Kirjoittaja Aihe: Wanhatestamentti  (Luettu 13577 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #15 : 17.01.15 - klo:10:19 »
Hesekielin kirjassa on kuvattu näkyjä, jotka vaikuttavat ensin aika hulluilta. Minä sain niihin tolkkua, kun veikkasin niiden liittyvän astrologiaan. Ekvaattorien ja ekliptikoiden kehät ja niillä vaeltavat monisilmäiset jalopeurat, kotkat, härät ja sankarit näyttäisivät käyvän selitykseksi. Ilmestyskirjan taivaallinen neitsytkin on tähtitaivaalla kirkkaine kruunuineen.
Hesekiel on profeetta, jolla on ainakin joidenkin asiantuntijoiden mielestä sielunvaellusoppiin tukeutuvia ajatuksia. Toisaalta hän puhuu myöskin ufoista.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22053
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #16 : 17.01.15 - klo:11:18 »
Hesekiel on profeetta, jolla on ainakin joidenkin asiantuntijoiden mielestä sielunvaellusoppiin tukeutuvia ajatuksia. Toisaalta hän puhuu myöskin ufoista.

Hesekiel vietiin muun kansan mukana pakkosiirtolaisena Babyloniaan. Kirja käy nähtävästi rajaa mesopotamialaisen maailmankatsomuksen kanssa. Vastakkainasettelussakin saadaan vaikutteita puolin ja toisin. Näin näyttäisi nytkin käyneen.

https://www.youtube.com/watch?v=7f69SLJPNRU

https://www.youtube.com/watch?v=mVoPG9HtYF8
« Viimeksi muokattu: 17.01.15 - klo:11:22 kirjoittanut Pena »

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #17 : 20.01.15 - klo:17:27 »
 :)
Hesekiel ja Ilmestyskirja ihan parasta luettavaa tälläiselle korkealla lentävälle mielikuvituksissani.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #18 : 21.01.15 - klo:00:14 »
:)
Hesekiel ja Ilmestyskirja ihan parasta luettavaa tälläiselle korkealla lentävälle mielikuvituksissani.

Ja vielä ufologille. :109:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #19 : 02.02.15 - klo:14:37 »

Vanhassatestamentissa on paljonkin mietittävää ja jos jotakin mietityttää joku toinen asia, vaikka Jumalan Kymmenen käskyn orjien kohtelu ja miksi Jumala silloin hyväksyi orjat ja niiden kovan kohtelun, niin textiä vaan ja yritän omilta kohdiltani otaa kantaa. :)


Orjat mainittiin kymmenissä käskyissä vasta v. 1992. Ilmeisesti uudessa käännöksessä tarvittiin orjiin viittavia kohtia, kun ei aikaisemmin tarvittu.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22053
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #20 : 02.02.15 - klo:19:43 »
Ajatus palvelijan ja palvelijattaren kuulumisesta isäntäväkensä omistukseen oli kai menettänyt merkityksensä 90-luvulla. Ennen vanhaan rengit ja piiat taisivat maassamme olla vuoden pestinsä ajan jonkinlaisia 'pätkäorjia'.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #21 : 03.02.15 - klo:07:36 »
Ajatus palvelijan ja palvelijattaren kuulumisesta isäntäväkensä omistukseen oli kai menettänyt merkityksensä 90-luvulla. Ennen vanhaan rengit ja piiat taisivat maassamme olla vuoden pestinsä ajan jonkinlaisia 'pätkäorjia'.

Siis orja-sana on relevantti Suomen yhteiskunnassa v. 1992 jälkeen?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #22 : 03.02.15 - klo:07:58 »
Hyvää huomenta Thomas. Olet kokenut kovia, sinäkin jälleen.

Tuosta teesistäsi. Selitäpä laajemmin. Miksi 1992 on raja ?

Toiseen wanhaan kohtaan Raamatussa. Kuuntelin illalla puolituntisen raamatunopetusta , enkä sanonut kertaakaan mielessäni Ei, Ei näin.  Norvanto puhui Aamoksen kirjan 3. luvusta, jakeet 3 -  8.
Se on sekä suurta runoutta, että syvää ymmärrystä.
Tässä Jumala puhuu kuvakielellä jota minäkin tajuan.

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Aam.3.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #23 : 03.02.15 - klo:08:06 »
Hyvää huomenta Thomas. Olet kokenut kovia, sinäkin jälleen.

Kukapa ei? En ole ainakaan ollut orja. Käsky mainitsee ulkomaalaisiakin. Kerran Turkissa nuori mies kirjakaupassa kysyi minulta olinko ulkomaalainen. Sanoin että se riippuu siitä, missä olen. Käsky ei mainitsee toipilaita, niin olen kovien jälkeen vapaana!
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22053
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #24 : 03.02.15 - klo:13:03 »
Siis orja-sana on relevantti Suomen yhteiskunnassa v. 1992 jälkeen?

Tämän raamatunkohdan ymmärtämiseen se on arvioitu sopivaksi. Muuten se lienee pudonnut työväenliikkeenkin sanastosta. Huumeiden orjat ovat asia erikseen.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #25 : 03.02.15 - klo:20:18 »
Tämän raamatunkohdan ymmärtämiseen se on arvioitu sopivaksi. Muuten se lienee pudonnut työväenliikkeenkin sanastosta. Huumeiden orjat ovat asia erikseen.

Kiinnostaisi pohtia miksi "se on arvioitu sopivaksi."
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #26 : 04.02.15 - klo:07:37 »
Jatkan vielä profeetta Aamoksen julistuksesta. Nyt alkoi opettajalla, Norvannolla olla ehkä liian tarkkoja mielipiteitä mitä mikin tässä 4. luvussa oli.
Basanin lehmät olivat naisia jotka viettivät ylellistä elämää norsunluutaloissaan. :017:
lepäilivät sohvannurkissa ja syyrialaisilla divaaneilla. Jesajan kirjasta hän otti luettelon mitkä kaikki koristukset heiltä tullaan viemään.

Itse Aamos on kiinnostava kirjallisena ilmiönä. Ja jumalan sana 7.;ssä jakeessa, Yksi pelto sai sadetta, toinen ei, on samaa toteutunutta Jumalan sanaa Room. 9; 18. Jumala armahtaa kenet tahtoo ja paaduttaa kenet tahtoo.


http://www.evl.fi/raamattu/1992/Aam.4.html
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #27 : 09.03.15 - klo:14:38 »
Ekskurssina voisin kertoa sen, että körttijohtaja Olavi Kares sanoi minulle Vanhasta testamentista kun minä olin vaahtosammuttimisen kokoinen... "UT on kristittyjen kirja ja VT on juutalaisille". En uskaltanut ruveta tappelemaan.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33744
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #28 : 09.03.15 - klo:15:36 »
Tuon teesin luin juuri hiljakkoin jostakin . Sopii näinkin. Tosin Jesaja, Joona ja Job käyvät myös kristitylle monilta osin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Wanhatestamentti
« Vastaus #29 : 09.03.15 - klo:16:29 »
Ekskurssina voisin kertoa sen, että körttijohtaja Olavi Kares sanoi minulle Vanhasta testamentista kun minä olin vaahtosammuttimisen kokoinen... "UT on kristittyjen kirja ja VT on juutalaisille". En uskaltanut ruveta tappelemaan.

Olisit potkaissu jalkoihin.

Jos olisin karjalaisenkyösti, niin toteaisin . Vanhatestantti kuuluu ainakin ja enemmän, kun siellä on sitä lain saarnaa..

Sitä kait jotenkin vois vielä noudattaa ja itteään kiilloittaa.
Jeesus uudessatestamentissä otti pois kaikki luulot lain täyttämis mahdollisuuksista vuorisaarnassa ja ajaa armon alle !!!
Kaikki valta tekoälylle!