Kirjoittaja Aihe: Teodikea tutkittavana  (Luettu 69202 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #45 : 01.04.15 - klo:05:36 »

   Jep, jepulis

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #46 : 01.04.15 - klo:07:37 »
Olen pohtinut, että ihmisen ensimmäinen kohtaaminen karun maailman kanssa on vilu. Vastasyntynyt on läpimärkä. Kosteuden haihtuminen paleltaa. Niinpä kaipaamme lämpöä sekä konkreettisesti että kuvaannollisesti. Kuumaa opimme pelkäämään vasta poltettuamme näppimme.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #47 : 01.04.15 - klo:08:30 »
Olen pohtinut, että ihmisen ensimmäinen kohtaaminen karun maailman kanssa on vilu.

Hassua, olen pohtinut samantapaista. Erillinen ja turvaton on viluinen.
 
Pahoissa tilanteissa paleltaa, ja se voi tappaa. Kuuntelin radiosta (Ylen Puhe) vanhaa ohjelmaa Estonian tuhosta. Pelastuslauttoihin päässeistä hengissä selvisivät ne, jotka lämmittivät toisiaan makaamalla yhtenä kasana. He olivat konkreettisesti toistensa lähimmäisiä.

Myös vähemmän konkreettisissa kriiseissä ihmiskasa (no pun intended) on hyvä viluntorjuja. Parhaimmillaan seurakunta on sellainen, pahimmillaan se lisää yksinäisyyden vilunväristyksiä. Kokemusta on molemmista malleista. Joskus kyse on hyvin pienistä eleistä.

Leenalle toivotan lämpimiä kahvihetkiä. "En pelkää vaarojen matkaa, Hän silloinkin kantaa ja vie." Myös räntäsateessa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #48 : 01.04.15 - klo:09:01 »

  " Kun elintoiminnot vanhemmiten hidastuvat, seuralaisena on yhä useammin kylmät kädet." (Theodosius Savon-arolainen)

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #49 : 01.04.15 - klo:09:54 »
  " Kun elintoiminnot vanhemmiten hidastuvat, seuralaisena on yhä useammin kylmät kädet." (Theodosius Savon-arolainen)

Kumma juttu: olin lapsena kylmäkourainen, vanhemmiten minusta on tullut lämminraajainen. Eivätkä elintoiminnot ole nopeutuneet.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #50 : 01.04.15 - klo:10:15 »
Olen pohtinut, että ihmisen ensimmäinen kohtaaminen karun maailman kanssa on vilu. Vastasyntynyt on läpimärkä. Kosteuden haihtuminen paleltaa. Niinpä kaipaamme lämpöä sekä konkreettisesti että kuvaannollisesti. Kuumaa opimme pelkäämään vasta poltettuamme näppimme.

Siksi se vastasyntynyt muuten ensimmäiseksi kuivataan, ja kun pää on saatu syntymään niin sieltä se tulla luiskahtaa lämmitetylle ja pehmoiselle vaatteelle lähes suoraan. Tai no, kun autoin niitä omia synnyttäjiäni niin onneksi ei käteni muutu kauhusta kylmänhikisiksi, minä kauhistun vain mielessäni. Eli lämpimät kädet ottavat  vastaan.
Rajumpaa varmaan on, kun yhtäkkiä loppuu vedessä lilluttelu ja ympäristö pusertaa. Entäs kun ilma virtaa keuhkoihin ja kuuluu parkaisu, usein muuten jo kun pää on ulkona. Eikä vielä käsitä,  mitä se hirveä meteli oli?

 Samoin on luonto huolehtinut siitä asiasta tai pitäisikö todeta että minut on luotu sangen ihmeellisesti.  Vastasyntyneellä on lähes ainoastaan sitä ruskeaa rasvaa joka tuottaa lämpöä, jotta kylmä maailma ei palelluta sitä. 

Sitä mukaa se sitten hitaasti niukkenee.

Sen jälkeen sitä ei enää kiivaasti kiikuteta käärönä muualle vaan asetetaan äidin vatsalle. Pääsee lähinnä tuttuun ympäristöön, kun ensin on rytistetty ja rusenneltu.
Aika hurjaa se kyllä varmasti on. Äänet kuuluvat yhtäkkiä voimakkaina valot ovat kirkkaita ja muutaman tunnin kuluttua tulee ensimmäinen keljumainen olo. On nälkä josta ei vielä käsitä että nälkäähän tämä vain. Jokin epämääräinen joka repii sisuksia jos nyt vielä on oikein tajua että ovat sisuksia, eikä oikein tiedä että noh, tämmöisiä ovat nälkäsupistukset kun vatsa on tyhjä, kyllähän ne ovat vähän kivuliaita mutta ei tähän nyt  kuole... Kun vielä on niin että kohta kuolee, ellei saa sitä ruokaansa hetihetiheti. Siinä menevät fyysiset ja psyykkiset kokonaan limittäin ja sikinsokin, joten jos Klein ei sittenkään erehtynyt.  :-\
« Viimeksi muokattu: 01.04.15 - klo:10:25 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #51 : 01.04.15 - klo:10:32 »
Muuten siitä tiiviistä läheisyydestä. Norsut kuuluvat hoksaavan milloin jollakin laumassa on vähän paineita. Ne työntyvät ihan kylkeen kiinni.
Viisas elukka.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #52 : 01.04.15 - klo:10:33 »
Kuten saattaa havaita ei tunnu kreikkapäivältä.  >:(
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #53 : 01.04.15 - klo:11:36 »
Tämä lienee pätevää tietoa aiheesta, johon olemme ajautuneet:

http://www.imetys.fi/index.php/tukea-tietoa/imetystietoa/imetyksen-ensipaivat

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #54 : 02.04.15 - klo:01:21 »
Viiden lapsen isä!  :icon_eek:   Vastasyntynyt ei ryömi vielä vähiin aikoihin. Eikä sillä ole saman tien synnyttyään nälkä. Napanuoran kautta saatu ravinto riittää noin tunnin verran.

Mutta jos jokin on uskomatonta ja unohtumatonta on nähdä lapsen tyyntyminen äidin hyväillessä syntymän jälkeen. Untahan silloin tarvitaan vielä paljon.

Fowlerin ajatuksissa uskon kehityksestä on jotain hienoa. Hän korostaa, että joskin jollain tapaa täytyy kuvailla ilmiöitä, tulee ehdottomasti välttää kaikkea lokerointia. Olkoon, hän on ajatellut kuutta kokonaisuutta, mutta siten, että ihmisen mieli liikkuu, ja taantuu toisinaan vaikka miten varhaisiin vaiheisiin. Taantumat ovat aina myös merkityksellisiä --- mahdollisesti uudenlaiseen uskon ymmärtämiseen tarvitaan tuo levähdys. Monelle on sellainen käsite tuttu, kuin regressio egon palveluksessa ----,siis näennäinen taantuma ja lapsellisempi ajattelu kuin no, normiriemuisen mielestä kai sitten pitäisi. Jonkinlainen esimerkki on, että lukiovuosinani koti tarvitsi minulta hyvin paljon aikuismaista käytöstä, jopa niin että voisin olla tueksi vanhemmille. Otin takaisin seukkarilla, ja nautin siitä että jossain sai olla pentu.

kuhunkin uskon kehityksen vaiheveseen liittyy ymmärryksen lisääntyminen iän myötä. Aikuisenakin u käsitys Jumalasta korjautuu jo, kun yksioikoisia käsityksiä oikaisee joku vähän viisaampi.

Mitä mietin tösdä,  on näiden vaiheiden kuvaamisen tapa. Hän kun on itse kuvannut ne monin tavoin, ja jossakin vaiheessa tyytynyt jättämään tavallisen kasvun myötä muuttuvat mielikuvat syrjään. Se on vahinko, mielestäni!  Ajattelen lapsen tarvetta saada kuulua seurakuntaan ja saada ravintoa kasvulleen. Joskus pengon vielä ne ensimmäiset jutut esille.

Se hyvä puoli löytyy tästä perustan määrittelystä että tällä kohdin hän kohtaa Hyrckin ajattelun, kuvatessaan sitä jota nimittäisin meihin rakenteellisesti kuuluvaksi kyvyksi uskoa.

Fowler nimeää  eriytymättömän vaiheen, (ajan jolloin mieli ja ruumis vielä koetaan yhtenä),  uskoa eriytymättömäksi ja ylipäänsä noin ensimmäistä vuotta uskon esivaiheeksi.  Luottamuksen, rohkeuden, toivon ja rakkauden siemenet kilpailevat elintilasta hylkäämisen, mielivallan, eristämisen uhkan rikkaruohojen kanssa. Juuri tässä pohjustetaan kaikki myöhempi uskon kehitys. Paljon riippuu siitä kokemuksesta, kuinka maailma ottaa ihmislapsen vastaan. Vauva on vielä kokonaan kokemusta ja subjektia. 

Fowler näkee kaksi vaaran paikkaa.
Juuttuuko ihmisen alku olemaan jatkossakin pelkkää kokemusta ja subjektia?
Vai jääkö hän eristetyksi? Kokemaan pelkkää mielivaltaa?

Hyrckin kohdalla ratkaisu kulki simppelimmin, ja oli pakko täydentää hänen jumalakuviaan, varsinkin tietty sitä "parantajaa" koska Docensin Jumala sitä edusti.

(Fowlerista kiinnostavan tekee muuten myös se, että hän uurastaa empiirisen aineiston äärellä, siis tutkii satoja oikeita ihmisiä. Ei ainoastaan yksin vaan tutkimusryhmänsä kanssa). .

Koska pahasti vaikuttaa siltä. että jokainen on vähän valuvikainen ja vielä perustusta myöten, mietiskelen, missä määrin ihmistä voisi auttaa liittämällä psykoterapeuttiseen osaamiseen jumalasuhteen tarkastelua silloin jos ja kun joku tahtoo, ja hetki jona useimmat taitavat haluta, on teodikean kohtaamisen hetki.

Tajuan että kysymykset johdatuksesta tai siitä välittääkö Jumala yksittäisen henkilön kohtalosta, puhumattakaan niistä "miksi juuri minä" -toisteluista ärsyttävät. Kun harkitsin omaa pikku empiriaa soittelin tutuille kirkkoherroille, joita olin joskus silloin tuntenut kun olin koululainen ja he apulaisia. Ne olivat tosi mielenkiintoisia keskusteluja, sillä jokainen näki tuon "miksi minän" taustalla "hirveän itsekeskeisen ja itsekkään jumalakäsityksen.

Entä jos se olisikin tuhannen taalan paikka korjata jotakin, johon kutistaja ei kykene? 

Eräs maallikko on tainnut tehdä jotakin sen tapaista.
Elettiin sotavuosia. Nuori vaimo jäi yksin odottamaan toista lasta. Isä oli kaatunut.
Hautausmaan portilla anoppi, siis poikansa menettänyt äiti tarttui miniänsä käteen.

"Haluaisin sanoa sinulle nyt, kuten Jeesus kerran sanoi Pietarille. Sitä, mitä minä nyt sinulle teen, et nyt ymmärrä, mutta kerran olet sen ymmärtävä".

Jossakin Ruotsissa vanhalla hautausmaalla on kaksi takorautaista ristiä.
Kummankin alla nukkuu vuoden vanha tyttö.

Varför?  on kaiverrettu toiseen risteistä.
Toisessa lukee:  Gud vet, varför.

Kummastakaan en tiedä enempää. Ehkä ensimmäisen ristin alla on pitkään toivotun ainoan lapsen hauta?  Ehkä toisessa on taivallettu vastatuuleen. Ehkä joku on ollut läsnä, joku, joka on löytänyt siihen menetykseen ikuisen elämän sanat. En voi enkä halua todeta, ahaa, ensimmäinen kertoo tuosta
Pelkästä kokemuksesta ja subjektista -----  ihmisistä, joiden uskon ydin on jotakin jota Matti H nimittäisi "houkuttajaksi" .  Tai toisesta, että siinähän ollaan jo vähintään vaikka kuinka tanakalla  portaalla.

Itse tuo ajatus, jos nyt ottaisi sen vain ihan naiivisti, kertoo ensi tarinassa  äidistä, joka toivoo vaikka sisimmässään kysyisikin miksi. Ja toisessa tarinassa suuresta turvasta, jollaista ei näiden havaintojen mukaan saavuteta vielä ennen keski-ikää. Sen verran täytyy hypätä nuoren uskon ylitse, että kerronta edes tavoittelee reilua. Ehkä juuri nyt hallitsevampaa on syvää tukea antava, toisiin liittyvä usko, kyky löytää toisissa ihmisissä uutta, ja siten Jumalankin kokeminen persoonana  jonka rikkautta ja syvyyttä kukaan ei voi luodata. Jumala, joka on luja ja lämmin, voi tarjota vahvan tuen oman identiteetin, ehkä myös elämän tragiikan hyväksymiselle.

syy sille että tässä yhteydessä kelailen Fowleria on kahtalainen. Toisaalta tuo, ettei kyseessä ole teoreetikkojen ynnäily vaan valtava työ paitsi niiden tutkinnan, ennen muuta ihmisten empiiriseen monipuoliseem tutkimiseen ryhtyminen ilman muuta kiinnostaa. Toisaalta hieman harmittaa, että hän sitten loi oman kehitysteoriansa, se irrottaa uskonkehityksen niin äkkiä ihmisen kokonaisuudesta.

Pian on pääsiäinen. Dietrich Bonhoeffer kirjoitti vankilasta ystävälleen ja sielunhoitajalleen jotakin, jonka taidan jättää juuri kiirastorstaille.

 :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi: :kahvi:
« Viimeksi muokattu: 02.04.15 - klo:01:36 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #55 : 02.04.15 - klo:07:45 »
Viiden lapsen isä!  :icon_eek:   Vastasyntynyt ei ryömi vielä vähiin aikoihin. Eikä sillä ole saman tien synnyttyään nälkä. Napanuoran kautta saatu ravinto riittää noin tunnin verran.

Vauvat ovat pelastuneet joskus uskomattomallakin tavalla esimerkiksi maanjäristyksessä sortuneihin taloihin jääneinä. Ovat siis melkoisen sitkeähenkisiä. Mihin tuo tunti perustuu?

Olen tosiaan ollut jokaisen lapsen syntymässä paikalla. Kerran sain tyttäreni syliin verisenä ja kinaisena. Siitä lähtien olemme luottaneet toisiimme.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #56 : 02.04.15 - klo:10:06 »
Vauvat ovat pelastuneet joskus uskomattomallakin tavalla esimerkiksi maanjäristyksessä sortuneihin taloihin jääneinä. Ovat siis melkoisen sitkeähenkisiä. Mihin tuo tunti perustuu?

Olen tosiaan ollut jokaisen lapsen syntymässä paikalla. Kerran sain tyttäreni syliin verisenä ja kinaisena. Siitä lähtien olemme luottaneet toisiimme.

No sitten tajuat ettei sen ikäinen vielä ryömi... Vähän populistinen teksti, ihmettelin kuka sen on kirjoittanut. Ei ainakaan kätilö.

Tunti perustuu jokseenkin siihen kuinka nopeasti vastasyntyneen varastot on käytetty, mutta siihen saattaa vaikuttaa esimerkiksi syntymisen vaikeutuminen. Sangen hyvin napanuora toimittaa ravintoa niin pitkään kuin istukka on syntymättä ja napanuora katkaisematta. Eihän se minuuttipeliä ole. Jotakuinkin niin meni 1-4 lapsen kanssa.

Halusin kipeästi omia, tietysti. Ja minulla oli siinä ihminen joka halusi myös. Ensin pelkäsin itseäni, kun en tiennyt minkä takia välillä muutun, ties mikä hirveä hirviö olen ja jos sille vauvalle käy jotain. Sitten siihen kyllä tuli valtava helpotus,  mutta kun ei oireita saatukaan hallintaan ennen kuin nyt kun keksivät lääkkeen. Näin ihmisiä, joilla oli ollut juuri kroonisesti sairas äiti, ja se vakavoitti. Ellen olisi joutunut hoitamaan juuri heitä, en tiedä olisinko ajatellut toisin. Terapiatunninkin voi siirtää mutta vauvan tarpeita ei voi.

 Pelkäsin tietty sitä pakettia miehenkin kannalta,  ja suuresti sekin vaikutti että tehtiin valintoija joita tehtiin minun puoleltani sillä kärsimyksen aina kestää, sen sitten huonommin että näkee tahtomattaan aiheuttavan sitä toisille, vain koska tahtoo välttämättä vaikka nyt lapsen koska muillakin on.  Lääkitys oli pakkojuttu, ja aiheuttaisi syvää vammaisuutta sikiölle.

Sitten tulivat ne neljä. Ja he kyllä parsivat sen haavan kiinni. Kun sisar on sen verran nuorempi että on tukeutunut minuun, niin nyt kävi samoin. Ykkönen sai sen SIDA-syndrooman, ja lopetti hengittämisen ensi kertaa jo synnytysosastolla. Toisen kerran kotona, jolloin sisar toimi juuri kuin on ainut oikea tapa kenenkään hänelle neuvomatta. Hän vain tiesi. Eli sillä kohdin jaan vastasyntyneen ja äidin ensimmäisten viikkojen yhteisen piilotajunnan tai mitä se on. Lapsi jalosta nurin ja läimäys selkään, ja hengitys käynnistyi. Mutteihan äiti aina ole juuri kohdalla jos vauva nukkuu!

No, Lapsi 1 sanan tien takaisin sairaalaan, sisar mukaan ja silloin hän soitti ensin kotiin, että yrittävät tavoittaa minut ja saada pian sinne hänen luokseen. Kun sitten kurkistin käytävältä ensin huoneen ikkunasta en ikinä unohda siskoni ilmettä, se oli niin täynnä hätää ja samalla helpotusta. Hän istui vuoteella vauva sylissään, ei ollut syönyt mitään, ei päässyt pesulle. Minulla oli suurenmoisesti ensimmäinen kelpo lääkekomplikaatio ja kahden viikon lääkkeenvaihtoloma, ja vietin sen sitten siellä.

Päästin siskoni syömään, suihkuun, ja hän rauhoittui nähdessään  että vauva rauhoittuu minun sylissäni ja vähän nukkuikin.  Annoin imeä sormeani, keskinivel  on hyvä kohta.  Kävin vanhempien luona vain nukkumassa yöt. 

Sairaanhoitajat eivät siitä pitäneet. He kävivät tuon tuosta huomauttanassa vauvan menevän pilalle jos sitä pitää paljon sylissä. Minut oli juuri pesty psykoanalyyttisissa vesissä, niin että pidin vaan ja sanoin sisarelle että sen kun pidät, tuo ajatus on jostain neljäkymmentäluvulta. Hän uskalsi lähteä viikon lopulla miehensä kanssa jonkin ystävänsä tupareihin varmistettuaan moneen kertaan etten jätä hetkeksikään vauvaa. Suskolta tuli tehoisasti maitoa niin että me tilasimme aterian kun sille päälle satuimme. Pullo tuotiin varoitellen että pilaan vauvan, ja pyysivät minua katselemaan telkkaa kanssansa. Kiitin kovasti mutta sanoin että meillä on kivaa näin.

Ei se mitään epäitsekkyyttä ollut, minä tulin siinä äidiksi. Totesin nopeasti milloin tädin vain kuuluu olla siinä. Pääsin hakemaan niitä sairaalasta, syntyivät sopivasti kakkosta lukuunottamatta hän kun valitsi sunnuntain.  Näinä vuosina olen koettanut seurata etten tunge tilaan mikä kuuluu vain heille, mutta minulla on suurenmoisia kokemuksia esimerkiksi seuratessani naisten keskustelua heidän kuultuaan että nyt syntyi heille velimies. Piirtelimme lastenhuoneen lattialla ja minä olin tavanomaisen tyhmä, jolloin ykkönen otti puheenjohtajuuden.

Minulla on kaikki nämä vuodet ollut ympärilläni perhe. Lasten murrosikä ja irti riuhtaisu oli kipeä juttu, mutta nehän palasivat. Ykköselle saatan olla turhankin suuresti samastumiskohde, joskus pelottaa.

Yrjö Kilpisellä on laulu jota ei julkisesti esitetä, se kun on hänen natsisympatiakaudeltaan, mutta olen sitä laulanut tunneilla:  Kleines Lied.rakkaus ilman vastarakkautta koetaankin näin:  Toit lämmön yksinäiseen rintaan, toit onnen yksinäiseen sydämeen. Ehkei nyt niinkään, yksinäisyys ei ollut suru vaan sen syyt. Silti. Laulu kertoo rakkaudesta ilman omistamista ja vastarakkautta. Vaikka sain kyllä rakkautta sillä mikään ei ole suurempaa kuin se kuinka lapsi rakastaa. Minä ikävöin niitä vuosia.

Nyt kun vanhemmilla saattaa olla lähtövuoro on useasti puhuttu tästä, ja voin aina tosissani sanoa että ainakaan meistä ei tarvitse kantaa huolta. Kaikki on niin hyvin. 

...................


Johan tuli tarinaaa.... Menköön kuumeen piikkiin. Docens on aamuäreä, hän kertoo myöhemmin mitä lupasimme.

Niin, vastasyntynyt on uskomattoman selviävä. Se on varustettu juuri sillä ruskealla rasvalla eli ei palellu oitis, sillä on vararavintoa, sen ääni on erinomaisen kantava. Luut ovat vielä aika lähellä rustoa eli eivät oitis murru.

"...................

Nämä omat kokemukset ovat tietty synnäriviikolta. Asuttiin viikko Naistenklinikan vintillä ja autettiin vuorotellen lapsia maailmaan. Silloin sai olla poissa luennolta ja ryhmiksestä, olin silti hyvilläni että opettaja tuli oman  ryhmäni kanssa ovelle ja näki missä touhussa olen, eli ottamassa vastaan kansalaista. Sisar tietty jakoi yksityiskohtaiset tapahtumat alkaen lääkärin lenkkitossuista.  Naikkarilla piti tosiasn pukeutua ykkösiin. Nuhruisesta takista sai äkkiä nootin. Hametta toivottiin, ja pojille tummaa pukua. Nelosen kanssa oli hätäsektiovalmius ja olin koko ajan levoton, kävelin edestakaisin, kolmosen kohdalla kimputin epiduraalin kunnes se luvattiin, palkitsin ne kaikki kyllä erilaisin pulloin ja jättikynttilöin, nelonen saikin sen sitten kitinöittä     :003:    mutta se ei ihan toiminut. Nelonen ei sitä imemistäkään ihan hiffannut.

.....................

"Kaiken Hän on tehnyt kauniisti aikanansa, myös iankaikkisuuden hän on pannut ihmisen sydämeen". Joku psAlmi.







« Viimeksi muokattu: 02.04.15 - klo:10:18 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #57 : 02.04.15 - klo:10:46 »
Johan tuli tarinaaa.... Menköön kuumeen piikkiin.

Tarina on kiinnostava, kuume kurja. Sitruuna-inkinvääriteetä ja paranemisia!

Oman ainokaiseni synnytin neljänkympin kuumeessa ja puoli päätä peittäneessä herpeksessä. Osastolla meinatiin kyörätä teholle, mutta halusin olla lapsen lähellä (ja lääkitys lopulta tepsi, en alkuun imettänyt mutta ruokin). Ihme kyllä lapsonen selvisi, eikä kuulemma ole edelleenkään herpsua.


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #58 : 02.04.15 - klo:10:57 »
Olen joskus miettinyt, onko maamme säntillistä neuvolalaitosta hyödynnetty psykologian tutkimuksessa. Luulisi käyttökelpoista tietoa kertyneen varhaislapsuuden tilanteista. Ovatko esimerkiksi koliikkivauvoiksi arvioidut rakentaneet heikomman perusturvallisuuden mahanpurujensa piinatessa vai vahvemman isän tai äidin jatkuvasti sylissä hyssyttäessä?

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Teodikea tutkittavana
« Vastaus #59 : 02.04.15 - klo:16:06 »
Olen ollut kahdessa synnytyksessä eli kolmen lapsen syntymässä mukana. Silloin kun kakkonen syntyi, oli kätilöopistolla salmonellaa eikä isiä päästetty ylilääkärin päätöksellä mukaan synnytykseen, kun olivat tuonneet salmonellan sinne. No höpöjä tuo puhui ja syylliseksi todettiin Kanarialla käynyt keittiöhenkilö.
 Nykyään useimmissa kehittyneissä maisssa alaston pesty vastasyntynyt laitetaan alastoman äitinsä rinnalle. (tuossa oli viimeisen kuukauden aikana artikkeli kuinka keskonen oli 8 minuutin kuluttua ryhtynyt hengittämmään siinä, vaikka oli jo tuomittu kuolleena syntyneeksi).
 Kaikkien vieraiden piti aikoinaan nähdä tandem imetys, kuinka vaimo imetti kahta yhtä aikaa. Se oli nähtävyys. Olimme sopineet terveyskeskuksen kanssa kotisynnytyksestä kakkoselle, mutta he menivät siiten kipsiin ja se peruttiin. Olisivat tarvinneet harjoitus tapauksen ja me suostuimme harjoitusmalleiksi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi