Kirjoittaja Aihe: Aihe: Adressi [homoseks. suhteiden kirkollista siunaam. vastaan] - ketju 2  (Luettu 22471 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus
Mutta väitän, että pitää toimia kristinuskon keskeisten periaatteiden mukaan niin naisten pappeuden kuin homoliittojen siunaamisenkin osalta.


Olen teoriastasi samaa mieltä.
Kun vielä löytyisi yhteisymmärrys siitä, että mitkä ovat ne peruspilarit, joiden mukaan juuri mainitsemissasi näissä asioissa tulee edetä, niin olisimme pitkällä.
Yhteisymmärrystä ei kuitenkaan tulla saavuttamaan.
Tämän asiantilan kanssa me vain täällä elelemme.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti

Olen teoriastasi samaa mieltä.
Kun vielä löytyisi yhteisymmärrys siitä, että mitkä ovat ne peruspilarit, joiden mukaan juuri mainitsemissasi näissä asioissa tulee edetä, niin olisimme pitkällä.
Yhteisymmärrystä ei kuitenkaan tulla saavuttamaan.
Tämän asiantilan kanssa me vain täällä elelemme.

Onko tää todellakin noin vaikeata? Kaikki asiat eivät ole suhteettomia, pelkkää relativismia tai mikään ei ole mitään.



Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Kuka mitenkin nuo peruspilarit Raamatusta tulkitsee.
Jos olettamuksesi (logiikkasi), että "kellään ei ole oikeaa tulkintaa Raamatusta (ja ehkei peruspilareistakaan)" ja että oikean tulkinnan mukaan Raamatun peruspilarit ovat "rakkaus", "armo" ja "anteeksianto" (sinun tavallasi termit tulkiten), niin näine ehtoineen minulla ei tietenkään ole mitään huomautettavaa esiin tuomassasi asiassa.

Luterilaiset tunnustuskirjat uskomukseni mukaan kuitenkin eivät edusta sitä näkemystä, että "kukaan ei osaa tulkita Raamattua oikein".
Ainakin Luther kovasanaisesti vastustaa kyseistä ajatusmallia.
Eivätkä Raamatun tekstitkään kovin hyvin mielestäni tue tuollaista ajatusmallia.
Kristillinen perinnekään ei näkemystäsi tue.
Vaan, eihän noita mainitsemiani tahoja kenenkään tarvitse minään auktoriteetteinä pitää.

Jotenkin kuitenkin tuntuu että jos näyttäisit mulle kaks heppua joilla on täsmälleen samanlainen raamatuntulkinta, voisin näyttää sulle tyypin jolla on täsmälleen samanlaiset sormenjäljet kun mulla  :icon_wink:  Kyllä kai kaikesta lukemastaan muodostaa sen oman tulkinnan, jos lukion äikäntunnilla kysytään että mitäs tässä uutisessa sanottiin niin ei ne vastaukset ihan yhteneviä ole. Ja mää en esimerkiksi tykkää ollenkaan katsoa Harry Potter -elokuvia kun niillä elokuvantekijöillä on potterikirjoista ihan eri tulkinta kuin mulla.

Maailmassa on reilu kaks miljardia erilaista raamatuntulkintaa. Onko niistä vain yksi oikia? Tuskin kukaan nuin aattelee. Onko usiampi tulkinta omalla tavallaan oikea vai onko kaikki tulkinnat vain pieniä murenia salatusta Jumalasta? Ken tietää. (Miten se Ken muuten aina tietää kaiken? Barbie oli aika tyhmä kun noin fiksun poikaystävän päästi käsistään.)
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Lainaus
Jotenkin kuitenkin tuntuu että jos näyttäisit mulle kaks heppua joilla on täsmälleen samanlainen raamatuntulkinta,

Taitaa jäädä näyttämättä. Raamattu on sen verran pitkä kirja, että tuskin kukaan pystyy arpomaan itselleen kaikesta saman tulkinnan.
En voi olla, kuin yhtä mieltä kanssasi tuossa asiassa.

Sen sijaan, kun on kyse yksittäisistä asioista, usein törmään henkilöihin, joilla on monista yksittäisistä asioista täsmälleen sama tulkinta.
Samanmieliset ihmiset
( = joilla on valtavasti samanlaisia Raamatuntulkintoja juuri niistä asioista, joita pitävät tärkeinä )
muodostavatkin omia yhteisöjään, joita kirkoiksikin kutsutaan.
Myös näillä samanmielisillä on valtavasti Raamatun paikkoja, joissa heidän tulkintansa eroavat, mutta koska he uskovat niiden erilaisten tulkintojen koskevat vähemmän oleellisia asioita, eivät he siitä niin välitä. Oleellisina pitämistään asioista kuitenkin sama poppoo haluaa olla yhtä mieltä.

Jos joku sanoo tulkitsevansa Raamattua samalla tapaa, kuin joku toinen henkilö, hän tarkoittaa sitä, että hän on oleellisimmista asioista kutakuinkin samoilla linjoilla, kuin tuo toinen henkilö.

Näin minä tästä ajattelen...

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Mustakin on aika mukava ajatella silleen että eri kirkkoja ja liikkeitä ja semmosia on siksi niin monta että niiden suunnilleen samanmielisten kanssa on kiva olla ja ne joilla on erilainen tulkinta, niiden tulkinta on ihan yhtä "oikea" tai "väärä" kuin se oma mutta vaan niin erilainen että kokee paremmin kuuluvansa siihen uskovien yhteisöön eli kyriakeen eli kirkkoon niiden samanmielisten keskuudessa. Toiset tykkää maksalaatikosta, toiset ei  :icon_wink:

(Minä tykkään kaupan maksalaatikosta. Hirmuisen hyvää, varsinkin se rusinallinen versio, varsinkin puolukkahillon kanssa. Kotimaksalaatikko maistuu liikaa maksalta... :icon_lol:)
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa C-kortti

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 105
Herännäisyys ei liikkeenä ota kantaa asioihin, vaan kukin vastaa Suuren Jumalan ja Kristuksen edessä omista asioistaan. Asioista voidaan puhua, mutta vain omissa nimissä. Älä siis pyydä liikkeeltä vastausta. Toisekseen esittämääsi aiheeseen ei ole vielä ollut mitään tarvetta mielipiteen muodostukseen. Toisekseen mitä eroa on heränneillä ja kristityillä. Ovatko kertomasi kristityt jotenkin parempia?
Seppos


Kerroin aiemmin täällä muutamien tuntemieni uskovien auttaneen joitain maahanmuuttajia summalla, joka ei mielestäni ole aivan pieni tässä yhä itsekkäämmässä ajassa.

Ovatko kertomani ihmiset siis parempia (kuin ketkä?)? Ainakin heidän arvonsa ovat minusta aika lailla sen suuntaiset, joita Jeesus opetti. Arvoista kirjoitti hyvin Salis:

Jotkut arvot ja periaatteet ovat parempia kuin toiset. Tynnyrit eivät ole keskenään siis tasavertaisia. Suhteellisuudentaju pitää säilyttää.

Mielestäni ei kannata pelästyä, jos kuulee jonkun tehneen hyvää. Ei kannata pelätä sitä, että joku on nyt ”parempi” kuin muut. Kannattaa vain ottaa oppia hyvän tekemisestä. Oppimista siinä on meillä kaikilla. Vai onko joku jo valmis? En minä ainakaan.

Kristityillä ja heränneillä on se ero, että jos on herännäinen ”paavoruotsalaisella” tavalla, on kristitty. Jos on agnostikkoherännäinen, ei mielestäni ole kristitty lainkaan, koska eihän agnostikko voi olla kristitty. Agnostikosta voi kyllä TULLA kristitty, Jeesuksen opetuslapsi. Agnostismiahan on tunnustanut ainakin yksi tämän fooruminkin kirjoittaja. Toisella foorumilla tosin.
Totuuden Henki, johda sinä meitä etsiessämme valkeuden teitä. Työtämme ohjaa, meitä älä heitä, tietomme siunaa.
Virsi 484

santtu-62

  • Vieras
Kerroin...
Ovatko kertomani ihmiset siis parempia (kuin ketkä?)? Ainakin heidän arvonsa ovat minusta aika lailla sen suuntaiset, joita Jeesus opetti.  
Kristityillä ja heränneillä on se ero, että jos on herännäinen ”paavoruotsalaisella” tavalla, on kristitty. Jos on agnostikkoherännäinen, ei mielestäni ole kristitty lainkaan, koska eihän agnostikko voi olla kristitty. Agnostikosta voi kyllä tulla kristitty,...  

Monia kiitetään hurskaiksi, hyväntahtoiseksi ja hyväntekijöiksi.
Mutta … Missä on ihminen, joka on niin hyväntahtoinen, hyväntekijä ja hurskas, kuin hänen tulisi olla, kerro minulle?

Minulle joka olen herännäinen ”paavoruotsalaisella” tavalla, pahantekijä, hyväntekijä, ryöväri, avustaja, kristitty, rakastava, tuhoava ihminen, epäilevä, uskova, valtaa himoitseva, tuomitseva, hylkäävä  …  käärmeen poikanen.

Ei ole milloinkaan kuultu eikä kuulla, että Kuningas olisi köyhtynyt almuja jakaessaan.

Samoin on Kristuksen ansio ja vanhurskaus ikuisesti suurempi kuin koko maailman syntisten armon tarve.
« Viimeksi muokattu: 18.06.09 - klo:00:38 kirjoittanut Benkku »

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Onko tää todellakin noin vaikeata? Kaikki asiat eivät ole suhteettomia, pelkkää relativismia tai mikään ei ole mitään.

Ja ovat kuitenkin. Kulttuurissa ja kielessä rakentuu kaikki, myös käsitykset siitä mikä "on oikein" ja mikä "on väärin". Raamatunkin kirjoittajat/tarinankertojat ovat kirjoittaneet omasta kulttuurisesta kontekstistaan käsin. Tätä kai ei voi kiistää? Samoin teemme me kaiken aikaa: kaikki toimintamme tapahtuu suhteessa kulttuuriseen normiin, joko toistaen sitä suoraan tai "toisin toistaen", epäsuorasti. Toisin toistamisen kautta normi voi hiljalleen muuttua: esimerkiksi heteronormatiivisessa suomalaisessa yhteiskunnassa alkaa vähitellen näkyä muutoksen merkkejä avoimempaan suuntaan. Tai sukupuolittunut pappeuskysymys: nykyään normiin kuuluu, että naisetkin voivat meillä olla pappeja, vaikka vähän aikaa sitten se ei olisi tullut kuuloonkaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vain suhde on suhteellinen.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

santtu-62

  • Vieras
...Toisin toistamisen kautta normi voi hiljalleen muuttua:...

Vain suhde on suhteellinen.

"Toisin toistamisen" kautta normi voi hiljalleen muuttua.  Mutta "suhde on suhteellisen" mitään sanomaton minulla.

Omista tai muiden ihmisten toistamisista huolimatta Häneen.

Onneksi on Hän … Isä, kaikkivaltias ja armollinen, joka toistaa minulle, miten asiat oikein ovat.

ps. Tänään ei tullut kalaa…

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
minä vihaan hengellistä väkivaltaa...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
minä vihaan hengellistä väkivaltaa...

Valitettavasti hengellistä väkivaltaa on esiintynyt ja esiintyy yhä enenevässä määrin. Usein sellaiset ihmiset jotka tarvitsisivat itse terapiaa, "kouluttautuvat" ns. sielunhoitoterapeuteiksi. He esiintyvät koulutettuina ja pätevinä sielunhoitoterapeutteina ja tekevät siitä itselleen ammatin, vaikka sitä ei ole siksi hyväksytty ja tuskin tullaan koskaan hyväksymäänkään (Kela). Hyväksyttyä koulutusta (terapeutti) annetaan vain yliopistoissa. Kontrolli sielunhoitoterapeuteiksi haluavista on kadonnut. Koulutus on kallista. Väliäpä hällä kuka siihen olisi kykenevä, kunhan raha virtaa koulutusta (hengelliset yhteisöt) järjestävän pussiin. Kaikista, eikä varsinkaan niistä joilla itsellään on henkistä huonovointisuutta, ole tähän vaativaan tehtävään. Huomionarvoista on, että juuri he ovat halukkaimpia tähän tehtävään. Usein he hoidattavat omaa itseään, eikä häntä joka mahdollisesti apua tarvitsisi. Huolestuttavaa! Kenen on vastuu? Olisiko asiaan puututtava jo mitä pikimmin?

Erilaisissa hengellisissä tapahtumissa järjestetään sielunhoidollisia hetkiä eli ns. rukouspalvelua. Seurakuntien työntekijät joutuvat jälkeenpäin käsittelemään niissä aiheutettuja traumoja ja hengelliseen väkivaltaan liittyviä vakaviakin henkisiä vammoja. Tämäkin on jo hyvin yleistä. Kuinka kauan tämä saa jatkua niin, että tähän puututaan. Vai onko tämä liian arka asia esiin nostettavaksi?

Herännäisyydessä ei minun tietojeni mukaan ole ainakaan vielä lähdetty tälle kyseiselle linjalle, vaikka sielunhoitoa onkin ollut.

Kuka muuten mahtaa olla körttisten kuuluisin sielunhotaja?
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Hei!

Körttiläisten kuuluisin sielunhoitaja ihmishahmossa on ystävä. Sielunhoitoon liittyvät juttelelut eivät ole yleisiä jutteluin aiheita, ei uutisia, sensaatiopaukkuja tai mitään muutakaan, jota kerrottaisiin ja leviteltäisiin ihmisten tietoon. Sielunhoitajan; papin, ystävän taitavuus on siinä, että osaa pitää oman suunsa kiinni eli noudattaa vaitiolovelvollisuutta. Vaivatun ystävän asioita ei levitellä kylillä, kaduilla ja kapakoissa, ei edes kirkossa.

Herännäisyyden historiassa (ja nykyisinkin) taitavalta ystävältä tukea saaneet körttiset ovat saattaneet itse kertoa asiastaan ja saamastaan tuesta toiselta ystävältä. Niistä voidaan tietää, että monet herännäisjohtajat ja kellokkaat ovat olleet taitavia sielunhoitajia ja sen vuoksi kuuluisiakin. Esim. Aku Rädyssä on ainesta, kun hän iltamyöhäisellä vie kylänraitilta sammumispisteessa oleva juopuneen pojan pojan kotiin ja sanoo vanhemmille: "Tälle pojalle ei saa sanoa mitään!"

"Kun väsymys voittaa, niin ystävä hoitaa...!

Pohdiskelee Mauno

Ps. Huomasin vasta nyt, että menee ehkä kauaksi ketjun otsikosta tämä juttu, mutta kaikki ystävät kaipaavat ystävän tukea - myös lainsuojattomat!
« Viimeksi muokattu: 19.06.09 - klo:22:41 kirjoittanut Mauno »

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Subjektiivisesti Wilhelmi Niskanen on ollut minulle paras sielunhoitaja. :eusa_angel:
wilhelmi niskasen jäljillä

santtu-62

  • Vieras
Kuka muuten mahtaa olla körttisten kuuluisin sielunhotaja?

Hmm … en nyt millään muista Hänen nimeensä…


juhani kirjoitti eilen kello 22:55: Juhlajuttuja ( Seinäjoen herättäjäjuhlat lehdissä, mm. HS)
n. 5 miljoonaa "körttiläistä" Suomen niemelle mahtuu ...  vaikka he eivät sitä…


Mutta kaipa joku n.5miljoonasta ” körttiläisestä ”muistaa, kuka on kuuluisin sielunhoitaja?