Kirjoittaja Aihe: Ahdas portti ja kaita tie  (Luettu 21825 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Ahdas portti ja kaita tie
« : 16.05.15 - klo:20:18 »
Mikä on Jeesuksen mainitsema ahdas portti, jonka luona monet käyvät, mutta eivät voi sisään mennä?
Mikä on kaita tie?
Tässä näitä pääkysymyksiä, joita nykyisessä elämäntilanteessani pohdin.
Kaidan tien synonyymi lienee myös "alatie".

Tähän liittyvä ajatus:
Muistaakseni juuri Jeesus sanoi, että monen ahdistuksen kautta teidän pitää taivasten valtakuntaan menemän.
Paavali kertoi olevansa mielistynyt ahdistukseen, vainoihin ja epäonnistumisiin ja jopa kurittavan ruumistansa, jotta ei ylpistyisi. Myös Paavali kehotti iloitsemaan ja rukoilemaan lakkaamatta.
Jotkut Jeesuksen ja Paavalin opetukset tuntuvat minulle aukeavan herännäisyyden edesmenneiden vaikuttajien teksteistä ja ajatuksista.
Körttiläisyydestä on annettu sellaista kuvaa, että he ovat synkän näköisiä ja ilottoman oloisia.
Minusta tuntuu siltä, että henkilö, joka on kaidan tien löytänyt, todellakin monesti näyttää ahdistuneelta, surulliselta ja ilottomalta. Tämä lienee kyllä totta, mutta se on vain se ulkokuori. Sisällä on välillä valtavan suuri ilo siitä toivosta, joka hänellä on ja siitä, että saa huutaa avuksi Herran Jeesuksen nimeä. Se on suurempi ilo, kuin mitä "maailmassa" (tämä termi körttiläisyydessä tarkoitti niitä ihmisiä ja heidän ympäristöään, jotka eivät usko Kristukseen) on tarjolla.

Olenko minä koskaan oikeasti päässyt sisään ahtaasta portista?
Tällaista tulee arjen keskellä usein kysyttyä ja pohdittua.
Juttelin erään tuttavani kanssa puhelimessa hengellisistä asioista tällä viikolla. Hänellä on paljon samaa uskonnollista taustaa kuin minulla, olemme samana vuonna syntyneitäkin. Ilokseni huomasin, että hänkin kyseli omalta kohdaltaan juuri tätä samaa kysymystä.
Samanmielisten ihmisten kohtaaminen tuntuu rohkaiselvalta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #1 : 27.05.15 - klo:08:51 »
Minäkin olen miettinyt käsitettä "kaita tie". Käsitehän liittyy raamatullisiin ongelmakohtiin. Pienenä poikana minä ajattelin kauhusta kankeana, että minä en pyhity tarpeeksi. Kaita tie ja pyhitys olivat samanlaisia. Sittemmin luin ja juttelin älykkäiden ihmisten kanssa ja sitten minä tyhmänä ihmisenä sain heurekan. "Jumala vanhurskauttaa jumalattoman", luin roomalaiskirjeestä. Synnintunto tulee kaidasta tiestä ja siitä miten mahdotonta on olla kaidalla tiellä. Moralismin keksijä on Saatana.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #2 : 27.05.15 - klo:09:27 »
Minulla on myös monikymmenvuotinen kokemuis itse valitun, tai neuvotun, kaidan tien kulkemisen suunnattomasta vaikeudesta. Sellainen on itselleen valehtelemista.
Jos kaikki elämän runsaat, hyvät ja kauniit annit kieltää itseltään luullen olevansa oikealla ' kaidalla tiellä' onkin eksyksissä. On tekojen tiellä.
Kaidan tien kulkija saa reitin Jumalalta. Se on vapaaehtoista vaarojen välttämistä. Se on vaatimattomaan tyytymistä, mutta ei köyhää ei nöyristelyä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #3 : 27.05.15 - klo:13:52 »
Kaidan tien synonyymi lienee myös "alatie".

Enpä oikein usko tuohon. Onko sinulla tiedossa, milloin tuota termiä alatie ruvettiin käyttämään? Luulisin, etteivät körttiläiset kehtaa väittää olevansa kaidan tien kulkijoita...
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #4 : 27.05.15 - klo:15:32 »
Nuorena kuvittelin kaidan tien kulkevan harjannetta pitkin, josta voi pudota peruuttamattomasti puolelle tai toiselle. Nyt uskon sen olevan metsäpolku.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #5 : 27.05.15 - klo:19:29 »
Moralismin keksijä on Saatana.

Moraalittomuus ainakin on paholaisen keksintöä.

Väärään paikkaan tuotu moralismi on toki pahasta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #6 : 27.05.15 - klo:21:08 »
Piru houkuttelee meitä moraalittomuuteen voidakseen sitten moralistina meitä syyttää siitä.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #7 : 28.05.15 - klo:08:05 »
Ripareilla olen puhunut mm. taivaasta... jos Jumala päästää teidät taivaaseen niin Adolf Hitleriin ja Josif Staliniin te tutustutte ensin. Jumala päättää... ei ihminen. Moraalilla ja pelastuksella ei ole kosketuskohtia.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #8 : 29.05.15 - klo:18:07 »
... jos Jumala päästää teidät taivaaseen

Millä perusteella ihminen pelastuu?
Voiko kukaan saada Hengen todistusta tai tuntuvaa ja todellisuuden kanssa yhtäpitävää tietoisuuttaa siitä, että on Jumalan lapsi?
Vai onko se niin, että riippumattaa siitä, että huutaako ihminen synnin hädän vaivaamana avukseen Herran nimeä vaiko ei, niin sitten tuonpuoleisessa Jumala päättää, ketkä pelastuvat ja ketkä eivät ja ehkä myös kertoo meillekin perusteensa siihen, kuka pelastuu ja kuka ei?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #9 : 29.05.15 - klo:18:30 »
Vai onko se niin, että riippumattaa siitä, että huutaako ihminen synnin hädän vaivaamana avukseen Herran nimeä vaiko ei, niin sitten tuonpuoleisessa Jumala päättää, ketkä pelastuvat ja ketkä eivät ja ehkä myös kertoo meillekin perusteensa siihen, kuka pelastuu ja kuka ei?

Onpa monta asiaa niputettuna yhteen.

Olisin ensimmäiseen taipuvainen vastaamaan "kyllä". Tuonpuoleisen jättäisin pois, eikä sitä sitten varmaan enää mitään perusteita tarvitse kertoa. Kaikki on selvää ja nähtävillä ja jokainen huomaa että juuri näin piti mennäkin.

Eikö riitä vain uskoa, että Jumalan tuomio on oikeudenmukainen ja hyvä ja kaikin tavoin kerrassaan mainio?

Mikä se saviastia on tekijältään perusteita kyselemään että miksi teit minusta tällaisen?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #10 : 29.05.15 - klo:18:33 »
Hyvin ja oikeaoppisesti (=nykykörttiläisittäin) muotoilit vastauksesi.
Öppiäistä voi kyllä näkemyksiensä ja tyylinsä puolesta erittäin hyvin pitää nykykörttiläisenä.
Öppiäinen on (muinaisaikojen) herännäisyydestä herännyt.
« Viimeksi muokattu: 29.05.15 - klo:18:37 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #11 : 29.05.15 - klo:18:47 »
No eikö sinusta sitten pidä uskoa, että Jumalan tuomio on oikeudenmukainen ja hyvä ja kaikin puolin mainio? ihan sen tarkemmasta sisällöstä riippumatta.

(Tekisi mieli sanoa, että onhan sinulla jo elämä, iloitse siitä. Joskus kuulostaa kuin et olisi siitä kiitollinen lainkaan.)

Mutta joo, meillä oli täällä seurakunnassa pastori, joka sanoi, ettei hän körttiläisten parista (taisi olla sukurasitetta) kiihkeästi kaipaamaansa pelastusvarmuutta löytänyt. Se tuli Kansanlähetykseltä. Ehkä olet samanlainen? Ihmisillä on erilaiset keskeiset kysymykset ja siksi on hyvä että on monia vastauksia. Jos seistään ympyrän kehällä ja lähdetään kulkemaan kohti keskipistettä, niin sitten ruvetaan riitelemään sen toiselta puolelta tulevan kanssa, että kuljet muuten tasan väärään suuntaan.
« Viimeksi muokattu: 29.05.15 - klo:18:52 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #12 : 29.05.15 - klo:18:50 »
No eikö sinusta sitten pidä uskoa, että Jumalan tuomio on oikeudenmukainen ja hyvä ja kaikin puolin mainio? ihan sen tarkemmasta sisällöstä riippumatta.

Minustakin pitää näin uskoa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #13 : 29.05.15 - klo:18:56 »
Eikö sitten riitä olla kuin Luukkaan evankeliumin 17. luvun palvelijat, jotka vain tekevät velvollisuutensa, eivätkä odota sen päälle mitään erityisiä kehuja ja palkkioita? Ottaa kiitollisena vastaan se mitä saa, koettaa tehdä velvollisuutensa, ja jättää tuomio sille jolle se kuuluu?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ahdas portti ja kaita tie
« Vastaus #14 : 29.05.15 - klo:19:01 »
Eikö sitten riitä olla kuin Luukkaan evankeliumin 17. luvun palvelijat, jotka vain tekevät velvollisuutensa, eivätkä odota sen päälle mitään erityisiä kehuja ja palkkioita? Ottaa kiitollisena vastaan se mitä saa, koettaa tehdä velvollisuutensa, ja jättää tuomio sille jolle se kuuluu?

Kyllä se riittää.
Se on kuitenkin itsepetosta, jos kuvittelee tekevänsä velvollisuutensa ja ei kuitenkaan tee vaan muuta touhuaa ja jää näinollen nojaamaan luulonsa varaan.