Kirjoittaja Aihe: Wanhaa väkeä!  (Luettu 9206 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Wanhaa väkeä!
« : 24.06.11 - klo:21:13 »

 Muistan kun lapsuus- ja nuoruusvuosieni körttiseuroissa oli kaikenikäistä väkeä. Esimerkiksi Nivalan seuratuvalla oli sangen monipuolisesti tummaa kansaa. Miten on nyt? Olin vappuna Helsingin seuratuvan sunnuntaiseuroissa. Tyttäreni oli tuolloin ainut paikalla ollut alle 20-vuotias. Eikä kolmekymppisiäkään paikalla viljalti ollut. Useasti muulloinkin herännäis- eli körttiseuroissa on pääosin wanhaa väkeä. Ellei sitten joku kohtuullisten nuorten ihmisten kuoro ole paikalla, tällöin on nuorehkoja ihmisiä seuroissa harrastuksen - kuorolaulun - vuoksi. Eikö enää ole puhujia, jotka pystyvät samanaikaisesti julistamaan kaikille, vauvasta vaariin! :kahvi:

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1564
Vs: Wanhaa väkeä!
« Vastaus #1 : 25.06.11 - klo:00:01 »
Körttiläisyys on
jatkuvuutta ja rauhallista
kypsymistä – ei
ihmeparantumisia ja
yhtäkkisiä valaistumisen
kokemuksia.

”Meillä on oikeus ja
velvollisuus kritisoida
omaa herätysliikettä,
eikä puheiden tarvitse
olla niin ympäripyöreitä
http://www.oulunherattajajuhlat.fi/dev/images/Juhlaviesti_lopullinen.pdf?PHPSESSID=fe6fbd2bb7e979e9ef67503c607d956a

Nuaret viihtyvät nykyään paremmin siälä mihinä virtaa ja kuahuu, mutta vanhempana sitä jo ettii seesteisiä vesiä vähemmillä voimillaan veisaallen.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Wanhaa väkeä!
« Vastaus #2 : 25.06.11 - klo:09:23 »
Körttiläisyys on
jatkuvuutta ja rauhallista
kypsymistä – ei
ihmeparantumisia ja
yhtäkkisiä valaistumisen
kokemuksia.

”Meillä on oikeus ja
velvollisuus kritisoida
omaa herätysliikettä,
eikä puheiden tarvitse
olla niin ympäripyöreitä
http://www.oulunherattajajuhlat.fi/dev/images/Juhlaviesti_lopullinen.pdf?PHPSESSID=fe6fbd2bb7e979e9ef67503c607d956a

Nuaret viihtyvät nykyään paremmin siälä mihinä virtaa ja kuahuu, mutta vanhempana sitä jo ettii seesteisiä vesiä vähemmillä voimillaan veisaallen.

Jos tuohon jotain lisäisin, se ei osoittaisi älykkyyttä vaan omahyväisyyttä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Wanhaa väkeä!
« Vastaus #3 : 25.06.11 - klo:09:30 »
Ilmoittauduin syksyn Körttifoorumiin Aholansaareen.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Wanhaa väkeä!
« Vastaus #4 : 25.06.11 - klo:11:03 »
Ilmoittauduin syksyn Körttifoorumiin Aholansaareen.

Ota pari-kolme 18-vuotiasta autoosi!

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Wanhaa väkeä!
« Vastaus #5 : 25.06.11 - klo:13:48 »
Sopii.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa tim1965

  • Puheen mittainen pastilli on huvennut
  • Viestejä: 179
Vs: Wanhaa väkeä!
« Vastaus #6 : 25.06.11 - klo:15:19 »
Täälläkin niissä Siionin virsiseuroissa missä olen ollut, on väki ollut wanhaa - minä olen ollut niissä nuorin ja itsekin olen jo 46 vuotias. Ei hyvältä näytä.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Wanhaa väkeä!
« Vastaus #7 : 25.06.11 - klo:17:26 »
Minä olen nähnyt herännäisseuroissa nuorempaakin porukkaa.  Itse olen monet kerrat houkutellut heitä mukaani ja monesti he ovat lähteneetkin. Eivät ainakaan meidän nuoret kaipaa sen kummempia virtaamisia tai kuohumisia. Kritiikkiä olen kuullut heidän suustaan silloin, kun seurapuheen ainoa sisältö on ollut mainostamista, kuinka körttiläisyys menee suvuittain ja puhuja on luetellut sukuluetteloita.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Wanhaa väkeä!
« Vastaus #8 : 25.06.11 - klo:18:50 »
Minä olen nähnyt herännäisseuroissa nuorempaakin porukkaa.  Itse olen monet kerrat houkutellut heitä mukaani ja monesti he ovat lähteneetkin. Eivät ainakaan meidän nuoret kaipaa sen kummempia virtaamisia tai kuohumisia. Kritiikkiä olen kuullut heidän suustaan silloin, kun seurapuheen ainoa sisältö on ollut mainostamista, kuinka körttiläisyys menee suvuittain ja puhuja on luetellut sukuluetteloita.

Tuosta nyt puuttui ajankohtaa ja paikkakunta mutta mukava, että nuoria jossain päin maatamme seuroissa käy. Sille nyt ei voi mitään ( vaikka kohta Seppos sanoo olevansa sukunsa ensimmäinen körttiläinen ), että melkoisesti körttiläisyys on edennyt suvuittain, vähän samalla lalla kuin huippujääkiekko ja näyttelijöiden maailma maassamme. Toinen juttu on se, että pitääkö tuota toitottaa, todeta kyllä voi. Toisaalta olitpa mistä tahansa, mitä sukua tahansa, niin viimeisellä puomilla olet yksin. Ihan yksin. Tai et ehkä sittenkään ihan, siellä on Kr...., toivottavasti.


 Mutta faktaa:Pirska: kun seuraavan kerran otat Raamatun käsiisi, saatat havaita siellä olevan sukuluetteloita vähän siellä sun täällä. Ei siis mitään uutta auringon alla.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Wanhaa väkeä!
« Vastaus #9 : 25.06.11 - klo:18:50 »
Eikö enää ole puhujia, jotka pystyvät samanaikaisesti julistamaan kaikille, vauvasta vaariin! :kahvi:

Vai onko kyse muusta? Ehkä puheen tai seurojen tai peräti körttiläisyyden nykysisältö ei ole osallistumisen arvoiseksi koettavaa. Monissa kristillisissä porukoissa liikkuu kyllä nuoriakin melko lailla.

Nuaret viihtyvät nykyään paremmin siälä mihinä virtaa ja kuahuu, mutta vanhempana sitä jo ettii seesteisiä vesiä vähemmillä voimillaan veisaallen.

Kai se ennenkin oli noin, mutta nykyisinkö enemmän? Tämäkö nykyinen 'koko ajan yhteydessä kaikkiin ja kaiken äksönin ulottuvilla', siinäkö yksi syy, etteivät wanhat wirret ja seurameno innosta?

Pitäisikö sitten radikaalisti nykyaikaistua.. Olisiko se hyvä? Että tavalla tai toisella porukan keski-ikä nuorenisi?

Millä on merkitystä ja miksi?
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Wanhaa väkeä!
« Vastaus #10 : 25.06.11 - klo:19:43 »


   Jatkumo on tärkeää, se on kaikki: näin upea asia kuin herännäisyys ei saa uinahtaa. Ehkä se ei uinahdakaan. Ehkä me elämme jotain välivaihetta. Tähänkin passaa: mä toivon vaan, vaikk´ei ois.... :kahvi:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Wanhaa väkeä!
« Vastaus #11 : 25.06.11 - klo:19:45 »
Tuosta nyt puuttui ajankohtaa ja paikkakunta mutta mukava, että nuoria jossain päin maatamme seuroissa käy. Sille nyt ei voi mitään ( vaikka kohta Seppos sanoo olevansa sukunsa ensimmäinen körttiläinen ), että melkoisesti körttiläisyys on edennyt suvuittain, vähän samalla lalla kuin huippujääkiekko ja näyttelijöiden maailma maassamme. Toinen juttu on se, että pitääkö tuota toitottaa, todeta kyllä voi. Toisaalta olitpa mistä tahansa, mitä sukua tahansa, niin viimeisellä puomilla olet yksin. Ihan yksin. Tai et ehkä sittenkään ihan, siellä on Kr...., toivottavasti.


 Mutta faktaa:Pirska: kun seuraavan kerran otat Raamatun käsiisi, saatat havaita siellä olevan sukuluetteloita vähän siellä sun täällä. Ei siis mitään uutta auringon alla.

Tarkennan hieman. Ei nuoria, eikä pahemmin vanhempiakaan välttämättä kiinnosta seurapuhe, jossa ei ole muuta sisältöä kuin luetella, kuinka siinä ja siinä suvussa on ollut körttiläisiä. Siinä ei todellakaan puhuttu mitään Kristuksesta eikä sellaisesta, minkä takia ylipäätään seuroihin mennään. Toiseksi, jos nuoria halutaan seuroihin, niin meidän vanhempien on houkuteltava ja vietävä heitä sinne. Jos aloituksessa mainitsemiisi seuroihin olisi nuoria kuskannut joku muukin lisäksesi, niin silloinhan heitä olisi ollut siellä enemmänkin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Wanhaa väkeä!
« Vastaus #12 : 26.06.11 - klo:09:17 »
körttiläisyydessä on ollut ja tulee olemaan paljon mummoja...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Wanhaa väkeä!
« Vastaus #13 : 26.06.11 - klo:10:17 »
Kritiikkiä olen kuullut heidän suustaan silloin, kun seurapuheen ainoa sisältö on ollut mainostamista, kuinka körttiläisyys menee suvuittain ja puhuja on luetellut sukuluetteloita.

Tuo on totta. Varsinkin etelä-pohjanmaalla on suuria itsestään ylpeitä sukuja jotka oikein mainostamalla mainostavat kuinka körttiläisiä ja kirkollisia he ovat ja kuinka monta pappia heidän suvussaan on.  Tulee kieltämättä vähän semmoin "bättre folk" tunnelma tuota kuunnellessa. Aikoinaan tuo ärsytti niin että ajattelin körttisukujen olevan suorastaan taivaan kermaa; - ja muut ovat sitten alempaa rahvasta...

nykyään ymmärrän jo sen, että varsinkin vanhat ihmiset ovat usein erittäin pikkusieluisia ja korskeita.  Enää en yhdistä tätä ilmiötä sinänsä körttiläisyyteen vaan yksittäisiin ihmisiin ja tiettyihin korskeisiin sukuihin. Tietyillä alueilla tuo on kyllä silmiinpistävää.

Mutta on tätä evankelisissakin yhtä lailla... on seutuja joissa suvut ovat niiiiiiiiiiiiiiiiiiin evankelisia...  -taaskin enimmäkseen vanhat ihmiset.

Vanhat ihmiset eivät useinkaan ole sen viisaampia kun nuoret. Ihmiset eivät yleensäkään ole kovin viisaita.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Wanhaa väkeä!
« Vastaus #14 : 26.06.11 - klo:11:27 »
Tuo on totta. Varsinkin etelä-pohjanmaalla on suuria itsestään ylpeitä sukuja jotka oikein mainostamalla mainostavat kuinka körttiläisiä ja kirkollisia he ovat ja kuinka monta pappia heidän suvussaan on.  Tulee kieltämättä vähän semmoin "bättre folk" tunnelma tuota kuunnellessa. Aikoinaan tuo ärsytti niin että ajattelin körttisukujen olevan suorastaan taivaan kermaa; - ja muut ovat sitten alempaa rahvasta...

nykyään ymmärrän jo sen, että varsinkin vanhat ihmiset ovat usein erittäin pikkusieluisia ja korskeita.  Enää en yhdistä tätä ilmiötä sinänsä körttiläisyyteen vaan yksittäisiin ihmisiin ja tiettyihin korskeisiin sukuihin. Tietyillä alueilla tuo on kyllä silmiinpistävää.

Mutta on tätä evankelisissakin yhtä lailla... on seutuja joissa suvut ovat niiiiiiiiiiiiiiiiiiin evankelisia...  -taaskin enimmäkseen vanhat ihmiset.

Vanhat ihmiset eivät useinkaan ole sen viisaampia kun nuoret. Ihmiset eivät yleensäkään ole kovin viisaita.


Körttiläisyys ihan oikeasti eteni ja todentui ajasta aikaan joidenkin lahjakkaiden, näkemyksellisten ja pontevien sukujen kautta. Tosin eivät suvutkaan ihan omin voimin, sillä...