Kirjoittaja Aihe: Kutsumus  (Luettu 22748 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Lilli

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 10
Kutsumus
« : 22.06.10 - klo:15:39 »
Hei.
Pari vuotta sitten täällä viimeksi heiluin. Oudolta tuntuu oma silloinen kirjoitus. Ehkä olen kasvanut/kutistunut sitten niiden päivien.

Haluaisin keskustella kanssanne kutsumuksesta. Elämän mielekkyydestä tai kohdallani ehkä paremminkin sen puutteesta. Haluaisivatko ihmiset, jotka kokevat, että heillä on jokin kutsumus kertoa siitä? Tai mitä ylipäätään ajattelette ihmisen työstä maan päällä.

Tuntuu, että Jumala on unohtanut minut vuosikausiksi tähän paikkaansa maailmassa odottavien jonoon. En oikein ymmärrä, miksi minua pidetään maan päällä. Omaksi ilokseni se ei ainakaan taida olla.

(Ahdistuneisuus muuten suojaa kätevästi hedonistisilta elämänarvoilta. Kukaan, jonka arkipäivään kuuluu kärsimys ja epätoivo, ei voi narahtaa luulemaan, että elämän tarkoitus on aistinautinnoissa!)

Mietin näin: pitäisi olla joko rauhallinen tai motivoitunut. Luottavainen tai kutsuttu. Pitäisi joko kyetä olemaan heittäytymättä kärsimyksensä vietäväksi ja säilyttää siten oma, yksityinen mielekkyyden kokemuksensa. Tai sitten pitäisi osata nähdä itsensä ja kärsimyksensä osana suurempaa kokonaisuutta tai tarkoitusta.

Uskon, että elämä olisi paitsi antoisampaa myös helpompi kestää, jos kokisi tekevänsä jotakin tehtävää maan päällä. Aina, kun olen paremmalla mielellä, haluaisin toimia, ja usein olen rukoillut itselleni kutsumusta, mielekästä paikkaa maailmassa. Kutsumus toisi elämään jatkuvuutta, jota oma tunne-elämä ei tarjoa.

En tiedä, voiko Jumalalle laittaa työhakemuksen, mutta jos voi, haluaisin kertoa, että myös paskahommat käy, sillä aikamoista paskan lapiointiahan tämä elo on muutenkin.  :)


PS. Luultavasti huomenna saan kutsun rakentaa valtavan paatin ja kerätä siihen erilaisia eläimiä ja kadun katkerasti, että olen mennyt sanomaan yhtään mitään...

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Kutsumus
« Vastaus #1 : 22.06.10 - klo:16:22 »
Kutsumus on Lutherin ajattelussa tärkeä käsite. Hän teki pesäeron silloisen katolisen näkemyksen kanssa, jossa hengellisen kutsumuksen toteuttaminen tarkoitti erottautumista muusta yhteisöstä esimerkiksi sääntökunnaksi. Lutherin mielestä kutsumus toteutui arkipäivän työssä lähimmäisen hyväksi. Jari Jolkkonen ja Jaakko Heinimäki havainnollistavat asiaa:

"Luterilainen autonasentaja rakastaa lähimmäisiään ja toteuttaa Jumalan tahtoa vaihtamalla haalarit päällä jakopään hihnaa niin hyvin kuin osaa, maksamalla kunniallisesti veronsa ja televisiolupansa, antamalla kotona aikaa puolisolleen ja lapsilleen sekä kuuntelemalla, mitä naapurin Makella on sydämellään silloin, kun Makesta tuntuu, että nyt pitää avautua."
(Luterilaisuuden ABC, s. 91)

Omasta puolestani en ole ehtinyt kutsumusta miettiä silloin kun työ sattuu olemaan mukavaa. Mutta silloin kun tekee jotain tylsää rutiinihommaa, jota jatkuu ja jatkuu ja joka on vain tehtävä, on joskus tullut mieleen, että tämä on nyt vissiin sitä kutsumustyötä. Jos työ hauskaa olisi, niin herrathan sen tekisivät...

Mt

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kutsumus
« Vastaus #2 : 22.06.10 - klo:16:30 »
Haluaisin keskustella kanssanne kutsumuksesta. Elämän mielekkyydestä tai kohdallani ehkä paremminkin sen puutteesta. Haluaisivatko ihmiset, jotka kokevat, että heillä on jokin kutsumus kertoa siitä? Tai mitä ylipäätään ajattelette ihmisen työstä maan päällä.

Tuntuu, että Jumala on unohtanut minut vuosikausiksi tähän paikkaansa maailmassa odottavien jonoon. En oikein ymmärrä, miksi minua pidetään maan päällä. Omaksi ilokseni se ei ainakaan taida olla.ja kadun katkerasti, että olen mennyt sanomaan yhtään mitään...


Ymmärrän, että erityisesti nuorilla ihmisillä on vaikea löytää elämässä mielekkyyttä, kun ei useinkaan ole pohtinut elämän tai uran vaihtoehtoja. Tilasta, jossa ei ole suuntaa, tulee lähteä vain johonkin päin. Elämän aikana joutuu kuitenkin useaan kertaa miettimään samaa: Vaihdanko uraa, vaihdanko ammattia, kouluttaudunko johon muuhun,  mitä nyt teen. Se, että tekee suuntaa vailla olevassa tilanteessa jonkin valinnan, saattaa auttaa mielekkyyden löytämisessä.

Monesta ihmisestä tuntuu, että Jumala on unohtanut hänet kokonaan. Tosiasiassa ihminen on unohtanut itsensä. Elämään on vain antauduttava. Antautumisen kautta saattaa löytyä hyväkin työura ja ammatti. Tärkeintä on, että tekee valinnan. Valinta voi olla väärä, mutta se voi johtaa johonkin parempaan. Ei kannata jäädä odottamaan juuri sitä oikeaa tilannetta ja oikein tehtyä valintaa. Elämä on tarkoitettu elettäväksi.
Acta, non verba.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10408
Vs: Kutsumus
« Vastaus #3 : 22.06.10 - klo:17:06 »
Lilli! Kirjoitit rukoilleesi usein. Rukoile lakkaamatta.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kutsumus
« Vastaus #4 : 22.06.10 - klo:20:07 »
---
Tuntuu, että Jumala on unohtanut minut vuosikausiksi tähän paikkaansa maailmassa odottavien jonoon. En oikein ymmärrä, miksi minua pidetään maan päällä. Omaksi ilokseni se ei ainakaan taida olla.---

Yritin keksiä tuohon jotain ja mieleeni tuli vain Jobin kirja. Job kärsi ja "ystävät" yrittivät selittää, kuinka Jobilla varmasti on joku salainen synti. Ystävät olivat väärässä ja aikanaan Jobin kärsimys loppui. Hirveän vaikeaa tuohon on sanoa mitään.

---
Uskon, että elämä olisi paitsi antoisampaa myös helpompi kestää, jos kokisi tekevänsä jotakin tehtävää maan päällä. Aina, kun olen paremmalla mielellä, haluaisin toimia, ja usein olen rukoillut itselleni kutsumusta, mielekästä paikkaa maailmassa. Kutsumus toisi elämään jatkuvuutta, jota oma tunne-elämä ei tarjoa.

---

Tuosta tuli mieleeni, että eikö Paavalikin ja moni muu merkkihenkilö vain "nostettu hyllylle" joksikin aikaa ja sen jälkeen heille annettiin suuri tehtävä. Toisaalta, oletko ymmärtänyt, että se mitä nyt teet, voi olla kutsumustehtäväsi. Et vain itse tajua, että se on Sinun tehtäväsi.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kutsumus
« Vastaus #5 : 22.06.10 - klo:20:16 »
Eipä ole aikoihin tullut mietittyä kutsumusta. Silloin nuorena, kun mietti mihin ammattiin pitäisi lähteä pyrkimään, ajattelin että olisi jotenkin kutsumuksellista tehdä jotain auttamistyötä. Yritin pyrkiä sairaanhoito-oppilaitokseen ja diakonissalaitokseen. Kun niihin en päässyt, tuntui kuin seinä olisi tullut vastaan. Kyselin Herralta, mikä ihme olisi minun paikkani. Sitten oivalsin, että missä hyvänsä ammatissa, missä hyvänsä työyhteisössä tarvitaan uskovaa työtoveria.
Koin silloin nuorempana kutsumukseni olla lähimmäinen.
Pyryharakka

Poissa Lilli

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 10
Vs: Kutsumus
« Vastaus #6 : 22.06.10 - klo:23:05 »
Oi jakamisen riemua. Jo yhdessä päivässä olen saanut tänne paljon sellaista, mitä tuskin olisin itsekseni tullut ajatelleeksi. Kiitos!

Ajattelin tosiaan kutsumuksella syvempää merkityksellisyyden kokemusta. Kutsumuksenhan ei tarvitse olla ammatti. Yhden ammatinvalinnan olen tässä jo tehnytkin, eikä se sinänsä väärältä tunnu.

Alan nyt vähän epäillä itseäni tässä kutsumusjutussa. En siis todellakaan koe, että maailmasta nyt kovin vaikea olisi löytää tekemistä: ihmisten ja luonnon hätä suorastaan huutaa lievittäjäänsä. Kuitenkin ajatus siitä, että Herra antaa jonkin tehtävän ja varustaa ihmisen sitä varten, viehättää. Silloinhan saa apua tehtävän valitsemiseen, rohkaisua, mielekkyyttä ja tarvittavat voimat.

Eli ehkä vain tälla tavalla kiertoteitse toivon, että olisin terve. Näin kutsumus olisi syy antaa minulle hyvä elämä. Kun eihän moista nyt suoraan kehtaa pyytää. Toisaalta tuntuu itsestään selvältä sekin, että ihminen, jolla on voimia, haluaa käyttää niitä hyvään. Mene ja tiedä.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kutsumus
« Vastaus #7 : 23.06.10 - klo:08:27 »
Ajattelin tosiaan kutsumuksella syvempää merkityksellisyyden kokemusta. Kutsumuksenhan ei tarvitse olla ammatti. Yhden ammatinvalinnan olen tässä jo tehnytkin, eikä se sinänsä väärältä tunnu.

Minulla oli jo lukioikäisenä kutsumus. Erittäin voimakas kutsumus. Toimin sen puolesta vuosia. Sitten yhtäkkiä havaitsin, etten tuntenut enää samaa paloa. Ymmärsin, että kutsumukseni oli vaihtunut. Nyt kutsumukseni oli perheeni ja lapseni. Perhe toi enemmän sisältöä elämääni kuin valtavat työtunnit edellisen kutsumuksen puolesta. Kutsumus saattaa vaihtua ja vaihtuukin monen ihmisen elämässä toiseksi. Sitä vaan tuntee piston sydämessään ja tekee elämänmuutoksia.


Acta, non verba.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Kutsumus
« Vastaus #8 : 23.06.10 - klo:12:12 »
Kutsumukseni - aivan pakosta - keskittyy tuohon vieressä olevan "laverin" pohjalle.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kutsumus
« Vastaus #9 : 23.06.10 - klo:15:06 »
Aika paljon otetaan, kun otetaan terveys. Mutta sinulta ei ole nähtävästi viety rohkeutta, kun kysyt yhä, mikä voisi olla kutsumuksesi täällä.  
Joitakin vuosia sitten hyvän ystävän kanssa näitä mietittiin - hän sairastui, eikä voinut enää jatkaa ammatissaan. Se oli ollut homma joka oli merkinnyt hänelle vielä kokonaisvaltaista omistautumista, eli siinä meni identiteettikin jakoon.  

Oli pakko ajatella uusiksi identiteetti, mitä on ja millä perusteella, oli ajateltava kolmen kuukauden palasissa koko elämä, ja lopulta todeta että samaa kaavaa noudattaa kuin jokaisella ihmisellä. Sattui kohdalle vain vähän aikaisemmin kuin muilla.  Pysyvän epävarmuuden kanssa ponnistelu - sairaana eläminen - kysyy jo itsessään rohkeutta, ja jos mihin on kutsuttu, niin rohkeuden etsimiseen.  Rohkeutta nousta vuoteesta aamulla, katsoa ympärillee, kysyä, tarvittaisiinkohan minua johonkin tänään.  

Kutsumus täytyy ajatella uudestaan, koko juttu. Se ei ollutkaan minulle tässä vaivalla hankitussa ammatissa työskentelyä. En oikein tiedä mitä se on.  Pal Gerhardilla on useita hyviä virsiä, tätä ei ole meillä, vahinko

Rohkeana kristittyä
kutsut aina kulkemaan
minne viekin tiensä täällä
käteen jää se Jumalan

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 761
Vs: Kutsumus
« Vastaus #10 : 24.06.10 - klo:11:09 »
Hei!

Herra kutsuu hommiinsa. Kutsun kuitenkin saattaa konkreettisesti esittää naapuri, avun tarpeessa oleva, herättäjäjuhlien talkootoimikunta, kolaripaikan ruhjoutunut lähimmäinen, eksynyt lapsi, hapuileva nuori, vanhus joka ei puhu, haiseva mies tai nainen puistossa, puolue jne...

miettii Mauno

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Kutsumus
« Vastaus #11 : 24.06.10 - klo:12:50 »
Tein joitakin vuosia sitten niin, että kelasin elämäni tärkeimmät tapahtumat läpi. Katselin omia valintojani ja niistä seuranneita asioita. Kummallisen selkeältä polulta tiettyyn suuntaan se näyttää näin jälkikäteen katseltuna. Olen kokenut olevani ajelehtija ja kutsumuksen kanssa on ollut vähän niin ja näin. Enää en voi ajatella, että kaikki olisi ollut sattumaa. Herra johdattaa. Mutta mihin..?



Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kutsumus
« Vastaus #12 : 24.06.10 - klo:13:05 »
Kuitenkin ajatus siitä, että Herra antaa jonkin tehtävän ja varustaa ihmisen sitä varten, viehättää. Silloinhan saa apua tehtävän valitsemiseen, rohkaisua, mielekkyyttä ja tarvittavat voimat.



Minusta tuohon ylläolevaan liittyy paljon kliseisyyttä. Ensinnäkin se, että ne "Herran antamat tehtävät" olisivat aina jotain eksoottista kuten lähimmäisen auttamista, lähetystyöhön menoa, hengellistä työtä yms.

Mitään "kutsumusta"-han ei edes tarvita lähimmäisen auttamiseen ynnä muuhun sellaiseen kun kaikille yhteisesti on kerran jo sanottu että "tee lähimmäisellesi, kuten toivoisti itsellesi tehtävän!"

Onko tässä kutsumusasiassa kuten monesti muussakin hengellisyydessä se, että yritetään tekemällä tehdä siitä jotain yyber-henkilökohtaista?



Toinen juttu on tuo "Herra antaa voimat ja kaiken tarvittavan" -slogan/klisee. Mitähän tuollakin tarkoitetaan?  Sitäkö että sitten sitä tuntuu olo voimakkaalta ja jaksavaiselta ja innostuneelta?
Tunnen kyllä monia omaishoitajia ja vastaavassa tilanteessa olevia joiden voimat on hyvinkin usein loppu ja tuntevat että tokkopa se mikään kutsumus onkaan. Jokainen väsyy ja kyllästyy joskus. Jos ihminen yrittää olla väsymätön ja hengellinen super-ihminen ja enkelin veroinen niin koko asia on silloin mielletty väärin!  Parasta yrittää olla korkeintaan tavallinen ihminen. Aina ei ehkä jaksa sitäkään.


Ja siitä johdatuksesta, -siitä ei tarvitse murehtia!  Miksikö? No siksi että Raamatussahan sanotaan että kun he rukoillen kulkevat, minä johdatan heitä. Eli suomeksi=  Jos olet kerran rukoillut, ole kokonaan huoleti. Toimittele tavallisia askareita ja toteuta niissä kutsumustasi olla tavallinen armahdettu syntinen!  Mt puhui hyvin, kuten aina!  Lue Mt:n teksti uudestaan oikein ajatuksella!





Ja vielä yksi tärkeä juttu: unohda tykkänään hurmahenkien kiihottuneella äänellä julistamat "Jumalalla on suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuri ja mahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhtava tehtävä varattu juuri sinulle ja sinä olet suuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuri ja ratttttttttttttttttttttttttttkaiseva avainhenkilö"

Todennäköisesti kutsumuksesi on olla ihan tavis ihminen niinkuin 99,999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999 % muutkin ihmiset.  Jos jotain muuta Luojalla mielessä, niin niin olettanen että se jymähtää tietoisuuteesi sellaisella tavalla ettet voi sitä estää kuten muillekin "erikois-tehtäviin" kutsutuille (joita on Lutherin ja Augustinuksen lisäksi tietääkseni vain Raamatun apostolit ja profeetat)



Näin se vähän kärjistettynä menee tämä homma eli ei joka kohdassa välttämättä aivan noin muttei paljon muutakaan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kutsumus
« Vastaus #13 : 24.06.10 - klo:13:44 »
Käsitinkö Lillin väärin vai luinko joidenkin omien ja silloin aina vähän vääristävien silmälasieni läpi tekstiä? ´Hän taisi viitata terveyden menetykseen ja sitä kautta linkkiin jos saisi terveyden - saisi kutsumuksen tai päinvastoin - voisi toimia jotenkin- elämä olisi hyvää - mitä minä lopultakin tingin?

On kuten kirjoitat, Jampe, enkä järin täältä ihan vastakkaisia näkemyksiä löydä, sanottakoon taas kerran. Painopiste-eroja kyllä on. Mutta itse sanoisin, että johdatusta tai ei, koskaan ei kuljeteta niin pimeässä, kuin silloin kun koko toimintakyky menee tai edes vaarantuu.  Sitä kokemusta on varsin vaikea selittää.  Silloin ne pienet "opastanpa mummelille tien linja-autolle" tai "korjaanpa nämä roskikseen sen sijaan että heittäisin kadulle" -tason haasteetkin saattavat olla ylivoimaisia, usko tai älä.

Epävarmuus, ja nyt puhun kokemksesta, omastani ja toisten, on oma kutsumksensa - sen kantaminen, kai olisi oikeampaa sanoa.  Ei välttämättä muuhun edes kykene, ja silloin toivon noiden pienten ajatusten rohkeudesta edes vähän kannattelevan. Kutsumksen sisältö tänään saattaa olla vain ja ainoastaan sisäisen asennemaailman kanssa kamppailussa. Säilytänkö rohkeuteni - ja se mikä oli joskus itselleni suuri kysymys: Otanko tämän Jumalan kädestä, vähän sillä mielellä kuin Job: Otammehan vastaan hyvää, miksi emme myöskin pahaa.  Sain tuohon vähän huonoon aikaan tärskäyksen joka treki empiväksi - en vieläkään tiedä mitä ajatella, ja siitä syystä empivyys myös koko johdatuskysymyksen edessä... en kai vain osannut ilmaista itseäni oikein. Pappi johon todella luotin - ensimmäinen tuntemani körtti muuten - torjui ajatuksen sekä johdatuksesta että tuosta - no, siinä taisivat mennä vähän asiat sekaisin - mutta niin tai näin.

Sen jäljiltä olen varovainen kun johdatus tulee puheeksi, hän oli muuten niin viisas opastaja.  Mutta tämnä jää. Kun kulkee sumssa, kipujen, vaarallisten sairauskohtausten, masennuksen tai minkä hyvänsä kärsimyksen pimeydessä niin että se :021: ainut mitä voi ajatella on, anna riohkeutta, auta ottamaan tämä kädestäsi, Jumala, ja auta etten kaikesta huolimatta käpertyisi ihan itseni ympärille --- se on nyt minun kutsumukseni - minut on kutsuttu siihen tänään.
« Viimeksi muokattu: 24.06.10 - klo:13:49 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Kutsumus
« Vastaus #14 : 27.06.10 - klo:09:13 »
Onko tässä kutsumusasiassa
kuten monesti muussakin hengellisyydessä se, että yritetään tekemällä tehdä siitä jotain yyber-henkilökohtaista?

Ymmärrän kyllä henkilökohtaisen nihilismisi siitä, ettei mikään ole mitään. Mutta olen tavannut monia ihmisiä,
joilla on voimakas kutsumus eikä heidän tarvitse selitellä sitä. Kyllä esimerkiksi papiksi opiskelu vaatii
kanttia ja jonkinlaista kutsumusta. Ihminen saattaa tuntea voimakasta kutsumusta vaikkei se siltä
ulkopuolisilta näytä.

Tiedän kyllä, että osa ihmisistä ajelehtii sattumanvaraisesti elämässä työstä toiseen. Mutta
saattaa olla, että hekin löytävät joskus kutsumuksensa.








Acta, non verba.