Ihmeellistä, kun ennen körttiläiset puolustivat kirkkoa viimeiseen asti, niin nyt on näköjään tullut muotiin haukkua kirkkoa. Juuri äsken tuolla toisessa osiossa helluntalaislähtöinen nimimerkki Karjalaisenkyösti oli suoraan kirkkolakia vastaan ja haukkui piispoja, ikään kuin hänellä olisi rahkeita sanoa asiaan yhtään mitään. Vanhat körttiläiset sanoivat, että kirkossa käydään niin kauan, kun siellä Isä meidän ja Herran siunaus luetaan. Täällä kirjoittaville monille kaivataan "kirkkoherätystä." Meillä on hyvät piispat ja kyllä he osaavat laumaansa hoitaa ilman näitä muka luterilaisia ja karjalaisenkyöstejä.
Oikeastaan, historiallisesti katsoen, körtit kerran pyysi tsaarilta lupaa irtautua kirkosta ja perustaa omansa. Mutta mikä on todella ihmeellistä on sivullisen näkemys, että täällä jotkut, körtit tai ei, vastustavat kansankirkkoa. KUKAAN ei ole sanonut sanaakaan luterilaisen kirkon vastaan minun tietääkseni, en minä ainakaan, vaikka luterilainen on julkisesti syyttänyt minua "kuvottavasta pappisvihasta" vain siksi, että olen huomauttanut, että Malmivaaran Siionin virsiä, jotka ovat julkaistu aikoinaan "kotihautauksia" varten, sopivat vielä siihen tarkoitukseen, niin ettei tarvita pappia siihen. Sitten on huudettu, että sellaiset hihhulit pitää poistaa seurakunnan tiloista. Tällainen vihan lietsominen on sopimatonta, ja admin olisi saanut heti puuttua asiaan, etten minä tarvitsisi vastata vihalle vihalla.
On sangen mesentavaa, että tällainen lietsominen sallitaan täällä, missä kukaan ei harrasta minkäänlaista kirkollisvastaisuutta. Kirkko on joskus ollut kansankirkko, johon sopii herätysliikkeet. Valitettavasti kirkon asema on heikenemässä. Toivoisin, päinvastaista suuntausta. Sivullinen on oikeassa, että papisto on Suomessa korkeanlaatuinen ja piispat erinomaiset. Miksi hän luulee, että täällä niitä vihataan ja vastustetaan? Täysin paranoidinen harhaluulo. Mielestäni pitäisi tähdätä siihen, että koko Suomen kansa olisi taas kirkossa eikä hajaantunut eri tuulensuuntiin. Mutta miten voi siihen pyrkiä, jos on sellaisia ihmisiä lietsomassa vihaa?
Sivullinen hyökkäsi minua vastaan törkeällä tavalla. Sain hirveästi vihollisia täällä kääntämällä vanhoja Siionin virsiä, luullen sen olevan pieni, mutta ainakin kirkolle sopiva teko eläkeellä olevan tutkijan taholta. En sillä tarkoittanut mitään pahaa kenellekään. Papitkin tekevät sellaisia töitä opiskellessaan, ja juuri sen takia ovat niin korkean tasoiset kuin suvillinen huomauttaa.
Kirkko on tarpeeksi laaja kaikille, jopa hihhulillekin. Mutta jättäisin sivulliselle haasteen. Löytyykö mitään, jossa hän ja minä olisimme eri mieltä, paitsi se, että Siionin virsien kääntäminen oli hyvä kirkkohistoriallinen teko? Ja siinä hän on hävytön ja sivistymätön, kuten useat muutkin miehet tällä foorumilla. On hävytöntä, että ulkomaalainen tekee Suomen kirkkohistorialle tällaisen palveluksen ja saa tällaiset vihanryövyt naamaan. On suuren anteeksipyynnön paikka ja sanon, että se saisi olla julkinen ja admin saisi vaatia sitä häneltä. On tästä asiasta jo tullut aika iso häpeä pilkku sekä kirkolle että Herätysyhdistykselle, puhumattakaan sivulliselle, joka piiloutuu nimimerkin taakse. Haluan, että tämä asia hoidetaan. Ei ole minkäänlaista syytä, että olisi tällainen viha minun ja sivullisen välissä. Jos olemme Kristuksen seuraajia, niin pitäisi ainakin olla pätevä syy miksi vihataan toisiamme. Ja tässä tapauksessa en näe syytä. Esittäköön sivullinen syynsä, niin tyydyn siihen, että hän jatkaa raportoimisensa papeille ja piispoille. Mutta epäilen suuresti, että täällä on joku väärinymmärrys. Niin hoidetaan asia kuntoon tai nostan metelin.
Enkä halua sellaista "anteeksi jos." Haluan selityksen siitä, mitä olen tehnyt, joka ansaitsee sitä vastustusta, jota olen täällä kokenut. Minä jatkan tätä, kunnes asiat tulevat selviksi. Jos kuukausien sananharkka on teistä se ratkaisu, niin hyvä on. Teen julkisia valituksia, kunnes joko selitetään minulle miksi juuri tämä kirkkohistoriallinen dokumentti olisi pitänyt jättää kääntämättä ja myönnätte, että tein oikein kääntämällä sitä. En jää vain hyväksymään solvauksia siitä.
Kun sain raakatekstin valmiiksi, Kuopion piispa sanoi sitä kulttuuriteoksi. Hän ylisti sitä sanomatta yhtään mitään negatiivista. Sivullinen voi piispalta itse kysyä. Niin minkätakia täällä ihmiset, jotka esittävät itseään puolustavan piispaa minua vastaan, kun olen kääntänyt Siionvirsiä, saavat pilata ilmapiiriä "kuvottavilla" huomautuksillaan?