Kirjoittaja Aihe: Wanhatestamentti  (Luettu 13171 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #30 : 09.03.15 - klo:17:49 »
Ajatus palvelijan ja palvelijattaren kuulumisesta isäntäväkensä omistukseen oli kai menettänyt merkityksensä 90-luvulla. Ennen vanhaan rengit ja piiat taisivat maassamme olla vuoden pestinsä ajan jonkinlaisia 'pätkäorjia'.

Pitää nyt heittää kysymystä penalle vielä, kun tuntuu hänen vesittävän tai selittelevän joksikin palkkatyöläiseksi tai muuksi pehmoksi olemiseksi orjan osan.

Kyllähän sitä Raamatussa on muuallakin orjuudesta kuin Kymmenen käskyssä lain taulussa.
Juutalaiset Egyptissä ja muuta.
Opetukset ja Jumalan hyväksyntä orjuudelle läpi Raamatun, jopa uudessatestamentissa ihmetyttää.
Jos ei olisi tullut sitä päivää, kun joku jenkkipressa isossa hatussaan sanoi, et orjuus ei oo oikein oli kuka mtä mieltä tahansa, niin ei kai se ois koskaan loppunut, mutta ollut sitä on sen raaimmassa mielessä.

Tulispa sellainen päivä, kun pena kirjoiitais, et,,em mä vaan tiiä :)
Tik toc.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #31 : 09.03.15 - klo:18:22 »
Pitää nyt heittää kysymystä penalle vielä, kun tuntuu hänen vesittävän tai selittelevän joksikin palkkatyöläiseksi tai muuksi pehmoksi olemiseksi orjan osan.

Kyllähän sitä Raamatussa on muuallakin orjuudesta kuin Kymmenen käskyssä lain taulussa.
Juutalaiset Egyptissä ja muuta.
Opetukset ja Jumalan hyväksyntä orjuudelle läpi Raamatun, jopa uudessatestamentissa ihmetyttää.
Jos ei olisi tullut sitä päivää, kun joku jenkkipressa isossa hatussaan sanoi, et orjuus ei oo oikein oli kuka mtä mieltä tahansa, niin ei kai se ois koskaan loppunut, mutta ollut sitä on sen raaimmassa mielessä.

Tulispa sellainen päivä, kun pena kirjoiitais, et,,em mä vaan tiiä :)

Minähän tässä aukasin matopurkin niinkuin sanotaan Ameriikassa. En vieläkään käsitä miksi on voinut aikaisemmin panna palvelija-sanan käskyihin, sanan, joka olli silloin Suomen yhteiskunnassa ymmärrettävää, ja uudessa käännöksessä on täytynyt käyttää sanaa, jolla ei ole mitään merkitystä nyky-Suomen yhteiskunnassa paitsi mahdollisesti seksiorjana. Onko haluttu irtautua Raamatusta? Onko haluttu sijoittaa Raamattu kaukaiseen, irrelevanttiin? Vai onko haluttu sijoittaa Raamattu historialliseen ja paikalliseen konteksiin? Kenties islamilaiseen yhteiskuntaan, missä orjuus esiintyy paikoittain vieläkin?
Mielestäni ne orjuuden rajoitukset, jotka esiintyvät Raamatussa usein tyhjentävät sanan siitä merkityksestä, joka sillä on suomenkielellä. Jos orja menee vapaaksi seitsemäntenä vuonna, esimerkiksi, se on jotakin orjuuden ja työsopimuksen välissä.
Olisin itse teologisesti samalla linjalla kuin viisveisaaja: Jeesus uudessatestamentissä otti pois kaikki luulot lain täyttämis mahdollisuuksista vuorisaarnassa ja ajaa armon alle.
« Viimeksi muokattu: 09.03.15 - klo:18:28 kirjoittanut Thomas McElwain »
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #32 : 09.03.15 - klo:19:07 »
Miten olisi 'työntekijä' tai peräti 'alainen', joka siirtäisi käskyn perheestä työelämään. Varsinkin kilpailevan firman liikesalaisuuksista perillä oleva työntekijä voisi hyvinkin olla himoittu henkilö.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8337
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #33 : 21.03.15 - klo:16:55 »
Pooh. Orja on orja ja kaukana jostain palkkatyöläisestä, apurista tai koululaisesta, vesittäköön pena sitä miksi vain !!!

Kymmenen käskyn oliko 4. Älä tee huorin!
On nyky vesitys käännöksen mukaan. Älä tee aviorikosta!

pikkasen vaikeita käsittää molemmat ainkin minulle.
Onkohan jotain vapaata villiä siis hyväksyttävää harrastaa ennen avioliitoa, mutta sitten se juttu loppuu ?

Oisko sit niin, et muuhun kuin avioliitto seksiin käskyt ei ota kantaa?
Ilmankos jossain Paavalin kirjeissä mietitään kannattaako ollenkaan naimisiin ja Paavalista parempi, kun ei.
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #34 : 22.03.15 - klo:19:52 »
Pooh. Orja on orja ja kaukana jostain palkkatyöläisestä, apurista tai koululaisesta, vesittäköön Pena sitä miksi vain !!!

Ajattelen, että se naapurin piian tai rengin himoitseminen vesittyy, jos tuijotetaan tuota 'orjaa'. On helppo sanoa, etten minä kenenkään orjia itselleni havittele, kun eihän niitä kenelläkään ole.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #35 : 29.03.15 - klo:02:05 »


Olen usein pohtinut, että eiköhän ole tärkeämpää ihmisen hyvinvoinnin kannalta, miten hän suhtautuu olosuhteisiinsa ja Jumalaan, kuin se millaiset olosuhteet todella ovat. Siis joku maajussi saattaa raataa ja uurastaa vähillä tuloilla, vähillä lomilla ja syrjässä kaikenlaisilta kulttuuri- ym. riennoilta. Silti hän saattaa olla onnellinen. Nauttia luonnosta, eläinten kanssa puuhailusta, kasvun ihmeestä, maaseudun rauhasta. Toinen maajussi samanlaisissa oloissa saattaa olla hyvinkin katkeroitunut tilanteeseen.

Samoin joku varakas, hyväosainen, jolla ei pitäisi olla murhetta toimeentulosta, terveyspalvelujen saatuavuudesta, jolla on mahdollisuus matkailla, harrastaa, juhlia, saattaa siltikin olla turhautunut, kateellinen, lisää haluava, epäluuloinen... Kun taas toinen hyväosainen osaa nauttia hyvistä asioista ja jopa jakaa omastaan.

Aina ulkopuoleinen ei välttämätä tiedä toisen ihmisen onnellisuudesta tai sen puutteesta, jos ei todella hyvin tunne toista. Usein mittaamme toisia ulkoisen menestyksen ja päällepäin näytetyn roolin mukaan.

Tuota juuri haeskelen. Toivon osaavani sanoa tämän järjellisesti, mutta Jumala ei näemmä useimmiten pelasta kristittyä mistäön pulasta. Sen sijaan kaikkivaltius siitä huolimatta saattaa täällä näyttäytyä ja silloin juuri tuon suhtautumisen tukemisena. Docens tervehtii kaikkia ja lähettää terveisiä. Siinä vuonna 1933-1943 puhumattakaan siitä eteenpäin kiitollisuus oli hyvin vaikeaa kun oli vähän semmoista aikaa josta hän ei pitänyt. Kiittämisellä on joka tapauksessa hyviä mielialavaikutuksia. Niiden voimin kärsimyksen ikävimmästä seurauksesta eli  katkeruudesta,  voi saada niskalenkin, mutta suuresta armosta siinä on kysymys!

Itse ihmisetkin ovat tuossa erilaisia. Joku kasvaa kovaksi, tyytymättömäksi, ja jää vakuuttuneeksi siitä että toisilla on paremmin, siis kateellisiksi. Jollekin tyytyväisyys on kuin luontojaan helpompaa. Tai tavoittaa tyytyväisyyden helpommin. Masennustaipumuskin on hieman perinnöllistä. Joku vain ei masennu kin toinen kärsii sellaisesta ja lujasti.
« Viimeksi muokattu: 29.03.15 - klo:02:10 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #36 : 29.03.15 - klo:02:25 »


Onkohan läheskään kaikki jumalasta kirjoitettu kaivettu vieläkään esiin. Ja jos on, mitkä niistä on valittu kaanoniin ?

Ellei löydy uutta Kuolleen meren luolastoa niin Israelin kätköpaikat on kaiketi hyvin koluttu, siksi tiheään kaiveltua se maa alkaa olla. Naapurimaista en ole lukenut. Yllätyshän oli Nag Hammadin kylän läheltä 1945 löytynyt kirjakokoelma.
Löydetyt on käyty läpi. Kaanoniin siis, vt:n heprealaiseen kaanoniin on valittu kirjoja vähän sen perusteella milloin ne on kirjoitettu, heikäläisittäin  kun Jumalan Henki lopetti aktiviteetit aivan tiettynä aikana, olisiko ollut Esra, täytyy se tarkastaa. Siksi esimerkiksi Viisauden kirja jäi ulkopuolelle.

Septuagintaan sitten otettiin nekin joita meillä nimitetään apokryfikirjoiksi. Hieronymus, joka käänsi latinaksi sitä, oli sillä kannalka etteivät ne ole "inspiroituja".

Ut:n valinta taitaa olla tuttu, etsittiin tekstit joita pidettiin apostolien tai hyvin tiiviissä kosketuksessa Jeesukseen eläneiden kirjoittamina. Myöhemmin erehdyksiä tietty todettiin, muttei sitä enää ruvettu purkamaankaan.

Mistään kuudennesta Mooseksen kirjasta ei tiedetä. Esrasta sen sijaan riittää juttua, niitä on jotain kuusi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.