Kirjoittaja Aihe: Hedbergin Uskon-Oppi Autuuteen  (Luettu 35703 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kauhanen T

  • Vieras
Hedbergin Uskon-Oppi Autuuteen
« Vastaus #45 : 31.03.06 - klo:16:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Olli V"
Työversioksi ehdotankin seuraavaa:

1. Paavo & co: pietismi + kulttuurikielteisyys (mystispietistinen)
2. Malmivaara: pietismi + kulttuurimyönteisyys (nationalistispietistinen)
3. Haavio: yleiskirkollisuus + kulttuurimyönteisyys (körttihumanismi)
4. Nykykörttinuoriso: matalakirkollisuus + alakulttuurimyönteisyys +  (slaavilais-melankolis-pessismistinen körttikommunismi-individualismi?)

Minulla ei ole mitään huomautettavaa tästä (paitsi tietysti se tarkennus, että Malmivaaran "kulttuurimyönteisyys" on "myönteistä" vain suhteessa Paavoon jne, ei lähelläkään nykyistä "Joonas Kokkonen on kuudes evankelista" -hypetystä).

Haastan teitä liittämään tämän viime päivien keskustelun takaisin tämän ketjun aiheeseen eli Hedbergiin, uskoon, oppiin, tai Hedbergin Uskon-Oppiin -- tai ylipäänsä herännäisten ja evankelisten suhteisiin.

Kunnon kritiikkiä mielipiteelleni

Lainaus käyttäjältä: "minä-itse"
Ehdottomasti suurin osa tuntemistani herännäisteologeista on teologisesti paljon lähempänä Hedbergiä kuin Paavoa tai Malmivaaraa.

en ole saanut. Vaikenemisen olen tulkinnut myöntymisen merkiksi.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Hedbergin Uskon-Oppi Autuuteen
« Vastaus #46 : 31.03.06 - klo:16:48 »
Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"
Haastan teitä liittämään tämän viime päivien keskustelun takaisin tämän ketjun aiheeseen eli Hedbergiin, uskoon, oppiin, tai Hedbergin Uskon-Oppiin -- tai ylipäänsä herännäisten ja evankelisten suhteisiin.

Kunnon kritiikkiä mielipiteelleni

Lainaus käyttäjältä: "minä-itse"
Ehdottomasti suurin osa tuntemistani herännäisteologeista on teologisesti paljon lähempänä Hedbergiä kuin Paavoa tai Malmivaaraa.

en ole saanut. Vaikenemisen olen tulkinnut myöntymisen merkiksi.


No, eipä tähän juuri ole kauheasti sanottavaa. Voihan näin faktisesti olla, mutta se ei vaikuta olennaiselta. Mitä sitä itse kukin Paavon kanssa juttelisi jos vastaan tulisi? Itse epäilen että paremmin ukon kanssa toimeen tulisi kuin Hedbergin, mutta mene ja tiedä. Ärsyttävä juoppo ja tärkeilevä talonpoikahan se monessa suhteessa oli.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Hedbergin Uskon-Oppi Autuuteen
« Vastaus #47 : 31.03.06 - klo:18:08 »
Mielenkiintoinen ajatus - omistavan tai ikävöivän uskon ristiriita. Eihän körttiläinen omista uskoa... piiloevankeelisia toisaalta me olemme. Mutta körttiläisen puhuessa kasteen armosta mielestäni hän puhuu eri tavalla kuin evankeelinen.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Olli V

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
    • http://www.hattrick.org
Hedbergin Uskon-Oppi Autuuteen
« Vastaus #48 : 31.03.06 - klo:23:30 »
Lainaus
Kunnon kritiikkiä mielipiteelleni

minä-itse kirjoitti:
Ehdottomasti suurin osa tuntemistani herännäisteologeista on teologisesti paljon lähempänä Hedbergiä kuin Paavoa tai Malmivaaraa.  

en ole saanut. Vaikenemisen olen tulkinnut myöntymisen merkiksi.


Ei tämä nyt liiemmin sytytä väitettä kumoamaankaan. Eikös tuo ole tavallaan tulkittavissa neutraaliksi faktaksi? Olen siis Ilwydin kanssa samoilla linjoilla; en pidä tuota kovin keskeisenä probleemina. Mielestäni sisällön tulisi ratkaista, ei riippuvuuden jostakin auktoriteetista. Uskon myös T.Kauhasen näin ajattelevan ja siksi luenkin tuon lausunnon lähinnä tyytymättömyydeksi körttiteologien julistukseen. Onko näin?

Myönnän itsekin suhtautuvani välillä penseästi körttisaarnaajiemme puheisiin, mutta toisaalta olen tullut myös hyvin ravituksi liikkeen parissa vuosien saatossa. Mielestäni liikkeemme teologia voi ja saa kehittyä, mutta olisi tietysti reilumpaa hoitaa homma avoimin kortein. Vaatii tietysti keltä tahansa körtiksi tunnustautuvalta melkoista kanttia todeta olevansa lähempänä Hedbergin teologiaa kuin Paavon. Ehkä moista myytinpurkua ei ole tarpeen voimakeinoin vaatiakaan.

Yhdyn myös Juhanin lausuntoon siinä, että körttiteologeilla on vielä nykyäänkin ihan konkreettisiakin eroja evankelisiin vastaaviin. Tämä ei kuitenkaan poista sitä mahdollisuutta, että teologimme olisivat voineet lähentyä Hedbergiä, koska samaan aikaan ovat evankeliset saattaneet etääntyä juuristaan. Itse en ole Uskon-oppia autuuteen lukenut, joten en tarkemmin lähde arvioimaan Kauhasen teesin kestävyyttä.
"Tekeminen on teennäistä, oleminen on olennaista."

Poissa Olli V

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
    • http://www.hattrick.org
Hedbergin Uskon-Oppi Autuuteen
« Vastaus #49 : 01.04.06 - klo:00:24 »
Lainaus
Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki: pietismin pelastusapparaatin muodollinen hallinta... Minusta jako uskovan kansan ja epäuskoisen maailman välillä ei automaattisesti johda mystisyyteen.


Tässä olen tismalleen samaa mieltä! Mystiikka on pietismille enemmän rinnalla kulkeva, kuin alisteinen hengellinen virtaus. Lisäksi sepänrepliikkivarianttisi onnistuu olemaan siinä mielessä keskustelumme otsikon kannalta osuva, että nähdäkseni suurinpiirtein noin Paavo sisällöllisesti Hedbergille sanoi! Korjatkaa joku, jos olen väärässä?

Huomiosi herännäisyyden roolista 30-luvun demokratian kriisissä oli todella esiin nostamisen arvoinen! Näkisin tämän ilmiön mahtuvan luontevasti tuon nationalistisen pietismin alle. Politisoituminen ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen eivät siis todellakaan ole niin uusia juttuja, mitä Eeva-Kaisan kanssa uumoilimme - sisällöt ovat vain hieman muuttuneet.  

Haavion uudistus saattoi hyvinkin olla osttain vastareaktiota herännäisyyden "sotaisaan historiaan", mutta nähdäkseni mystiikasta siinä ei ollut kysymys. Nyt ymmärrän mystiikalla sitä katolisessa kirkossa alkanutta sisäiseen kokemukseen nojaavaa hurskaustraditiota, joka välittyi pietististen hartauskirjoittajien muokkaamana herrnhutilaisuuteen ja sitä tietä Siionin virsiin. Ymmärrän silti mitä Ilwyd haki takaa puhuessaan Haavion virsien mystisyydestä, mutta tässä kohdin ymmärrämme termit hieman eri tavoin.

Mitä körttiläisten taannoiseen pietismiin ja suoritettuun herännyt/suruton -jakoon tulee, niin se ei ymmärtääkseni  johtanut suruttomien parjaamiseen, koska parannusvaatimus Paavon edustamassa pietismissä kohdistui aina ensisijassa itseen. Pietismillä (tai uuspietismillä) on nykyään hieman erilainen maine kuin taannoin.

Selvennettäköön vielä, että mielestäni siitä, miten asiat ovat olleet ei voi johtaa sitä, miten niiden tulisi olla nyt. En ole nähdäkseni esittänyt, että herännäisyyden tulisi palata menneeseen tai että tapahtuneet muutokset olisivat itsestään selvästi olleet jotenkin huonoja. Pahoittelen, jos tällainen vaikutelma on syntynyt. Historian tutkiminen ja analysoiminen on oma tapani jäsentää ja ymmärtää sitä, miksi minä, kanssaeläjäni ja ympäristöni ovat sellaisia kuin ovat. Ei tämä sen vakavampaa ole.

Lisäksi huumorintajuani ovat jotkut joskus väittäneet rahtusen nyrjähtäneeksi. Sitä se ehkä on. Tiedostan itsekin käsitenysväämisen rasittavuuden ja siksi vedin sen kevennysmielessä vähän överiksi. Pahoittelen, koettakaa kestää. (Voin tietysti myös pyydettäessä hillitä huumoriani.)

Nimikisa jatkukoon, mutta ehkä kuitenkin jossain toisessa puussa. Olisiko tuo herännäisyyden merkitys- tai nykyherännäisyyskeskustelu oikeampi paikka?



[/i][/quote]
"Tekeminen on teennäistä, oleminen on olennaista."

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22087
Hedbergin Uskon-Oppi Autuuteen
« Vastaus #50 : 01.04.06 - klo:08:08 »
Miten mahtaa olla evankelisten hedbergläisyyden laita? Joskus olen kokenut, että herätysliikkeiden kesken on tapahtunut jonkinlaista "asennekiertoa". Körtit kuulostavat evankelisen armollisilta ja evankeliset taas uuspietistisen tiukkapipoisilta. Ehkä tähän liittyy sekin, että Kansanlähetys pyysi taannoin anteeksi takavuosien temppujaan kuin alatien katuva syntinen ikään.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Hedbergin Uskon-Oppi Autuuteen
« Vastaus #51 : 01.04.06 - klo:10:44 »
Savon sanomien toimittaja (A.Huuskonen) sanoi joskus 80-luvun alun taitteessa, että körttiläiset ja evankeliset ovat vaihtaneet ominaisuuksia. Körttiläiset puhuvat iloisesti kasteesta ja evankeliset ovat vajonneet ilottomaan pietismiin. Voi olla...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Hedbergin Uskon-Oppi Autuuteen
« Vastaus #52 : 01.04.06 - klo:11:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Olli V"
Lainaus
Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki: pietismin pelastusapparaatin muodollinen hallinta... Minusta jako uskovan kansan ja epäuskoisen maailman välillä ei automaattisesti johda mystisyyteen.


Tässä olen tismalleen samaa mieltä! Mystiikka on pietismille enemmän rinnalla kulkeva, kuin alisteinen hengellinen virtaus. Lisäksi sepänrepliikkivarianttisi onnistuu olemaan siinä mielessä keskustelumme otsikon kannalta osuva, että nähdäkseni suurinpiirtein noin Paavo sisällöllisesti Hedbergille sanoi! Korjatkaa joku, jos olen väärässä?

Huomiosi herännäisyyden roolista 30-luvun demokratian kriisissä oli todella esiin nostamisen arvoinen! Näkisin tämän ilmiön mahtuvan luontevasti tuon nationalistisen pietismin alle. Politisoituminen ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen eivät siis todellakaan ole niin uusia juttuja, mitä Eeva-Kaisan kanssa uumoilimme - sisällöt ovat vain hieman muuttuneet.  
[/i]
[/quote]

Tuskin vallitsee mitään radikaalia mielipide-eroa! Huomio kohdistunee vain vähän eri asioihin, eri kontekstissa. Olen huono körttiläinen (ei kai muun lajisia olekaan) kun niin intohimoisesti parjaan nykyisiä konservatiivisia ryhmittymiä kirkon piirissä. Tästä näkökulmasta vain radikaalin (ja mystisen syvän) vapautuksen ja armon sanoman käyttäminen vallan ja lyömisen aseena on suorastaan irvokasta - siksi nykyherännäisyys on minusta kirkon ylivoimaisesti elävin voima, ei-ohentunut, ei-liudentunut vaan syventynyt ja vahvistunut. Ei myöskään haihtunut miksikään ohueksi liberalismiksi, joka näkee kirkon myöhempien aikojen sosiaalidemokratiana helposti latistaen universaalit näyt ohueksi rationalismiksi. On melkoisen ainutlaatuista millekään inhimilliselle organisaatiolle luopua vallasta, mutta tämä avuton liike on nykysukupolvien aikana sen tehnyt. Tässä ollaan miljoona kertaa viisaampia kuin kiivaammat esi-isämme.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Kauhanen T

  • Vieras
Hedbergin Uskon-Oppi Autuuteen
« Vastaus #53 : 03.04.06 - klo:12:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Olli V"
Lainaus
minä-itse kirjoitti:
Ehdottomasti suurin osa tuntemistani herännäisteologeista on teologisesti paljon lähempänä Hedbergiä kuin Paavoa tai Malmivaaraa.

en pidä tuota kovin keskeisenä probleemina. Mielestäni sisällön tulisi ratkaista, ei riippuvuuden jostakin auktoriteetista. Uskon myös T.Kauhasen näin ajattelevan ja siksi luenkin tuon lausunnon lähinnä tyytymättömyydeksi körttiteologien julistukseen.

Minulle tämä muodostui probleemiksi kesällä Uskon-Oppia lukiessani. Siellä missä Hedbergin ja Paavon välistä teologista polemiikkia käydään, ei minulla ollut mitään vaikeuksia tunnistaa millä puolella itse olen. (Tätä polemiikkia eli teologista eriäväisyyttä on todella vain muutama kappale - olen niitä näpytellyt tuonne ketjun alkupäähän - sinänsä hyvässä, joskin mielestäni pikkuisen ulkokohtaisessa kirjassa.)

Aloin siinä todella pohtimaan että herännäisteologeista tuskin enää löytyisi Paavon ajatusten puolustajia. Vaikuttaa siltä että olin oikeassa. Mihinkään auktoriteettiuskoon tämä ei nyt millään lailla liity, vihjauksetkin siihen suuntaan voisi jättää.

Lainaus käyttäjältä: "Olli V"
Vaatii tietysti keltä tahansa körtiksi tunnustautuvalta melkoista kanttia todeta olevansa lähempänä Hedbergin teologiaa kuin Paavon. Ehkä moista myytinpurkua ei ole tarpeen voimakeinoin vaatiakaan.

Ei voimakeinoin, ei! Kukin pitäköön muodollisena oppivanhempanaan ketä huvittaa - tai ei ketään, jos ei huvita. Nykyhedbergiläinnäisjulistajakin voi toki nojautua perinteessä kuljetettuihin viisauksiin siltä osin kuin itse hyväksi kokee. Ei se tarkoita että pitäisi alkaa Paavoa yms. kannattaa muissakin asioissa - valikoiden minäkin hänen ja Malmivaaran oppeja noudatan. Kuitenkin uskon että asiasta keskusteleminen ja mm. Paavon kirjeiden paitsi hartaudella myös ajatuksella lukeminen on lopulta hyvästä. Oman todellisen positionsa tunnustaminen Paavo-Hedberg -kiistassa auttaisi myös lähentymään evankelisten moderniin/kirkolliseen/liberaaliin/hedbergiläiseen puoleen.

Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Miten mahtaa olla evankelisten hedbergläisyyden laita? Joskus olen kokenut, että herätysliikkeiden kesken on tapahtunut jonkinlaista "asennekiertoa". Körtit kuulostavat evankelisen armollisilta ja evankeliset taas uuspietistisen tiukkapipoisilta.

Niin, tämä on puoleksi totta. Evankelisuutta on nykyään näin ulkopuolisen näkökulmasta katsoen kahta melko erilaista laatua.

Poissa Olli V

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
    • http://www.hattrick.org
Hedbergin Uskon-Oppi Autuuteen
« Vastaus #54 : 04.04.06 - klo:19:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"

Aloin siinä todella pohtimaan että herännäisteologeista tuskin enää löytyisi Paavon ajatusten puolustajia. Vaikuttaa siltä että olin oikeassa. Mihinkään auktoriteettiuskoon tämä ei nyt millään lailla liity, vihjauksetkin siihen suuntaan voisi jättää.

 
Minusta tuntuu siltä, että nykyään herännäisyyden piirissä puolustetaan ja kannatetaan Paavoa varsin yksituumaisesti, mutta lähinnä jollain varsin ylimalkaisella tasolla. Paavolla oli oikeaa asennetta, hän piti kiinni syntisen perusoikeuksista, Paavolle kukaan ihminen syntisenä ei ollut toistaan parempi, jne. Se, mitä ymmärretään Paavon teologiseki ajatteluksi, pohjautuu enemmän Paavoon liittyviin kertomuksiin ja tarinoihin, kuin esim. hänen kirjeisiinsä (joista kyllä poimitaan tarinoihin irrallisia sitaatteja). Tavallaan tämä on ymmärrettävää, koska Ukon elämä ja persoona olivat varsin kirjavat!

Tuo Hedberg - Paavo -taisto kuuluu yhtenä osana "pyhimyslegendaamme", jonka muita keskeisiä osia ovat mm. löyhkä-, synti-, seppä-, halla-, Juhanan murha-, Kuopion markkinat- ja kahden hiippakunnan piispa -narraatiot. Vihanpito evankelisten kanssa on siis kirjoitettu melko syvälle kollektiiviseen muistiimme ja on osa perinteistä körttiläistä itseymmärrystä. (Tämän takia - sinänsä mielenkiintoinen - ajatus yhteispelistä liberaalievankelisten kanssa taitaa jäädä haaveeksi.) On hankala pohtia, mitä mieltä olemme Paavon ajattelusta, koska positiivinen suhtautuminen siihen kuuluu lähtökohtaisesti itseymmärrykseemme. Juuri tämän takia Tuukan (ja Urpon) keskustelunavaus onkin hedelmällinen!

Omalta osaltani joudun toteamaan, että aiheeseen liittyvä kysymyksenasettelu on minulle hieman etäinen. Koko kuplettiin liittyy piirteitä, jotka hiertävät paikoin pahastikin. Lähdenkin oikeastaan tältä istumalta lenkille selvittelemään ajatuksiani, palailen asiaan jahka jotakin saan jäsennettyä päässäni...[/b]
"Tekeminen on teennäistä, oleminen on olennaista."

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Hedbergin Uskon-Oppi Autuuteen
« Vastaus #55 : 04.04.06 - klo:21:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Olli V"

 Vihanpito evankelisten kanssa on siis kirjoitettu melko syvälle kollektiiviseen muistiimme ja on osa perinteistä körttiläistä itseymmärrystä. (Tämän takia - sinänsä mielenkiintoinen - ajatus yhteispelistä liberaalievankelisten kanssa taitaa jäädä haaveeksi.)  Lähdenkin oikeastaan tältä istumalta lenkille selvittelemään ajatuksiani, palailen asiaan jahka jotakin saan jäsennettyä päässäni...[/b]


No jopas; Olli on selvitellyt ajatuksiaan jo puoli seitsemästä lähtien, pitkä lenkki!

        Mutta tuo ajatus yhteispelistä (liberaali)evankelisten kanssa ei ole huono ollenkaan, sitäpaitsi omaan nuoruuteni muistoihin kuuluu mm. juhannustapahtumat pohjanmaalla, järjestäjinä H-Y:n ja Sleyn nuorisotyö.
Jokin muuttui sitten 80-luvulle tultaessa.

Poissa Olli V

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 18
    • http://www.hattrick.org
Hedbergin Uskon-Oppi Autuuteen
« Vastaus #56 : 04.04.06 - klo:23:39 »
Lainaus käyttäjältä: "osmo"

No jopas; Olli on selvitellyt ajatuksiaan jo puoli seitsemästä lähtien, pitkä lenkki!

        Mutta tuo ajatus yhteispelistä (liberaali)evankelisten kanssa ei ole huono ollenkaan, sitäpaitsi omaan nuoruuteni muistoihin kuuluu mm. juhannustapahtumat pohjanmaalla, järjestäjinä H-Y:n ja Sleyn nuorisotyö.
Jokin muuttui sitten 80-luvulle tultaessa.


Tökkäsin tossuni hankeen, joka paljastui allikoksi. Mitään siitä rätnäämisestäkään sitten tullut sukat loskassa...

80-luvulla syntyi ainakin paljon rumia lapsia ja huonoa musiikkia, että selittäisikö se tämänkin? Mainio homma kuitenkin, että aikanaan on ollut yhteistoimintaa! Nyt kun nuo ortodoksisuhteet ovat elvytyksessä, niin samaan hikeenhän sitä voisi viritellä muutakin ekumeenisessa hengessä. Selkiyttäisi ainakin itseymmärrystämme ja voisi tarjota yllättäviäkin uusia näköaloja.  

Ehkä kuitenkin loskasta huolimatta yritän naputella haparoiden jotain siitä, miksi tuo Paavon ja Hedbergin dueli ampuu kohdallani hieman maalista ohi:

Meillähän on meneillään järjestysnumeroltaan toinen liittouskonto. Tästä näkövinkkelistä katsottuna tuntuu siltä, että liian paljon korostamme niitä seikkoja, jotka erottavat ihmisen Jumalasta. Tämä on sitä syntiä. Eikö voisi ajatella positiivisesti ja korostaa juuri tuota yhteyttä eikä sen puutetta? Tässä mielestäni Hedberg tuntuu onnistuvan Paavoa paremmin. Tokihan synnintunto on keskeinen elementti uskonnossamme, mutta on myös kysyttävä, jääkö sen varjoon jotain elävää tuottavampaa?

Toisinaan kuulee seurapuheita, joissa suurin piirtein kielletään minkään sorttinen hyvien tekojen yrittäminen, koska silloin ihminen ylpistyy ja lankeaa omavanhurskauteen. Sama asenne elää myös huumorin tasolla: "Yrittääkö kaveri päästä teoilla taivaaseen?" Puhtaan evankeliumin kylmiltään nielaiseminen uhkaa myös johtaa melko passiiviseen elämänasenteeseen. Tähän luterilaisen ortodoksiankin tuntemaan ongelmaan pietismi käsittääkseni pyrki vastaamaan. Itse evankeliumin äärellä, armopuuron ympäröimänä varttuneena en ole ikinä osannut edes kuvitella tekoa, jolla voisin jotenkin pätevöityä Kaikkivaltiaan kasvojen edessä. Sitä vastoin usein kynnys tehdä hyvää on noussut korkeammaksi yllä kuvatun saarnatyylin takia. Toivon totisesti, että olen perverssin ongelmani kanssa yksin!

Kanssatalonpoikiensa hengenelämästä huolta kantanut Paavo on mielestäni oikeassa siinä, että evankeliumin kuulemisen lisäksi tarvitaan vielä jotakin muuta, ennen kuin tuo kuultu Sana muuttu eläväksi uskoksi.       Koska sielun pelastus oli elämän ehdoton päämäärä, ei oman kunnian tähden kootut teot olleet minkään arvoisia, koska pelastukseen niillä ei ollut osaa eikä arpaa. Oli ikävöitävä Kristuksen sisällisen tunnon perään, mitä se sitten tarkoittikaan. Ainakin se kuuluu puuttuneen.

Itse olen taipuvainen kuitenkin ajattelemaan eskatologian jo tässä maailmassa olevaksi realiteetiksi; ei tarvitse kuin avata televisio tietääkseen että ainakin helvetti on totisinta totta tässä ja nyt! Yhteys Jumalaan, elämän lähteeseen ja itse elämään, on pelastusta kadotuksesta jo tässä elämässä. Perinteinen 'synti on sydämen eroa Jumalasta' toimii mielestäni koko lailla hyvin tässä jana-ajattelussa. Kristillinen elämä on kaipuuta ja kulkua kohti lopullista ja täydellistä jumalayhteyttä, mutta 'armon vilauksia' tuosta tulevasta on mahdollista kokea jo ennen perille pääsyä. Paavo: 'Hurja minä olisin jos kaupungin kahvetta joisin, ennen kuin sinne tullunna olen.' Voisin lisätä, että hyvänä päivänä sitä kahvin hajua sentään jo pääsee nuuhkimaan!

Mitä hyviin tekoihin tulee, haluaisin nähdä ne Jumalan ja Kristuksen seurakunnan muodostaman liiton yhteisenä työnä. (Tällainen synergiateologia on muutenkin sympaattisa ja ylkä-virret aivan ohittamattomia!) Paavo: 'Muut kerskaa pyhyydellää, minä kerskaan pahuudella.' Jos kerskata pitää, itse kerskaisin kernaimmin Kristuksen pyhyydellä, en kenenkään synneillä. Paavon ajatus on sinänsä hyvä ja arjessa kiinni, mutta sen perään on kysyttävä, mitä synneillä kerskailusta seuraa? Jos ne lähentävät Kristukseen niin hyvä. Toivoa myös sopii, että Kristuksen läheisyys näkyy hyvinä tekoina elämässä. Eikö silloin olisi aika kerskata Kristuksen pyhyydellä ja iloita? Jos taas omissa liemissään piehtarointi johtaa siihen itseensä ja lähimmäisten unohtamiseen, voi sen merkityksen kyseenalaistaa.    

Mitä Tuukan retoriseen positiontunnustuskehotteeseen tulee, niin jos joku näistä jaaritteluistani selvän ottaa, niin kertokoon minullekin. Sellainen kutina ehkä itselle jäi, että periaatteessa olen Paavon suuntaan kallellani, mutta näen kuitenkin tietyt asiat eri tavoin - tai lähestyn niitä erilaisin käsittein ja eri suunnasta. Varmasti myös konkreettisia erojakin löytyy. Tässä nyt kuitenkin pyrin hieman problematisoimaan Paavon ajatuksia. Toisaalta Paavon ajattelu on enemmän sielunhoidollista kuin opillista. Varmasti hyvää lukemistoa ahdistuksen hetkellä. Oma elämä tuppaa vain olemaan kuitenkin perusonnellista! Silloin minulle ensisijainen kysymys on tuon hyvän jakaminen, ei synnintunnon perään haikailu. (Toisaalta tuppaavat seuraamaan toisiaan, ponnistelut ja synnintunto!)

Toivon, etten selitellyt asioita liian paljon aiheen vierestä ja kautta rantain.
"Tekeminen on teennäistä, oleminen on olennaista."

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Hedbergin Uskon-Oppi Autuuteen
« Vastaus #57 : 05.04.06 - klo:00:25 »
Niskanen sanoo, että Jumala meidät täältä korjaa - syntiset ja "synnittömät".
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Hedbergin Uskon-Oppi Autuuteen
« Vastaus #58 : 05.04.06 - klo:04:44 »
Jaa, mitenkähän pitkälle Paavo itsekään tajusi "teologiaansa"? Hankala ja piikkinen mies, jonka monet toimet ja sanat voidaan nähdä osana valtakamppailua liikkeen sisällä, ei paljon eroten hengeltään esim. nyky-lestadiolaisuuden liikkeen sisäisistä lyönneistä (esim. 60-luvun papiston murskaaminen). Sitten oli osa, ydinosa, ei minusta erityisen jäsennelty osa, joka vaikuttaa täysin terveeltä, mystiseltä, vapauttavalta. En minäkään häntä hyväksyisi pyhimysten joukkoon: ei noilla otteilla omin voimin taivaaseen mennä. Näin e-teologina, eli kristinuskon amatöörinä, ulkopiirin jäsenenä, herännäisyyden eetos jotenkin luonnostaan poikkeaa evankelisuuden eetoksesta - vähän kuten Siionin Virret poikkeavat Siionin Kanteleesta. Miten sitten sävelkulut saisi teologian kielelle? Ne kai ovat kirkon silmissä ei-opillisia, toisarvoisia, jopa merkityksettömiä. Iloinen pelastusvarmuus ei kuulu seurapuheista, ajan pahuus, raskaus ja vaikeus vain painottuvat - ja kyllä passiivisuuskin. (Noin yleisesti passiivisuutta kaipaisin tuolta pääosaltakin ihmiskuntaa kun katsoo tätä kuumeista aktiivisuutta ja paikallaan tai huonompaan suuntaan juoksua tässä kylmässä yhteiskunnassa.) Kai se kuvastaa sitten jotain heikkoa uskoa, haparoivaa ikävöintiä, jota ehkä kiivas, vallantuntoinen Paavo ei olisi hyväksynyt, mutta enpä ole varma Fredrik Gabrielistakaan. Minusta tämän oman huonouden oppiminen on hyvä asia, aika harvinainen maailmassa, mutta varmasti usein jää sen takia toimeen tarttumatta tai sitten se tarttuminen on sellaista, joka ei juuri siltä näytä. Voisihan sitä tätä tietäkin edes yksi liike kokeilla?
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Kauhanen T

  • Vieras
Hedbergin Uskon-Oppi Autuuteen
« Vastaus #59 : 05.04.06 - klo:12:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Olli V"
Toivon, etten selitellyt asioita liian paljon aiheen vierestä ja kautta rantain.

Et, vaan tämä oli oikein antoisaa luettavaa, harmitti vain kun se loppui niin pian.

Tunnen aika paljon pappeja ja maalla asuessani olin myös melko aktiivinen seurakuntalainen. Sen kokemuksen perusteella uskallan arvella, että maltillinen hedbergiläisyys on paras mahdollinen lähtökohta sellaisen hengellisen työn tekemiseen, joka
a) on perinteis-luterilaisittain katsoen ihan "aitoa" sanankylvöä
b) voi tavoittaa kenet vaan, koska se ei aseta rimaa liian korkealle (niinkuin jotkut uuspietistit) eikä liian matalalle (niinkuin herännäisyyden eräät juonteet).

Kun vaan jättää vaatimatta: "usko itsesi autuaaksi" niin kaikki hedbergiläisyyden positiiviset (ei siis "hyvät" tms. vaan sellaiset joissa sanotaan: "näin on, näin pitää, tämä on oikein jne.") lausumat ovat minustakin ihan oikeaoppisia. Ne negatiiviset (="ei näin, ei noin, tuo on väärin"), joita olen tuonne ketjun alkuun Uskon-Opista lainannut, voi jättää pois.

Silti on mahdollista, että joku tuntee tarvetta "kyntää syvemmältä". Se ei ole välttämätöntä, mutta joitakuita kuljetetaan hyvinkin syvässä synnintunnossa. Minä olen tämmöinen vanhoillinen taikka "vanhapietistinen" herännäinen, koska minä uskon että se ei aina ole saatana joka vie synnintuntoon, vaan että Jumalallakin on siinä ehkä tarkoituksensa.

Olen pohdiskellut, että vanhan herännäisyyden julistajat olivat erikoistuneet hoitamaan tätä syvään synnintuntoon heränneiden joukkoa. Jotkut ehkä alkoivat kuvitella, että kaikki kristityt täytyy pakottaa tähän samaan muottiin. En usko että voi, ja siksi on hyvä että on muita liikkeitä. Sanaa niissäkin pidetään esillä. Luulen kuitenkin, että vanhalla herännäisyydellä oli jonkinmoinen erityisosaaminen näiden synnintuntoon heränneiden hoivaamisessa. Pitäisin hyvänä että kaiken aikaa muutama prosentti kirkon työntekijöistä ja maallikkopuhujista olisi sellaisia, jotka kykenisivät ymmärtämään tällaista synnintuntoa ja joskus käsittelisivät sitä myös puheissa. Vanha herännäiskirjallisuus voi olla siinä avuksi.