Kirjoittaja Aihe: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu  (Luettu 39689 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #15 : 01.03.14 - klo:10:01 »
Kaste on Jumalan synnyinlahja meille, ja siihen armoon vedoten jaksaa syntisenäkin.

Minua kiinnostaa perustelut tähän väitteeseen.
Olen avoin kaikille kastenäkemyksille.
Kukaties mikään nykyinen näkemys ei ole sellainen, millaiseksi Jumala kasteen mieltää.

Katselin aikaisempia kirjoituksiani tässä ketjussa. Olen näemmä toistellut itseäni.
Johtuu siitä, että asia ei ole edennyt kohdallani.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #16 : 01.03.14 - klo:11:15 »
Kasteen asetussanat kertovat;  Ota Pyhä ristinmerkki kasvoihisi ja rintaasi. Näin lapsi otetaan seurakunnan (opetuslasten) jäseneksi ja Jeesuksen omaksi. Aiemmin on käytetty muotoa kasteen peso. Perisynti pestään pois. Pyhän Hengen lahja annetaan tilalle.

Sen voi tietenkin unohtaa pitkiksikin ajoiksi jos ei lapselle puhuta sen merkityksestä. Pyhäkoulu ja päiväkerho ja koulu huolehtivat ennen siitä että  kasvava lapsi muisti. Ja vaikka ei olisi muistanut tai välittänyt ( esim. minäkin) Jeesus muistaa.

Rippikoulu on Kasteenliiton uudistus.

Kastehetket ovat taivaskokemuksia. Kastettavan valkoisiin puettu olemus puhuu siitä.

Samoin sanoin siunataan vainaja. Hänet on myös yleensä puettu valkoiseen. Onko mitään näitä parempaa meille antaa ? Nämä jo riittävät taivasmatkalle. Itse me isot ihmiset etsimme kaikenlaista uskoamme vahvistukseksi. Sekin voidaan katsoa omiksi töiksi.
Jumalan työ on kasteessa ja hautaansiunaamisessa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #17 : 01.03.14 - klo:11:33 »
Riitta,
tuo on kaikki kaunista, mitä sanot, mutta perustuuko se mihinkään muuhun, kuin imisten perinnäisääntöihin eli ihmisten itse tekemiin oppirakennelmiin?
Minä en noita Raamatusta löydä.

Vaan, vaikka minä en niitä löydäkään, ei se tietysti takaa mitään, että ne eivät siellä olisi.
On nimittäin suuri joukko ihhmisiä, jotka eivät noita mainitsemiasi asioita Raamatusta löydä ja on (uskoisin näin) suuri joukko ihmisiä, jotka ne Raamatusta löytävät tai ainakin uskovat, että ne sieltä löytyy.
Minua oppimatonta saa nyt jokainen opastaa näissä asioissa.
Monen monitusita kertaa olen Raamatun läpi lukenut, mutta aina on mennyt ohi silmien.

En ymmärrä sitä, että lapsi otetaan kasteessa Jeesuksen omaksi ja jos ei ole kastettu, niin ei sitten ole otettu Jeesuksen omaksi ja kuitenkin JEesus sanoi, että taivasten valtakunta on lasten kaltainen, ellei joku ota vastaan taivasten valtakuntaa, kuten lapsi, ei pääse sinne.

Itse näen hautaan siunaamisen puhtaasti kauniina tapana, jonka merkitys on se, että se auttaa omaisia käsittelemään suruaan. En näe sille mitään muuta merkitystä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #18 : 01.03.14 - klo:11:40 »
Jossain on maininta, että joku kastoi "koska siellä oli paljon vettä".
Oliskos ollut Apt:ssä.

Siellä on kastetarina, jossa ainakin nykyisen käännöksen mukaan oli vain vettä, määrästä ei puhuta mitään. Edit: tsekkasin myös 1938 käännöksen, eikä siinäkään puhuta veden määrästä, kunhan vain tulivat veden ääreen. Ja sitten astuivat veteen.

Kastaja oli Filippos ja kastettu oli etiopialainen hoviherra eli eunukki, eli pointti oli se että toisin kuin juutalaisilla, nyt kelpaavat kivesvikaisetkin miehet seurakuntaan. Sitä kelpaamattomuuttaan se kai oli mielessään miettinyt kun kysyi, estääkö mikään kastamasta.

Olivat siis matkalla, Filippos oli hoviherralle tämän pyynnöstä selittänyt Raamattua, ja sitten hoviherra halusi kasteen. Saapuivat sitten veden ääreen, missä kaste tapahtui. Ei sanota, että etsistelivät aikansa sopivaa paikkaa. Tsekkaa kahdeksannen luvun lopusta, jos haluat.
« Viimeksi muokattu: 01.03.14 - klo:11:48 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #19 : 01.03.14 - klo:11:49 »
Johanneksen evankeliumi:
 3:23 Mutta Johanneskin kastoi Ainonissa lähellä Salimia, koska siellä oli paljon vettä; ja ihmiset tulivat ja antoivat kastaa itsensä.


Oikeastaan se taisikin olla tuo yllä oleva kohta, johon viittasin ja siinähän ei ollutkaan kyseessä kristillinen vestikaste.

Siinä non hyvääkin, kun ei osaa muodostaa itselleen kunnon kastekäsitystä niiden kahden (tai oikastaan muutaman) raamatunlauseen perusteella, joissa vesikastetta käsitellään: ei voi helposti suuttua mistään kastekäsityksestä.
Jos oma kastekäsitys on kiveen hakattu, oman kokemukseni mukaan se on omiaan aiheuttamaan ihmisessä primitiivireaktioita, jos joku uskookin yhtä vankasti kasteesta jotain muuta.
JOs väärässä paikassa ihmettelee Raamatulla perustellen lapsikastetta, saattaa tulla bannia ja kuraa niskaan. Jos samaan tapaan ihmettelee "aikuiskastetta" väärässä paikassa, käy aivan samoin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #20 : 01.03.14 - klo:11:50 »
Hei !

En ole lukenut Raamattua hakeakseni sieltä oppia kasteesta tai vaikkapa sukupuoliasioista. Kastehetkissä olen eläytynyt Jeesuksen sanoihin : Taivasten valtakunta on lasten kaltainen. Tunneihmisenä olen monesti lasten kanssa nähnyt Rakkauden Valtakunnan loistavan heidän silmistään.
Tälläkin hetkellä Lotan siniharmaat silmät loistavat tässä lähelläni.

Alkukirkon aikana kastettiin perhekunnittain, lapset mukana.  En välitä oppirakenteista. Tärkeintä on että kastetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Tässäkin kiistakysymyksessä on oikeassaolemisen tarve päälimmäisenä.


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #21 : 01.03.14 - klo:11:54 »
Tässäkin kiistakysymyksessä on oikeassaolemisen tarve päälimmäisenä.

Tämä varmaan ensisijaisesti koskee niitä, joilla on jokin käsitys/uskomus asiasta.
Jos taasen käsitys/mielipide puuttuu kokonaan, voi olla vaikea saada mielihyvää oikeassa olemisesta, kun ei ainakaan itse voi olla se oikeassa olija.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #22 : 01.03.14 - klo:12:44 »
Tunneihmiseksi minäkin itseni miellän ja koen. Ja se teettää välillä kaikenlaista. Ja vielä kun jatkuva
lääkekuuri antaa selkeästi lisäpotkua herkkyyteen ja mielialojen vaihteluun.
Asioista tykkään kuitenkin keskustella, välillä haastavissakin tilanteissa.
Kun muistaisi sen että asiat keskustelee, jos joskus riiteleekin, niin asiat riitelee, ei ihmiset.
Oikeita asioita ja näkökulmia on välillä useita, on paha mennä sanomaan mikä on oikein ja mikä väärin.
Rakkauden kaksoiskäsky on varmasti hyvä ohje ja pohjavire olla kaikessa kanssakäymisessä mukana.
Pyhä Henki voi ohjata ajatuksiamme, elämäämme kun sitä haluamme pyytää.



Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #24 : 01.03.14 - klo:12:54 »
Katekismus on tosiaan hyvä ja selventävä oppikirja monessa asiassa. Sitä kannattaisi tutkia.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33645
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #25 : 01.03.14 - klo:13:39 »
Mirjami löysi nämä ev.lut.kirkon oppaat kastamiseen. :eusa_clap:  Olen niitsä aivan samaa mieltä. Olen aikoinani sotilaskotisisarena saanut eräältä vapaaseurakuntalaiselta sisarelta  heidän näkemyksenä kuulla, useaan kertaankin. Se tuntui jonkin verran painostavalta väännöltä.

Olen tuossa samassa ominaisuudessa ollut useita kertoja kummitätinä aikuisena kastetuille sotapojille. Sama Pyhän Hengen läsnäolo tuntui silloinkin, opeistä välittämättä.
Jotenkin tuntuu että pieni lapsi on turvassa ja tallessa kun on kastettu. Näissä pysyn, kunnes toisin joudun ajattelemaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #26 : 02.03.14 - klo:10:17 »
En tiedä, onko syytä muistaa körttifoorumilla Thomas Wilcoxin, Hunajan pisaran kirjoittajan, olevan 1600-luvun englantilainen partikkulaari baptisti. Jos niin muistetaan, en tiedä, onko syytä myös muistaa, ettei silloin ollut kysymys niinkään aikuiskasteen tai upotuskasteen tärkeydestä, vaan siitä, että pelastus on yksin armosta olipa ihminen kastettu tai ei, aikuinen tai lapsi, upotettu tai pirskottu. Onneksi Jumalan armo on suurempi kuin kasteriita.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #27 : 02.03.14 - klo:12:17 »
Onneksi Jumalan armo on suurempi kuin kasteriita.

Kasteriita on Saatanasta. Kasteessa me tulemme uskoon ja siinä me uudestisynnymme. Thomas sanoi juuri tämän - Jumpun teot ovat täydellisiä. Ei kaste ole mikään alku, josta ihminen ryhtyy äheltämään parannuksen, tekojen, uskon ja pyhityksen kautta olemattomia taivaan tikapuita. Kaste on Jumpusta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #28 : 02.03.14 - klo:13:03 »
En tiedä, onko syytä muistaa körttifoorumilla Thomas Wilcoxin, Hunajan pisaran kirjoittajan, olevan 1600-luvun englantilainen partikkulaari baptisti.

Kiitos muistutuksesta.
Olen lukenut kyseisen teoksen läpi ties kuinka monta kertaa, kymmeniä kertoja.
Todella hyvää luettavaa omasta mielestäni.
Olisin luullut kirjoittajalla olevan luterilainen tausta.
Päivitän tietojani tältä osin.

Jos niin muistetaan, en tiedä, onko syytä myös muistaa, ettei silloin ollut kysymys niinkään aikuiskasteen tai upotuskasteen tärkeydestä, vaan siitä, että pelastus on yksin armosta olipa ihminen kastettu tai ei, aikuinen tai lapsi, upotettu tai pirskottu. Onneksi Jumalan armo on suurempi kuin kasteriita.

Toivon, että olet oikeassa.
Tässä kasteasiassa olen varmaan körttiläisempi, kuin körttiläiset yleensä, koska olen kyselevällä mielellä, koska nuo kaikki niin varmat ja oikeat kastekäsitykset eri suunnissa ja varsinkin niiden raamatulliset perustelut herättävät minussa kummastusta. Kuinka ihmiset saavat itselleen sellaisen varmuuden asiasta, josta ei Raamatussa kovin paljoa puhuta?
Olen toiveikas asian suhteen, jonain päivänä tämä asia varmaan minullekin kirkastuu ja siirryn niiden kasteasiassa varmojen ihmisten joukkoon.
Samalla toivon, että kastamattomat pienokaiset eivät joudu helvettiin.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttifoorumin viisveisaavan avaama kastekeskustelu
« Vastaus #29 : 02.03.14 - klo:14:46 »
Wilcox oli baptisti. Hieno lehdykkä.
wilhelmi niskasen jäljillä