Kirjoittaja Aihe: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan  (Luettu 37049 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« : 05.07.11 - klo:17:09 »
Tuosta tanssiasiasta keskusteltaessa Onesimus heitti otsikon mukaisen lauseen kehään.  Mielestäni voisi kelvata ihan aloitukseksikin koska asia on laaja, ei-niin yksiselitteinen ja kiistoja aiheuttanut.

Mitä sillä siis tahdotaan Raamatussa oikein sanoa?  Joillain liikkeillähän on omat perinnäissääntönsä kuten seurahame-pakko. korvakorukielto, tanssikielto, tupakointikielto, 100% alkoholinkäyttökielto, vaatesääntöjä jne. Säännöstöt vaihtelevat sanojan mukaan, mikä kenenkin mielestä on "mukautumista tämän maailmanajan mukaan". Kaikkein kireimmästä päässä ajatellaan siten että oli itse asia hyvä tai ei, niin jos epäuskoiset sitä harrastavat, ei uskovaisten pidä eli asia mielletään pelkkänä erilaisuuten, erottauminen ymmärretään siten että pitää vaan olla erilainen vaikka itse asiassa ei mitään pahaa olisikaan.

Lisäksi on olemassa epälukuinen määrä kirjoittamattomia sääntöjä jotka kuuleman mukaan "eivät sovi" uskovaiselle. Kukaan ei ilmoittaudu moisten sääntöjen lanseeraajaksi mutta kummasti ne vaan kahlehtivat hengellisiä ihmisiä ja muita heikkouskoisia.

Mitäs mieltä?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #1 : 05.07.11 - klo:17:16 »
Ensinnäkin on hyvä, että tästä aiheesta tulee oma keskustelu. Sen se ansaitsee, sillä aihe on laaja.

Otan tähän alkuun kuitenkin yhden kysymyksen:
Sanokaapa te, jotka katsotte edustavanne nykykörttiläisyyttä, oliko alkuperäinen körttiläisyys ja se körttiläisyys, jota Paavo edusti, farisealaisuutta?

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #2 : 05.07.11 - klo:17:19 »
Ensinnäkin on hyvä, että tästä aiheesta tulee oma keskustelu. Sen se ansaitsee, sillä aihe on laaja.

Otan tähän alkuun kuitenkin yhden kysymyksen:
Sanokaapa te, jotka katsotte edustavanne nykykörttiläisyyttä, oliko alkuperäinen körttiläisyys ja se körttiläisyys, jota Paavo edusti, farisealaisuutta?

Olen jäävi vastaamaan. En edusta köttiläisyyttä.

:edit: köRttiläisyyttä, ei köttiläisyyttä. Kött = liha => Köttiläisyys lihallisuus ... ehkä sittenkin edustan köttiläisyyttä... :003:  :edit:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #3 : 05.07.11 - klo:17:22 »
Sanokaapa te, jotka katsotte edustavanne nykykörttiläisyyttä, oliko alkuperäinen körttiläisyys ja se körttiläisyys, jota Paavo edusti, farisealaisuutta?

Paavo oli huono mies, piikkinen mies. Ja kovia ja ymmärtämättömiä olivat häntä seuranneet sukupolvet: monta ajettiin pois kovilla, lyövillä sanoilla (huipennuksen tämä lyöminen sai Kalistajan piiska-häissä). Mutta kyllä sieltä ajan patinan alta löytyy se terve, elävä ydin, joka nykyäänkin löytyy (ja varmasti nykyään yhtä lailla löytyy se epäterve kuori, vaikka erilainen). Lue Siltalan "Suomalainen ahdistus" niin ymmärrät Paavon sielunmaisemaa paremmin. Nyky-yhteiskuntaan se ei sovi, ei ole siellä kotonaan, kuten ei ole nyky-herännäisyyskään, armon ja ikävän liike.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #4 : 05.07.11 - klo:17:27 »
armon ja ikävän liike.

Tämä kuulostaa hienolta ja tähän minä mielelläni yhdyn. Armo ja ikävä -> Evankeliumi ja syntisyys -> evankeliumi ja laki!

Luterilaisuutta kauneimmillaan ja puhtaimmillaan!  Näin sen pitää olla! :kahvi:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #5 : 05.07.11 - klo:18:07 »
Säännöstöt vaihtelevat sanojan mukaan, mikä kenenkin mielestä on "mukautumista tämän maailmanajan mukaan". Kaikkein kireimmästä päässä ajatellaan siten että oli itse asia hyvä tai ei, niin jos epäuskoiset sitä harrastavat, ei uskovaisten pidä eli asia mielletään pelkkänä erilaisuuten, erottauminen ymmärretään siten että pitää vaan olla erilainen vaikka itse asiassa ei mitään pahaa olisikaan.

Lisäksi on olemassa epälukuinen määrä kirjoittamattomia sääntöjä jotka kuuleman mukaan "eivät sovi" uskovaiselle. Kukaan ei ilmoittaudu moisten sääntöjen lanseeraajaksi mutta kummasti ne vaan kahlehtivat hengellisiä ihmisiä ja muita heikkouskoisia.

Saattaa kuulostaa oudolta, mutta olen samaa mieltä. Tarkoitan sillä sitä, että mitään kaikenkattavaa luetteloa ei voida tehdä, mikä sitten olisi "laki" kaikille uskovaisille. Eri liikkeet pyrkivät tekemään omat sääntönsä ja pykälänsä.

Mutta sitten on myös toinen näkökulma, jossa ei tarvita mitään taustaliikettä. Entinen tyttöystäväni oli innokas tansseissa kävijä, mutta koettuaan uudestisyntyminen tanssikiinnostus meni heti. Tuli uusi elämä, ei synnitön, mutta monet entiset asiat vain jäivät siksi etteivät ne enää kiinnostaneet, niillä ei ollut mitään hohtoa siihen uuteen verrattuna. Minulle kävi samoin (vaikka en ole koskaan tanssinutkaan) ja niin on käynyt monelle muulle. Usein käy niin, että ystävätkin vaihtuvat, ei heitä yleensä tarvitse jättää, kyllä ne sen puolen hoitavat, ellei uskoontullut näytä palaavan siihen entiseen elämään.

Kolmas näkökulma on se, millaisen esimerkin jätämme. Olemmeko ehkä lankeemukseksi jollekin toiselle. Eli vaikka voisin itselleni sallia jotain "paheksuttua", niin minun pitää ajatella toisia ja heidän omaatuntoaan. Jos tätä ei tajuta esim. lähetystyössä, niin voidaan hetkessä tuhota vuosikymmenien työ.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #6 : 05.07.11 - klo:18:25 »
Lähetystyö on jännä asia. Keskustelin ei-körttiläisen lähetysseuran työntekijän kanssa. Hän sanoi, että nuoret lähetysmaille menijöistä ovat hurskaita, pyhityskristillisiä, karismaattisia yms. Neljän vuoden päästä he ovat kaikki körttiläisiä. Sieltä on pyhitykset valunut hiekkaan.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #7 : 05.07.11 - klo:18:57 »
Lähetystyö on jännä asia. Keskustelin ei-körttiläisen lähetysseuran työntekijän kanssa. Hän sanoi, että nuoret lähetysmaille menijöistä ovat hurskaita, pyhityskristillisiä, karismaattisia yms. Neljän vuoden päästä he ovat kaikki körttiläisiä. Sieltä on pyhitykset valunut hiekkaan.

Körttiläisyydestä puhuttaessa olisi hyvä tarkentaa, kummasta puhutaan, alkuperäisestä vai nykykörttiläisyydestä. Niissä on iso ero. Tai, no ehkä se Lustigin körttiläisyys oli lähempänä nykyistä. Sanotaan, että herännäisyydessä Jumala on suuri ja ihminen pieni. Jos se jäisi ainoaksi määritelmäksi, niin voisin lukea itseni joukkoon kuuluvaksi, sillä se on ollut itsestään selvyys koko ajan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #8 : 05.07.11 - klo:19:01 »
Sanat erottavat ja yhdistävät.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #9 : 05.07.11 - klo:19:06 »
Niissä on iso ero.

Tästä havainnostasi tuli mieleen kysyä, että miten pitkään olet joukossa ollut? Minusta nyky-körttiläisyys on kaikessa olennaisessa sama kuin Paavon aikana. Jotenkin näkisin että ainoa paikka missä Paavon radikalismia ja mystismiä nyky-Suomessa ymmärretään on, niin, herännäisyys. Mitäs sinä ymmärrät tuolla "alkuperäisellä herännäisyydellä" - mikä sen ydin sinun mielestäsi on?
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #10 : 05.07.11 - klo:19:18 »
Mitäs sinä ymmärrät tuolla "alkuperäisellä herännäisyydellä" - mikä sen ydin sinun mielestäsi on?

Minusta sen ydin oli siinä, mitä Paavo sai sieltä sepän pajalta. Siihen asti hän oli yrittänyt itse elää uskovan elämää varsin huonoin tuloksin. Minun ymmärrykseni mukaan Paavo koki siinä uudestisyntymisen. Sen tapahtuman seuraukset puhuvat tämän näkemyksen puolesta. Paavon kokemus oli samantapainen kuin Lutherin "tornikokemus". Mutta ei uudestisyntyminen uskovasta valmista tee. Siihen kuluu loppuelämä ja vasta perillä ollaan valmiita.

Jatkan vielä, että nykyisen herännäisyyden ydin lienee kasteessa tapahtuvassa uudestisyntymässä ja siinä se poikkeaa radikaalisti siitä alkuperäisestä. Joku voi oikaista, jos olen väärässä.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #11 : 05.07.11 - klo:19:26 »
Minusta sen ydin oli siinä, mitä Paavo sai sieltä sepän pajalta.

Tämä on ihan järkevä muotoilu, mutta voi olla että se "Kristuksen sisällinen tunto" avautuu sinulle vähän eri lailla kuin monille. Paavon piikikkyys, huonous ei tuohon päättynyt vaan ehkä osin jopa siitä pahentui - hän ei missään muodossa "tullut" uskoon niin kuin se nykyään ymmärretään, "ottanut" Jeesusta vastaan, joka olisi kärsimättömästi oven takana odotellut. Siitä lähtien hän alkoi repiä ihmisten muoto-uskoa, teko-uskoa, repiä ihmisiltä naamioita pois. Nykyaikainen "uskoontulo" on hyvin usein mitä vahvin naamio, kilpi suojaamassa omalta vaivaisuudelta, pysyvältä keskeneräisyydeltä, jonka täyttäminen ei ole omassa kädessä.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #12 : 05.07.11 - klo:20:51 »

Mutta sitten on myös toinen näkökulma, jossa ei tarvita mitään taustaliikettä. Entinen tyttöystäväni oli innokas tansseissa kävijä, mutta koettuaan uudestisyntyminen tanssikiinnostus meni heti. Tuli uusi elämä, ei synnitön, mutta monet entiset asiat vain jäivät siksi etteivät ne enää kiinnostaneet, niillä ei ollut mitään hohtoa siihen uuteen verrattuna. Minulle kävi samoin (vaikka en ole koskaan tanssinutkaan) ja niin on käynyt monelle muulle. Usein käy niin, että ystävätkin vaihtuvat, ei heitä yleensä tarvitse jättää, kyllä ne sen puolen hoitavat, ellei uskoontullut näytä palaavan siihen entiseen elämään.


Tanssi, kuten monet muutkin vastaavanlaiset asiat ovat ehdonvallan asioita eli niistä kun ei Raamatussa mitään ole, niin jokainen saa omalta kohdaltaan asiaa harkita. Olennaista kumminkin ehdonvallan asioissa on se, että niissä ei ole itsessään mitään mitä uskovaisen(kaan) pitäisi välttää. Tanssiminen kun kelpaa hyvin esimerkiksi ja siitä on puhe, niin sehän ei ole muuta kuin liikkumista musiikin tahtiin ja musiikista nauttimista sekä sosiaalinen tapahtuma. Tanssi auttaa myös ilmaisemaan tunteita musiikin avulla.

Jos väität tanssimista synniksi tai kartettavaksi sen takia että jotkut örveltävät ja tanssivat, niin syytät väärää puuta. tanssihan on asiaan syytön eikä tanssi itsessään tuo mitään lieveilmiöitä, ne ovat kunkin omakohtaisesta halusta. Sitäpaitsi väitän että ruokapöydässä, työpaikoilla ja vaikka kirkossa istuessa on mahdollisuus tehdä yhtä paljon syntiä kuin tansiessa ja niinpä monesti tehdäänkin. tanssimisen paheksuminen ja karttaminen onkin uskovaispiireissä pelkkä klisee. Monet briljeeraavat että he "eivät enää uskoontultuaan halua tanssia" mutta sydän on silti paha ja ilkeä, sitä vain on helpompi tehdä itselleen "uskovaisen uraa" ja todistaa toisien silmissä tällaisilla näkyvämmillä asioilla. Minä soisin että kaikki tanssisivat! Se tekisi sinullekin hyvää ja avartaisi vähän näkemystäsi!


Lainaus
Kolmas näkökulma on se, millaisen esimerkin jätämme. Olemmeko ehkä lankeemukseksi jollekin toiselle. Eli vaikka voisin itselleni sallia jotain "paheksuttua", niin minun pitää ajatella toisia ja heidän omaatuntoaan. Jos tätä ei tajuta esim. lähetystyössä, niin voidaan hetkessä tuhota vuosikymmenien työ.


Tästäkin olen eri mieltä. Nimittäin aivan varmaa on, että niin sinä, kuin minäkin ja kaikki muutkin olemme ainoastaan huonoksi esimerkiksi muille. Parhaimmillammekin!  Turha kuvitella itsestään kovin suuria asioita kuten että voisi olla mukamas "esimerkkinä muille" uskovaisuudessa.  Oikeastaan minusta koko ajatus on älyttömän epärealistinen ja omahyväinen.

Kerrohan, tästäkö johtuu että ns. "uskovaiset" puhuvat todistuspuheenvuoroissaan mieluummin itsestään kuin kristuksesta?  -että kuvitellaan itsensä suurenakin "esimerkkinä" muiden edessä?

Jos sinunkin elämääsi nykyisellään katsoo niin hävetä saisit! Hävetä saisin minäkin ja niin kaikki muutkin!  Jos aihan oikeasti haluaisit näyttää hyvää esimerkkiä niin kaikkien edessä tunnustaisit vapaasti ja pelotta ettei sinusta ole ollut eikä tule olemaan esimerkiksi mutta antaist esimerkin SIINÄ että soittaisit kaikin voimin Vapahtajaan, -että sieltä se apu löytyy muillekin kurjille sillä uskonelämäsi ei todellakaan ole esittelemisen arvoista niinkuin ei minunkaan.

Se mitä kaikella tällä haluan sanoa, on että on helppoa esittää itselleen ja Jumalalle uskovaista ja tehdä parannusta isoista näkyvistä ulkonaisista asioista ja luulla että nyt sitä ollaan uskovaisia. Mutta teeppä parannusta sydämesi pahuudesta niin joudut sellaisen taistelun eteen josta et selviydy voittajana. Sitten täytyy vaan nöyräästi tunnustaa ettei tässä mitään "uskovaisia" koskaan oole oltukaan ja nöyrtyä pyytämään armoa kohdalleen.
« Viimeksi muokattu: 05.07.11 - klo:20:57 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #13 : 05.07.11 - klo:21:45 »
Nimittäin aivan varmaa on, että niin sinä, kuin minäkin ja kaikki muutkin olemme ainoastaan huonoksi esimerkiksi muille. Parhaimmillammekin!  Turha kuvitella itsestään kovin suuria asioita kuten että voisi olla mukamas "esimerkkinä muille" uskovaisuudessa.  Oikeastaan minusta koko ajatus on älyttömän epärealistinen ja omahyväinen.

Kerrohan, tästäkö johtuu että ns. "uskovaiset" puhuvat todistuspuheenvuoroissaan mieluummin itsestään kuin kristuksesta?  -että kuvitellaan itsensä suurenakin "esimerkkinä" muiden edessä?

Mistä näitä juttuja oikein keksit? Poimin joitakin kohtia Raamatusta, etten ottaisi niitä "luulojen kirjasta":

Fil. 3:17
7. Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.

1. Tess. 1:7
7. niin että te olette tulleet esikuviksi kaikille uskoville Makedoniassa ja Akaiassa.

1. Tim. 1:16
16. Mutta sentähden minä sain laupeuden, että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, itsellensä iankaikkiseksi elämäksi.

Tiit. 2:7, 8
7. Aseta itsesi kaikessa hyvien tekojen esikuvaksi, olkoon opetuksesi puhdasta ja arvokasta
8. ja puheesi tervettä ja moitteetonta, että vastustaja häpeäisi, kun hänellä ei ole meistä mitään pahaa sanottavana.

1. Piet. 5:2-4
2. kaitkaa teille uskottua Jumalan laumaa, ei pakosta, vaan vapaaehtoisesti, Jumalan tahdon mukaan, ei häpeällisen voiton tähden, vaan sydämen halusta,
3. ei herroina halliten niitä, jotka ovat teidän osallenne tulleet, vaan ollen laumalle esikuvina,
4. niin te, ylipaimenen ilmestyessä, saatte kirkkauden kuihtumattoman seppeleen.


Mitäs sanot siitä, että Paavali - syntisistä suurin - sanoo olevansa esikuva, jota tulisi seurata? Tessalonikalaisille hän sanoo, että he ovat tulleet esikuviksi. Jos väitteesi pitäisi paikkansa, he olisivat tulleet ainoastaan huonoiksi esikuviksi.

Olen aika monta uskovan todistusta kuullut ja loppujen lopuksi aika harvat niistä todistajista ovat itseään kehuheet, joten turha yleistää.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Älkää mukautuko tämän maailmanajan mukaan
« Vastaus #14 : 05.07.11 - klo:21:48 »
Se mitä kaikella tällä haluan sanoa, on että on helppoa esittää itselleen ja Jumalalle uskovaista ja tehdä parannusta isoista näkyvistä ulkonaisista asioista ja luulla että nyt sitä ollaan uskovaisia. Mutta teeppä parannusta sydämesi pahuudesta niin joudut sellaisen taistelun eteen josta et selviydy voittajana. Sitten täytyy vaan nöyräästi tunnustaa ettei tässä mitään "uskovaisia" koskaan oole oltukaan ja nöyrtyä pyytämään armoa kohdalleen.

Oletko uskovainen?