneta mitään.  Raivosin Esperi-caren puuhia, mutta niillä oli tarkoituksena kerätä rahaa, nyt on kyse julkisesta terveydenhuollosta.

Ehkä sitten kaikesta huolimatta olen niin lähellä terveydenhuollon työntekijöitä, että tiedän mitä he nyt erityisen raskaissa olosuhteissa parhaansa mukaan  tekevät.  Minua loukkasi ylen uutissivustolla Hallamaan kommentti, jonka mukaan terveydenhuollossa luulisi nyt riittävän parempaakin työtä kuin kehitysvammaisten lajittelua. Jos hän todella sanoi niin, eikä kyseessä ole toimittajan väännös, hän professoriksi käyttäytyi erittäin huonosti.

-----------------------------

Se, mitä noin asiallisesti odotan, ovat immuniteettitestit.  Niillä voidaan, ja niillä kannattaa testata väestö satunnaisotoksella.  Mikjäli löytyy yllätyksellisen runsaasti oireettomana tai vähäoireiusena taudin sairastaneita, voidaan jo päätellä jotakin siitä, millä kohdalla epidemiahuiuppua ollaan. Ei ole mahdotonta että se olisi ohittumassa luultua hiljaisempana.

....................................

Sairastin sikainfluenssan ja sain sen juuri, kun epidemiologisesti ei enää hyödyttänyt mitään  testata juuri sitä-  Kävin poliklinikalla josta meidät jaoteltiin todennäköisten käytävälle ja epätodennäköisten käytävälle,  syytä en tiedä.  Minut tutkittiin vääntäen kääntäen ytltä päältä ja sanottiin, kyllä, tämä on sikaa. Sitten annettiin sikaohjeet muun muassa eristyksestä ja myöhemmin annettavan rokotteen tarpeesta.

 En kuollut. Testi ei paranna ketään.

------------------------------
« Viimeksi muokattu: 08.04.20 - klo:12:21 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #51 : 08.04.20 - klo:14:41 »
Minä ihmettelen kyllä todella suuresti väitettä, että jokaista ei tutkittaisi yhtä tarkkaan. Ikinä en ole saanut ohjetta jättää joku tutkimatta.

Jos viittaat tilanteeseen, jossa jokainen halukas ei saanut laboratoriotestiä, se päti siinä vaiheessa kun  testeistä tuli ankara hetkellinen pula.

Puhutko nyt minulle?

Minä en tarkoittanut koronatestejä, vaan tutkimuksia yleensä. Siitä olen kyllä tietoinen, että koronatestauskapasiteetti ei ole niin hyvä, että kaikki halukkaat ja/tai oirehtivat saataisiin testattua.

Milloin olet viimeksi ollut tavis terveysasemalla terveyskeskuslääkärin hommissa? Siis siellä, missä kirjoitetaan lähetteet tarkempiin tutkimuksiin erikoissairaanhoitoon.  Tutkimuksiin pääsyssä voi olla eroa senkin mukaan, mitä väylää käyttää (yksityinen, työtervey, julkinen perusterveydenhoito).
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #52 : 08.04.20 - klo:16:27 »
Minua harmittaa asiaton uhkakuvien levittely.   Ilmeisesti  sitä harrastetaan, koska se on jännää, koska vastakkainasettelu tuntuu mehevältä -- erityisesti tarkoitan typerää vääntöä hallituksen ja presidentin suoranaisesta välirikosta -- ja aiheettoman paniikkimielialan lietsonnasta tyyliin eihän-.kaikki-saa-kunnon-hoitoa-sitten, vain-rikkaat-hoidetaan, vammaisia-ei -ainakaan-hoideta. 
Ovatko kaikki median levittämät uhkakuvat vain fakenewssiä, joita ei tarvitse ottaa vakavasti, kuten esim. kriittinen pula suojavarusteista? Entä ovatko piispojen toimintaohjeet korona-ajan hautajaisiin liioiteltuja? :017:

Lähteet

6 suurimman kaupungin johtajilta hätähuuto suojavarusteista: ”Tilanne on kriittinen” – Sanna Marin sivaltaa takaisin
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/6-suurimman-kaupungin-johtajilta-hatahuuto-suojavarusteista-tilanne-on-kriittinen-sanna-marin-sivaltaa-takaisin/6e6535a8-fa35-40ff-8dac-b2b293ce76ba

Piispat: Lähiomaiset voivat osallistua hautaan siunaamiseen
https://www.epressi.com/media/userfiles/46460/1584548616/piispojen-tasmentava-ohje-kirkollisista-toimituksista-18.3.2020-002.pdf


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #53 : 08.04.20 - klo:18:07 »
Uhkat ovat todellisia, mutta niiden tarpeeton toisteleminen on asiatonta uhkakuvien levittämistä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #54 : 08.04.20 - klo:18:45 »
Minusta on kohtuullista, että jokainen saa osallistua omiin hautajaisiinsa.         valitettavasti keskustelu kulkee edellisen lauseen tasolle liian usein.

Esimerkkinä EK:N lausuma tänään Tuki on rittämätön jos jatkuu pitkään.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #55 : 08.04.20 - klo:21:31 »
^Olisiko sinulla linkkiä tuohon EK:n lausumaan? Kiinnostaisi tietää, mitä oikein yritettiin sanoa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #56 : 08.04.20 - klo:23:37 »
^Olisiko sinulla linkkiä tuohon EK:n lausumaan? Kiinnostaisi tietää, mitä oikein yritettiin sanoa.

Se oli telkkarin uutisissa niin Yle kuin MTV, eli mitään kirjallista ei löydy. Lausujana oli Haminan mies eli Häkämies. Minua vaan ärsyttää tuo ainainen nirhaaminen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #57 : 09.04.20 - klo:12:57 »
Mitenkäs on, tämä kiinnostaisi minua.

Onkohan kenenkään tänne kirjoittavan tuttavapiirissä ketään, joka on sairastunut koronaan?
En toki tarkoita, jotta pöpöt tarttuisivat, vaan ihan mielenkiinnosta, kun lehdet ja uutiset joka päivä
vaan tarjoavat näitä sairastuneiden lukumääriä.

Itse en tiedä ketään sairastunutta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #59 : 11.04.20 - klo:12:13 »
Puhutko nyt minulle?

Minä en tarkoittanut koronatestejä, vaan tutkimuksia yleensä. Siitä olen kyllä tietoinen, että koronatestauskapasiteetti ei ole niin hyvä, että kaikki halukkaat ja/tai oirehtivat saataisiin testattua.

Milloin olet viimeksi ollut tavis terveysasemalla terveyskeskuslääkärin hommissa? Siis siellä, missä kirjoitetaan lähetteet tarkempiin tutkimuksiin erikoissairaanhoitoon.  Tutkimuksiin pääsyssä voi olla eroa senkin mukaan, mitä väylää käyttää (yksityinen, työtervey, julkinen perusterveydenhoito).

Kirjoitin sinulle ja tarkoitin tutkimuksia yleensä.  Etten poiminut juuri siitä tekstistä viitteeksi katkelmaa, johtui julmetusta pääkivusta ja väsymyksestä ja olettamuksesta, että löydät tämän muutenkin.

No hyvä.  Minähän olen potilas myös, ja potilas  minussa elää jossain määrin uskonelämää mitä näihin hoitotahoihin tulee.  Tunnustan eläneeni siinä harhaluulossa,  että privaatissa määrättäisiin jotenkin hövelimmin kaikkia kokeita vähän senkin mukaan, mitä asiakas tilaa. Niin ja hoito olisi parempaa ja kiltimpää ja muuta.  Kukkua.   Se kyllä on vihoviimeisin hölypöly -- miutta siis uskonasioihin en puutu. 


Terveydenhuolto pyrkii kaikessa tasalaatuisuuteen, tätä varten sille on laadittu muun muassa käypä hoito -suositukset, joista radikaali poikkeaminen perusteettomasti ja perustelematta johtaa nopeasti ihmettelyyn, eikä siihen tarvita piotilaan kuolemaa,  Lääkärien ammattikunta todella, ihan totta, vakavasti Jumalan lasvojen edessä vakuuttaen, pelkää koko lailla suuresti ettei alkuperäinen vala, ja "primum est non nocere"  toteutuisi kaikkien niiden kolmenkymmenen potilaan kohdalla, jotka nyt vähintään työpäivän kuluessa tulevat useimpia vastaan terveyskeskuksessa, työterveyshuollossa, sairaalaosastolla, kotikäynneillä. Jos siis ei päivystä, silloin niitä ei voi määrältä arvata.  Koska työ on tiimipainotteista, älähtää varmasti joku jos epäileekään parhaasta mahdollisesta -- ikävä kyllä toisinaan myös normista --- poikkeamisesta.  Siitä sitten istutaan selittelemässä esimiehelle, miksi niin eikä näin kun käypä hoito määräisi noin.

Yleisesti ottaenn joka yksiköllä on myös ns. osasto - tai ensikäyntirutiinit, jotka on mahdollisesti  kohdennettu diagnostisen alkuhypoteesin mukaisesti, mutta on luvallista laajentaa.  Julkisen terveydenhuollon parempi tutkimusáktiivisuus johtuu siitä,. ettei potilaan tarvitse maksaa laboratorio-  ja röntgentuitkimuksiaan itse, kun taas privaatissa otteita pidättelee kaiken aikaa tietoisuus siitä. että tutkimuspaketti veisi potilaan konkurssiin, ellei paikallisesti saada syntymään sopimusta siitä, että myös yksityissektorin potilaat pääsevät kokeisiinsa julkiselle puolelle.  Joskus pääsevät joskus eivät, käytäntö ei ole lääkäreiden käsissä vaan reviisorien.  Käytäntöä voidaan pohtia eri näkökulmista, en nyt siihen ryhdy.

----------------------------

Käypä hoito - suosituksen suurin  kompoastuskivi on, että ser ei ole sääntö vaan suositus. Ihminen on tuntuvasti mutkkkaampi kuin mikään insinööritiedon ja - taidon näyte, lääketiede paljon haastavampaa, kaikenb aikaa mielessä tulisi säilyä  kysymys entäs-jos,  hyvä epävarmuuden ja ahdistuksen sieto, jotta yleensä pystyy työhönsä,  ja siuuri ymmärrys omasta erehtyväisyydestä. 


Ihmisiä tulee tutrkia ihan samoin, menevät he minne tahansa hoidettaviksi --- itse olen saanut Terveystalosta kahdesti lähetteen perusterveydebnhuoltoon, kerran päivystykseen, kerran suoraan ambulanssilla HUSin neureolle ja aIi niin, juu, kolmas meni terveyskeskukseen koska en voisi kustantaa privaatissa niitä kaikkioa kokeita. 

Että näin. 

« Viimeksi muokattu: 11.04.20 - klo:12:27 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.