Kirjoittaja Aihe: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)  (Luettu 23779 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #45 : 13.08.19 - klo:17:46 »
Sanalla teologia on useita merkityksiä. Voidaan tarkoittaa jonkin uskontokunnan oppia eli sitä miten ne väittää asioiden olevan. Siinä mielessä on hyvä harrastaa sen verran teologiaa, että tietää, mihin sitä oikein on uskomassa. Lienee myös uskontoja, jotka ovat enemmän tapojen noudattamista ja ehkä toimituksia, jolloin ei välttämättä sitä teologiaa ole niin tarkkaan formalisoitu. Kristityillä on kuitenkin teologian ytimenä uskontunnustukset. Tietysti teologisempien eli oppinsa tarkkan muotoilleiden uskontokuntien sisällä on paljon kansanhurskautta, joka ei niin teologiasta piittaa sikäli ettei niiden oppien muotoiluihin perehdy.

Sitten on teologia erikseen tuohon oppiin keskittyvän pohdinnan, kirjoittamisen ja tutkimuksen alana. Kukin koettaa selittää miten sen on ymmärtänyt, millaisen ikään kuin oman teologiansa on muodostanut. Tai miten ymmärtää sen mitä joku muu joskus aikaisemmin on koettanut selittää (tyyliin mitä se Luther oikein tarkoitti).

Tuossa jälkimmäisessä mielessä teologiaa harrastetaan täälläkin kaiken muun hölinän ohessa, ja harrastetaan yliopiston teologisessa tiedekunnassa. Teologian maisteriksi eli virallisesti kai oppineeksi teologiksi voi kuitenkin päästä vaikkei niin paljon itse sitä harrastaisi. Kunhan lukee muiden ajatuksia sen verran että muistaa ne tentissä ulkoa. Muuten voi suuntautua opinnoissaan toisinkin. Esimerkiksi Helsingin yliopistossa näin: https://www.helsinki.fi/fi/teologinen-tiedekunta/tutkimus/tieteenalat

Uskontotiede on oma juttunsa. Sitä kyllä opetetaan teologisesta tiedekunnassa, mutta sitä ei niin paljon kiinnosta oppi sinänsä, vaan miten se näkyy ihmisten elämässä ja miten he (taviksetkin) sitä käytännössä tulkitsevat. Näkökulmat ja menetelmät ovat usein yhteiskuntatieteellisiä, sosiologiaa, etnografiaa ym.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #46 : 13.08.19 - klo:17:51 »
Pitäis tietää enemmän lammaslaumoista niin ymmärtäisi kristillistä teologiaa paremmin. Siis käytännön kautta tietää. On eläimiä, joiden käytöstä osaan tulkita kun olen niiden kanssa elänyt, mutta lampaista kokemukseni ovat aika vähäiset. Voisiko pappisopintoihin sisällyttää pakollisen maatalousharjoittelun?

Pakko mukautua tämän maailmanajan mukaan, kun ei tähän maailmanaikaan kuulu lampaat kovin monella enää. Henkilökohtainen kuuluu, vaikkei sitä ole Raamatussa. Minullakin tässä käytössä PC = personal computer = henkilökohtainen tietokone. Yksilökeskeisyys on tätä maailmanaikaa enkä tarkoita ihan paria viime vuosikymmentä vaan muutos on ollut vähittäinen ja paljon pidempiaikainen. Usko ja uskovien kielenkäyttö ja sanansellitys ovat mukautuneet siihen.
« Viimeksi muokattu: 13.08.19 - klo:17:59 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #47 : 13.08.19 - klo:22:27 »
Pitäis tietää enemmän lammaslaumoista niin ymmärtäisi kristillistä teologiaa paremmin. Siis käytännön kautta tietää. On eläimiä, joiden käytöstä osaan tulkita kun olen niiden kanssa elänyt, mutta lampaista kokemukseni ovat aika vähäiset. Voisiko pappisopintoihin sisällyttää pakollisen maatalousharjoittelun?


Jos kuulijat eivät ymmärrä mitä puhuja puhuu, niin turhaa on puhe. Vielä huonompi on tilanne jos puhuja ei ymmärrä mitä hän puhuu. Tämä ei koske vain hartauspuheita.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #48 : 14.08.19 - klo:06:12 »
Kääntyisikö vertaus hyvästä paimenesta laumoineen kuvaukseksi hyvästä valmentajasta jääkiekkojoukkueineen?

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #49 : 14.08.19 - klo:08:06 »
En tunne myöskään jääkiekkoa. Ovatko jääkiekkoilijat saaliseläimiä ja käyttäytyvät lähinnä sen mukaisesti? Luulisin ettei.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #50 : 14.08.19 - klo:10:00 »
En tunne myöskään jääkiekkoa. Ovatko jääkiekkoilijat saaliseläimiä ja käyttäytyvät lähinnä sen mukaisesti? Luulisin ettei.

En tiedä jääkiekkoilijoista, mutta myyntimiehet ovat kiiltävän perään ja heillä pitää olla aina menossa joku myyntikilpailu ja siinä kiiltävä palkinto. Ei kyllä kuulija tätäkään ymmärrä. (johtajien bonukset)
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #51 : 14.08.19 - klo:22:10 »
Olen hieman tuota öppiäistä oppinut varomaan, kun joskus menin pahasti halpaan. Uskoin vakavissani että siellä on nyt jollain todella vaikea ongelma ratkeamatta, ja onneton kun olin juuri samaa miettinyt ja se, mitä itse löysin, viisaampien viisauksista ja noin, merkitsi suuria siksi, että itselläni oli vakavasti vaikeaa.  No olin valmis matkustamaan vaikka Hangosta Petsamoon peukalokyydillä skootterilla tai fillarilla kirjat kainalossani kun  otin  tosissani sen jutun.


Ei hän huolinut minua kirjoineni, pikemmin taisi kärytä proput. Eli älkää huoliko, kyllä hän ymmärtää lampaita ja laumoja. Ihmiset etsivät itselleen nimittäin aina lauman.....  Ja sen paimenen myös.  vaikka jonkin ruokakultin tai hopeaveden juojien ryhmän tai rokottamatta jättäjien joukon.

Individualismi on aikamme suurin näköharha.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #52 : 14.08.19 - klo:22:14 »
Itse kysymykseen vastaisin, että kuinkas jätät pohtimatta jos asia mieltäsi vaivaa.

Ehkä kannattaa harkita niitä opintoja, netissä ohjatusti avoimessa yliopistossa se vain on helpompaa kuin ihan yksin. Jos tänään aloitat, vuoden kuluttua osaat enemmän, jos et, vuosi kuluu joka tapauksessa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #53 : 15.08.19 - klo:00:13 »
En tiedä mitä tällaisen tavallisen pulliaisen teologinen pohdinta olisi?
Mutta uskonkysymysten ja siihen liittyvien ns. peruskysymysten pohdinta on kyllä
paikallaan.
Yksin voi tietysti hiljentyä rukoillen Herran eteen.
Ihminen on kyllä sellainen, että oman pään tuotteet voi mennä harhaan, ellei Jumala
anna rauhaa ja sisäistä varmuutta.
On kirjallisuutta...netissä on paljon hyvääkin...seurakuntien pienryhmät...messut ym.

Taidan olla pohdintoineni kaukana asian ytimestä, jälleen tähän aikaan vuorokaudesta...
 :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko teologinen pohdinta järkevää? (predestinaatio yms.)
« Vastaus #54 : 30.08.19 - klo:00:36 »
Mietin tuota teologista pohdintaa. Suomessa se auttamatta tuo mieleen omien tiedekuntiemme valinnan pysytellä täysin profaanina. Eli siellä ei pohdiskella, kuin tän sanoisi, uskoon liittyvää henkilökohtaista etsintää, kaipausta, sitä mitä yleensä ajattelisi hengelliseksi tai uskonnolliseksi pohdinnaksi. Ei edes uskontotieteessä, sitä suoritin vähän enempi kun tuli semmoinen kesäkurssi.

Olen itse pelkän avoimen yliopiston tuote mutta elämään kuuluu elämä teologian opiskelijan ja sittemmin teol kandidaatin kanssa.  Siksi sosieteettiin kuului sitä sakkia.


Ne lukivat koinee kreikkaa eli tentti Novumin, joka ei ole paha mutta kielilppi kyllä on karmivaa. Niin ja hepreaa vanhan testamentin eksegetiikkaan.  Dogmatiikkaa siis oppirakennelmia mutta meillä se oli out kun eksegetiikka eli ne kielet oli in. Kirkkohistoriaa. Käytännöllistä teologiaa eli mikä on Aaronin siunaus ja mikä joku muu. Vai onko se tervehdys, maailman tylsintä. Miksi papin kädet on niin tai näin. Vapaaehtoisena erilaajuisia sielunhoitokursseja.

Ne on teoreettista ja akateemista, ja tarvii kirjallisuutta tuekseen. Hengellinen pohdinta on aivan muuta, enkä ymmärrä miksi niitä pitäisi verrata tai arvottaa sillä jokainen teologian opiskelija varmaan miettii hengelliset, moni tulee uskonnollisesta yhdyskunnasta vaikka seurakunnan nuorista ja tähtää tunnustuksellisen yhteisöön työhön.


Ei kaikki, eksegetiikan opinnoista hyötyy sivuaineena moni joka opiskelee muutoin antiikin kulttuuria ja kieliä, metodiikan takia. Ja opiskelee kyllä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.